Tidal utan Windows 10 mixer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Green77
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-07-31

Tidal utan Windows 10 mixer?

Inläggav Green77 » 2018-09-11 17:24

Hej,

Har efter några månader valt att testa Tidal igen nu när deras program plötsligt fungerar på min Windows 10 dator, vilket det inte gjorde för något halvår sedan.

Kör Windows 10, USB dac (Pro ject pre box s2 med installerade drivrutiner) till förstärkaren.
I tidal är USB dacen vald i exklusivt läge, låst volymkontroll är bockad också samt passthrogh mqa.

Borde jag kunna styra volymen från tangentbordet då? För det kan jag. Som jag förstår när jag har läst lite så borde inte Windows volym/mixer ha någon betydelse utan volymen ska skötas på förstärkaren.

Har jag fattat fel? Gjort nått annat fel?

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Tidal utan Windows 10 mixer?

Inläggav PJo » 2019-01-28 19:08

Green77 skrev:Hej,

Har efter några månader valt att testa Tidal igen nu när deras program plötsligt fungerar på min Windows 10 dator, vilket det inte gjorde för något halvår sedan.

Kör Windows 10, USB dac (Pro ject pre box s2 med installerade drivrutiner) till förstärkaren.
I tidal är USB dacen vald i exklusivt läge, låst volymkontroll är bockad också samt passthrogh mqa.

Borde jag kunna styra volymen från tangentbordet då? För det kan jag. Som jag förstår när jag har läst lite så borde inte Windows volym/mixer ha någon betydelse utan volymen ska skötas på förstärkaren.

Har jag fattat fel? Gjort nått annat fel?

Mvh Daniel

Du har inte gjort fel.
Pro ject pre box s2 uppför sig som ett ljudkort.
Samma för mig och min Oppo BDP-105
Är du nöjd med den b.t.w.?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tidal utan Windows 10 mixer?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-28 20:37

Det där med volymen verkar vara olika. I mina PC fungerar ingen volymkontroll i Windows eller Tidal-appen när jag strömmar trådlöst till en extern DAC. På iPad fungerar volymkontrollen när man strömmar trådlöst till samma DAC.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tidal utan Windows 10 mixer?

Inläggav AndersP » 2019-01-29 12:27

Flåt att jag stör diskussionen, men har windowsmixern nån effekt när man strömmar trådlöst, eller spelar med USB-sladd till DAC?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tidal utan Windows 10 mixer?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-29 12:37

Det finns många vägar när det gäller att köra från dator. Många inställningar som kan göras och det påverkar vilken väg signalen går. Sitter på jobbet och strömmar TIdal till hörlurar och då måste man ha en volymkontroll någonstans, jag har kryssat i så här efter installation av Windows 10 häromveckan.

tidal.jpg
tidal.jpg (38.89 KiB) Visad 647 gånger


Går även ha det så här.

tidal2.jpg
tidal2.jpg (38.41 KiB) Visad 647 gånger



Kryssar man i både "Exklusivt Läge" och "Lås volymen", blir det full volym hela tiden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tidal utan Windows 10 mixer?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-31 09:10

Har kollat hur det ser ut på några av mina PC. Det är olika mest hela tiden! Det är beroende på vilken utgång man använder, direkt från PC:n (linje- eller hörlursutgång) eller lotsar den vidare till en extern DAC (trådlöst eller via sladd av något slag).


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster