goat76 skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Enligt MQA så är time smearing/blurring en av problemen dom ska fixa, men deras minimum phase filter ska tydligen göra det värre:
http://archimago.blogspot.com/2018/02/m ... d-why.html
Ja, i den artikeln/bloggen är det klart och tydligt uppmätt att MQA har klara problem över 8 kHz och speciellt vid 20 kHz. Det motsvarar inte många bitars upplösning. Raka motsatsen till HD.
Mvh
Peter
1.) Har du Peter sett något med det de påstår sig fixa med MQA-formatet som kan ge en positiv utveckling vid inspelning/uppspelning utanför ett låst format som MQA?
2.) Är pre/post ringing till exempel ett fel som skulle ge en tydlig förbättring om det kunde undvikas i framtida produktioner av musik och uppspelning av den samma?
1.) Nej. Fast, om andra aktörer får blodad tand och föreslår eller jobbar på någon form av effektivt streaming format som verkligen förbättrar ljudet (20-20000 Hz) jämfört med dagens streamingformat. Personligen anser jag att det behövs ett nytt utvecklat streamingformat som klarar framtida behov, dels för konsumenter, dels för producenter, dels för tjänstebolagen som förmedlar tjänsten mellan producent och konsument, typ Spotify och Tidal etc...
Eftersom nutida bitrates för dylikt system ligger på drygt 1,5 Mb/s så kan man troligtvis få fram ett system med 20-24 bitar 196 kHz fast med bitreducering där bitreduceringen är ohörbar. Framför allt gäller det att ta fram energisnåla ljudperfekta system där D/A-omvandling med batteridrift i hörlurar klarar D/A helt transparent. Någonstans måste man snåla in och även tillmötesgå producenterna för att ljudstreamingsystemet skall vara berättigat. I vanliga CD-skivor finns flera bitar per frame där viss info kan lagras och man bör fundera över vilken info som behövs i streaming.
Sedan tror jag att betalsystemet måste regleras mellan tjänstebolag - producent och tjänstebolag - konsument, så att det passar alla. Professionella musiker bör kunna leva på sin yrkesutövning. T.ex. med tanke på att Spotify har 180 miljoner användare och konsumenterna får i princip oändlig tillgång till musik så är det för billigt med nuvarande debitering vilket syns i Spotifys alla bokslut. Innan streaming fanns kan man fundera över hur mycket pengar man spenderade på att köpa vinyl/CD. Då var det dessutom begränsat till vad man kunde spela och ekonomin begränsade ens användbara musikutbud. Med streaming är det inte så.
Frågan uppstår om man i tjänsten skall segregera mellan olika musiktyper och med segregerad betalning i de olika musikgrupperna? Det är administrativt och det kan vilken dator som helst utföra. Jag kan för lite om problematiken i musikbranschen för att ha en bestämd uppfattning. Det enda jag vet är att ljudet är endast en frågeställning av många. Problematiken är snarast logistikmässig i den digitala världen.
Hur skyfflas data och pengar så att alla blir nöjda?
2.) Pre-ringing som uppstår vid filtrering vid 20-30 kHz eller däröver är egentligen inget problem om amplituden/nivån på denna "ringning" är tillräckligt låg. Dessutom är det så att ju längre denna ringning fortgår på en enhetspuls desto högre upplösning kan systemet ha.
Vid digitala delningsfilter och annan bearbetning av signal som utförs vid betydligt lägre frekvenser, säg kring 1 kHz, så måste man se upp med pre-ringing.
Personligen ser jag det som en betydligt enklare uppgift att fixa ett snyggt och fint filter utan numbercrunching in excess då man har en samplingsfrekvens på 96 kHz eller däröver. Då kan energisnåla och små kretsar användas även om bitraten är lite högre som input.
Det jag också är ambivalent mot är datareducering i flera led. Det brukar bli dåligt. Då tänker jag på då man strömmar bitreducerad musik via Blåtand som ytterligare bitreducerar. Då gäller det att bestämma sig för var reduceringen skall vara och lägga den enkom på en och endast en plats. Sedan har vi timing mellan kanalerna som kan vara problematiskt vid stereolyssning då man kör wireless. Allt går att lösa om den goda viljan finns hos alla parter.
Med vänlig hälsning
Peter