Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Tangband » 2018-10-11 08:26

Här kan alla posta sinus-svep off axis mätningar på sina högtalare.
Regler: 50 db fönster , mätningen ska vara 1/12 smoothing med window 200-20000 hz.
En enda högtalare mäts ( den andra i rummet avstängd )
Gärna det logaritmiska sinussvepet 20-20000 hz 16 bit 44 khz från LTS- det finns här: http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler
Mikrofonen ska vara exakt en meter från högtalaren i höjd med diskantens mittpunkt.
Dayton imm6 användes i mitt fall . Edit: Gate:ad signal= blackman window

Bild nr 1 jbl 530 on axis en meter ifrån .
Bild nr 2 jbl 530 off axis 15 grader ( 22 cm från mitt punkten åt sidan - en meter från högtalaren)
Bild nr 3 jbl 530 off axis 30 grader ( 44 cm från mitt punkten åt sidan- en meter från högtalaren )
Senast redigerad av Tangband 2018-10-12 14:46, redigerad totalt 5 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Tangband » 2018-10-11 08:59

Här kan jag se att Constant directivity hornet sprider bättre och jämnare än basen vid 30 graders vinkel 8O
Delningen ligger på 1,8 khz 24 db/ okt Linkwitz Riley.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Cortado » 2018-10-11 11:04

Lägger man bilderna på varandra och tar bort likheterna så får man detta;

jbl530_0_15_30.png
jbl530_0_15_30.png (281.51 KiB) Visad 1849 gånger


Borde den inte sprida snävare än sådär med det hornet?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Tangband » 2018-10-11 12:48

Tack Cortado för sammanslagningen av graferna.

Den sprider ju som det ser ut. Jag har korrigerat ganska våldsamt med dsp:n i toppoktaven, från 12 kHz där högtalarna utan korrigering , on axis , faller brant. Det är bara att konstatera att det mesta av ljudet man hör ovanför 1,8 kHz , verkar komma från hornet och inte direkt från kompressions-drivern. Jag blev lite överraskad att högtalaren mäter rakare i 15 graders vinkel än on axis i hela registret.


Angående constant directivity hornet: Det verkar vara en diffraction slot på 5 cm precis bredvid drivern innan det stora hornet börjar ( enl rajapruk som nämnde det i nån tråd ) - Hur den fungerar vet jag inte något om.

Nedan hifi&musiks mätning på Jbl 530 med passiva delningfilter, som jämförelse för att se spridningen i snävare vinklar i deras mätning. Den passiva versionen mäter inte speciellt bra vid den alltför låga delningen vid 1500 Hz, -även nivåerna mellan elementen är mindre optimal.

Nog diskuterat om Jbl 530- nu vill jag se fler mätningar på andra högtalare :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Cortado » 2018-10-11 13:29

Tangband skrev:Den sprider ju som det ser ut. Jag har korrigerat ganska våldsamt med dsp:n i toppoktaven, från 12 kHz där högtalarna utan korrigering , on axis , faller brant. Det är bara att konstatera att det mesta av ljudet man hör ovanför 1,8 kHz , verkar komma från hornet och inte direkt från kompressions-drivern. Jag blev lite överraskad att högtalaren mäter rakare i 15 graders vinkel än on axis i hela registret.


Om jag läser mellan raderna och om jag läser rätt så kanske detta är en nyhet för dig;

En EQ-korrigering du gör kommer påverka alla axis likadant. Dvs, om du har en topp vid 7,4kHz@30grader och tar ner den med en notch, så kommer du få samma notch åt alla andra håll. Egentligen rätt självklart eftersom du då har en dipp/notch i signalen innan den ens kommer in i högtalaren.

Tangband skrev:Nedan hifi&musiks mätning på Jbl 530 med passiva delningfilter, som jämförelse för att se spridningen i snävare vinklar i deras mätning. Den passiva versionen mäter inte speciellt bra vid den alltför låga delningen vid 1500 Hz, -även nivåerna mellan elementen är mindre optimal.


Eftersom hornet/waveguiden ser ut som den gör (rätt extrem, om man t.ex. jämför med fukdist) så bör den sprida snävare.. tycker jag. Av den anledningen litar jag mer på H&M's mätning, den korrelerar bättre med hur högtalaren ser ut.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Tangband » 2018-10-11 14:26

Cortado: som du ser mäter jbl även i hifimusiks mätning med bra spridning även vid 36 grader.
Vid större vinklar än 45 grader blir det sämre. Jag har bara mätt 15 och 30 graders vinkel .

Naturligtvis vet jag att varje dsp-korrigering ger samma korrigering i olika vinklar . Det är ju det som är det fina med Constant directivity. Det kommer att sprida likadant on axis som off axis . Åtminstone inom 45 grader.

https://www.audiocircle.com/index.php?topic=150212.0
"Ideally it's Constant Directivity that you want (a subset of controlled directivity). In simple terms, the characteristic of a CD loudspeaker is one where the frequency response at any axis say within a window of +/- 45 Deg from the center axis, is constant within the entire passband of the speaker.

So, if you were to measure either on-axis or at 40 deg off-axis, the frequency response would look the same throughout its range. (actually the off-axis would be a few DB down, but the shape would be exactly the same). Contrast this with the typical speaker where the frequency response drops off faster with increasing frequency the further away you go off axis. IOW, an on-axis measurement would be flat, at 20 deg off-axis (all else being equal) it would exhibit a drooping response and at 45 degrees it would droop even more as the frequency increases."

Får jag se lite mätningar på FUK dist i 15 och 30 grader ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav jansch » 2018-10-11 19:11

Tangband - Jag tycker inte du ska mäta på detta sätt.

Tänkte förklara lite närmare. Detta har skrivits tidigare men jag tänkte försöka sammanfatta det rätt kort.
I ett rum kan man mäta en högtalare enligt 2 huvudprinciper:

1. Mäta MED RUMMETS PÅVERKAN på återgivningen. Detta kan ju vara bra då man närmar sig hur vi uppfattar högtalarens frekvensgång vid lyssning. Jag skriver medvetet "man närmar sig". Mer om det nedan.
Rummets påverkan får vi ju med när vi mäter signaler (sinus eller brus) som inte gate:as hårt, d v s mätsystemet kommer också att registrera reflektioner från väggar/golv/tak också förutom direktsignalen från högtalarelementen.
Detta blir alltså ganska likt hur vi uppfattar frekvensgången, det finns dock brister:
- Öronens rundtagningskarakteristik (polardiagram) är inte likadan som mätmikrofonens. Som jag skrev en gång - man borde hellre använda 1/2tums mic och rikta den lite uppåt för att komma lite närmare hörselns upplevelse.
- Vi har 2 öron och det går inte att simulera med 2 micar och addera ihop mätningen. Tänk också på att om vi försöker mäta i sweetspot är det likt förbaskat 16 -19 cm mellan öronen och bara det ena örat kan alltså vara i den "gyllene punkten".
- Mätsystemet kan inte skilja på tidiga och sena reflexer och från vilken vinkel reflexen kommer. Därför kan bl.a. 2 till synes likvärdiga mätningar låta väldigt olika.
Det viktigaste dock är att det finns oändligt många olika mätpunkter/mätresultat i ett rum (när man tar med reflexerna). Det finns t o m "oändligt" många mätpunkter/mätresultat på det ställe i ditt lysningsrum som du ser som din sweetspot. Detta även om du kanske begränsar din sweetspot till en kub på kanske 15-20cm3, Alltså att du mer eller mindre låser fast ditt huvud i en "sweetspotställning" och dessutom bär samma klädsel jämt och att kroppen (inte bara huvudet) är alltid i samma position.
Summering: Om man vill mäta med rummets påverkan måste man summera många mätpunkter i rummet. Helst då givetvis i området "sweetspot". Av det skälet bör man använda LTAS metoden för att få ett mätresultat som går att tolka.
Du föreslår ett sinussvep på 20,30 eller 40 sekunder. Mej veterligen finns det inget program/app som INTE får med rummets påverkan med ett sådant svep. Därför är din mätmetod en metod som tar med rummets påverkan men mäter bara i en punkt i rummet.

2. Mäta UTAN RUMMETS PÅVERKAN d v s bara mäta direktljud från högtalaren kräver hård gate:ing för att inte reflektioner skall "hinna med" att störa mätningen. Det kräver också ett väldigt snabbt svep då det digitala "slavfiltret" inte kan ha hur högt Q värde som helst (hur smalt som helst och då menar jag t.ex. en bredd (fönster) som kanske är f +/- 1000dels f).
Man kan ju tänka sig olika metoder för att gate:a och jag har ingen kunskap om detta men jag har erfarenhet av flera program och det är svårt att få till ett trovärdigt mätresultat med väldigt smalt fönster.
Någon som kan detta i detalj får gärna berätta för mej!
Ett program du bör testa är SIRP från Tolvan Data = Svante här på Faktiskt.io som just nu har tagit en "paus" (som jag ser det pga illa behandling av några här på forumet). Svante är oerhört duktig och jag saknar honom och hans kloka kommentarer. SIRP mäter med ett 20 - 20kHz svep på några 100 millisekunder och därför fungerar gate:ningen väldigt bra. Så bra att man även får ut "distorsionskurvor" (2:a, 3:de, 4:de övertonen i en och samma mätning).
Summering: Denna typ av mätning, som ger frekvensgången i en riktning, är väldigt bra vid högtalarkonstruktion. Man måste dock ha insikt om att "on axis, frifält" (som det då handlar om) endast ger frekvensgången för direktljudet.
Om en sådan frekvenskurva ser väldigt snygg och "rak" ut kan det t.ex. vara så att högtalaren i övre registret är smalstrålande och därmed har alldeles för lite energi i diskantområdet eller rättare sagt i övre registret för respektive högtalarelement. Låter därför diskantfattigt och stereobilden kan "vandra" beroende på tonhöjd och musikinstrument.

Slutligen:
Du bygger ju inte högtalare just nu i vart fall utan mäter på dina JBL.
Jag inbillar mej att ditt mål är att få dom låta så bra som möjligt I DITT LYSSNINGSRUM. Om det är så bör du övergå till att göra LTAS mätningar i första hand och då använda t.ex Tolvan Data:s RTSect. Sedan är det ju alltid kul att även mäta direktljuds respons för att lära sig mer och jämföra med tillverkarens uppgifter.
Jag TYCKER dock att det är lite "slöseri" att mäta "klassiska" sinussvep i EN punkt i ett lysningsrum - det blir visserligen en kurva....men ur tolkar man den?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Tangband » 2018-10-12 06:52

Tack Jansch för det långa inlägget- ja, HUR ska man tolka en frekvenskurva ?

Även om du hänger en högtalare i trådar utomhus så gör du bara en mätning på just den högtalaren i mono. Då du sedan lyssnar på riktigt till musik så blir det skillnader på mer än 20 db med ett riktigt normalt rum, och en stereouppsättning.

Att jag börjat mäta är pga att jag var intresserad hur en referenshögtalare mäter on axis. Min referens är i detta fall akudorik exakt. Det är fortfarande stora osäkerheter eftersom denna högtalare också mättes inroom. Men frekvenskurvan on axis såg ganska rak ut. Kanske man kan lita en del på sinussvep om man ser på de högre frekvenserna?

Johan atkinssons föredrag ( under teknik ) var intressant att lyssna till. Ingen mätning visar egentligen hur en högtalare låter. I slutet av föreläsningen säger han att öronen är oslagbara att bedöma hur BRA det låter.
Med det sagt, Jag ska prova med snabbare sinussvep för att se om kurvorna ändrar sig. :)

Edit: ditt förslag med LTAS mätningar verkar intressanta- ska läsa på lite.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Tangband » 2018-10-12 14:39

Edit: alla mätningar jag hittills gjort har varit med blackman gatening, eftersom det är Default i programmet. Se sinussvep och brustråden.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Thomas_A » 2018-10-12 19:33

Tangband skrev:Edit: alla mätningar jag hittills gjort har varit med blackman gatening, eftersom det är Default i programmet. Se sinussvep och brustråden.


Bra info, det har inte framgått. Vilken tid i ms har du använt?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sinus-svep mätningar off axis på högtalare !

Inläggav Tangband » 2018-10-13 10:55

50% overlap i time window som är Default för blackman i programmet. Vet inte riktigt vad det innebär. Jag har skrivit mer i sinus/svep tråden


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster