"Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-09-27 23:13

Cortado skrev:
Thomas_A skrev:Läste lite, men såg inte om OM1 kommer med kalibreringsfil. Vet att det fanns något tyskt företag som många här inne köpt kalibrerade mikrofoner men hittar inte adressen dit.


OM1 är så rak naturellt så den inte behöver någon sådan. Det är förresten vår forumkompis RogerJoensson som är Line Audio och som en bonus är han en trevlig prick! :)


Ok, låter bra. Kanske blir en beställning av den då.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-09-27 23:32

Thomas_A skrev:
Cortado skrev:
Thomas_A skrev:Läste lite, men såg inte om OM1 kommer med kalibreringsfil. Vet att det fanns något tyskt företag som många här inne köpt kalibrerade mikrofoner men hittar inte adressen dit.


OM1 är så rak naturellt så den inte behöver någon sådan. Det är förresten vår forumkompis RogerJoensson som är Line Audio och som en bonus är han en trevlig prick! :)


Ok, låter bra. Kanske blir en beställning av den då.


Jag har en, Mawes har en.. sen lär väl ett gäng andra på forumet ha den. Kanske har även RogerJoensson en. :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav jansch » 2018-09-28 13:48

Tangband skrev:Nu har jag mätt med inspelningsmicken i 90 graders inställning men jag får väldigt olika resultat beroende hur jag vrider mikrofonerna. Det går att ställa 90 grader eller 120 grader. Detta är ju x/y mickar i stereo så det kanske inte fungerar lika bra som Dayton vid mätningar ?


Tangband - Du har ju fått flera kommentarer om att mick:en/mic:arna nog inte är lämplig för högtalarmätningar. Här är lite mer info varför det är skillnad på mätmikrofoner och mikrofoner för inspelning.
Först och främst - det går alldeles utmärkt att använda mätmikrofoner för inspelning av musik, men det går inte att använda en en mic för musikupptagning till mätningar.

Om vi bortser från mic:ar gjorda för tryckkammare och liknande skall mätmikrofonen vara oändligt liten och ha ett oeftergivligt membran. Varför då? jo,mätningar skall göras som om mikrofonen inte fanns, alltså inte störa ljudfältet.
1.De vanligaste mätmikrofonerna för "amatörbruk" är 1/4 tums mikrofoner vilket är hyffsat bra för att uppfylla "liten". En 1/4 tums mikrofons frekvensgång störs inte nämnvärt av dess storlek i audioområdet. Dock redan vid sådär en diameter på en 10-del av våglängden ser man viss påverkan = mick:en "stör" vågfronten.
Alla(?) mätmikrofoner har p g a detta ett smalt mikrofonhölje OCH man bör fästa mikrofonen i en bom eller liknande för att inte ha grövre "saker", t.ex. hand/arm/kropp eller lägga mick:en på en stol eller liknande. Detta stör mätningarna. Framförallt en person som håller i mikrofonen kan även störa långt ner i basområdet.
Om du nu tittar på din stereomic så är dessa grövre och mikrofonkapslarna och telefonen kommer att störa mätningen.
2. Alla (?) mikrofoner har ju ett galler som förutom att skydda membranet också kan utformas för att påverka mikrofonens upptagningskarakeristik. På mätmikrofoner kan gallret utformas för att jämna ut frekvensgången, t.ex. vid membranets resonans eller kompensera för att få en mer rundtagande karakteristik, dock detta "kostar" i frekvensgång. Man skall dock veta att t.ex en 1/4 tums mick går att kompensera så att den är hyffsat rundtagande till kanske 7-10kHz (max!) om man inte vill offra frekvensgången i diskanten.
Man ser ofta mätmikrofoner 500 -1000kr prisklassen som i reklamen hävdar att dom är rundtagande - det är dom inte helt i frekvenser över ett par kHz. Det är helt enkelt omöjligt.
Din stereomick har ett galler som är utformat för att skapa direktionalitet och har därför också lite höjd frekvensgång i diskanten. Gälarna på sidan gör så att membranet fungerar som ett mycket större membran och blir därför riktat (det är alltså fasskillnad som skapas).

Förutsättningarna för att du ska få bra (trovärdiga) mätvärden är därför dåliga. Om kanalerna summeras dessutom är det riktigt illa.

Till slut ett litet "debattinlägg".
Vi mäter med 1/4tums mick:ar i rum för att kunna se rummets påverkan på frekvensgången. Egentligen är en 1/4tums mick lite för rundtagande om vi vill efterlikna hur hörseln fungerar. Bättre vore att mäta med 1/2 tums mic konstruerad för frifältsmätning, rikta den mot mätobjektet och vinkla den uppåt 30-45-grader. Detta förutsätter att man mäter från lyssningsposition och att man normalt har en kraftig fåtölj/soffa som man normalt sitter i.
Av tillverkningstekniska skäl finns inga billiga 1/2tums mikrofoner tyvärr men man bör vara medveten om att man mäter mer reflekterat ljud än man hör med en 1/4tums mic.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-09-28 15:23

Tack Jansch för lärorika inlägg :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-09-29 22:57

Jag började med detta =>

START.png
START.png (46.5 KiB) Visad 3826 gånger


Genererade ett EQ + Fas-korrigerande filter och fick detta =>

FAS.png
FAS.png (33.22 KiB) Visad 3826 gånger


Och plötsligt känner jag mig mycket osäker på hur man skall tolka ett impulssvar :?
Fast detta måste väl vara till det bättre?
Det låter väldigt torrt!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-09-30 09:35

”torrt” ? 8O
Var det positivt menat ?
Låter det mer naturligt eller sämre då ?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-09-30 22:35

Ikväll mätte jag lite till på filter där jag ökade motståndet för diskanten något. Det låter lite lugnare nu. Jag passade även på att mäta i ca 22 graders vinkel och 45 graders vinkel, samt på olika höjder. Default är ca 90 cm (diskanthöjd) men jag gjorde även på 80 resp 100 cm höjd. Fortfarande har jag en mikrofon som inte är kalibrerad och har en viss osäkerhet -1 dB + 3 dB över 6 kHz.

Bild

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-01 07:09

ThomasA, ; - intressant. Vilken smoothing kör du med på bilderna ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-10-01 08:04

Thomas - visst är det där svep?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-10-01 08:57

Hej. Ingen smmoting på. Jag mäter dock pulser och importerar till REW och sedan har jag Blackman fönster -2 + 5 ms.

Nu har jag lärt mig REW så jag tänker avvakta med fler mätningar tills jag får min mik. Då ska jag mäta på mina nya och gamla högtalare samt ljud från baffelvibrationer i en egen tråd.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-01 18:13

Thomas_A skrev:Hej. Ingen smmoting på. Jag mäter dock pulser och importerar till REW och sedan har jag Blackman fönster -2 + 5 ms.

Nu har jag lärt mig REW så jag tänker avvakta med fler mätningar tills jag får min mik. Då ska jag mäta på mina nya och gamla högtalare samt ljud från baffelvibrationer i en egen tråd.


Det blir väldigt intressant att ta del av :)
Baffelvibrationer eller lådljud har ju diskuterats och folk verkar tycka väldigt olika. Det vore mycket intressant med fler kabinettmätningar än den som Lilltroll presenterade.

Provade nyss att höja diskanthornet i jbl 530 med 1 db .
Kurvan blir rakare, men jag är inte säker på att det är en entydig förbättring på musik. Får prova en vecka.
monomätning med dayton imm6 en meter från högtalaren - 1/6 smoothing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-10-01 18:41

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:Hej. Ingen smmoting på. Jag mäter dock pulser och importerar till REW och sedan har jag Blackman fönster -2 + 5 ms.

Nu har jag lärt mig REW så jag tänker avvakta med fler mätningar tills jag får min mik. Då ska jag mäta på mina nya och gamla högtalare samt ljud från baffelvibrationer i en egen tråd.


Det blir väldigt intressant att ta del av :)
Baffelvibrationer eller lådljud har ju diskuterats och folk verkar tycka väldigt olika. Det vore mycket intressant med fler kabinettmätningar än den som Lilltroll presenterade.

Provade nyss att höja diskanthornet i jbl 530 med 1 db .
Kurvan blir rakare, men jag är inte säker på att det är en entydig förbättring på musik. Får prova en vecka.
monomätning med dayton imm6 en meter från högtalaren - 1/6 smoothing


Varför faller dina mätningar vid 10k på det där sättet?

.. och varför kan du inte ens testa svep?

.. och varför verkar det som att du postar samma inlägg i fler trådar?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-01 19:35

Cortado skrev:
Tangband skrev:
Thomas_A skrev:Hej. Ingen smmoting på. Jag mäter dock pulser och importerar till REW och sedan har jag Blackman fönster -2 + 5 ms.

Nu har jag lärt mig REW så jag tänker avvakta med fler mätningar tills jag får min mik. Då ska jag mäta på mina nya och gamla högtalare samt ljud från baffelvibrationer i en egen tråd.


Det blir väldigt intressant att ta del av :)
Baffelvibrationer eller lådljud har ju diskuterats och folk verkar tycka väldigt olika. Det vore mycket intressant med fler kabinettmätningar än den som Lilltroll presenterade.

Provade nyss att höja diskanthornet i jbl 530 med 1 db .
Kurvan blir rakare, men jag är inte säker på att det är en entydig förbättring på musik. Får prova en vecka.
monomätning med dayton imm6 en meter från högtalaren - 1/6 smoothing


Varför faller dina mätningar vid 10k på det där sättet?

.. och varför kan du inte ens testa svep?

.. och varför verkar det som att du postar samma inlägg i fler trådar?


....Vet faktiskt inte.... är mitt rosa brus begränsat i omfång ? Då jag spelar musik upplevs det inte diskantsvagt i toppoktaven.
Mätningarna visar samma fall med akudorik, Jbl och även miken iq6. Bra påpekande.

...Ska prova, men jag måste läsa på lite hur man gör :oops: - förklara gärna hur du gör !

...postade även i min medlemstråd- det måste väl vara ok att göra det ? Detta är en tråd om mätningar och medlemstråden är en tråd om min anläggning och mätningar just nu :)

Edit: har nu läst mera om audiotools och audiocontrol. From iOS 10 verkar man kunna använda AirPlay inne i programmet för att generera testsignalen som svep, och få den uppritad i mätdiagrams-form. Jag har hittills mätt pink noise från en skiva jag har som FLAC på min NAS uppspelat genom Yamaha wxc50 och i akudoriks fall genom en akurate dsm. Har även använt ”pink noise HD från youtube vid någon mätning.

http://www.studiosixdigital.com/support ... rplay.html

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-10-01 20:33

Tangband skrev:....Vet faktiskt inte.... är mitt rosa brus begränsat i omfång ? Då jag spelar musik upplevs det inte diskantsvagt i toppoktaven.
Mätningarna visar samma fall med akudorik, Jbl och även miken iq6. Bra påpekande.


Vet inte faktiskt. Det är väl inte så mycket viktig info ovanför sådär 14-16k för de som är liksom.. ordentligt vuxna. Dock ser det ut att vara mätrelaterat, som du säger.

Tangband skrev:...Ska prova, men jag måste läsa på lite hur man gör :oops: - förklara gärna hur du gör !


Ställer upp mitt stativ med mick, ställer upp högtalaren så att jag inte har så mycket relfexytor i närheten etc. Sedan startar jag Holm, ser till att ha OK nivåer och rätt inställningar, sen trycker jag på Measure. Sedan gate'ar jag så att jag precis får bort den första reflexen, som brukar vara golvet.

Gissar att det inte hjälper dig. :)

Tangband skrev:...postade även i min medlemstråd- det måste väl vara ok att göra det ? Detta är en tråd om mätningar och medlemstråden är en tråd om min anläggning och mätningar just nu :)


Ok, insåg inte riktigt att det var din medlemstråd. Nu får jag liksom inse det.

Tangband skrev:Edit: har nu läst mera om audiotools och audiocontrol. From iOS 10 verkar man kunna använda AirPlay inne i programmet för att generera testsignalen som svep, och få den uppritad i mätdiagrams-form. Jag har hittills mätt pink noise från en skiva jag har som FLAC på min NAS uppspelat genom Yamaha wxc50 och i akudoriks fall genom en akurate dsm. Har även använt ”pink noise HD från youtube vid någon mätning.

http://www.studiosixdigital.com/support ... rplay.html


Hmm, skumt att behöva generera en signal etc.. för mig (i Holm) och gissningsvis i typ Arta och REW så kan man bara välja att mäta med svep och så spelar den upp svepet utan att liksom.. man måste ha en ljudfil för det. Om jag nu förstod dig rätt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-10-01 21:08

När det gäller rumsrespons finns en sammanfattande artikel här (från Toole's arbete bla).

https://www.computeraudiophile.com/ca/r ... 0/#science
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-01 21:34

Cortado- jag har försökt generera sinus- frekvenssvep med programmets inbyggda och nu har jag äntligen hittat en funktion som heter peak hold för att kunna spara frekvenssvepet. Så imorgon om jag får tid över, så kommer jag göra några frekvenssvep på jbl 530 från 5 - 20000 hz! :D
Och nej- man behöver inte använda den inbyggda generatorn som det verkar- men det verkar mest praktiskt.
Ska även prova att använda pink noise generatorn i programmet och se om det diffar från den rosa brus-fil jag hittills använt.
Vilken smoothing ska jag ha då jag kör sinus-svep ? 1/3 okt ?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-10-01 22:15

Prova gärna med fönster också (Blackman) om du vill veta hur själva högtalaren mäter.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-01 22:22

Thomas_A skrev:Prova gärna med fönster också (Blackman) om du vill veta hur själva högtalaren mäter.

Kan du förklara närmare ?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Thomas_A » 2018-10-01 22:30

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:Prova gärna med fönster också (Blackman) om du vill veta hur själva högtalaren mäter.

Kan du förklara närmare ?


Alltså att du filtrerar rummets reflexer. Du kommer att ha en stor del direktljud från högtalaren som du först hör, och direktljudet bör ha en så rak frekvensgång som möjligt. Till detta kommer rummets bidrag där högre frekvenser normalt absorberas mer än lägre, så rumskurvan är typiskt lite fallande.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-10-02 11:27

Tangband skrev:Vilken smoothing ska jag ha då jag kör sinus-svep ? 1/3 okt ?


1/3 är kanske lite för "döljande".. 1/12 kanske?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-02 16:32

IMG_7893.JPG
IMG_7892.JPG
Ok Cortado, jag lyckades med sinus-svep mätningen på jbl 530 nyss- AirPlay fungerade dock inte från programmet så jag använde istället frekvenssvepet från LTS hemsida , 20-20000 hz, detta via AirPlay från min iPad pro till Yamaha wxc50.
Det är ett 30 sek långt svep med 16 bit 44.1 khz sampling. Här finns det:
http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler
Måste säga att det är lite fascinerande att se kurvan växa fram. Det är mycket trafik den här tiden på dygnet och för att mätsignalen skulle vara minst 35 db över vägbullret utanför så mätte jag i fönster från 200-20000 hz.

Överst sinus-svep med 1/3 smoothing , mono med Dayton imm6 exakt en meter ifrån. Mikrofonen i diskanthöjd på en iPhone på ett kamerastativ. Jag själv tre meter ifrån.

Under denna mätning är det sinussvep med 1/12 smoothing med miken på exakt samma ställe.
Jag höjde diskanthornen med 1 db per kanal för 1 dag sedan.

Kommentarer ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-10-02 18:59

Tangband skrev:
Bilagan IMG_7893.JPG finns inte längre
Bilagan IMG_7892.JPG finns inte längre
Ok Cortado, jag lyckades med sinus-svep mätningen på jbl 530 nyss- AirPlay fungerade dock inte från programmet så jag använde istället frekvenssvepet från LTS hemsida , 20-20000 hz, detta via AirPlay från min iPad pro till Yamaha wxc50.
Det är ett 30 sek långt svep med 16 bit 44.1 khz sampling. Här finns det:
http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler
Måste säga att det är lite fascinerande att se kurvan växa fram. Det är mycket trafik den här tiden på dygnet och för att mätsignalen skulle vara minst 35 db över vägbullret utanför så mätte jag i fönster från 200-20000 hz.

Överst sinus-svep med 1/3 smoothing , mono med Dayton imm6 exakt en meter ifrån. Mikrofonen i diskanthöjd på en iPhone på ett kamerastativ. Jag själv tre meter ifrån.

Under denna mätning är det sinussvep med 1/12 smoothing med miken på exakt samma ställe.
Jag höjde diskanthornen med 1 db per kanal för 1 dag sedan.

Kommentarer ?


Framsteg! :)

Jag ska passa på att tacka för den ansträngningen, det blir mycket enklare att diskutera tonkurvan, kommentera den, komma med förslag etc. Så, TACK! :)

Det första jag reagerar på är att jag stör mig på att den faller av kring 10k, för det är ju kring 12-13dB. Det bör ju vara mättekniskt iom att du hade samma fall med Akudoriken. Vissa av "ojämnheterna" får mig att tänka kamfilter ( dipparna 1)strax efter 500Hz 2)vid 1k 3)vid 1,5k och 4) strax innan 2k ). Kan väl vara resonanser i lådan också?

Om de är något du vill undersöka så är det kan man börja med att räkna ut halvvågsperioden för varje dipp och se om de måtten passar in någonstans på högtalare/element och fundera ut vad man skulle kunna göra för att utesluta om de är just där man tror.

Tog mig friheten att slå ihop dina kurvor för att tydliggöra smoothningen, om det nu kan vara intressant..
KomboKurva.png
KomboKurva.png (208.74 KiB) Visad 3580 gånger


Dock.. allt detta måste tas med en nypa salt då vi inte vet allt om din mätning, hur det var uppställt, vad som finns i närheten, vilka inställningar etc.

Du skulle kanske kunna mäta från lite olika vinklar för att få en uppfattning om spridningen?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-03 06:41

Cortado, jag tror även det finns lite rippel som kommer från plastfronten som sitter framför basen. Ska prova att mäta med front och utan för att kunna se ev skillnader.

En konstig sak: Mäter jag med lägre signalnivå, så minskar " bullen" vid 400 hz. Det blir rakare. Så det borde väl vara väggen bakom högtalaren som förstärker den frekvensen vid lite högre nivåer?

Angående kamfilter effekter: intressant :) behövs det mer fårull i lådan ?
Jag har även en baffelstegskompensation som börjar vid 510 hz på + 4,1 db, den kanske bör höjas till 600 hz möjligen ?
4,1 db kanske är för mycket ? Någonstans mellan 480-600 hz tappar väl högtalaren teoretiskt baffelstödet- det borde generera ett tapp vid den frekvensen ?
Jag använde baffelstegs kalkylatorn micka.de då jag räknade ut 510 hz, det kanske stämmer mindre bra med verkligheten ?

Nu då jag kan mäta sinusswep kan jag prova stänga av baffelstegs kompensationen helt och därmed se på kurvan var det faller :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-10-03 09:12

Tangband skrev:Cortado, jag tror även det finns lite rippel som kommer från plastfronten som sitter framför basen. Ska prova att mäta med front och utan för att kunna se ev skillnader.


Vilket rippel är det du pratar om? Om det är ovanför delningsfrekvensen så borde det inte bero plastfronten för basen. Vet du var elementen delas?

Tangband skrev:En konstig sak: Mäter jag med lägre signalnivå, så minskar " bullen" vid 400 hz. Det blir rakare. Så det borde väl vara väggen bakom högtalaren som förstärker den frekvensen vid lite högre nivåer?


Hmm. Mäter du bara med ena högtalaren inkopplad?

Räknar man fram halvvågsperioden för 400Hz ((343/400)/2) så är det knappt 43cm - finns det något som har ungefär det måttet eller ligger på det avståndet från högtalare eller mick?

Tangband skrev:Angående kamfilter effekter: intressant :) behövs det mer fårull i lådan ?


Vet inte ens om det är just det, det var bara något jag observerade - det kan lika gärna vara ett mönster jag såg och tolkade felaktigt. Oavsett om det är det eller inte så bör man nog först reda ut vad det kommer av och då kan man kanske gissa vilka åtgärder man skulle kunna göra för att lösa det.

Det kan ju sägas, för säkerhetsskull, om du spelar upp mättonen från andra högtalare medan du mäter så kan du få massa skumma grejjer i mätningen, t.ex. kamfilter. Nu ser väl mätningen inte så tokig ut, även om det är lite krokigt (Typ +-3dB om man bortser från diskantfallet).

Tangband skrev:Jag har även en baffelstegskompensation som börjar vid 510 hz på + 4,1 db, den kanske bör höjas till 600 hz möjligen ?
4,1 db kanske är för mycket ? Någonstans mellan 480-600 hz tappar väl högtalaren teoretiskt baffelstödet- det borde generera ett tapp vid den frekvensen ?
Jag använde baffelstegs kalkylatorn micka.de då jag räknade ut 510 hz, det kanske stämmer mindre bra med verkligheten ?

Nu då jag kan mäta sinusswep kan jag prova stänga av baffelstegs kompensationen helt och därmed se på kurvan var det faller :)


Ja, den sista meningen slår huvudet på spiken, mät högtalaren helt vanilla - dvs helt utan dsp-ingrepp. Sen hade _jag_ justerat kurvan så att den kanske är +-1dB mellan 500Hz-14k eller nått, sen placerat eventuella dippar/toppar där jag vill ha såna med dsp'n.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-03 11:15

Cortado- baselementets kon är Edit: 39-40 cm ( fronten 41 cm ) från väggen bakom högtalarna. Gångvägen från element till vägg är alltså 43 cm. Basen är ju en aning försänkt. Det motsvarar 400 hz. Det kan kanske förklara varför det blir en större förstärkning där vid 400 hz då man höjer volymen vid mätningen ?

Ska testa att slå av baffelstegs kompensationen helt för att se vid vilken frekvens, och hur mycket, som behövs.

Mätningarna ovan är med bara en högtalare aktiv.
Senast redigerad av Tangband 2018-10-03 11:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-10-03 11:20

Tangband skrev:Cortado- baselementets kon är 43 cm ( fronten 41 cm ) från väggen bakom högtalarna. Det motsvarar 400 hz. Det kan kanske förklara varför det blir en större förstärkning där vid 400 hz då man höjer volymen vid mätningen ?


Kanske. Du kan testa att flytta ut högtalaren och se vad som händer. :)

Det bör då göras så att skillnaden blir ordentlig. Kanske behöver du skaffa en en sladd du kan koppla in istället för den du har i kabelkanalen så du slipper riva så mycket.

Tangband skrev:Ska testa att slå av baffelstegs kompensationen helt för att se vid vilken frekvens, och hur mycket, som behövs.


Tycker jag att du ska!

Skulle vara kul att se mer mätningar med lite olika förutsättningar. :)

Förresten, kan du få bakgrunden på mätningen att visa gridden i logaritmisk skala?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-03 14:48

Cortago, med rippel menade jag ojämnheterna under delningsfrekvensen, alltså under 1,8 khz där det delas aktivt med 24/db okt Linkwitz Riley.
Basen har en svag horn-laddning som är gjuten i baffeln och det borde kanske påverka frekvensgången ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Cortado » 2018-10-03 15:17

Tangband skrev:Cortago, med rippel menade jag ojämnheterna under delningsfrekvensen, alltså under 1,8 khz där det delas aktivt med 24/db okt Linkwitz Riley.


Skulle ha mätt var element för sig. Dvs, koppla ur basen och mät diskanten och vice versa då får du säkert en ide om vilken som gör vad.

Tangband skrev:Basen har en svag horn-laddning som är gjuten i baffeln och det borde kanske påverka frekvensgången ?


Mja, den eventuella hornladdning som finns där påverkar säkert men det ska man ta hänsyn till i konstruktionen. Det kan ju också gå åt båda hållen; att man har en "hornladdning" av estetiska skäl och sedan en kompensering för den eller så kompenserar man något akustiskt med "hornladdningen".

Försök att mäta högtalaren utan dina mods så vet du hur det är tänkt från början så att säga.


Utöver det, i Marcus Porcius Cato maiors ord.. ja nästan iaf;
"Cortago delenda est"
:)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav Tangband » 2018-10-04 11:16

Sinussvep med jbl 530 , en högtalare, smoothing 1/12, en meter ifrån.
Basen helt okorrigerad utan peq eller eq, ingen baffelstegsförstärkning, endast filterfunktionen.
Ser inte snyggt ut vid 850 hz där det finns en peak utan kompensering.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: "Brus mätning" VS "Sweep mätning" !!!

Inläggav dewpo » 2018-10-04 12:59

Jag gjorde lite provmätningar med min iPad, Mest för att jag ville se om det var något problem med plattformen som kunde förklara Tangbands diskant sänkning, Men icke här mäter det rakt och fint :twisted:


Högerkanal Rosabrus med EQ utan Rosabruskompesering, Med förväntad energi distribution :D
1CF5D2B9-4A88-4869-AA71-13D39D033A9D.jpeg
1CF5D2B9-4A88-4869-AA71-13D39D033A9D.jpeg (123.02 KiB) Visad 3443 gånger


Vänsterkanal Rosabrus med EQ utan Rosabruskompensering, Med förväntad energi distribution :D
F61CDE9B-4C0E-4999-8241-ABBCB7405453.jpeg
F61CDE9B-4C0E-4999-8241-ABBCB7405453.jpeg (114.36 KiB) Visad 3443 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster