Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino CR80

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Kraniet » 2018-10-15 15:25

Baltatzar skrev:
Kraniet skrev:Men styrkan med minidsp är väl EQ-funktionen? Så tänker iaf jag. Vinsten med lite lämplig EQ är ju enorm så länge man inte har ett extremt välbyggt lyssningsrum.


Ja, precis detta är väl huvudsyftet med att använda MiniDSP eller mitt Emotivaförsteg, att komma åt PEQ:n-

Vänliga hälsningar.


Ja jag missade den grejjen. Emotivans 11 PEQ räcker ju långt. Mer än typ fyra-fem ingrepp verkar överflödigt enligt mig. Med sånt försteg skulle jag antigen vara nöjd med de inbyggda delningsfiltret eller köra med cr80 för delningen. Minidsp blir väl lite kaka på kaka och knappast bättre.
Mvh
Magnus

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Baltatzar » 2018-10-15 15:29

Kraniet skrev:
Baltatzar skrev:
Kraniet skrev:Men styrkan med minidsp är väl EQ-funktionen? Så tänker iaf jag. Vinsten med lite lämplig EQ är ju enorm så länge man inte har ett extremt välbyggt lyssningsrum.


Ja, precis detta är väl huvudsyftet med att använda MiniDSP eller mitt Emotivaförsteg, att komma åt PEQ:n-

Vänliga hälsningar.


Ja jag missade den grejjen. Emotivans 11 PEQ räcker ju långt. Mer än typ fyra-fem ingrepp verkar överflödigt enligt mig. Med sånt försteg skulle jag antigen vara nöjd med de inbyggda delningsfiltret eller köra med cr80 för delningen. Minidsp blir väl lite kaka på kaka och knappast bättre.



Yes, precis så jag tänkt.
JAg tror jag hade 5 elelr 6 ingrepp sist jag använde miniDSP för några år sedan för att dra ner de värsta topparna.

Ville bara vara tydlig med att jag tänkte antingen köra Emotiva _eller_ MiniDSP som för både filter och DSP. Har inte tänkt dela med Emotiva och PEQ:a med MiniDSP eller tvärtom.

Vänliga hälsningar

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Kraniet » 2018-10-15 15:35

Ok. Jag använder ett mindsp 2x4.

Jag kör front full+LFE och tar ut lågnivå från frontarna till minidsp där jag delar(18/30) och PEQar med typ fyra ingrepp*. Tycker det fungerar väldigt bra. Skulle jag köpt en minidsp idag skulle det självklart vara HD-modellen. Det har ju diskuterats förut och det verkar vara flera som upplever en ljudförbättring med HD-modellen.

Jag kör en marantz 1608 som "försteg".

*Jag är inte helt säker men jag upplever att ljudet blir bättre med så få ingrepp som möjligt. Min antagande är att det ställer mindre krav på processorn och därför ger bättre kvalitet och mindre latens. Men upplevelsen kan ju vara inbillning..

edit: hade dock föredragit om PEQ och valfria filter fanns i surroundburken. Hade den PEQ inbyggt hade jag förmodligen nöjt mig med de inbyggda filtren. Men Ino CR80 verkar ge bättre ljudkvalitet. Hade jag Ino baslådor (speciellt infra) så skulle jag antagligen vilja köra CR80 eftersom det ändå är ett system. Dvs om PEQ fanns i surroundburken.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav nuffe » 2018-10-15 19:07

Jag använder miniDSP 4*10 HD och är nöjd. Tidigare i tråden pratades det om utgångs känslighet. 4*10 HD kan använda 0,9, 2, 4 och 8 V på både in o utgångarna.
När mina nya diy högtalare blir klara :roll:, ska jag använda enbart minidspn som delningsfilter/nivå justering.

Henrik

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Baltatzar » 2018-10-16 10:04

Belker skrev:Jag kör MiniDSP med 18/30 för att någotsånär efterlikna cr80 till i14/pX2. På det har jag Dirac upp till 300 Hz (DDRC-24).För att slippa ADC i MiniDSP kör jag USB in sen ut till två Holographic Pre25. En för slutsteg till toppar och en för slutsteg till bas. Jag hade förut ett bioförsteg som försteg, men detta låter bättre. Volymen reglerar jag i några grova inkrement på de två förstegen, sen finjusterar jag direkt i Roon.Ett läge på förstegen ger pass through för filmtittning. Filmljudets front ut går till MiniDSPs analogingång. Det hela kan tyckas krångligt, men det är det inte i praktiken och det blir den mest puristiska lösningen om man vill ha en MiniDSP i systemet. Nästa steg är att plocka ut i2s digitalsignal ur MiniDSP för en bättre DAC. Väntar bara på att de ska släppa ny en firmware så man slipper löda på chipet. Inte riktigt svar på din fråga, men en möjlig setup med MiniDSP och Ino. Tycker MiniDSP är överlägsen när det gäller att finjustera. Inte minst delay är viktigt att ställa rätt för att få till en bra delning.



Tack för riktigt bra information!
Ja, det lät inte helt enkelt men du verkar ha riktigt bra koll på hur man kan använda miniDSP.

Just delay vet jag inte vilka möjligheter man har att justera i Emotivan.
Får hem ett slutsteg ikväll (mitt andra steg är på reparation) och tänkte testa Emotiven med nya steget och titta lite närmare i menyerna.

Det vore smidigt att kunna skippa miniDSP om man kan få ett tillräckligt bra resultat med Emotivan.

Jag kommer både få hem nya frontar och basmoduler och flytta till nytt boende i december så egentligen är det först då jag kan se hur det låter och hur långt Emotivan räcker.
Skulle även vara kul att mäta i rummet men jag saknar idag både utrustning och kunskap.

Det skadar ju inte att vara väl förberedd och fundera :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Morello » 2018-10-16 19:50

Finns det inte några analoga filter med ställbara filterfunktioner som gör jobbet?
ADC-DSP-DAC känns aningens knasigt i denna applikation - givet att man inte använder toppklassprodukter och i den ligan ingår knappast minidsp. Ett enkelt HP och LP av ordning 3 resp. 5 är ju löjligt lätt att rita ihop; avsevärt mindre komplext än rums-EQ'n som jag ritade och någon annan realiserade.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav JM » 2018-10-16 20:45

Morello skrev:Finns det inte några analoga filter med ställbara filterfunktioner som gör jobbet?
ADC-DSP-DAC känns aningens knasigt i denna applikation - givet att man inte använder toppklassprodukter och i den ligan ingår knappast minidsp. Ett enkelt HP och LP av ordning 3 resp. 5 är ju löjligt lätt att rita ihop; avsevärt mindre komplext än rums-EQ'n som jag ritade och någon annan realiserade.

Har kvar några aktiva analoga filter från 1980-talet. Finns även några analoga aktiva filter med rör med variabla frekvenser.

JM
Bilagor
Nac 100.PNG
Nac 100.PNG (980.24 KiB) Visad 4660 gånger
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Tangband » 2018-10-17 12:38

Morello skrev:Finns det inte några analoga filter med ställbara filterfunktioner som gör jobbet?
ADC-DSP-DAC känns aningens knasigt i denna applikation - givet att man inte använder toppklassprodukter och i den ligan ingår knappast minidsp. Ett enkelt HP och LP av ordning 3 resp. 5 är ju löjligt lätt att rita ihop; avsevärt mindre komplext än rums-EQ'n som jag ritade och någon annan realiserade.


Hmm....Har du blindtestat och F/E testat minidsp:n efter konstens alla regler ? :D
Den kanske är lågfärgande ?
Vad är toppklassprodukter ? Det finns moderna digitalfilter från tex Dbx som kostar kring 4000:- och som är ganska brusfria.
Största nackdelen som jag ser det är den inbyggda latencyn i alla digitala filter vilket enligt min mening gör den helt olämplig vid användning som delningsfilter till subbasar ( där topparna är analoga och odelade och där signalen inte passerar minidsp:n ).

Men de felet har ju alla digitala filter oavsett pris, om de kombineras med högtalare med passiv teknik på fel sätt.
Kör man heldigitalt med delningen är det en helt annan femma förstås.
Senast redigerad av Tangband 2018-10-17 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Morello » 2018-10-17 13:41

Specen stipulerar bland annat maximal utnivå (RMS) till 900 mV respektive 2.0 V, vilket inte räcker för att styra ut typiska slutsteg av större modell. Det räcker för mig för att underkänna produkterna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Tangband » 2018-10-17 14:11

Morello skrev:Specen stipulerar bland annat maximal utnivå (RMS) till 900 mV respektive 2.0 V, vilket inte räcker för att styra ut typiska slutsteg av större modell. Det räcker för mig för att underkänna produkterna.

Jag antar att du inte menade Dbx PA 2.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Morello » 2018-10-17 14:20

Tangband skrev:
Morello skrev:Specen stipulerar bland annat maximal utnivå (RMS) till 900 mV respektive 2.0 V, vilket inte räcker för att styra ut typiska slutsteg av större modell. Det räcker för mig för att underkänna produkterna.

Jag antar att du inte menade Dbx PA 2.


Nej, jag syftar på miniDSP.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Belker » 2018-10-17 14:45

Ytterligare en anledning att sätta miniDSP före försteg. En AD/DA-omvandling mindre och bättre matchning till slutsteg.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav nuffe » 2018-10-17 15:04

Morello skrev:Specen stipulerar bland annat maximal utnivå (RMS) till 900 mV respektive 2.0 V, vilket inte räcker för att styra ut typiska slutsteg av större modell. Det räcker för mig för att underkänna produkterna.


Det minidsp 4*10 HD jag har maximal utnivå på 8.0 V på på samtliga kanaler.

Henrik

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav mawes » 2018-10-18 08:06

Morello skrev:Finns det inte några analoga filter med ställbara filterfunktioner som gör jobbet?
ADC-DSP-DAC känns aningens knasigt i denna applikation - givet att man inte använder toppklassprodukter och i den ligan ingår knappast minidsp. Ett enkelt HP och LP av ordning 3 resp. 5 är ju löjligt lätt att rita ihop; avsevärt mindre komplext än rums-EQ'n som jag ritade och någon annan realiserade.


Snälla tomten, rita ett delningsfilter till jul, det skulle göra många glada :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Morello » 2018-10-19 15:11

Det borde vilken tomte som helst kunna göra. Några OP's i en klassisk sallen-key-konfiguration. Till LP-delen åtgår två kaskad-kopplade sådana samt en ensam RC-länk. Till HP-grenen åtgår en sallen-key-länk samt en ensam RC-länk.
Samt såklart möjlighet att justera nivån i LP-grenen, kanske monokoppling etc.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Baltatzar » 2018-12-09 12:09

Hej!

Tänkte väcka tråden till liv igen med en fråga ang filterbranthet.

Det visar sig att Emotivans filter endast har två alternativ på branthet för delning front och subwoofer. Antingen 12 eller 24 db/okt.
Valbara konfigurationer är således 12/12, 12/24, 24/12 samt 24/24.

Är detta tillräckligt brant för ett gott resultat tror ni jämfört med tex. 18/30?

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav EmuMannen » 2018-12-09 15:24

mawes skrev:
Morello skrev:Finns det inte några analoga filter med ställbara filterfunktioner som gör jobbet?
ADC-DSP-DAC känns aningens knasigt i denna applikation - givet att man inte använder toppklassprodukter och i den ligan ingår knappast minidsp. Ett enkelt HP och LP av ordning 3 resp. 5 är ju löjligt lätt att rita ihop; avsevärt mindre komplext än rums-EQ'n som jag ritade och någon annan realiserade.

Snälla tomten, rita ett delningsfilter till jul, det skulle göra många glada :mrgreen:

Själv är jag lite sugen på att bygga Rod Elliotts State Variable Electronic Crossover - Project 148. Jag har byggt några kretsar från Rod Elliott nu (bland annat P09) och jag har bara goda erfarenheter. De är ofta flexibla med många olika konfigurationsalternativ och alla har fungerat out-of-the-box oavsett om jag köpt färdiga PCB eller layoutat och etsat själv. Ett trevägsfilter som det i Figure 2 skulle inte sitta fel. Kanske byta dual-gang-potentiometrarna mot Kinesiska SMD baserade DACT-kopior för att få bättre tracking mellan kanalerna?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Fostex » 2019-01-09 17:43

Baltatzar:

Se svar från IÖ, som är saxat ur denna tråd: viewtopic.php?f=20&t=23132

Dock är detta i kontext kring Inos högtalare, vilket kanske bör nämnas.

IngOehman skrev:Bästa (optimala) flankbrantheter är 30/18.

Därnäst kommer 24/12 och sedan 24/18. 24/24 är egentligen inte heltlyckat eftersom det tenderar att försvåra samarbetet mellan basmoduler och sidosystem, men rätt så bra blir det ändå, det också. 18/12 eller lägre bör man under alla omständigheter undvika, vid 80 Hz-delning.


Vh, iö
Mycket kul - lite tid

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav rajapruk » 2019-01-09 19:37

Hur funkar sådana osymetriska delningar egentligen, de summerar inte rakt väl?
Vad är grejen? Varför är 30/18 optimalt vid 80Hz?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-09 19:46

Målet är att summeringen blir rak akustiskt, inte elektriskt. Eftersom många toppsystem redan rullar av räcker ofta en mindre brant avskärning. THX-tänket är ju att topparna ska falla från 80 Hz och för ett slutet system blir av rullningen 12 dB/oktav. I fallet Ino cr80 tillkommer 18 dB/oktav. Eftersom bassystemen inte faller av sig själva över 80 Hz, bör de då skäras med 12+18 dB/oktav för en någorlunda rak summering. I praktiken kan det blir annorlunda. Ino cr80 har ju en justering för basens "knä" om jag uppfattat det rätt, alltså en funktion för att ge en liten anpassning för en rak summering beroende på omständigheterna.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav rajapruk » 2019-01-09 20:38

Aha, det är 30/18 elektriskt det talas om. Det är ganska ointressant för mig. Den akustiska delningen är den intressanta.
Så varför är 30/30 optimalt vid 80Hz?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Tangband » 2019-01-09 20:47

rajapruk skrev:Aha, det är 30/18 elektriskt det talas om. Det är ganska ointressant för mig. Den akustiska delningen är den intressanta.
Så varför är 30/30 optimalt vid 80Hz?


Det blir snyggare delningsflanker i basområdet med udda ordningens filter ( akustiskt ) i basområdet.
Resultat- det låter bättre.

Man måste förstås hitta rätt delningsfrekvens så de där 80 hz du nämner kan likagärna bli bättre med tex 76 hz eller 83 hz.
Det beror på topparnas akustiska avrullning.
Senast redigerad av Tangband 2019-01-09 20:51, redigerad totalt 2 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav rajapruk » 2019-01-09 20:49

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Aha, det är 30/18 elektriskt det talas om. Det är ganska ointressant för mig. Den akustiska delningen är den intressanta.
Så varför är 30/30 optimalt vid 80Hz?


Det blir snyggare delningsflanker i basområdet med udda ordningens filter ( akustiskt ) i basområdet.


Vad betyder det? Fattar inte. Har du någon bild eller nått som visar vad som är ”snyggare”?
Är det kopplat till IÖs sätt att dela ur fas liksom, som jag aldrig greppat.
Senast redigerad av rajapruk 2019-01-09 21:00, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Tangband » 2019-01-09 20:52

rajapruk skrev:
Tangband skrev:
rajapruk skrev:Aha, det är 30/18 elektriskt det talas om. Det är ganska ointressant för mig. Den akustiska delningen är den intressanta.
Så varför är 30/30 optimalt vid 80Hz?


Det blir snyggare delningsflanker i basområdet med udda ordningens filter ( akustiskt ) i basområdet.


Vad betyder det? Fattar inte. Har du någon bild eller nått som visar vad som är ”snyggare”?


Har inte hela minnesbilden av hur Morello förklarade- men sök på hans inlägg så får du anledningen.
Som jag förstår det så blir det även ofta bra med udda ordningen vid delningar i lägre mellanregistret också. Men ingen tumregel såklart. :)

I cr80 så finns det, såvitt jag vet en funktion där man kan ändra lågpassfiltrets delningsfrekvens så det blir perfekt summering akustiskt. Dvs tex 78 Hz delning 30/18 elektriskt med möjligheten att 30 db filtret kan varieras ett antal Hz.
En dsp kan förstås göra samma sak.

Jag saknar djupare kunskap om VARFÖR 30/18 filter fungerar så bra som det gör. Men fungerar bra, det gör det. :) Det låter bra. Har testat många alternativ men tycker 30/18 blir bäst ( jbl 530 pluggade ) .

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav rajapruk » 2019-01-09 21:12

Jag ska kolla lite i xdir sen om jag ser något uppenbart generellt bättre med udda ordningar.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav AndersP » 2019-01-10 01:56

Tangband skrev:I cr80 så finns det, såvitt jag vet en funktion där man kan ändra lågpassfiltrets delningsfrekvens så det blir perfekt summering akustiskt. Dvs tex 78 Hz delning 30/18 elektriskt med möjligheten att 30 db filtret kan varieras ett antal Hz.
En dsp kan förstås göra samma sak.

Det som kan ändras i CR80 är lågpassfiltrets Q. Delningsfrekvensen kan inte påverkas med mindre än att lödkolven tas fram.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Tangband » 2019-01-10 08:13

AndersP skrev:
Tangband skrev:I cr80 så finns det, såvitt jag vet en funktion där man kan ändra lågpassfiltrets delningsfrekvens så det blir perfekt summering akustiskt. Dvs tex 78 Hz delning 30/18 elektriskt med möjligheten att 30 db filtret kan varieras ett antal Hz.
En dsp kan förstås göra samma sak.

Det som kan ändras i CR80 är lågpassfiltrets Q. Delningsfrekvensen kan inte påverkas med mindre än att lödkolven tas fram.


Aha, tack för rättning :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav Tangband » 2019-01-22 07:53

rajapruk skrev:Jag ska kolla lite i xdir sen om jag ser något uppenbart generellt bättre med udda ordningar.


viewtopic.php?f=10&t=18368&hilit
Läs mer i den här tråden, här finns all förklaring.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Delningsfilterfrågor - MiniDSP vs Emotiva MC700 vs Ino C

Inläggav rajapruk » 2019-01-22 10:04

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Jag ska kolla lite i xdir sen om jag ser något uppenbart generellt bättre med udda ordningar.


viewtopic.php?f=10&t=18368&hilit
Läs mer i den här tråden, här finns all förklaring.


Jag hittar ingen förklaring i den tråden. Bara väldigt diffusa påståenden, att energikurvan kan bli rakare av udda ordningens filter i vissa ospecade specifika fall. Absolut inget som är generellt eller tumregelmässigt.
Sen urartar den tråden från 2007 också i otrevligheter. Känns som tiden stått still på något sätt.

Jag drog igång xdir nu och det går ju inte att simulera spridningsmönster för olika typer av delningar där. Jag mindes det som att den gjorde det.
Någon som vet något program eller webbsida som kan göra det (parameterstyrd visualisering av spridningen av olika skolboksdelningar)?

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster