Hör ni någon skillnad på NAS'arna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Hör ni någon skillnad på NAS'arna?

Inläggav Bill50x » 2018-09-04 10:26

Två filer, inspelade framför anläggningen. Det är ungefär samma utsnitt, tyvärr inte exakt samma. Men, hör ni någon skillnad mellan filerna? Rekommenderar starkt att lyssna i en bra anläggning. Själv hör jag att det stundtals låter olika men jag blir inte klok på vad.

Någon som hör samma sak?

Fil 1: https://www.dropbox.com/s/9yzz23pq39qyu ... 0.wav?dl=0
Fil 2: https://www.dropbox.com/s/fxmygj2jr3a5j ... 0.wav?dl=0

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2018-09-07 14:10, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Morello » 2018-09-04 15:24

Båda låter extremt illa och mellanregisterbetonat. Kanske har fil2 något mer efterklang från rummet.
Den ena filen har även något störljud i bakgrunden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Kraniet » 2018-09-04 15:50

Ettan låter lite mer "burkigt" och mindre ljust kanske.

Men de är som sagt ganska dåliga båda två. Vad är det som inspelningarna är tänkta att visa?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Bill50x » 2018-09-04 16:09

Kraniet skrev:Ettan låter lite mer "burkigt" och mindre ljust kanske.

Men de är som sagt ganska dåliga båda två. Vad är det som inspelningarna är tänkta att visa?

Jo, det var det jag tänkt att hålla lite på... Som jag skrev var båda inspelningarna gjorda med inspelning framför högtalarna. Jag tycker jag kan höra skillnad mellan 1 och 2, frågan är om jag hör fel eller om ni också gör det?

Jag återkommer senare med info om skillnaden mellan de två spåren.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav gopnik » 2018-09-04 16:38

Har du bytt nätkablar? :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav goat76 » 2018-09-04 16:55

Fil 1: Mikrofonen pekar bakåt?
Fil 2: Mikrofonen pekar framåt?
(Kan det kanske inte vara när jag lyssnat igen, virveltrumman är på samma ställe...)

Ingen av filerna låter bra. :)
Är det på lyssningsplats mikrofonen befinner sig på?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Bill50x » 2018-09-04 17:38

Frågan är fortfarande - hör ni någon skillnad mellan filerna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav goat76 » 2018-09-04 17:57

Bill50x skrev:Frågan är fortfarande - hör ni någon skillnad mellan filerna?

/ B


Ja. Tydligast på sången som låter närmare i fil 2.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Bill50x » 2018-09-04 21:15

goat76 skrev:
Bill50x skrev:Frågan är fortfarande - hör ni någon skillnad mellan filerna?

Ja. Tydligast på sången som låter närmare i fil 2.

Intressant. Jag ska lyssna lite till och höra om det är samma för mig. För, som sagt, jag hör skillnad men fattar inte riktigt vad. Och ändå vet jag vad det är för skillnad mellan filerna, vilket jag återkommer till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav EmuMannen » 2018-09-05 00:16

Efter som jag hör så dåligt nu för tiden så konverterade jag ljudfilerna till spectrogram i stället. Inte lätt att se exakta skillnader så jag gjorde en diff också men även den är ganska "grötig". Så jag vet inte om det var till så stor hjälp?

1.png
Spectrogram ljudfil 1
1.png (284.47 KiB) Visad 4553 gånger

2.png
Spectrogram ljudfil 2
2.png (286.76 KiB) Visad 4553 gånger

diff.png
Spectrogram för differensen mellan ljudfil 1 och 2
diff.png (289.82 KiB) Visad 4553 gånger


Ps. Jag ser nu att filerna är lite olika längd och inte i sync så diffen är mer eller mindre värdelös...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav matssvensson » 2018-09-05 12:12

MasVisade filerna. Nu verkar MasVis inte "titta" på exakt samma utsnitt i filerna, så jag vet inte vad ni som kan uttolka graferna kan säga. De verkar inte vara helt identiska i alla fall.

Bild
Bild

Visst hör jag skillnad (har bara lyssnat med hörlurar ur datorn än), men det borde det kanske göra med två olika inspelningar framför en stereo med hjälp av en smartphone(?) mikrofon? Är det garanterat att upptagningarna skett exakt lika med mikrofonen fixerad på samma plats? Min erfarenhet är att till exempel bara små nivåskillnader på långt mindre än 1 dB skapar hörbara skillnader allt annat lika.

Om något föredrar jag klipp 1, enklare att följa med i musiken.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Bill50x » 2018-09-05 12:16

OK, här kommer det. Skillnaden är att det spelas med två olika NAS, enligt uppgift ingen annan skillnad. Nu är ju upptagningen inte speciellt proffsigt gjord, misstänker att det är en mobiltelefon, och det finns ju inga garantier för nivåmatchning eller så.

Och som jag skrev, det är inte exakt samma utsnitt så det är svårt att jämföra tex mätningar.

Men det som är intressant tycker jag, är att enda skillnaden är NAS'en - och att den hörs.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav EmuMannen » 2018-09-05 12:29

Följdfråga, vilket media användes för strömmen från NASen (Wi-Fi, CAT5, optofiber etc.)? Är du säker på att det faktisk är NASen som orsakar skillnaden och inte transmissionsmediat (som kan variera en hel del över tid beroende på signalförhållanden, temperatur, kraftmatning med mera). Strömmandet till min DAC är så via ethernet (CAT5). Ljudkvaliteten påverkas av det lokala nätverksinterfacet, en störning som inte är konstant över tid (en störning som beror på att nätverksinterfacet elektrisk stör den analoga signalen efter DA-omvandling). Jag har svårt att se hur en NAS skulle kunna påverka ljudkvaliteten via den digitala bitströmmen. Transmissionsmediat kan säkert variera mellan olika NASar men chansen är nog större att det är något på mottagarsidan som påverkar ljudkvaliteten (som i min DAC). Jag skulle vilja se en långtidsmätning från en och samma källa för att se om kvaliteten varierar över tid (vilket jag tror den gör). I så fall är det inte säkert att skillnaden beror på att det är olika NASar utan att mätningen skett vid olika tidpunkt (där andra orsaker bidragit till skillnaden).

Validitet och reliabilitet... Ett enkelt test kan vara att upprepa experimentet (gärna flera gånger) för att se om utfallet är identiskt. Är det inte det så gissar jag att felkällorna är något annat än själva NASarna...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-09-05 14:03, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav UrSv » 2018-09-05 13:30

Bill50x skrev:Men det som är intressant tycker jag, är att enda skillnaden är NAS'en - och att den hörs.


Fast då drar du ju en slutsats som du varken kan eller bör ta. Den påverkan en NAS har på ljudet bör vara icke-existerande eller i bästa fall EXTREMT liten. Däremot att spela in två olika avsnitt med en mobiltelefon vid två olika tillfällen bör kunna innebära stora skillnader. NASen är ju väldigt långt från enda skillnaden. Det blir lite att jämföra atomer och oceanångare i storleksavseende...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav matssvensson » 2018-09-05 14:07

+2 på de två senaste inläggen.

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-05 14:09

Det enda som är intressant enligt mig är att denna typ av "test" ens får uppmärksamhet. Det finns ingen informationsvärde alls i detta. Vad gäller NASens påverkan dvs.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav gopnik » 2018-09-05 14:10

Bill50x skrev:mobiltelefon
inga garantier för nivåmatchning [eller ens position?]
inte exakt samma utsnitt
Men det som är intressant tycker jag, är att enda skillnaden är NAS'en - och att den hörs.

Nej, Bill, det är inte den enda skillnaden.

matssvensson skrev:MasVisade filerna. Nu verkar MasVis inte "titta" på exakt samma utsnitt i filerna, så jag vet inte vad ni som kan uttolka graferna kan säga. De verkar inte vara helt identiska i alla fall.

Nej, den sista ser vid en slarvig okulär besiktning ut att ha både mer nivå och större kast ~0.7-1 khz. Kanske mikrofonplaceringsberoende. Kanske någon av alla andra hundratals tänkbara, okända och okontrollerade mätuppställningsvariabler. Det här "testet" går inte ha till något. Det är bara brus och ingen signal.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

mangs
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2005-04-28

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav mangs » 2018-09-05 14:30

Var det bara för mig som fil nr lät mer som en hårt komprimerad mp3? Om det nu är olika NAS kanske det är någon inställning kring var och hur transcodingen sker?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav EmuMannen » 2018-09-05 15:04

mangs skrev:Var det bara för mig som fil nr lät mer som en hårt komprimerad mp3? Om det nu är olika NAS kanske det är någon inställning kring var och hur transcodingen sker?

Jag förutsatte att NASen inte transkodade utan endast levererade en rå bitström...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav darkg » 2018-09-05 15:15

Två felkällor man kan tänka sig, så länge man inte vet mer, är att mikrofonen (telefonen) inte varit på riktigt samma plats (och vinklad lika) och att någon höll i den och inte satt eller stod likadant. Det är inte otänkbart att man felaktigt antar att små skillnader där är helt försumbara. Många skulle nog ärligt betrakta det som 'exakt lika' om det på sin höjd handlade om decimeterskillnad. Med miken i stativ och människor och djur ej i rummet skulle det bli ont om uppenbara felkällor, funderar jag.

Ett vettigt tillägg är nog att spela in A-B-A(-B) så man kan utesluta okända faktorer (säkra att A låter lika båda gångerna).

I det läget skulle jag, jag förbehåller mig rätten att ändra mig, tycka att det var ett användbart upplägg.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-05 15:16

Varför ens blanda in en mikronon om det är en NAS man testar? Mät bara på källan eller dacens utgångar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Morello » 2018-09-05 15:21

Sanslöst knasigt test!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Bill50x » 2018-09-05 16:31

AndreasArvidsson skrev:Varför ens blanda in en mikronon om det är en NAS man testar? Mät bara på källan eller dacens utgångar.

Jag tror att tanken är att höra skillnaden. För NAS'en kan ju tänkas skicka med (analoga) störningar som påverkar efterföljande apparater. Det var nog hypotesen gissar jag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav gopnik » 2018-09-05 16:34

Man kan ju dumpa den analoga signalen också, om man vill det. Att spela in någon sorts ljud med någon sorts utrustning, vilken som helst, på någon icke fast plats in lyssningsrummet är inte ett kompetent testupplägg.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav dewpo » 2018-09-05 17:56

Nu har jag lyssnat på låten 'Highwire Heart' både från de två dropbox filerna och direkt från Tidal
i Stereon, Datorn högtalare och i Lurar och det jag kommit framtill är att låten låter kass i alla versioner :twisted:
Det är helt enkelt en skitinspelning av en skitlåt så att säga, Redan ifrån början, Förvanskad återgivning eller ej, Det gör ingen skillnad.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Bill50x » 2018-09-05 21:41

dewpo skrev:Nu har jag lyssnat på låten 'Highwire Heart' både från de två dropbox filerna och direkt från Tidal
i Stereon, Datorn högtalare och i Lurar och det jag kommit framtill är att låten låter kass i alla versioner :twisted:
Det är helt enkelt en skitinspelning av en skitlåt så att säga, Redan ifrån början, Förvanskad återgivning eller ej, Det gör ingen skillnad.

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Bill50x » 2018-09-05 22:46

mangs skrev:Var det bara för mig som fil nr lät mer som en hårt komprimerad mp3? Om det nu är olika NAS kanske det är någon inställning kring var och hur transcodingen sker?

Vilken fil?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav sprudel » 2018-09-06 07:27

Ska ge det en lyssning när jag sätter mig vid endorfingeneratorn nästa gång. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav Bill50x » 2018-09-07 14:09

Vi kan förstås diskutera upptagningens kvalitet och att skillnaden mer beror på upptagningen än på använda apparater (i detta fallet två olika NAS'ar). Men man får ju förutsätta att personen bakom testet hörde det hela live också, och förmodligen med större skillnad än vad filerna visar. Annars hade det ju inte varit någon idé att spela in alls, eller hur?

Så då är vi tillbaka på ruta ett: Kan en NAS påverka ljudet?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Hör ni någon skillnad?

Inläggav UrSv » 2018-09-07 14:17

Bill50x skrev:Så då är vi tillbaka på ruta ett: Kan en NAS påverka ljudet?


Nej, om den bara agerar NAS kan den rimligtvis inte det. Allt annat lika...

Bill50x skrev:Vi kan förstås diskutera upptagningens kvalitet och att skillnaden mer beror på upptagningen än på använda apparater (i detta fallet två olika NAS'ar). Men man får ju förutsätta att personen bakom testet hörde det hela live också, och förmodligen med större skillnad än vad filerna visar. Annars hade det ju inte varit någon idé att spela in alls, eller hur?


Det kan mycket väl vara så att personen i fråga hörde skillnad och att det är anledningen till att han spelade in de olika exemplen. Huruvida det var någon idé med det är väl lite en annan fråga. Tyvärr finns det ju ingen information som ger någon som helst möjlighet att dra någon som helst vettig slutsats dvs det är helt meningslöst som test. Skall man försöka sig på att gissa sig till en slutsats så är det nog i mitt fall slutsatsen att den skillnad som eventuellt hörs med extremt hög sannolikhet inte har någon som helst relation till vilken NAS man använder utan orsaken till en eventuell skillnad finns en annan förklaring till.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster