Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Jag kan bara svara utifrån passiva filter där man delar så att signalen sjunkit 3 db vid delningen som när delningarna möts rätar ut frekvenskurvan igen
Om man överlappar delningen får man istället en höjning av tonkurvan i skarven och det kan nog låta bra på låg volym, men när man höjer så hörs det som en "spik" i ljudkurvan och den kan låta rent eländigt om man spelar upp ordentligt.
Typiskt för en passiv delning vid, säg 700 Hz med 12 dB per oktav i 8 Ohm är 3.0 mH i serie och 15 uF parallellt. Gammal skola vänder komponenterna till mellanregistret, dvs. 15 uF i serie och 3.0 mH parallellt.
Det ger en överlappning i delningen som inte blir trevlig när man spelar lite högre.
Mitt eget recept är att öka brantheten ut till 15 + 3.3 uF parallellt och därmed öka brantheten till 16 dB ut vilket ger en mer anpassad delning utan någon hörbar överlappning i ljudkurvan mellan elementen.
Det fanns även en skola som angav att man skulle dela 650 Hz ut och 700 Hz in för att slippa överlappningen.
En annan som används av Bla. Monacor och Visaton som jag inte gillar är att fasvända varannat element och på så sätt undvika spiken.
tordnilsson skrev:Att öka på värdet på en kondensator i ett delningsfilter genom att paralellkoppla med en till ( i ditt fall 15uF +3,3uF )
ändrar inte brantheten från 12 till 16 dB/oktav !
Detta sänker däremot delningsfrekvensen något vilket kan påverka hur nivån i detta frekvensområde blir.
Det finns inget passivt filter med 2 komponenter ( spole och konding ) som skapar 16dB/oktav branthet,
det som finns är 6, 12, 18, 24 dB/oktav osv.
I alla fall matematiskt, sedan kan man nog få andra uppmätta beteenden när elementets frekvenskurva mäts upp.
tordnilsson skrev:Att öka på värdet på en kondensator i ett delningsfilter genom att paralellkoppla med en till ( i ditt fall 15uF +3,3uF )
ändrar inte brantheten från 12 till 16 dB/oktav !
Detta sänker däremot delningsfrekvensen något vilket kan påverka hur nivån i detta frekvensområde blir.
Det finns inget passivt filter med 2 komponenter ( spole och konding ) som skapar 16dB/oktav branthet,
det som finns är 6, 12, 18, 24 dB/oktav osv.
I alla fall matematiskt, sedan kan man nog få andra uppmätta beteenden när elementets frekvenskurva mäts upp.
RogerGustavsson skrev:När du nu håller på och mäter skulle du kunna mäta upp var register för sig utan filter, lägga in dem i något simuleringsprogram och experimentera där. Det borde gå att få ut en hel del om man har rikligt med indata. Det skulle gå att få ut hur t.ex. lobning och frekvensgång påverkas.
Tangband skrev:Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?
RogerGustavsson skrev:När du nu håller på och mäter skulle du kunna mäta upp var register för sig utan filter, lägga in dem i något simuleringsprogram och experimentera där. Det borde gå att få ut en hel del om man har rikligt med indata. Det skulle gå att få ut hur t.ex. lobning och frekvensgång påverkas.
Tangband skrev:Jovisst skulle man kunna grotta ned sig i detta med mätningar och försöka få nån förståelse för varför det låter olika. Men jag antar att varje elementkombination är helt individuell, detsamma med lådans och baffelns utformning, allt påverkar som du säger loobning och utstrålning olika beroende på väldigt många saker.
Tangband skrev:Kanske är den inre referensen, dvs hur jag upplever hur det låter med levande akustisk musik i en konsertsal den enda rimliga referensen ?
Edit: om jag istället experimenterar med boomer delning vid 1,9 kHz ( diskant fortfarande 1,8 kHz ) så blir ljudet på en del sätt klart sämre - nästan cinemascoope aktigt där musikerna nästan upplevs kliva ut ur högtalarna.
Kör just nu på 1, 84 kHz delning för boomern , det upplevs som att alla inspelningar låter bättre än 1,8 kHz, utan att det blir en uppblåst stereobild.
Tangband skrev:Rajapruk- tack för tipset att köra eq på elementen innan filtret appliceras.
Några frågor:
Hur stort är egentligen behovet av att elementen mäter rakt två oktaver utanför delningen om man har branta 24 db filter ? Det borde vara mycket viktigare då man använder 6 eller 12 db filter av lägre ordning ? Ställer inte eq:n till det lite med fasen om man eq:ar innan filtret appliceras ? Måste jag inte köra FIR filter för att det ska blir rätt fas ?
Hmm.. men jag antar att om möjligheten finns så bör jag vara noggrann. Ska testa !
IngOehman skrev:Det betyder inte att man inte vill använda FIL-filter.
Man kan även blanda.
Nackdelen med digitala filter (FIR framförallt!, särskilt om man inkluderar att reversera den MF-funktion som undre gränsfrekvensen skapar) är att de fördöjer signalen så förfärligt. Med minimumfasfilter i den analoga domänen så blir fördröjningar (bortsett ifrån de man kan hävda att grupplöptiden är) närmast ickeexisterande.
Vh, iö
rajapruk skrev:Tangband skrev:Rajapruk- tack för tipset att köra eq på elementen innan filtret appliceras.
Några frågor:
Hur stort är egentligen behovet av att elementen mäter rakt två oktaver utanför delningen om man har branta 24 db filter ? Det borde vara mycket viktigare då man använder 6 eller 12 db filter av lägre ordning ? Ställer inte eq:n till det lite med fasen om man eq:ar innan filtret appliceras ? Måste jag inte köra FIR filter för att det ska blir rätt fas ?
Hmm.. men jag antar att om möjligheten finns så bör jag vara noggrann. Ska testa !
Det behöver bara vara rakt så mycket som behövs för delningens flank. Men ju större område som är rakt ju mer kan du ju testa olika brantheter och delningsfrekvenser.
EQ:n ställer inte till fasen för elementet, den fixar den. Använd "vanliga" minimum-fas IIR filter. Nej FIR behövs inte. Högtalarelement har minimumfas-beteende.
Ett annat tips, delningsfrekvensen är bra att lägga där spridningen är matchad för de respektive elementen man delar mellan. Det är förmodligen där Greg Timbers lade delningarna på denna högtalaren. Denna serie var hans sista baby på JBL. Han var mycket nöjd med den (för sin prisklass).
Tangband skrev:Mina egna mätningar- mikrofonen en meter ifrån, mono, Lts sinus svep. Delning vid 1,8 kHz och 24 db linkwitzfilter.
Här har jag gått in i detalj och tagit ned resonanser på 9 ställen med hjälp av Peq med olika q.
Låter mycket bättre än den passiva versionen.
Thomas_A skrev:Tangband skrev:Mina egna mätningar- mikrofonen en meter ifrån, mono, Lts sinus svep. Delning vid 1,8 kHz och 24 db linkwitzfilter.
Här har jag gått in i detalj och tagit ned resonanser på 9 ställen med hjälp av Peq med olika q.
Låter mycket bättre än den passiva versionen.
Kan polvända för att se att du får en djup utsläckning vid 1,8 kHz?
rajapruk skrev:De där mätningarna med/utan passivt filter hade jag inte litat på för fem öre.
Dessutom så har antingen du eller han misstolkat (eller bägge) vilken mätning som är med och vilken som är utan passivt filter.
Jag ser ingen "elak peak vid 1,4KHz" heller. Vad snackar du om Tangband?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster