Hur idiotisk är denna idén?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Hur idiotisk är denna idén?

Inläggav dewpo » 2018-09-16 00:41

En antagligen knasig idé slog mig. Om man tog och la högtalarna ner,
Och sedan via Dsp la på en liten frekvensberoende Crossfeed med mer och mer Crossfeed med stigande frekvens,
Borde man inte kunna få högtalarna att bete sig ganska idealt då?

Jag vill för säkerhets skull påpeka att detta är en fråga inte ett påstående,
Och jag förväntar mig att bli sågad vid fotknölarna om det är lämpligt :oops:

bitmap.png
bitmap.png (34.14 KiB) Visad 1003 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur idiotisk är denna idén?

Inläggav Kronkan » 2018-09-16 10:21

Personligen bedömer jag inte idéen som fruktsam. Vår hörsel är ju framförallt uppbyggd på att läsa riktningen horisontellt.

Så man får nu en viss liten tidsskillnad melllan olika frekvenser i det viktiga horisontella planet. Samma skillnad för man inte om elementen befinner sig ovanför varandra.

Lodplanet är inte lika viktigt för oss även om vi i viss mån kan avläsa med hjälp av hörseln av sådan information.

Ugglor är duktiga på att avläsa riktning i alla plan. De har rent fysiskt en något annorlunda konstruktion i hörselgångarna samt de rullat ju runt med huvudet. De anfaller ju flackt men svagt nedåt i mörker mot jordytan och måste ju därför ha kontroll både i våg och lodplan. Detta sker med hörseln.

Vi slipper ju detta så .....

Ingen fråga är idiotisk. Det här är bara lite allmänna reflektioner.

Så långt jag förstår så arbetar inte crossfeaden med tidsskillnad. Om man skulle arbeta med tidsskillnad uppstår det dock oönskade tidsskillnader mellan elementen eftersom det väl inte finns oändligt branta filter..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur idiotisk är denna idén?

Inläggav Nattlorden » 2018-09-16 10:36

Frågan kanske kan ändras till... "om man är tvingad till denna konfigurationen - går det att förbättra utfallet på detta sättet?"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur idiotisk är denna idén?

Inläggav goat76 » 2018-09-16 11:37

Kronkan skrev:Personligen bedömer jag inte idéen som fruktsam. Vår hörsel är ju framförallt uppbyggd på att läsa riktningen horisontellt.

Så man får nu en viss liten tidsskillnad melllan olika frekvenser i det viktiga horisontella planet. Samma skillnad för man inte om elementen befinner sig ovanför varandra.

Lodplanet är inte lika viktigt för oss även om vi i viss mån kan avläsa med hjälp av hörseln av sådan information.

Ugglor är duktiga på att avläsa riktning i alla plan. De har rent fysiskt en något annorlunda konstruktion i hörselgångarna samt de rullat ju runt med huvudet. De anfaller ju flackt men svagt nedåt i mörker mot jordytan och måste ju därför ha kontroll både i våg och lodplan. Detta sker med hörseln.

Vi slipper ju detta så .....

Ingen fråga är idiotisk. Det här är bara lite allmänna reflektioner.

Så långt jag förstår så arbetar inte crossfeaden med tidsskillnad. Om man skulle arbeta med tidsskillnad uppstår det dock oönskade tidsskillnader mellan elementen eftersom det väl inte finns oändligt branta filter..


Jag försökte precis anfalla min vänstra högtalare genom att hoppa mot den från sweetspot, jag gled likt en spjutspets i en svagt nedåtlutande vinkel mot högtalaren. Jag kända att jag saknade kontroll i både vågrätt och lodrätt plan.
Vid nästa försök blir det att försöka anfalla högtalaren när den befinner sig i liggande position, med trattar i öronen och med mer rullande rörelser på mitt huvudet så kanske det blir bättre? :lol: :lol: :lol:

Skämt åsido. Jag har sett en hel del bilder från studios där de har sina närfältsmonitorer i liggande läge, antagligen tänker de att alla element ska befinna sig i öronhöjd.
Kanske är de högtalarna byggda för att vara i den positionen eller är det alltid en dålig ide p.g.a. det du sa med tidskillnaderna i det horisontella planet?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur idiotisk är denna idén?

Inläggav Kronkan » 2018-09-17 08:47

:D

Hoppas att du inte slog dig i dina försök att härma en ugglas attack. Tänk också på att den är en stealthflygare.

Att någon lägger ner högtalarna är ju knappast ett bevis.

Att lägga ner högtalarna behöver inte vara katastrofalt. Hjärnan kan ju summera de två olika lägena till ett och samma läge. Så kan ju hjärnan göra när det gäller reflexer som kommer nära varandra i tid.

Men vad för nytta i form av mervärde har jag lite svårt att förstå. Stereo handlar ju om att försöka reproducera läget i det horisontella/vågrätts planet. Varför skall man då sända ljudvågor som beskriver en händelse från två punkter.

Någonstans torde det uppstå exempelvis kamfiltereffekter eftersom de olika elementen delvis sänder exakt samma våg eftersom inget filter är helt brant.

Till någon annan med högre/bättre kompetens beskriver saken så tillhör jag tvivlarna.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster