Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav Tangband » 2018-09-16 08:11

Detta är en 4-vägs stativhögtalare med fyra inbyggda slutsteg på vardera 100 watt i stativen.
Varje element är uppmätt och kompenserat i dsp:n med exakt-teknik , som är ett slags FIR digitalfilter.
I stativet finns Linns katalyst-dacar där man gått till extremer med bl.a. regulatorer.
Intressant teknik och högtalaren är den bästa jag hört med bred marginal .

Vid drift utan musik är högtalaren helt tyst, även om du håller örat nära diskanterna. Ganska imponerande för en aktiv högtalare.

Edit: ny mätning i rum - LTS logaritmiska sinussvep , en högtalare, 1 meter ifrån. Dayton imm6 på stativ med en iPhone 6 och audiotools.

OBS ! Puckeln ( den röda pilen ) vid 4,1 kHz beror helt på mikrofonen !

Överst 1/3 okt smoothing
Underst samma mätning med 1/12 okt smoothing

Obs ! Övriga mätningar i denna tråd är inkorrekt gjorda pga begränsad kunskap från min sida vid den tidpunkten.
Senast redigerad av Tangband 2019-11-20 16:05, redigerad totalt 9 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-16 08:15

Här en mätning från lyssningsplats 5 meter från högtalaren. Mikrofonen och telefonen på stativ i öronhöjd på lyssningsposition. 50 db skala, rosa brus , stereo med påslagna subbasar.
Detta gav en något rakare kurva än mätningen i mono en meter från högtalaren.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-16 08:19

Baselementet

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-16 08:31

Bild på hela högtalaren

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav NADifierad » 2018-09-16 10:56

Från utseendet skulle jag aldrig gissa att de kostar så mycket 8O :) . De ser lite ut som något ett Bilhögtalarmärke snickrat ihop, för att ge sig in på hemmaljud-marknaden :D .
Jag antar att mätningen ska tas med en nypa salt, för det ser ut som nivån runt 60Hz, ligger nästan 10dB högre än det mesta? Det måste ju bli nästan outhärdligt i längden om det stämmer?
Hade varit kul att höra dem på riktigt :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav goat76 » 2018-09-16 12:18

NADifierad skrev:Från utseendet skulle jag aldrig gissa att de kostar så mycket 8O :) . De ser lite ut som något ett Bilhögtalarmärke snickrat ihop, för att ge sig in på hemmaljud-marknaden :D .
Jag antar att mätningen ska tas med en nypa salt, för det ser ut som nivån runt 60Hz, ligger nästan 10dB högre än det mesta? Det måste ju bli nästan outhärdligt i längden om det stämmer?
Hade varit kul att höra dem på riktigt :) .


Jag tycker att de ser helt fantastiskt snygga ut! Se på helheten, högtalare och stativ med raka linjer som aldrig rent designmässigt går ur tiden. Helt klart en av de vackraste högtalarna som finns!

Skönheten ligger i betraktarens öga, alla får tycka olika. :)

Jag har heller aldrig hört dessa högtalare men priset är ändå för högt för mig så det är inte så stor ide att höra dem så länge jag inte vinner storvinsten på lotto (men jag spelar inte så någon måste helt enkelt ge mig lottoraden).
Sen anser inte jag att det går att dra några slutsatser av varken mätningar (vilket verkar kunna ge precis det resultat man själv vill ha, beroende på hur man väljer att mäta) eller att höra en högtalare i ett annat rum än i sitt eget, och det under en längre tid så att man hinner hitta rätt placering för den.

Med rätt typ av högtalare för det aktuella rummets storlek och på rätt plats med rätt uppställning kommer man långt.
Med exakt-tekniken och den inbyggda rumskorrigeringen så kanske Akudorik låter bra i alla rum?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav petersteindl » 2018-09-16 12:30

Hela ljudet ligger i spikarna.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-09-16 12:47

petersteindl skrev:Hela ljudet ligger i spikarna.


..och prislappen

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-16 14:04

Framförallt går det att spela oerhört starkt på dessa högtalare utan att något register ger upp eller låter illa. Uppskattningsvis kanske 10 db högre än jag kan spela med mina Jbl 530. 4-vägare har sina fördelar.
Basen ser väldigt lik en Seas ca 18 rnx, men det kan förstås vara en specialversion. Är det ett standardelement så är det trots allt ett av de bästa i den storleken, oavsett pris enligt dibirama.

http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
Senast redigerad av Tangband 2018-09-16 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-16 14:54

goat76 skrev:
NADifierad skrev:Från utseendet skulle jag aldrig gissa att de kostar så mycket 8O :) . De ser lite ut som något ett Bilhögtalarmärke snickrat ihop, för att ge sig in på hemmaljud-marknaden :D .
Jag antar att mätningen ska tas med en nypa salt, för det ser ut som nivån runt 60Hz, ligger nästan 10dB högre än det mesta? Det måste ju bli nästan outhärdligt i längden om det stämmer?
Hade varit kul att höra dem på riktigt :) .


Jag tycker att de ser helt fantastiskt snygga ut! Se på helheten, högtalare och stativ med raka linjer som aldrig rent designmässigt går ur tiden. Helt klart en av de vackraste högtalarna som finns!

Skönheten ligger i betraktarens öga, alla får tycka olika. :)

Jag har heller aldrig hört dessa högtalare men priset är ändå för högt för mig så det är inte så stor ide att höra dem så länge jag inte vinner storvinsten på lotto (men jag spelar inte så någon måste helt enkelt ge mig lottoraden).
Sen anser inte jag att det går att dra några slutsatser av varken mätningar (vilket verkar kunna ge precis det resultat man själv vill ha, beroende på hur man väljer att mäta) eller att höra en högtalare i ett annat rum än i sitt eget, och det under en längre tid så att man hinner hitta rätt placering för den.

Med rätt typ av högtalare för det aktuella rummets storlek och på rätt plats med rätt uppställning kommer man långt.
Med exakt-tekniken och den inbyggda rumskorrigeringen så kanske Akudorik låter bra i alla rum?


Jag tycker de är fantastiskt snygga, finishen ligger högre än de flesta högtalare som brukar kosta kring 50000:- , vilket det väl bör göra med tanke på den höga prislappen.
Angående rumskorrigeringen space, så har ägaren av högtalarna använt denna efter konstens alla regler. Det har slutat med helt avstängd korrigering. Du får ett bättre resultat vid optimal uppställning av högtalarna i rummet, än via dsp korrektion och högtalarna suboptimalt placerade. Därmed inte sagt att det kanske skulle kunna bli bättre med space i ett helt värdelöst lyssningsrum med högtalarna på helt fel plats- men vem köper ett par sådana dyra högtalare om man inte ställer upp dem optimalt ? :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-16 15:00

petersteindl skrev:Hela ljudet ligger i spikarna.


Högtalaren är fastskruvade med 4 bultar i varje stativ. Högtalarna fälls ned på en kontakt vid montering där all överföring från stativets 8 förstärkare sker.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-16 15:05

NADifierad skrev:Från utseendet skulle jag aldrig gissa att de kostar så mycket 8O :) . De ser lite ut som något ett Bilhögtalarmärke snickrat ihop, för att ge sig in på hemmaljud-marknaden :D .
Jag antar att mätningen ska tas med en nypa salt, för det ser ut som nivån runt 60Hz, ligger nästan 10dB högre än det mesta? Det måste ju bli nästan outhärdligt i längden om det stämmer?
Hade varit kul att höra dem på riktigt :) .


Akudorik använder element med förhållandevis liten volym i kabinettet, kombinerat med basreflex på baksidan.
Lådan är däremot kraftigt dämpad med isotermiserande material som vore den en helt sluten låda. Röret är blockerat av ull på insidan. Lite okonventionellt och begränsar djupbasen men gör den väldigt transientsnabb istället . ( exakt tekniken kan kompensera för den lilla lådvolymen ). Den här tekniken började Linn använda fr.om stativhögtalaren Tukan och framåt. Basreflex i små lådor som om den vore sluten men röret blockerat på insidan av dämpmaterial och en filtmatta.

Lite som Dynaudios variovent lösning.

Bilden nedan visar avslutningen på röret på insidan av en Linn katan stativhögtalare. Det finns två filtmattor som begränsar luften genom röret.
Man använder även okonventionella metoder inuti lådan för att minska stående vågor. Kanske mer använt i golvmodellerna. Läs mer här:
http://audiophilemusings.blogspot.com/2 ... ninka.html

NADifierad: angående 60 Hz peaken- Jag vet inte om man kan lita på rosa brus mätningar i rum under 200 Hz ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-16 15:24

Cortado skrev:
petersteindl skrev:Hela ljudet ligger i spikarna.


..och prislappen


Ja ljudet motsvarar prislappen.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav NADifierad » 2018-09-16 15:35

Nä, mätningar kan vara svåra att tolka.
Här hemma stämmer RTA/brusmätningarna, ganska väl i jämförelse med de logaritmiska svepmätningarna.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav goat76 » 2018-09-16 17:35

Tangband skrev:
goat76 skrev:
NADifierad skrev:Från utseendet skulle jag aldrig gissa att de kostar så mycket 8O :) . De ser lite ut som något ett Bilhögtalarmärke snickrat ihop, för att ge sig in på hemmaljud-marknaden :D .
Jag antar att mätningen ska tas med en nypa salt, för det ser ut som nivån runt 60Hz, ligger nästan 10dB högre än det mesta? Det måste ju bli nästan outhärdligt i längden om det stämmer?
Hade varit kul att höra dem på riktigt :) .


Jag tycker att de ser helt fantastiskt snygga ut! Se på helheten, högtalare och stativ med raka linjer som aldrig rent designmässigt går ur tiden. Helt klart en av de vackraste högtalarna som finns!

Skönheten ligger i betraktarens öga, alla får tycka olika. :)

Jag har heller aldrig hört dessa högtalare men priset är ändå för högt för mig så det är inte så stor ide att höra dem så länge jag inte vinner storvinsten på lotto (men jag spelar inte så någon måste helt enkelt ge mig lottoraden).
Sen anser inte jag att det går att dra några slutsatser av varken mätningar (vilket verkar kunna ge precis det resultat man själv vill ha, beroende på hur man väljer att mäta) eller att höra en högtalare i ett annat rum än i sitt eget, och det under en längre tid så att man hinner hitta rätt placering för den.

Med rätt typ av högtalare för det aktuella rummets storlek och på rätt plats med rätt uppställning kommer man långt.
Med exakt-tekniken och den inbyggda rumskorrigeringen så kanske Akudorik låter bra i alla rum?


Jag tycker de är fantastiskt snygga, finishen ligger högre än de flesta högtalare som brukar kosta kring 50000:- , vilket det väl bör göra med tanke på den höga prislappen.
Angående rumskorrigeringen space, så har ägaren av högtalarna använt denna efter konstens alla regler. Det har slutat med helt avstängd korrigering. Du får ett bättre resultat vid optimal uppställning av högtalarna i rummet, än via dsp korrektion och högtalarna suboptimalt placerade. Därmed inte sagt att det kanske skulle kunna bli bättre med space i ett helt värdelöst lyssningsrum med högtalarna på helt fel plats- men vem köper ett par sådana dyra högtalare om man inte ställer upp dem optimalt ? :D


Egentligen är priset på 200000:- en aning missvisande då det priset är för ett fullt aktivt system. Den passiva varianten av Akudorik kostar 56000:-, vilket inte är ouppnåeligt för de flesta med ett hifi-intresse.

Jag kör inte heller med Space Optimisation eftersom jag redan har mina högtalare optimalt placerade i mitt rum, vilket i mitt fall är 65cm till bakre vägg eller 96cm från fronten av högtalaren till väggen.
Jag ska ändå leka lite mer med inställningarna för Space när jag har tid. Högtalarna låter bra i mitt rum och jag har inga rumsresonanser som stör.

Vilken källa kör din vän med?
Själv har jag nyss fått hem min uppgraderade Akurate DSM (med Katalyst) och jag blir helt paff vad den gräver fram ur inspelningarna och hur bra mina Majik 140 låter. Det känns inte som att jag är i behov av att uppgradera högtalarna.
De som tar lätt på vad en bra streamer/dac gör har helt klart missat något.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 06:21

Källan är Akurate dsm exakt ( den modell som är utan analoga utgångar-har endast exakt link ut )

Skillnaden som streamer sägs vara hörbar mellan majik dsm och akurate dsm, där akurate ska vara bättre.
Det vore intressant att jämföra en akurate dsm med analoga utgångar mot min Yamaha wxc50.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-17 07:19

Tangband skrev:angående 60 Hz peaken- Jag vet inte om man kan lita på rosa brus mätningar i rum under 200 Hz ?


Det kan man men de mätningar som visas här är det förmodligen något galet med. Den stegring under ca 100 Hz verkar konstig. Kan möjligen vara så att det finns en kompensation för telefonen som inte stämmer. Går det at köra mikrofonen med Android-telefoner?

Det fanns en gång i tiden en mätskiva från Brüel & Kjær, Test Record QR 2011 med bl.a. rosa brus för mätning av högtalare i lyssningsrummet, jag har en sådan skiva. Lånade en Brüel & Kjær-mätare av en kompis och mätte mina Magnepan Tympani.

Bild

Från den skivan kommer rekommendationen om hur kurvan bör se ut på lyssningsplats, mätt på det sätt som anges på skivans instruktion.

Bild

Lite fler länkar:
http://www.technicalaudio.com/pdf/Bruel ... R-2011.pdf
https://www.bksv.com/media/doc/17-197.pdf

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 08:15

Rogergustavsson: mätningarna stördes i båda fallen av olika saker. I Jbl 530:s fall av vägbullret från innerstan.
Med akubarik stördes mätningen av ventilationssystemet. Jag är nästan säker på detta.

Jag kan lätt se de där peakarna vid låga frekvenser ( under 200 Hz och nedåt ) med mätmiken på , utan musik och trafiken utanför. Det fluktuerar med trafikens intensitet, omän med lite lägre nivå.
Senast redigerad av Tangband 2018-09-17 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-17 08:32

Det var en bullrig bostad.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 08:37

Ja, det är tyvärr tvåglasfönster i lägenheten här i centrala stan. Det påverkar mätningarna på mina jbl. I fallet Akudorik är det ett ventilationssystem som lever om lite mer än trafiken, som är lugnare vid det stället ( villa ).
Gjorde nyss en snabb mätning med imm6 helt utan musiksignal, trafik utanför och en ventilationsanläggning som inte går att stänga av . Jag tror trafiken påverkar mer i min lägenhet än ventilationen. Observera skalan där grundbruset vid de övre frekvenserna ligger kring 25 db.
Har för mig att Jansch skrev att elektretmikar brukar störas av brus vid lägre frekvenser. Kanske är det detta som kan synas också?
Senast redigerad av Tangband 2018-09-17 10:33, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 08:50

Mätning i det tystaste rummet i lägenheten, där ventilationen inte har nån trumma.
Nivån vid 63 hz är 10 db lägre.
Trafiken utanför är såklart kvar.

Fr.om ios6 och högre så är alla filter och limiters bortkopplade i iPhone just pga att man ska kunna göra mätningar eller inspelningar med full bandbredd. Jag kör iOS 10. Jag vet att många android-telefoner mäter betydligt sämre än iPhone 6.
Senast redigerad av Tangband 2018-09-17 09:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-09-17 09:24

Mäter du fortfarande rosa brus?

Vad kör du för gate/smooth?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 09:33

Cortado skrev:Mäter du fortfarande rosa brus?

Vad kör du för gate/smooth?


Ja !

Smoothing= octave
4 sec decay

Vill du mäta dina FUKdist en meter ifrån med rosa brus, 50 db fönster med samma inställningar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-17 10:03

Brusgolvet för mikrofoner är inte direkt knutet till principen (elektret eller kondensator) men med små kapslar ligger det ofta högt och man bör hålla sig kanske 10 dB över för att mäta något överhuvudtaget. I ditt fall skulle det förvåna mig om brusgolvet ligger under 30-35 dB någonstans. Vid lägre frekvenser stiger brusgolvet markant under 80-100 Hz, kommer inte ihåg men kanske 6 dB/oktav nedåt. Det krävs rätt rejäla ljudnivåer för att mäta låga frekvenser om man vill hålla sig över störnivån. Därtill kommer så kretsarna i telefonen. Hur fungerar den där mikrofonen du har tillsammans med telefonen? Blir det någon bypass av telefonens signalprocessning? Sedan tillkommer analysmjukvarans egenskaper. Själv har jag gjort mätningar med rosa brus med programmet Arta.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 10:18

RogerGustavsson skrev:Brusgolvet för mikrofoner är inte direkt knutet till principen (elektret eller kondensator) men med små kapslar ligger det ofta högt och man bör hålla sig kanske 10 dB över för att mäta något överhuvudtaget. I ditt fall skulle det förvåna mig om brusgolvet ligger under 30-35 dB någonstans. Vid lägre frekvenser stiger brusgolvet markant under 80-100 Hz, kommer inte ihåg men kanske 6 dB/oktav nedåt. Det krävs rätt rejäla ljudnivåer för att mäta låga frekvenser om man vill hålla sig över störnivån. Därtill kommer så kretsarna i telefonen. Hur fungerar den där mikrofonen du har tillsammans med telefonen? Blir det någon bypass av telefonens signalprocessning? Sedan tillkommer analysmjukvarans egenskaper. Själv har jag gjort mätningar med rosa brus med programmet Arta.


Som jag skrev ovan så är signalprocessingen ( filter, limiter ) helt bortkopplad vid mätningar fr.om ios6 i apples telefoner.
Jag kör iOS 10 på iPhone 6. Den inbyggda A/D och D/A:n uppvisar brusvärden bättre än -100 db.
https://kenrockwell.com/apple/iphone-6s ... uality.htm

Telefonen och dess processing bör alltså inte påverka. Var och en får ta ställning om mätningarna är relevanta. Jag har redovisat de mätkurvor och de tillkortakommanden som de externa störnivåerna tillför.

Här är mer info om de ”raka rören” fr.om iOS 6.
http://www.studiosixdigital.com/audio-h ... phone.html

”All current iOS devices include built-in microphones. These mics tend to be very consistent from one unit to the next, and are wide-range. However, Apple does include a very steep high-pass filter (which cuts low frequencies), presumably as a wind and pop filter. The low-frequency roll-off for the internal mic in these devices is very steep, on the order of 24dB / octave starting at 250Hz.

However, with the advent of iOS 6, and AudioTools 4.7, we are able to turn off the low-frequency rolloff filter, thereby resulting in fairly flat response. Of course this is still basically a cell phone mic, and the performance is limited. Also, often we find that real-world mics get dirty or damaged in usage and performance degrades over time.

Also, in most of the later models, there is a limiter -- making SPL measurements, as well as more sophisticated measures such as Impulse Response difficult to make accurately. Again, we can disable this limiter (as of iOS 4.3), so we can work around this.

In iOS versions prior to iOS 6, we have compensated for these mics as much as possible, but given the physics of the situation, the usefulness of the low frequency information is limited. We therefore strongly recommend upgrading to at least iOS 6, and the most current AudioTools release.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 10:56

Frekvensgången med mikrofonerna UMIK 1 och Dayton imm6 (okorrigerad )

Audiotools RTA using UMIK-1 (purple) vs the Dayton iMM-6 (blue)

Jag tycker dock det är lite skumt med dessa mätningar- eftersom båda mikrofonerna uppvisar peakar vid samma frekvenser, 200 och 700 Hz.
Ta därför diagrammet med en nypa salt, eller två.
Senast redigerad av Tangband 2018-09-17 11:05, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-09-17 10:58

Tangband skrev:
Cortado skrev:Mäter du fortfarande rosa brus?

Vad kör du för gate/smooth?


Ja !

Smoothing= octave
4 sec decay


Octave?.. Om jag förstår det rätt så smetar du bort mycket av detaljerna i mätningen. Men nu är det ju en rosabrusmätning.. så den kommer ju ha alla möjliga sorters akustiska fel i sig. För mig är själva resultatet av mätningen inte så intressant egentligen, snarare var det mätmetoden.

Du har ju fått frågan förut där man försökt att få reda på vad det är du vill mäta egentligen. Så som du mäter nu får du ju alla möjliga artefakter med i mätningen som INTE är högtalaren.

Tangband skrev:Vill du mäta dina FUKdist en meter ifrån med rosa brus, 50 db fönster med samma inställningar?


Ja, justja. Glömde bort brusmätningen, jag var hos Mawes i helgen och vi meckade filter. Tycker väl att man kan göra det (mäta rosa brus på fukdist), men ser inte poängen riktigt. Framförallt inte när det inte finns ett spikat filter och att det finns lite grejjer åtminstone jag vill fixa. Men så snart jag har ett någorlunda vettigt filter så kan jag göra det. Vill Mawes göra en rosabrusmätning så blir det säkert gjort med det filtret han har just nu, som faktiskt ser rätt bra ut, om man frågar mig och/eller Mawes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-17 11:15

Tangband skrev:Jag kör iOS 10 på iPhone 6. Den inbyggda A/D och D/A:n uppvisar brusvärden bättre än -100 db.


Men Rockwell verkar bara ha testat DAC inte ADC. Kanske jag missat det? Mikrofonsteg med ADC är knepigare att få lågbrusigt kombinerat med stort dynamikomfång redan utan miniatyrisering som det blir i mobiler.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Thomas_A » 2018-09-17 11:54

j
Tangband skrev:Frekvensgången med mikrofonerna UMIK 1 och Dayton imm6 (okorrigerad )

Audiotools RTA using UMIK-1 (purple) vs the Dayton iMM-6 (blue)

Jag tycker dock det är lite skumt med dessa mätningar- eftersom båda mikrofonerna uppvisar peakar vid samma frekvenser, 200 och 700 Hz.
Ta därför diagrammet med en nypa salt, eller två.


Är detta mikrofonernas respons/överföringsfunktion som kommer med datafilen? I så fall orimligt, ser ut att ha mätts upp med golv/takreflexer.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav jansch » 2018-09-17 13:03

Som RogerGustavsson skrev, det är ingen skillnad hur bruset uppkommer på en elektret- eller kondensatormikrofon.
Mikrofonkapseln tillsammans med mickförstärkarens brus ger totalt ett brusspektra som ser ut som en hängmatta. Om man då mäter bruset A-vägt kan man erhålla låga dBA värden. Man blir lite "lurad" av att A-vägningen mer eller mindre "sållar bort" en stor del av både kapselns och mikförstärkarens brus.

Trots denna "snälla" mätmetod med A-vägning brusar t.ex en 1/4 tums Bruel o KJaer mikrofon 35-45dBA (alltså mikrofonkapsel inkl mickförstärkare) beroende på typ.
Hur stort det linjära bruset är i relation till det A-vägda går givetvis inte att säga generellt men vid låga frekvenser dominerar termiskt brus , d v s bruset blir högre ju lägre frekvensen är (="brunt " brus = ca 6dB per oktav).

Det är som vanligt fysiken som också sätter gränser, inte bara kvalitet. Små mikrofonkapslar har låg känslighet och molekyler rör på sig!

Slutsats:
Om man antar att Bruel&Kjaer, som har detaljerad information om sina produkters brusegenskaper, inte är sämre än Beringer och andra mätmikrofoner så gäller det att ladda på rejält med SPL vid mätningar i basområdet om man använder 1/4 tums mickar. Vid 20Hz är nog 70dB "på gränsen" för många mätmikrofoner.
Det finns ju också ett skäl till att den vanligaste mätmikrofonen för högtalarmätningar från Bruel&Kjaer är typ 4191 som är en 1/2 tums mick och har ett brusgolv på 21 dBA inklusive mickförstärkare. Man vinner mycket på ett väsentligt större membran.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 13:22

Jansch, mycket intressant !

Vad drar du för slutsatser av de mätningar jag gjort ? Det är alltså en Dayton imm6 mätmik och en iPhone som använder A/D och D/A:n som är inbyggd. Som du ser så är det högre störnivåer mot basområdet, som kan eller verkar bero på omgivningen. Eller är merparten av detta brus ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 13:24

Thomas_A skrev:j
Tangband skrev:Frekvensgången med mikrofonerna UMIK 1 och Dayton imm6 (okorrigerad )

Audiotools RTA using UMIK-1 (purple) vs the Dayton iMM-6 (blue)

Jag tycker dock det är lite skumt med dessa mätningar- eftersom båda mikrofonerna uppvisar peakar vid samma frekvenser, 200 och 700 Hz.
Ta därför diagrammet med en nypa salt, eller två.


Är detta mikrofonernas respons/överföringsfunktion som kommer med datafilen? I så fall orimligt, ser ut att ha mätts upp med golv/takreflexer.


Ja, det verkar så. Om man bortser från dessa anomaliteter så kan man dock se att Dayton imm 6 är ungefär lika bra som den 5 gånger dyrare UMIK 1, de har bara lite olika fel.

Han som mätt verkar möjligen gjort fel som du påpekar- läs här: https://johnr.hifizine.com/2014/08/ipad ... ment-mics/

Läsarrespons:
”My EW M30 and iMM6 calibrated are a very good match up to above 10k, and this is feeding quite different RTAs, the dbx RTA1 and an iPhone5S running S6D AT. Nothing like any major delta 100-400Hz. In prior comparison M30 was v close match to B&K quarter- and half-inchers.
Not seeing how cal file is clearly off either, so I am missing something wrt ripple >4k.
Finally, 90deg cal might be nice (for grazing work?) but do not see why needed, really, for HT EQ regardless.”

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav jansch » 2018-09-17 17:29

Tangband skrev:Jansch, mycket intressant !

Vad drar du för slutsatser av de mätningar jag gjort ? Det är alltså en Dayton imm6 mätmik och en iPhone som använder A/D och D/A:n som är inbyggd. Som du ser så är det högre störnivåer mot basområdet, som kan eller verkar bero på omgivningen. Eller är merparten av detta brus ?


Svår fråga egentligen!
Fast det finns ju enkla knep att ta till om du vill veta vad som nog stör mest - brus eller omgivning.
Först och främst - Håll inte i mick:en och tänk på att du själv alstrar mycket ljud du inte "hör"(stå still och håll andan)
Ta bort all smoothing och mät. Är kurvan ganska jämt fallande är det nog brus*. Du kan visserligen ha någon topp vid 50Hz (även om grejorna är batteridrivna) och kanske också vid 100Hz.
Kan du ta bort gate:ningen (om du har det), mät kontinuerligt i realtid istället. Då "ser" du hissen/långtradaren/grannen som går på golvet/etc dvs låga frekvenser som stör men du inte "hör" för du är så van vid dem. Fläktljud är ju lite svårare p g a kontinuitet men mät en gång närmare insug/utblås så vet du hur det ungefär ser ut.
Annars är kylskåp/frysar högljudda 40dBA eller mer är inget ovanligt.

*Brus är ju slumpvis och därför kan det "hoppa" lite upp och ner, främst i basen men det lär du dig efter ett tag hur sådana fluktuationer ser ut.

Det finns ju 2 grundläggande "skolor" hur man mäter högtalare i lyssningsrum dvs då frifält inte längre gäller.
- Gate:a hårt så du bara mäter direktljud. Ju längre det är till avgränsningsytor desto trovärdigare blir mätningarna i basen. Dock det är svårt att komma under 200Hz i vanliga lyssningsrum.
- Mät brus med LTAS metoden. Då mäter du även rummets påverkan men kameffekter och annat som är naturligt i ett rum "slätas ut" och kvar blir en ganska bra bild av högtalarens frekvensgång i rummet.

Att bara mäta i en punkt i rummet med brus med en gate:ning som överstiger ett antal millisekunder (beroende på rummets storlek) ger definitivt svårtolkat resultat.
(Jag har inte satt mej in i hur din programvara/applikation mäter)

Det är alltid bra att med egna öron testa hur det "mätmässigt" låter i ett vanligt rum. Lägg på en sinus på ett par kHz och rör sakta huvudet och vrid på huvudet. Då kommer du konstatera att just den tonen (och alla andra toner) finns i oändligt antal olika ljudstyrkor i rummet, det skiljer flera tiotals dB(SPL) mellan olika punkter och tonen "fladdrar mellan vänster och höger öra. Lärdom: Det går inte att mäta upp en vederhäftig frekvensgång i en enda punkt med statiskt ljud eller ett långsamt svep eller med brus. Det kommer att finnas lika många frekvenskurvor som varje gång du upprepar mätningen i en annan punkt i rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-17 22:07

Tack för dessa tips Jansch :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-18 16:38


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav goat76 » 2018-09-27 23:43

Tangband skrev:
goat76 skrev:Med exakt-tekniken och den inbyggda rumskorrigeringen så kanske Akudorik låter bra i alla rum?


Angående rumskorrigeringen space, så har ägaren av högtalarna använt denna efter konstens alla regler. Det har slutat med helt avstängd korrigering. Du får ett bättre resultat vid optimal uppställning av högtalarna i rummet, än via dsp korrektion och högtalarna suboptimalt placerade. Därmed inte sagt att det kanske skulle kunna bli bättre med space i ett helt värdelöst lyssningsrum med högtalarna på helt fel plats- men vem köper ett par sådana dyra högtalare om man inte ställer upp dem optimalt ? :D


Jag har inte heller gillat rumskorrigeringen, den tar bort för mycket av basen och fundamentet från alla instrumenten och får det att låta tunt.

Jag har lekt lite med Space Optimisation i kombination med LTS linjära sinussvep 0-200Hz 200s och manuellt justerat nivåerna så att det inte finns utsläckningar där programmet grävt för djupt, men även här tycker jag att något viktigt går förlorat från musiken.

Nu har jag testat en ny ide jag fick som jag tycker låter bra, som jag ska prova ha några dagar framöver.
Space räknar ut att det med mina rumsmått, placering av högtalare, placering av lyssningsplats, fönstertyp och storlek, väggar och golvmaterial finns 9 korrigeringar att göra och dessa är individuellt anpassade för respektive högtalare.

Det som jag nu testade var att minska ner korrigeringen manuellt till 0dB på den högtalare som programmet korrigerat minst. Då följer korrigeringen med på den andra högtalaren men skillnaden kvarstår mellan högtalarna.

Ett exempel från mitt rum:
Room Mode 1: Front Left -22.85, Front Right -28.27 ändrar jag då till Front Left 0.00dB och då följer Front Right automatiskt ner till -5.41.
För att kompensera för den minskade basen la jag i Space till en Bass Shelf på 1.5dB vid 100Hz.

Som du ser här så blir det ganska små men hörbara förändringar:
https://www.dropbox.com/s/l63kpcn5ixxkd ... n.png?dl=0

Det skulle vara intressant om du och din vän testade detta på hans Akudorik för att se vad ni kommer fram till. Han har garanterat några problemfrekvenser han också även om han liksom mig har högtalarna uppställda optimalt.
Jag ska iallafall köra med det här några dagar och sen ta bort det för att avgöra om jag föredrar denna rumskorrigering eller inte.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-28 07:58

Goat76, intressanta tankar, ska vidarebefodra

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-28 08:52

Zoom iq6 är ju riktade mikrofoner, det använder man inte för mätning.

Tangband skrev:Om1 verkar vara väldigt bra, ja. Om man läser tester av den.
Umik 1 ( som brukar användas till minidsp ) och Dayton imm6 är i stort likvärdiga i tester på nätet och båda blir bättre efter kalibrering. Dayton har lite fyr för sig vid 400 hz okalibrerad som det verkar.

Bättre efter kalibrering? Kalibrering innebär att mikrofonen mäts upp. Det kan göras på mer eller mindre noggranna sätt. Den avvikelse från rak kurva mikrofonen uppvisar matas sedan in i ett lämpligt mätprogram. Det finns en uppsjö ”mätmikrofoner” som bara har utseendet av en mätmikrofon. Det är väldigt stora variationer mellan exemplaren och det skulle krävas ett rejäl selektering men det verkar inte göras så ofta.

Tangband skrev:Läste lite, men såg inte om OM1 kommer med kalibreringsfil. Vet att det fanns något tyskt företag som många här inne köpt kalibrerade mikrofoner men hittar inte adressen dit.

Line Audio OM1 är redan från tillverkningen väldigt rak i frekvensgången. Som redan nämnts kräver den lite mera prylar extern för att kunna användas, det blir dyrare och så kan även de prylarna behöva kalibreras.
Det tyska företaget som gjorde billiga mätmikrofoner och även gjorde ”halvbra” kalibreringar för relativt små pengar, har övergått till lite dyrare produkter: http://www.isemcon.net/ashop/index.php?cPath=2

Det finns även några företag som är direkt riktade mot ”gör-det-självare”:
https://hifi-selbstbau.de/index.php?opt ... &Itemid=66
Där kan man också se vilken tolerans deras uppmätning håller sig inom.

Tangband skrev:Umik1 specificerar +/-1 dB med kalibreringsfil, men med vilken upplösning?

Det skymtar lite i produktbeskrivningen, men skicka dem ett mejl: https://www.minidsp.com/images/document ... 20Umik.pdf

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-28 11:56

Rogerjohansson, jag tror det blev felpost :D visst ska ditt inlägg till frekvenssvep-tråden ?
Intressant iallafall :)

Även din citering blev fel. Jag har aldrig skrivit det som du citerade de två sista frågorna- det var ju Thomas A som frågade dessa . :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-28 12:16

Goat 76

Det har provats många gånger att optimera med space, under över ett år. En installatör har varit och ställt in i två dagar. Jag passade på att titta in några timmar då det gjordes. I början lät det ganska bra, men någonting fattades. Varje gång efter långlyssning upplevdes det som en befrielse att slå av rumskorrigeringen- det känns som det blir mindre musik och mer hifi med space om du förstår vad jag menar.
Det låter snyggare vid vissa frekvenser men med mindre energi. Det låter tråkigare.

Det man gör med ett rumskorrigeringsprogram, hur bra det än är, är att man korrigerar genom att sänka vissa frekvenser. Man tar alltså bort energi i musiken. Även om den energin har en topp vid en viss frekvens i ett rum så korrigerar man dessutom för statiska signaler. Riktig musik är aldrig statisk utan korrigeringen i space korrigerar för det som ”redan har hänt” i musiken. Då basisten spelat sina 8-delar i basgången, varav en ton slår an rumsresonansen, så kommer den sänkningen av just den frekvensen i space att höras långt efter tonen spelats. Det är ett grundläggande fel i alla korrigeringsprogram. Korrigeringen kan aldrig bli korrekt med musik. Men fungerar fint med sinustoner :)
Men vem lyssnar på sånt?

Bättre är nog att dämpa väggarna där det behövs, och stänga av korrigeringen.
Jag ser space som ett salespoint och kanske som en hjälp om man ställt upp högtalarna väldigt fel från början.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-28 12:59

Tangband skrev:Rogerjohansson, jag tror det blev felpost :D visst ska ditt inlägg till frekvenssvep-tråden ?
Intressant iallafall :)

Även din citering blev fel. Jag har aldrig skrivit det som du citerade de två sista frågorna- det var ju Thomas A som frågade dessa . :D


Ja, du har så rätt! Det var så många urklipp som jag tog ner och editerade/skrev svar på i ordbehandlare. Nu har du ändå fått dem eller ska jag rätta mig och lägga den i rätt tråd? Tycker inte man ska gå till överdrift när det gäller "hemmamätningar", det säger ändå inte allt. När det gäller eq-ingrepp, tror jag det kan vara bra att vara återhållsam.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav goat76 » 2018-09-28 18:05

Tangband skrev:Goat 76

Det har provats många gånger att optimera med space, under över ett år. En installatör har varit och ställt in i två dagar. Jag passade på att titta in några timmar då det gjordes. I början lät det ganska bra, men någonting fattades. Varje gång efter långlyssning upplevdes det som en befrielse att slå av rumskorrigeringen- det känns som det blir mindre musik och mer hifi med space om du förstår vad jag menar.
Det låter snyggare vid vissa frekvenser men med mindre energi. Det låter tråkigare.

Det man gör med ett rumskorrigeringsprogram, hur bra det än är, är att man korrigerar genom att sänka vissa frekvenser. Man tar alltså bort energi i musiken. Även om den energin har en topp vid en viss frekvens i ett rum så korrigerar man dessutom för statiska signaler. Riktig musik är aldrig statisk utan korrigeringen i space korrigerar för det som ”redan har hänt” i musiken. Då basisten spelat sina 8-delar i basgången, varav en ton slår an rumsresonansen, så kommer den sänkningen av just den frekvensen i space att höras långt efter tonen spelats. Det är ett grundläggande fel i alla korrigeringsprogram. Korrigeringen kan aldrig bli korrekt med musik. Men fungerar fint med sinustoner :)
Men vem lyssnar på sånt?

Bättre är nog att dämpa väggarna där det behövs, och stänga av korrigeringen.
Jag ser space som ett salespoint och kanske som en hjälp om man ställt upp högtalarna väldigt fel från början.


Jag håller med fullständigt Det är samma uppfattning som jag normalt har angående rumskorrigeringsprogram, att energin försvinner från musiken.

Det speciella med min nuvarande korrigering som jag nu testar är att det vid alla mina nio uträknade problemfrekvenser alltid är EN av högtalarna som inte korrigeras alls. Det är endast antingen vänster eller höger högtalare som korrigeras vid dessa problemfrekvenser och då endast den högtalaren som är mest problematisk vid den specifika frekvensen.
Detta gör att det enda som egentligen bibehålls från korrigeringen är balansen vid dessa frekvenser mellan de båda högtalarna och gör detta lite till ett mellanting mellan korrigerat och inte korrigerat på samma gång.

Jag har ett hyfsat välljudande rum men inte helt perfekt, det finns några tydliga problemfrekvenser och Space hittar dessa med enkel mattematik.
Som sagt, jag ska som vanligt ge detta en chans på kanske en vecka och sedan stänga av det för att säkert veta att det är en förbättring och inte bara en förändring.
Hitills låter det fantastiskt bra och det finns inget som maskeras av någon liten bummlighet och det känns samtidigt som att allt det musikaliska innehållet kvarstår.

Men vi får se. Jag återkommer med mina slutsatser om detta om några dagar eller kanske en vecka. :)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tell » 2018-09-28 18:56

Vet inte hur exakt era rumskorrigeringar funkar, o har ju sett många andra som klagar på att dom inte gillar rumskorrigeringar. Men jag tror problemet ligger i att dom där programmen försöker få en så rak kurva som möjligt o att alla som klagar faktiskt inte gillar raka kurvor (fast dom själva inte fattar det). O så kanske dom råkar sänka vissa delar som gillas också, kanske en skön baspuckel runt 80hz som gav en skön kick som försvann t ex.
O ja jag håller med, raka kurvor är astrist. Mina piP (som alla annars hyllar så) låter ju astrist default också, så jag har justerat min kurva som jag vill ha den istället, djupbasen höjd runt 7db och övre basen sänkt runt 3db. Låter så muffligt o basfattigt annars imo.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-09-29 12:51

Tell, har du de rekommenderade dämpplattorna bakom piP ?
Om du inte provat det så går du miste om hur de är tänkt att låta :)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Linn Akudorik exakt med mätningar

Inläggav Tell » 2018-09-29 12:57

Tangband skrev:Tell, har du de rekommenderade dämpplattorna bakom piP ?
Om du inte provat det så går du miste om hur de är tänkt att låta :)

Har ett par gamla sittdynor bakom ja, o att allmänt "naturligt" dämpat rum. Oavsett så föredrar jag alltid "min" kurva, även när jag har varit hos andra audiofilställen o lyssnat på musik.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav Tangband » 2018-10-06 13:40

Idag har jag kunnat göra nya mätningar med sinus-svep till Akudorik .
Avstånd : 1 meter, mikrofonen i höjd med den övre lilla diskanten, LTS sinussvep.
Mätning på en högtalare utan subbasar. Dayton imm6 på stativ, telefonen utan hölje .

Översta kurvan : 1 oktav smoothing
Mellersta kurvan : 1/3 smoothing
Nedersta kurvan : 1/12 smoothing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav Thomas_A » 2018-10-06 15:10

Ser ut som de klingar lite ljust.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav Tangband » 2018-10-06 16:45

Thomas_A skrev:Ser ut som de klingar lite ljust.


Hmm... jag tycker inte det , även om kurvan kanske skulle indikera det.
Det som är fantastiskt med Akudorik exakt är att många instrument kan återges samtidigt, utan att det grötar och de behåller kött och blod-känslan individuellt i ljudbilden.

Ett exempel: en ensam flöjt spelar- man kan tydligt höra rummet flöjtisten spelar i och det låter helt rent och klangligt rätt. Plötsligt kommer bassisten in , fortfarande kan de två instrumenten höras helt individuellt med sina individuella rum. Då sedan trummisen brakar loss våldsamt så påverkas inte de andra instrumentens ljudbild alls. Blundar man låter det som om bandet spelar i rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav Tangband » 2018-10-06 17:54

Thomas_A skrev:Ser ut som de klingar lite ljust.


Det är också intressant att det som jag trodde var mättekniskt betingat, att Dayton faller av ovanför 12 khz med det program jag använder, inte stämmer. Med Akudorik exakt är det full sula till 20 khz.Det är istället mina jbl som faller över 12 khz.
Då daytonmiken var helt ny upplever jag att det generellt vad mindre utsträckning i diskanten. Det kan man se på mina första mätningar. Behöver mikrofoner ändå spelas in innan de mäter rätt ?

Nedanför jbl 530
Senast redigerad av Tangband 2018-10-06 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav goat76 » 2018-10-06 18:23

Tangband skrev:Det som är fantastiskt med Akudorik exakt är att många instrument kan återges samtidigt, utan att det grötar och de behåller kött och blod-känslan individuellt i ljudbilden.

Ett exempel: en ensam flöjt spelar- man kan tydligt höra rummet flöjtisten spelar i och det låter helt rent och klangligt rätt. Plötsligt kommer bassisten in , fortfarande kan de två instrumenten höras helt individuellt med sina individuella rum. Då sedan trummisen brakar loss våldsamt så påverkas inte de andra instrumentens ljudbild alls. Blundar man låter det som om bandet spelar i rummet.


Det du hör tror jag inte är specifikt för Akudorik exakt.

Din beskrivningen är nämnligen en klockren beskrivning av vad min Akurate DSM med Katalyst gör med ljudet, men jag har passiva Majik 140. Uppgraderingen till Katalyst är en massiv uppgradering för Linns streamern.
Jag tvivlar inte på att Akudorik är en bättre högtalare än Majik 140 men jag upplever precis den där otroliga separationen och tydligheten mellan instrumenten efter uppgraderingen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav Thomas_A » 2018-10-06 18:53

Återigen svårt att tolka dina mätningar utan direktljudsmätningar och i olika vinklar. Mina faller över 10 kHz när rummet är med men inte för gatade mätningar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav mx » 2018-10-07 11:09

Tangband skrev:[...] Intressant teknik och högtalaren är den bästa jag hört med bred marginal . [...]

Inget dåligt betyg det inte. :)

Har du lyssnat på golvmodellen?
Alea iacta est.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn Akudorik exakt - nya mätningar !

Inläggav Tangband » 2018-10-07 13:13

mx skrev:
Tangband skrev:[...] Intressant teknik och högtalaren är den bästa jag hört med bred marginal . [...]

Inget dåligt betyg det inte. :)

Har du lyssnat på golvmodellen?

Akubarik ? Nej tyvärr inte


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster