Bra pickup/köp för hårdrock - Referenser/val?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Bra pickup/köp för hårdrock - Referenser/val?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-13 15:12

Tja, jag har börjat få en del erfarenheter av pickupval till olika typer utav musik och tänkte utöka erfarenheterna framöver.

Jag har bara några få relativt nya pickuper och resten är äldre begagnade.

Till äldre hårdrock från 70-talet så tycker jag Stanton 681 är en utmärkt förmedlare

Från senare delen av 70-talet och framåt så använder jag gärna Sumiko pearl som jag tycker utmärkt förmedlar musiken och jag använder även gärna Pearlen till typ 70-talets Scorpions råa sound och en del andra plattor.. vid en jämförelse med Sumiko Blue Point no 2 så tycker jag den är sämre till hårdrock men betydligt bättre på lugnare rock och annan musik än Pearlen.

Annars så har jag ju ett par andra äldre pickuper också bla Ortofon X5 HMC som spelar och förmedlar den mesta musik utmärkt.
Grado ZF1 som har några år på nacken hanterar hårdrock bra, den har väldigt bra slagfast bas och är detaljerad..
Även Empire 2000/E iii klarar att göra det bra, faktiskt utmärkt många gånger..

Bland nya pickuper finns det ju en mängd Moving Magnet pickuper att välja på idag: Grado, Ortofon och Goldring verkar vara vad jag förstår de populäraste pickuperna i M.M. klassen.. jag har fått ett hum om att Ortofon 2M Blue är ett populärt pickupval för hårdrock. Vad blir skillnaden om man väljer Bronze eller Black, eller passar de senare två bättre till lugnare rock osv..?
Vilken Goldring är specifikt bäst för hårdrock eller Grado, vilken typ..
Eller Audio Technicas nya VM 500 & 700 serie, hurdana är dom?

Sedan finns det ju en och annan outsider som slår folk med häpnad; ta t.ex Soundsmith Otello. Fast den är ju tydligen utgången nu, men ska tydligen slå Ortofon M Black på fingrarna.

Hur är det i MC segmentet då fördelat på HMC och LMC pickuper; jag har läst mig till att Dynavector 10X5 är en utmärkt pickup framförallt till rockmusik, så då borde väl den vara en toppen pickup för hårdrock. Läste även någonstans i ett forum där någon frågade vilken pickup som var lämplig ersättare till hans X5a att just Dynavector 10X5 hade en liknande klang etc som X5an.

Denon 110DL som är en budget HMC pickup, är den bra till hårdrock?

Hur det är med LOMC pickuper och hårdrock är jag faktiskt också nyfiken på då hårdrocken ofta är rätt grötig av sig och inte förmedlar lika mycket detaljer.
Funkar t.ex Audio Technica AT 33 till hårdrock på ett bra sätt?

Jag vill ha era erfarenheter på pränt..!?

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster