Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-16 19:57

Jag hörde gruppen Tonbruket live här i Karlstad i söndags. De lirade i en rätt hårdväggad bar, men det lät bra och starkt, tyckte jag. Jag tog upp min telefon och mätte nivån med appen Buller. Den visade nivåer mellan ca 80 och 90 dBA. Nyss spelade jag en live-skiva med gruppen här hemma och ställde in volymen till att visa samma värde, mätt med samma app och telefon. Inte tusan lät det lika starkt!

Hur kan det komma sig?

PS. Jag såg nu att KG gjort samma experiment!
... tycker jag!

Per

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav bootstrap » 2018-10-16 20:17

Dist? Din stereo kanske har mindre dist och upplevs inte lika stark?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-16 20:23

bootstrap skrev:Dist? Din stereo kanske har mindre dist och upplevs inte lika stark?


Ja, kanske, men detta var en liveupptagning där väl pa:t normalt är med?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-10-16 20:29

Medelvärdet blir olika p g a barväggar kontra dämpväggar?
Eller samma hörselupplevelsen är inte parat till olika eko?
Senast redigerad av ChristianAndersson 2018-10-16 21:37, redigerad totalt 1 gång.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav Morello » 2018-10-16 20:34

Pratar vi om riktiga konserter är PA-förstärkta dito?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-16 20:39

Morello skrev:Pratar vi om riktiga konserter är PA-förstärkta dito?


Inkl PA, men inte för slagverket, tror jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-16 20:46

Så här lät det ungefär här i stan också:

... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav Bill50x » 2018-10-16 22:21

PerStromgren skrev:Jag hörde gruppen Tonbruket live här i Karlstad i söndags. De lirade i en rätt hårdväggad bar, men det lät bra och starkt, tyckte jag. Jag tog upp min telefon och mätte nivån med appen Buller. Den visade nivåer mellan ca 80 och 90 dBA. Nyss spelade jag en live-skiva med gruppen här hemma och ställde in volymen till att visa samma värde, mätt med samma app och telefon. Inte tusan lät det lika starkt!

Hur kan det komma sig?

PS. Jag såg nu att KG gjort samma experiment!

Kan man lita på såna dära mätningar i en telefon? Min erfarenhet är att det rent humant (alltså utan inblandning av mätinstrument) upplevs starkare i små rum (typ hemma) än vad det gör i större lokaler vid ungefär samma ljudnivå.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav i » 2018-10-17 00:31

PerStromgren skrev:Jag hörde gruppen Tonbruket live här i Karlstad i söndags. De lirade i en rätt hårdväggad bar, men det lät bra och starkt, tyckte jag. Jag tog upp min telefon och mätte nivån med appen Buller. Den visade nivåer mellan ca 80 och 90 dBA. Nyss spelade jag en live-skiva med gruppen här hemma och ställde in volymen till att visa samma värde, mätt med samma app och telefon. Inte tusan lät det lika starkt!

Hur kan det komma sig?

PS. Jag såg nu att KG gjort samma experiment!


Samma låt?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav gopnik » 2018-10-17 00:58

PerStromgren skrev:Nyss spelade jag en live-skiva med gruppen här hemma och ställde in volymen till att visa samma värde, mätt med samma app och telefon. Inte tusan lät det lika starkt!

Toppnivån på skivan och full livedynamik är nog rätt olika även om medelnivån är densamma. Även om det är en liveskiva ligger det garanterat en massa kompressor och mastering på. Sen tror jag inte att dina Quadar hade kunnat leverera topparna (eller ens överlevt...) i alla fall, men en förutsättning hade i varje fall varit att de funnits kvar på skivan till att börja med. :(
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav hifikg » 2018-10-17 07:38

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Jag hörde gruppen Tonbruket live här i Karlstad i söndags. De lirade i en rätt hårdväggad bar, men det lät bra och starkt, tyckte jag. Jag tog upp min telefon och mätte nivån med appen Buller. Den visade nivåer mellan ca 80 och 90 dBA. Nyss spelade jag en live-skiva med gruppen här hemma och ställde in volymen till att visa samma värde, mätt med samma app och telefon. Inte tusan lät det lika starkt!

Hur kan det komma sig?

PS. Jag såg nu att KG gjort samma experiment!

Kan man lita på såna dära mätningar i en telefon? Min erfarenhet är att det rent humant (alltså utan inblandning av mätinstrument) upplevs starkare i små rum (typ hemma) än vad det gör i större lokaler vid ungefär samma ljudnivå.

/ B


Även om värdet man får inte är helt rätt så borde man vara nära lika nivå om man mäter med samma lur på båda lyssningsplatserna. Så tänkte jag. Jag justerade ner volymen på lyssningsplats hemma med 1-2 dB för maximal njutning. Upplever ändå att jag sitter närmare musiken hemma än på konserten, kanske beror på avståndet till högtalarna eller på hur fonogrammet är mixat. Igår skrev jag inte en rad på Faktiskt, var så fångad av Stacey igen. Börjar tro att hennes plattor är ovanligt välgjorda. Den senaste (orkesterversioner) har Sony varit med o kluddat på, så f-n vet om den håller.
(Okeh Records is a division of Sony Music Entertainment specializing in acclaimed jazz recordings)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-10-17 07:56

Blame it on the live drums,
svårt att spela in och återge transienterna och "toppnivån" ?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav Almen » 2018-10-17 08:02

PerStromgren skrev:Jag hörde gruppen Tonbruket live här i Karlstad i söndags. De lirade i en rätt hårdväggad bar, men det lät bra och starkt, tyckte jag. Jag tog upp min telefon och mätte nivån med appen Buller. Den visade nivåer mellan ca 80 och 90 dBA. Nyss spelade jag en live-skiva med gruppen här hemma och ställde in volymen till att visa samma värde, mätt med samma app och telefon. Inte tusan lät det lika starkt!

Hur kan det komma sig?

Det är väl förmodligen som vanligt väldigt mycket mindre dynamik på CD:n.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-17 09:48

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Jag hörde gruppen Tonbruket live här i Karlstad i söndags. De lirade i en rätt hårdväggad bar, men det lät bra och starkt, tyckte jag. Jag tog upp min telefon och mätte nivån med appen Buller. Den visade nivåer mellan ca 80 och 90 dBA. Nyss spelade jag en live-skiva med gruppen här hemma och ställde in volymen till att visa samma värde, mätt med samma app och telefon. Inte tusan lät det lika starkt!

Hur kan det komma sig?

Det är väl förmodligen som vanligt väldigt mycket mindre dynamik på CD:n.


Så är det nog, men jag förstår inte riktigt hur det påverkar hur det låter. Kan du bli lite flerordigare?

PS. Det finns en liten indikator i appen som som heter "toppnivå". Den visade 100-102 dB både hemma och på baren. Säger det något?
... tycker jag!

Per

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav RogerJoensson » 2018-10-17 10:05

Om du går närmre någon av högtalarna med telefonen, ökar toppnivån då långt över 102dB då?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav Almen » 2018-10-17 10:09

Nja... Det beror på vad man (eller i detta fall, appen) menar med "toppnivå". :) Generellt sett är det nog ganska långa tidsintervall man mäter även "toppnivå" med, så det är nog långt ifrån riktig toppnivå.

När man ställer in medelnivån lika på komprimerat respektive icke-komprimerat program så blir ju topparna på det icke-komprimerade mycket högre. Det är du med på, va? Och det gör att det upplevs som starkare.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav Bill50x » 2018-10-17 10:42

Almen skrev:När man ställer in medelnivån lika på komprimerat respektive icke-komprimerat program så blir ju topparna på det icke-komprimerade mycket högre. Det är du med på, va? Och det gör att det upplevs som starkare.

Tänker att det är tvärtom. Ju mer komprimerat ett material är ju högre blir ju medelnivån. Och det upplevs som starkare. Det är därför man måste dra upp volymen på dynamisk musik så den upplevs lika stark som komprimerad.

Eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-17 11:57

Fast nu skriver Almen: "När man ställer in medelnivån..." Det är inte samma sak som att låta volymkontrollen stå i ett och samma läge.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-17 12:00

ChristianAndersson skrev:Blame it on the live drums,
svårt att spela in och återge transienterna och "toppnivån" ?


Fast man vill nog inte ha trummornas verkliga ljudnivå hemmavid, åtminstone inte utan hörselskydd och för husfridens skull är det kanske också tveksamt. Spelar trummisarna här utan skydd?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav Bill50x » 2018-10-17 12:37

RogerGustavsson skrev:Fast nu skriver Almen: "När man ställer in medelnivån..." Det är inte samma sak som att låta volymkontrollen stå i ett och samma läge.

Ja, jo, du har rätt, jag läste inte hela frågan. Men med okomprimerat material så upplevs inte volymen speciellt högt ändå eftersom vi låter transienterna passera som naturliga. De fyller inte upp "ljudutrymmet" på samma sätt som ett komprimerat material gör då det låter högt hela tiden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-17 13:08

Almen skrev:När man ställer in medelnivån lika på komprimerat respektive icke-komprimerat program så blir ju topparna på det icke-komprimerade mycket högre. Det är du med på, va? Och det gör att det upplevs som starkare.


OK, då fattar jag vad du menar! Hm... det vore intressant att ha masvis direkt i telefonen, så man kunde undersöka saken! Eller spela in en snutt, förstås. Jag kanske ska göra det nästa gång!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav Almen » 2018-10-17 13:10

PerStromgren skrev:Eller spela in en snutt, förstås. Jag kanske ska göra det nästa gång!

Ja, det är nog det bästa. Kolla bara så att du inte har någon automatisk nivåklippning inkopplad.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-17 17:24

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Eller spela in en snutt, förstås. Jag kanske ska göra det nästa gång!

Ja, det är nog det bästa. Kolla bara så att du inte har någon automatisk nivåklippning inkopplad.


Det är det ju risk för. Jag kollar...

Den jag brukar använda i telefonen verkar ha en permanent inkopplad nivåbegräsning, vilket nog är klokt för det typiska användningsfallet. Jag undersöker om det finns något bättre.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-17 19:54

Jag köpte nyss RecForge Pro för den facila summan av 35:-. Den kan ställa nivå och stänga av AGC och en massa annat. På söndag är det jazz igen, då provar jag!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav Almen » 2018-10-17 20:01

Gött! Då skall vi analysera! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav nuffe » 2018-10-17 21:03

Almen skrev:Gött! Då skall vi analysera! :D


Blir spännande, Almen o Per.

Henrik

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Realistisk nivå hemma, inte lika som på konsert?

Inläggav lemmts » 2018-10-17 22:48

Några möjliga orsaker: Det är inte säkert att ljudtrycksnivån i konsertlokalen och hemma är lika bara för att mobilen visar samma dBA-nivå. dBA innebär att lågfrekvensen undertrycks kraftigt. Det stämmer med örats känslighet vid "låga" nivåer men inte "höga". Det är kanske inte samma frekvensinnehåll i konsertlokalen och på CDn? Frekvensgången på mobilens mikrofon är kanske inte rak?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster