Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav rajapruk » 2018-10-23 15:35

Tangband skrev:
Kanske bör man inte hålla på med notch filter nära delningar ?
Jag förhåller mig sunt skeptisk till rajapruks metod att linjärisera elementen alltför mycket innan delningen


Jag hoppar av dina trådar från och med nu. Du hoppar hela tiden till slutsatser som jag tycker är helt felaktiga, utan att ens vara i närheten av att prova det som föreslagits.
Jag önskar dig all lycka framöver.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-23 15:59

rajapruk skrev:
Tangband skrev:
Kanske bör man inte hålla på med notch filter nära delningar ?
Jag förhåller mig sunt skeptisk till rajapruks metod att linjärisera elementen alltför mycket innan delningen


Jag hoppar av dina trådar från och med nu. Du hoppar hela tiden till slutsatser som jag tycker är helt felaktiga, utan att ens vara i närheten av att prova det som föreslagits.
Jag önskar dig all lycka framöver.

Det är väl ok att tycka olika ? :)
Jag vill gärna veta varför användande av Peq vid 1553 Hz för att ta ned frekvens-peaken upplevdes som sämre än utan linearisering. Trots raka kurvor. Provade 3:e ordningens filter med 4:e för diskanten+ notch. Provade 4:e ordningens filter på båda elementen med notch. Lineariserade frekvensgången. Och det låter sämre. Jag har inget svar på detta, förutom att jag väljer det som örat gillar bäst.

Kanske man behöver använda FIR filter om man håller på med notcher - om det inte ska bli artefakter ? Varje ingrepp borde i förövrigt sabba fasen en aning.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Morello » 2018-10-23 16:18

Har du säkerställt att elementen summerar i fas? Dvs har du mätt fasgång på resp gren alternativt polvänt ett element?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tarzan » 2018-10-23 16:35

Vad jag hade gjort är att mäta upp elementen var för sig, olika riktningar för att ta reda på hur elementen sprider. Sen sätter du dig och tittar på hur de sprider i lugn och ro för att komma fram till en möjlig frekvens där de sprider relativt lika. Där sätter du delningen. Sen testar du om spridningen blir som du hade tänkt dig. Om inte får du justera flankerna. Att det blir rakt i en riktning spelar inte jättestor roll.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Cortado » 2018-10-23 16:58

Det är helt ok att tycka olika. Dock finns det saker som inte förändras för att man tycker saker och ting, hur olika man än tycker om dem.

Det är ett problem hur du drar slutsatser, slutsatser som du inte dragit om du haft mer kunskap. Dock är det verkligen imponerande att du orkar testa så många olika grejjer med delningar och justeringar. Det skulle bara ta det hela till en nästa nivå om du komplettera de subjektiva testerna med mer rigorös mätning för att få bättre koll på hur det verkligen förhåller sig. Korrelera mätning och lyssning.

Du verkar ju ha ett lite kalt vardagsrum att lyssna i och då spelar spridningen ännu större roll. Det räcker nog inte att mäta 0, 15 och 30 grader horisontellt. Som Thomas_A var inne på, alla närliggande saker kan komma att påverka mätningen. Vad som påverkar och hur är sådant man lär sig med kunskaper i akustik.

Tangband skrev:Kanske bör man inte hålla på med notch filter nära delningar ?


Varför skulle man inte det?

Det är ändå den slutgiltiga summeringen (i alla riktningar) som spelar roll. När du fått koll på spridningen (säg 0, 15, 30, 45 och 60?) för respektive element så bör bli en del kompromissande iom att du inte kan justera onaxis- och offaxistonkurvorna oberoende av varandra utan att göra fysiska ingrepp på högtalaren.

Det är lite roligt att det är flera personer som säger ungefär samma saker fast på lite olika sätt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-23 17:43

Kraniet skrev:
Kevin Voecks hos Revel menar att L/R 24 är "bäst". Så åsikterna går ju isär.. :)

Val av delningsfrekvens, ordningstal osv bör väljas utifrån elementens och lådans förutsättningar och den frekvensgång och den spridning man vill åstadkomma. Så det finns ju knappast något enkelt svar på frågan..


Det vore ju jätteintressant att prova ett par passiva revel stativare och jämföra - känner du nån i Umeå som har ett par ? Isådanafall- välkommen att komma hit igen på en lyssning då det passar. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-23 17:46

Tarzan skrev:Vad jag hade gjort är att mäta upp elementen var för sig, olika riktningar för att ta reda på hur elementen sprider. Sen sätter du dig och tittar på hur de sprider i lugn och ro för att komma fram till en möjlig frekvens där de sprider relativt lika. Där sätter du delningen. Sen testar du om spridningen blir som du hade tänkt dig. Om inte får du justera flankerna. Att det blir rakt i en riktning spelar inte jättestor roll.


Hmm ... visst bör man kanske också ta hänsyn till om elementen låter illa vid delningen man valt ? Diskanthornet i jbl har en ful peak vid 1553 hz och även om kurvorna skulle visa sig ge bättre spridning vid en delning vid den frekvensen så låter det kanske sämre ?

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster