"Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

"Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 17:20

Så här mäter det i mitt system med Brus respektive Svep mätning...

Brus_Krig.png
Brus_Krig.png (84.92 KiB) Visad 4503 gånger

PHOTO_20180918_171741.jpg
PHOTO_20180918_171741.jpg (89.09 KiB) Visad 4503 gånger


Hur lika eller olika mäter det med de olika test metoderna i ditt system?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 17:22

Bra dewpo! :)

Är det rosa brus?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 17:23

Ja, Men det är "PN" kompenserat i mjukvaran.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-09-18 18:09

Hur tolkar du denna mätning?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-09-18 18:25

Kul tråd !
Slående är väl att brus och svep följer varandra väldigt identiskt i din mätning :)
Skulle vara trevligt att se mätningen även med en oktav smoothing och 4 sekunders decay. Kan du visa det ? ( om du orkar )

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-09-18 18:30

Här är jbl 530 med rosa brus, en meter ifrån, mono, 1 oktav smoothing, 4 sekunders Delay med audiocontrol.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 18:34

Thomas_A skrev:Hur tolkar du denna mätning?


Det känner jag mig inte kompetent att göra :oops:

Men i mina lekmans ögon så ser inte mätmetoden ut att påverka resultatet i någon större utsträckning,
Inte i mitt system åtminstone.

Sen så finns det ju många fördelar med svep mätningar, Men de ger ju inte hela sanningen heller t.ex IMD syns ju inte.
Hur tycker du att en heltäckande mätning går till? Jag antar att det är svårt att åstadkomma en med hobby utrustning?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-09-18 18:54

dewpo skrev:
Thomas_A skrev:Hur tolkar du denna mätning?


Det känner jag mig inte kompetent att göra :oops:

Men i mina lekmans ögon så ser inte mätmetoden ut att påverka resultatet i någon större utsträckning,
Inte i mitt system åtminstone.

Sen så finns det ju många fördelar med svep mätningar, Men de ger ju inte hela sanningen heller t.ex IMD syns ju inte.
Hur tycker du att en heltäckande mätning går till? Jag antar att det är svårt att åstadkomma en med hobby utrustning?


Mätning av högtalaren gör man helst utomhus eller genom att flytta mätuppställningen så långt det går från angränsande väggar/begränsningsytor och med lämpligt mätfönster. Att mäta respons vid lyssningsplats (högtalare + alla reflexer) bör man nog göra vid lyssningsplats vid några positioner och sedan göra ett medelvärde och med lämplig smoothing. Även om detta är en jämförelse mellan svep och brus så är tolkningen just den att de är tämligen likartade, men det säger mindre om hur högtalaren mäter eller hur det mäter vid lyssningsplats.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 18:56

Tangband skrev:Kul tråd !
Slående är väl att brus och svep följer varandra väldigt identiskt i din mätning :)
Skulle vara trevligt att se mätningen även med en oktav smoothing och 4 sekunders decay. Kan du visa det ? ( om du orkar )


Jag förstår inte vitsen med att visa efter 4 sekunders decay om det är det du menar?
Det enda som syns då är bakgrunds bruset.

Men här är lite decay bilder från 4 ms till 1,6 sekund :)

Decay_4ms.png
Decay_4ms.png (113.54 KiB) Visad 4470 gånger

Decay_80ms.png
Decay_80ms.png (247.4 KiB) Visad 4470 gånger

Decay_1600ms.png
Decay_1600ms.png (163.84 KiB) Visad 4470 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 19:09

En oktavs smoothing är när man gör smoothingen 1/1. Som du ställt in det nu sä är det 1/48-dels oktav - det är väldigt lite smoothing och det gör mätningen mer svårläst.

.. men nu när du testar en hel oktavs smoothing så kommer du se att det inte går att läsa den heller, fast av exakt det motsatta skälet.

Har en ny hemlig liten högtalare (som inte är fukdist) som jag mäter på just nu. Ska dra igång min ärkefiende REW och försöka få fram det där du har fått fram.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 19:10

Tangband skrev:Här är jbl 530 med rosa brus, en meter ifrån, mono, 1 oktav smoothing, 4 sekunders Delay med audiocontrol.


Den där bilden ser inte ut att ha en oktavs smoothing men vad vet jag med min tämligen enkla bakgrund. Har du lust att visa hur smoothing/gate/fönster-inställningarna ser ut och vad man kan göra för val där?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 19:17

Cortado skrev:En oktavs smoothing är när man gör smoothingen 1/1. Som du ställt in det nu sä är det 1/48-dels oktav - det är väldigt lite smoothing och det gör mätningen mer svårläst.

.. men nu när du testar en hel oktavs smoothing så kommer du se att det inte går att läsa den heller, fast av exakt det motsatta skälet.

Har en ny hemlig liten högtalare (som inte är fukdist) som jag mäter på just nu. Ska dra igång min ärkefiende REW och försöka få fram det där du har fått fram.


Jag vet, Men vad är vitsen med att visa en sådan linje?
Hur mäter man bäst linearitet? Ska man mäta ett svep på på Max volym och sänka 1 dB sen ytterligare en och så vidare eller finns det något smartare sätt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 19:37

Här är en dum mätning av linearitet :)

Linjäritet.png
Linjäritet.png (374.31 KiB) Visad 4441 gånger


Den vore olidligt jobbig att göra om med brus, Så jag avstår.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 19:40

dewpo skrev:Jag vet, Men vad är vitsen med att visa en sådan linje?


Bra fråga. Gissar att man sett såna smoothningar i produktbroschyrer från förr. Som vi vet är ju den sanna responsen på högtalaren mer komplex men ens en bra högtalare kanske man inte vågar presentera i ett produktblad för en oförstående konsument som är van att se ett "linjaljobb". Nu är väl det spekulation, även om jag tror en del på det och kanske kan andra också göra det.

dewpo skrev:Hur mäter man bäst linearitet? Ska man mäta ett svep på på Max volym och sänka 1 dB sen ytterligare en och så vidare eller finns det något smartare sätt?


Det finns säkert fler metoder än jag vet men det jag lärt mig och gör själv är att mäta svep i lagom nivå. Sen är det klart att det svepet man gör bara gäller den volymen.. uppställningen etc. Som redan nämnts så är det ju svårt att få bra mätningar inomhus, just för att det finns så många angränsningsytor (reflexer) som stör mätningen så att det är svårt att se vad som är högtalare och vad som är mätning. Det gör att jag föreslår Holm för mätning, det är verkligen enklare att förstå sig på än REW. Du kan i ett impulsfönster se när den första reflexen kommer och på så vis gatea bort reflexerna för att bara se vad högtalaren gör. Det är egentligen bara ett annat sätt att smootha.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 19:43

dewpo skrev:Här är en dum mätning av linearitet :)


Visst, det är väl ett sätt som en högtalare kan vara linjär på.. dvs, att man har samma tonkurva på olika lyssningsnivåer. För mig är en högtalare som är linjär en som i princip har rak tonkurva. Det är väl vad jag tänker på om någon säger att en högtalare är linjär.. även om jag nog aldrig hört någon säga så.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 19:49

Cortado skrev:
dewpo skrev:Här är en dum mätning av linearitet :)


Visst, det är väl ett sätt som en högtalare kan vara linjär på.. dvs, att man har samma tonkurva på olika lyssningsnivåer. För mig är en högtalare som är linjär en som i princip har rak tonkurva. Det är väl vad jag tänker på om någon säger att en högtalare är linjär.. även om jag nog aldrig hört någon säga så.


Jag har set tester som kallas DAC linearitet som testar om varje 1 dB sänkning är 1 dB i praktiken, Men jag vet inte hur ofta någon utrustning fallerar ett sådant test?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 19:54

TANGBAND!

Här kommer nått du efterfrågat.. nästan..! :)

Här är en rosabrusmätning på en högtalare (Inte fukdist), mätt med en kalibrerad mick (Line Audio OM1) in genom ett Presonus AudioBox iTwo in i REW på datorn. Oktavsmoothing, som du specade (dock vet jag inte var jag ställer in något med 4s):

Hemligalådan_FullSmooth.png
Hemligalådan_FullSmooth.png (40.52 KiB) Visad 4436 gånger


Vad kan du berätta om den här högtalaren?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav DanNorman » 2018-09-18 20:40

Cortado: Tangbands program kompenserar för diskantfallet i rosa brus. Mät med vitt brus och några "averages" för likartat resultat.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 20:42

Thomas_A skrev:
dewpo skrev:
Thomas_A skrev:Hur tolkar du denna mätning?


Det känner jag mig inte kompetent att göra :oops:

Men i mina lekmans ögon så ser inte mätmetoden ut att påverka resultatet i någon större utsträckning,
Inte i mitt system åtminstone.

Sen så finns det ju många fördelar med svep mätningar, Men de ger ju inte hela sanningen heller t.ex IMD syns ju inte.
Hur tycker du att en heltäckande mätning går till? Jag antar att det är svårt att åstadkomma en med hobby utrustning?


Mätning av högtalaren gör man helst utomhus eller genom att flytta mätuppställningen så långt det går från angränsande väggar/begränsningsytor och med lämpligt mätfönster. Att mäta respons vid lyssningsplats (högtalare + alla reflexer) bör man nog göra vid lyssningsplats vid några positioner och sedan göra ett medelvärde och med lämplig smoothing. Även om detta är en jämförelse mellan svep och brus så är tolkningen just den att de är tämligen likartade, men det säger mindre om hur högtalaren mäter eller hur det mäter vid lyssningsplats.


Tycker du att man skall sträva efter ett par perfekta högtalare i ett perfekt rum? Eller ska man sträva efter synergi? Att rum och högtalare samspelar?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-09-18 20:46

Tycker man ska sträva efter en så bra högtalare man kan få givet sin budget för ett normalt vardagsrum/lyssningsrum. Och der innefattar en synergi.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 20:56

DanNorman skrev:Cortado: Tangbands program kompenserar för diskantfallet i rosa brus. Mät med vitt brus och några "averages" för likartat resultat.


Såhär?

Hemligalådan_Vittbrus4averages_FullSmoothad.png
Hemligalådan_Vittbrus4averages_FullSmoothad.png (38.42 KiB) Visad 4401 gånger



Ja, fortfarande ett rätt intetsägande resultat, tycker jag.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 20:59

Här är samma högtalare mätt i Holm med svep, 1m fönster.

2018-09-18.png
2018-09-18.png (42.81 KiB) Visad 4395 gånger


Någon som kan berätta vad de ser i mätningen? :)

Tillägg: Det är samma högtalare, samma uppställning, samma volym och allt. Bara program och mätmetod skiljer.

EDIT: Fixade bättre bild..

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav DanNorman » 2018-09-18 21:01

Jupp, och intetsägande som du säger. Om man skiter i all psykoakustik kanske man kan tro att en sån mätning betyder något av värde.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-18 21:03

Här är 1/1 RTA PN kompenserat och 1/1 Spektrum ej kompenserat :) men en sådan bild känns ganska meningslös.
1till1.png
1till1.png (28.09 KiB) Visad 4395 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-09-18 21:07

Vet inte hur högtalaren ser ut men har du mätt på lyssningshöjd/diskanthöjd?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 21:15

Thomas_A skrev:Vet inte hur högtalaren ser ut men har du mätt på lyssningshöjd/diskanthöjd?


Vill inte avslöja för mycket om högtalaren men den är mätt on-axis, micken pekar typ i centrum mellan diskant och bas. Diskanthöjden är typ 108cm, micken likaså. Avståndet mellan baffel och mick är 1m.

Jag kan nog tänka mig att du har vissa teorier om varför impulssvaret ser ut som det gör. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-09-18 21:18

DanNorman skrev:Jupp, och intetsägande som du säger. Om man skiter i all psykoakustik kanske man kan tro att en sån mätning betyder något av värde.


Nu förstår jag era aversioner mot min mätning. Provade lite snabbt att mäta med 1/6 smoothing och kurvan ser lika upplöst ut som octav-kurvan. Om jag mäter med ännu högre upplösning så blir det dock skillnad . Hmm... :?
Jag jobbar mycket imorgon men om jag får tid ska jag försöka mäta en gång med 1/24 smoothing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-18 21:22

En till mätning från den hemliga högtalaren, hann spara den innan Dan pratade om vitt brus, här är den med rosa brus, tredjedels smoothing:

Hemligalådan_TredjedelsSmooth.png
Hemligalådan_TredjedelsSmooth.png (43.19 KiB) Visad 4383 gånger


Här kanske man skulle kunna läsa av något, om man nu är kompetent nog för det.. men jag påstår att Holm-mätningen är den som säger mest om den här lådan.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav DanNorman » 2018-09-18 21:24

Tangband: Det man kan göra med impulsemätningar är att bestämma exakt hur mycket av rummet man vill ha med. Det gör att man kan mäta och se "detaljer" i alla möjliga vinklar och riktningar. Med och utan exakt de reflexer man vill eller inte vill ha med. Smoothade långtidsmätningar säger nästan ingenting. Du missar precis alla detaljer. Som du ser på Cortados mätningar missar man med din mätmetod tonkurvefenomen på över 10dB! Tonkurvefenomen minrde än 1dB kan höras. Därmed inte sagt hur tonkurvan ska se ut.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-09-18 21:25

Cortado skrev:
Thomas_A skrev:Vet inte hur högtalaren ser ut men har du mätt på lyssningshöjd/diskanthöjd?


Vill inte avslöja för mycket om högtalaren men den är mätt on-axis, micken pekar typ i centrum mellan diskant och bas. Diskanthöjden är typ 108cm, micken likaså. Avståndet mellan baffel och mick är 1m.

Jag kan nog tänka mig att du har vissa teorier om varför impulssvaret ser ut som det gör. :)


Nja svårt för mig att tolka vad som är vad. Högtalaren är väl mätt på sin plats så svårt att reda ut högtalare vs reflexer.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 11 gäster