Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav Beakungen » 2020-05-09 01:08

Hittade denna gamla tråden och måste ställa frågan. Jag kör idag delat system. Ett par basreflex subbar och ett par Stridbeck som är transmissionline. Det låter trevligt men integrationen känns som den borde kunna bli bättre. Så har jag läst en del om just branthet på delning.

Jag delar ju aktivt i mitt försteg och tror det är typ 12db på toppen å 18db i basen.

Vad borde man egentligen ha för branthet? Känns som att min branthet är för lite om det ska bli riktigt bra?

Vad säger ni som kan det hela? :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav Tangband » 2020-05-09 07:12

Beakungen skrev:Hittade denna gamla tråden och måste ställa frågan. Jag kör idag delat system. Ett par basreflex subbar och ett par Stridbeck som är transmissionline. Det låter trevligt men integrationen känns som den borde kunna bli bättre. Så har jag läst en del om just branthet på delning.

Jag delar ju aktivt i mitt försteg och tror det är typ 12db på toppen å 18db i basen.

Vad borde man egentligen ha för branthet? Känns som att min branthet är för lite om det ska bli riktigt bra?

Vad säger ni som kan det hela? :)


Du kör ju två portade system. Då borde Gopniks förslag från förra sidan om symmetriska filter fungera bra. Typ 24/ 24 elektriskt.
Själv fick jag inte till delningen helt perfekt, föränn subbasarna placerades under mina toppar. Kopplade i stereo förstås.

Med dina högtalare passar inte 18/30 delning bra .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-09 08:22

Det går inte bara att diskutera den elektriska brantheten och delningsfrekvensen, det är de akustiska flankerna som ska fogas ihop. De kan bli väldigt stor skillnad på olika högtalare och inte minst var de är placerade i förhållande till varandra. Tangband föredrar att ha sina toppar på bassystemen men då kunde han lika gärna byggt trevägare från början. Den flexibiliteten som separata bassystem ger kan vara en förutsättning att få till en bra återgivning i många fall.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav Beakungen » 2020-05-11 13:23

Tack för svar!


Mina baslådor och högtalare står kloss till frontvägg och jämte varandra. Detta enbart då grejerna är så stora att de inte får plats på något annat sätt :mrgreen:


Men 24/24 elektriskt kan vara värt att prova då? Eller ska man köra ännu högre? typ 30/30?

De högtalare jag kör nu Tdl Reference Standard ska ju egentligen spela ner till 16hz. Men i mitt rum blir det lite pannkaka då de står så nära mig (sitter ca 2,5 meter ifrån) och då får jag inte fram djupbasen helt perfekt. Den maskeras av lite resonanser uppåt i frekvenser. Problemet är att jag inte har några möjligheter att eqa det :(

Därav kör jag subbar till och antimode på subbarna som gör att det låter riktigt trevligt. Men tycker att integreringen inte är helt perfekt med nuvarande delning :)

Ska be polaren kolla om han inte kan fixa till det i mitt försteg (han som byggt det och det är inbyggd delning vid 80hz).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav Tangband » 2020-05-14 18:49

Om subbarna placeras alldeles i närheten av vardera L och R högtalare så kan man använda flackare filter. Det kan i en del fall ge bättre ljud ( tycker jag ).

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav Tarzan » 2020-05-14 22:22

Jag skaffade precis ny förstärkare (t.amp Quadro 500 dsp) för att jag tyckte det verkade smidigt att ha alla slutsteg och delning i samma låda, som dessutom knappt tar någon plats. Hur som helst försökte jag få till 30/30 akustiskt, vilket jag tycker att jag gjorde hyfsat bra. Däremot lyckades jag aldrig få till det så att fasen låg snyggt parallellt fast med 90 graders förskjutning. När flankerna såg ut att vara rätt och kurvorna mötte varandra vid - 3 dB blev skillnaden i fas ca 40 grader över delningen, snyggt och parallellt, men ändå. Varför blev det såhär?

Jag mätte i rew med loopback som tidsreferens.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav Tangband » 2020-05-15 23:02

Tarzan skrev:Jag skaffade precis ny förstärkare (t.amp Quadro 500 dsp) för att jag tyckte det verkade smidigt att ha alla slutsteg och delning i samma låda, som dessutom knappt tar någon plats. Hur som helst försökte jag få till 30/30 akustiskt, vilket jag tycker att jag gjorde hyfsat bra. Däremot lyckades jag aldrig få till det så att fasen låg snyggt parallellt fast med 90 graders förskjutning. När flankerna såg ut att vara rätt och kurvorna mötte varandra vid - 3 dB blev skillnaden i fas ca 40 grader över delningen, snyggt och parallellt, men ändå. Varför blev det såhär?

Jag mätte i rew med loopback som tidsreferens.


Några frågor som kanske kan påverka.
Med vilket Q faller dina toppar akustiskt ?
Har du kompenserat med delay för avstånden toppar subbasar ?
Som jag förstått det så har tex cr80 möjligen bessel-branthet och inställbar variabel elektrisk delningsfrekvens för högpassdelen.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav Tarzan » 2020-05-16 01:22

Tangband skrev:
Tarzan skrev:Jag skaffade precis ny förstärkare (t.amp Quadro 500 dsp) för att jag tyckte det verkade smidigt att ha alla slutsteg och delning i samma låda, som dessutom knappt tar någon plats. Hur som helst försökte jag få till 30/30 akustiskt, vilket jag tycker att jag gjorde hyfsat bra. Däremot lyckades jag aldrig få till det så att fasen låg snyggt parallellt fast med 90 graders förskjutning. När flankerna såg ut att vara rätt och kurvorna mötte varandra vid - 3 dB blev skillnaden i fas ca 40 grader över delningen, snyggt och parallellt, men ändå. Varför blev det såhär?

Jag mätte i rew med loopback som tidsreferens.


Några frågor som kanske kan påverka.
Med vilket Q faller dina toppar akustiskt ?
Har du kompenserat med delay för avstånden toppar subbasar ?
Som jag förstått det så har tex cr80 möjligen bessel-branthet och inställbar variabel elektrisk delningsfrekvens för högpassdelen.


Jag har använt just bessel-filter. "be30" åå bas och "be18" till topp.

Ingen delay är tillagd eftersom det inte finns något att kompensera för då både bas och topp står tätt intill väggen.

Jag försökte matcha just q-värdena med hjälp av peq.

Jag får nog mäta igen och lägga in lite bilder på mätningar och setup.


Det där med att cr80 har variabel elektrisk delningsfrekvens är en halvsanning. Man kan vad jag förstått få den moddad så att man med en vippa kan byta mellan två delningsfrekvenser. Det är alltså ingen pot man vrider på för att ställa delningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav dewpo » 2020-05-18 17:49

:D Jag funderar på att ge denna delningen mellan toppar och bas en chans :o
Och jag tror att jag har allt klart för mig, 18 dB för topparna 30 dB för basen skall ge en akustisk 30/30 delning.
Delningens punkten skall vara -3 dB med 90° fasförskjutning mellan toppar och bas!
Men jag har en fråga, Skall basen ligga före eller efter topparna i fas :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Varför fungerar 18/30 delning så bra ?

Inläggav Calleberg » 2020-08-15 22:49

Ska och ska... men traditionellt lågpass kommer ligga före, men du...
NU är det läge att kolla över det här med digitalt och analogt igen, för till skillnad mot crossfeed i en hörlursförstärkare så kan det kanske finnas betydande fördelar med att hantera delningsfilter i den digitala domänen. Som jag förstår det så kan man där få till ett filter utan fasvridning?

Att "normala" analoga och även digitala filter förskjuter fasen är oftast en oönskad effekt som en duktig konstruktör kan/måste hantera och ibland faktiskt dra nytta av.(d'appolito MTM, tänker jag då främst på)

Att hyffsat branta udda ordningens filter fungerar bättre? än tex 4LR filter beror inte på att just den typen av fasvridning är särskilt önskvärd, utan på att det kanske fungerar mindre dålig än de andra alternativen.

Det teoretisk perfekta filtret är oändligt brant, saknar fasvridning och övrig påverkan på signalen såsom distortion och "latency" och kompenserar såklart "perfekt" för olika avstånd mellan de inblandade högtalarelementen. (fast det sistnämnda behöver nog lite hjälp, så att säga "IRL" om det ska gå vägen...)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster