Mäta upp infra i filmer!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Evil_Homer » 2018-10-04 14:28

Sitter någon på sådan programvara, vad skall man använda om man skall försöka sig på att kolla upp vad som befinner sig i filmerna man tycker låter intressanta.

Frågeställningen kommer sig av att jag tittade på Kon Tiki igår och tyckte att den gick väldigt långt ner i registret flera gånger under filmens gång, men som alltid så vill man veta och inte gissa.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-04 17:19

MasVisa LFE-kanalen?

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Evil_Homer » 2018-10-04 21:40

Aldrig testat det programmet, någon annan som vet om det skulle fungera att köra analys på en film i masvis?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-05 00:24

Man behöver förmodligen först "spela in" en Wav-fil från den analoga utgången som man vill MasVisa (eller vad det kan heta när man gör en MasVis-analys på en ljudfil).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-05 01:49

Finns program som kan skapa en ljudfil direkt ifrån ljudet som spelas upp. Mao behövs ingen analog utrustning. Det eller att extrahera ljudet direkt ur videofilen är nog enklast.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Tarzan » 2018-10-05 06:49

AndreasArvidsson skrev:Finns program som kan skapa en ljudfil direkt ifrån ljudet som spelas upp. Mao behövs ingen analog utrustning. Det eller att extrahera ljudet direkt ur videofilen är nog enklast.

Fast nu förutsätter du ju att filmen spelas upp i en dator.

När man väl har filen som wav finns en funktion i audacity. https://manual.audacityteam.org/man/plot_spectrum.html

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-05 06:51

Tarzan skrev:
AndreasArvidsson skrev:Finns program som kan skapa en ljudfil direkt ifrån ljudet som spelas upp. Mao behövs ingen analog utrustning. Det eller att extrahera ljudet direkt ur videofilen är nog enklast.

Fast nu förutsätter du ju att filmen spelas upp i en dator.

När man väl har filen som wav finns en funktion i audacity. https://manual.audacityteam.org/man/plot_spectrum.html

Ja. Det pratas ju om masvis så skall en dator vara inblandad så kan man lika väl göra allt där var tanken. Självklart går det att ta signalen ifrån en annan källa både analogt och digital om man så vill.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Belker » 2018-10-05 07:27


Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Evil_Homer » 2018-10-06 08:52

Jag pratade om rullen med en god vän men han garvade lite lätt och sa att den inte ens var med på listan, det var därför jag ville veta om jag var helt ute och seglade ( haha, är ni med på skämtet! )

Men den var ju visst med på listan, och jag hade rätt i min infrakänsla!

http://data-bass.ipbhost.com/topic/12-t ... mment-1816

”Kon-Tiki (Norwegian 5.1 DTS-MA)



Level - 5 Stars (112.79dB)

Extension - 5 Stars (1Hz)

Dynamics - 4 Stars (25.6dB)

Execution - 4 Stars. Some very heavy handed use of ULF at times, but no filtering. Some clipping, but mostly a very clean presentation, that uses THE ENTIRE LFE bandwidth. See below for the lowest hit, and the loudest hit. Pay attention to the signal graph on the right for each.



Overall - 4.5 Stars



Recommendation - Buy”
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Evil_Homer » 2018-12-12 12:09

Blev ännu en bajsa på sig film, frun informerade mig vänligt men bestämt att jag missuppfattat detta med hembio!

” Meningen är väl ändå inte att soffan skall skaka och vibrera?! Det gör det ju knappast i en biosalong!”

Vi kikade på filmen The Nun, och kan väl hålla med henne, lfe-spåret måste ligga över referens!
Sänkte subbarna då vi kollade, men köksväggens prydnader och även dom på matbordet sjöng med trots att jag sänkt.
Volumen var satt till -17!

Hittar den inte på bass movie list, men det hade varit roligt att se spektrumet.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Kraniet » 2018-12-12 14:03

Om dom bara hade ordentlig utrustning på bion så skulle stolarna nog skaka..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2018-12-14 14:40

Evil_Homer skrev:Sitter någon på sådan programvara, vad skall man använda om man skall försöka sig på att kolla upp vad som befinner sig i filmerna man tycker låter intressanta.

Frågeställningen kommer sig av att jag tittade på Kon Tiki igår och tyckte att den gick väldigt långt ner i registret flera gånger under filmens gång, men som alltid så vill man veta och inte gissa.


Använd BEQ designer
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2018-12-14 14:44

Eller gör det enkelt för dig och titta direkt i tråden på avsforum:
https://www.avsforum.com/forum/113-subw ... ovies.html

I stort sett alla filmer mätes där, och förslag på filter för att återställa filtrerad LFE ges.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2018-12-14 14:51

You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Almen » 2018-12-14 15:08

steveo1234 skrev:The nun:
https://i.imgur.com/gM8vK18.jpg

Vad visar de olika kurvorna?

Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2018-12-14 16:32

Streckad grön: Maxinivå för LFE
Streckad röd: Genomsnittsnivå för LFE

Heldragen grön/röd: Resultat av de filter i en PEQ som visas uppe till höger i rutan
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Evil_Homer » 2018-12-14 17:56

steveo1234 skrev:Streckad grön: Maxinivå för LFE
Streckad röd: Genomsnittsnivå för LFE

Heldragen grön/röd: Resultat av de filter i en PEQ som visas uppe till höger i rutan



Är det din egna peq som vi ser?

Skoj att du fixade en kurva!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav music4ever » 2018-12-15 01:07

steveo1234 skrev:Streckad grön: Maxinivå för LFE
Streckad röd: Genomsnittsnivå för LFE

Heldragen grön/röd: Resultat av de filter i en PEQ som visas uppe till höger i rutan


Ska man tolka mitten mellan början och 20 hz för 10 hz?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-15 13:06

Jag har ställt frågan tidigare. Hur vet man att det är nyttosignaler så långt ner i frekvens? Vad är det för ljud? Eftersom det i filmsammanhang ofta är effektljud pålagt i efterhand, hur skapar man dessa lågfrekventa ljud när man inte "hör" dem som vanligt utan uppfattar dem som en luftrörelse/vibration etc.?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2018-12-18 11:45

Evil_Homer skrev:
steveo1234 skrev:Streckad grön: Maxinivå för LFE
Streckad röd: Genomsnittsnivå för LFE

Heldragen grön/röd: Resultat av de filter i en PEQ som visas uppe till höger i rutan



Är det din egna peq som vi ser?

Skoj att du fixade en kurva!


Nej, inte min. Tråd ligger på avsforum med ett antal deltagare som hjälps åt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2018-12-18 11:46

music4ever skrev:
steveo1234 skrev:Streckad grön: Maxinivå för LFE
Streckad röd: Genomsnittsnivå för LFE

Heldragen grön/röd: Resultat av de filter i en PEQ som visas uppe till höger i rutan


Ska man tolka mitten mellan början och 20 hz för 10 hz?


Precis
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2018-12-18 11:46

RogerGustavsson skrev:Jag har ställt frågan tidigare. Hur vet man att det är nyttosignaler så långt ner i frekvens? Vad är det för ljud? Eftersom det i filmsammanhang ofta är effektljud pålagt i efterhand, hur skapar man dessa lågfrekventa ljud när man inte "hör" dem som vanligt utan uppfattar dem som en luftrörelse/vibration etc.?


Jag tror att jag svarat tidigare. Men, jag provar nytt grepp. Vad menar du med nyttosignal?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-18 12:01

Är det inte lite svårt att veta om det är störningar eller medvetet inlagda ljud när man inte "hör" dem i vanlig mening utan mer "känner" dem? Ljuden "ser" man i diverse programvaror men hur "låter" de? Tidigare fanns väl knappt möjligheten att lagra signaler så nära DC? Störnivåerna vid extremt låga frekvenser kan ligga rätt högt i nivå.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2018-12-18 12:36

RogerGustavsson skrev:Är det inte lite svårt att veta om det är störningar eller medvetet inlagda ljud när man inte "hör" dem i vanlig mening utan mer "känner" dem? Ljuden "ser" man i diverse programvaror men hur "låter" de? Tidigare fanns väl knappt möjligheten att lagra signaler så nära DC? Störnivåerna vid extremt låga frekvenser kan ligga rätt högt i nivå.


Ok, du tänker så.
Hmm, ok, så antingen är det störningar eller medvetet inlagt menar du.
Om det är störningar, hur tänker du då att signalen är fördelad över tid? Skulle den vara konstant i bakgrunden eller ligga på annat sätt?

Tekniskt tror jag inte det längre är svårt att lagra signaler nära 0hz och jag tror inte heller att störningarna skulle vara ett problem.

Hur <20hz låter jag försökt beskriva tidigare. Det finns en del lyssningsintryck i min medlemstråd från forumiter som besökt mig.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav music4ever » 2022-04-23 01:43

Några frågor.
1. Finns det någon anledning att använda BEQ designer om man har basreflex som har -1dB kring 16 hz?
2. Går miniDSP 2x4HD att ha i signalvägen som inte påverkar ljudet alls när man vill ha den som pass-thru när man inte använder BEQ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav jansch » 2022-04-23 07:13

steveo1234 skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det inte lite svårt att veta om det är störningar eller medvetet inlagda ljud när man inte "hör" dem i vanlig mening utan mer "känner" dem? Ljuden "ser" man i diverse programvaror men hur "låter" de? Tidigare fanns väl knappt möjligheten att lagra signaler så nära DC? Störnivåerna vid extremt låga frekvenser kan ligga rätt högt i nivå.


Ok, du tänker så.
Hmm, ok, så antingen är det störningar eller medvetet inlagt menar du.
Om det är störningar, hur tänker du då att signalen är fördelad över tid? Skulle den vara konstant i bakgrunden eller ligga på annat sätt?

Tekniskt tror jag inte det längre är svårt att lagra signaler nära 0hz och jag tror inte heller att störningarna skulle vara ett problem.

Hur <20hz låter jag försökt beskriva tidigare. Det finns en del lyssningsintryck i min medlemstråd från forumiter som besökt mig.


Digitalt "ljud" kan ha hur låg undre gränsfrekvens som helst.
För analogt "ljud" är det lämpligt att ligga över sådär 3-4Hz för att inte skapa vansinniga, praktiska problem vid upptagning med mikrofon.
Har man dock behov kan man komma ner i milliherz-området med mikrofoner. Då används bärvågsteknik.

Som alltid är det högtalarna och kroppens förmåga att detektera låga "ljud" som sätter begränsningarna oavsett vilket sinne som kroppen nyttjar.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Helmut » 2022-04-24 20:08

Kan man få lågbas i en hemmabiograf? När jag jobbade som biograf maskinist påstod vår ljudtekniker att salongen måsta vara minst 20 meter lång för att basen ska klinga ut och låta njutbar.
Själv kör jag med 2x 500 watt från en QSC GX5 förstärkare och bakre baskanalen från en överbliven kanal från QSC GX 3 förstärkare med 300 watt. Högtalarna är transmissionline lådor med tre tiotums element med metall membran. Visst vibrerar hela biografen men nja inte låter det så mycket när förstärkaren lyser rött och att det nog rör sig om 1300 watt ut till högtalarna. Funderar på om jag inte skulle placera basarna utanför biografen eftersom det blir mer bas i ett angränsande rum eller våningen ovanför min källarbio.
Annars tycker jag att om man bara kör med subben och övriga kanaler avstängde låter det inte mycket från subben inte ens när förstärkarna blinkar rött. Men visst vibrerar det skapligt i hela huset!
Tycker själv att det är mer bas i 7 styck 8 tums element som matas med 7 kanaler från mina QSC GX 3 förstärkare.
Testade vid ett tillfälle en hemmabyggd optisk förstärkare på biografen där jag jobbade. vi visade en av teckenfilmerna med Olle Söltoft. i en av filmerna fanns musikstycket Ravels bollera inspelningen av Valter Carlos enligt filmens ljudspår kom jag fram till att bastonerna i slutet av musikstycket låg på ca 18 Hz. En så låg ton att proffs bioförstärkare klippte bort så låga toner men minhemmabyggda förstärkare var rak från 15 hz till ca 20 kHz. Blev en ganska häftig bas från våra tre Klangfilms basat som var ca 3 meter breda. Samma konstruktion som lådorna till systemet sensurround Typ http://www.hps4000.com/pages/545_w_.html

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2022-04-25 08:47

Helmut skrev:Kan man få lågbas i en hemmabiograf?


Ja.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav steveo1234 » 2022-04-25 16:00

music4ever skrev:Några frågor.
1. Finns det någon anledning att använda BEQ designer om man har basreflex som har -1dB kring 16 hz?
2. Går miniDSP 2x4HD att ha i signalvägen som inte påverkar ljudet alls när man vill ha den som pass-thru när man inte använder BEQ?


1. Det beror på filmen. Allt ifrån ja till nej. Viktigt att du har lämplig avrullning under 20hz dock isåfall för BEQ lyfter signalen från typ 3hz i vissa fall..
2. För LFE upplever jag inga problem. För fullregister tyckte jag att jag kunde höra den om USB var inkopplad. Inte blindtestat dock.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Mäta upp infra i filmer!

Inläggav Helmut » 2022-04-25 19:24

steveo1234 skrev:
Helmut skrev:Kan man få lågbas i en hemmabiograf?


Ja.

Själv tycker jag att det inte låter så mycket om toner mellan 15 hz och 30 Hz Man märker mest att allting vibrerar och kläderna fladdrar på kroppen? För att inte tala om vilka häftiga konrörelser det blir på alla tre baselementen.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster