Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 10:19

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:Mina egna mätningar- mikrofonen en meter ifrån, mono, Lts sinus svep. Delning vid 1,8 kHz och 24 db linkwitzfilter.
Här har jag gått in i detalj och tagit ned resonanser på 9 ställen med hjälp av Peq med olika q.

Låter mycket bättre än den passiva versionen.


Kan polvända för att se att du får en djup utsläckning vid 1,8 kHz?


Diskanthornet och baselementet är i min aktiva version kopplade i fas med varandra. Precis som man bör med 24 db linkwitz filter. Jag har provat fasvända diskanten och då blir det mycket riktigt en stor dipp vid 1,8 kHz .

Elementet har ju Greg Timbers monterat med försänkt bas in i lådan- så det akustiska centrumet blir lika från diskant-drivern och talspolen på basen. Jag använder således ingen delay i dessa register. Subbasarna har delay på 18 cm för att talspolen ska komma i höjd med boomerns talspole.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 10:23

galder skrev:Att enbart justera efter en on-axis mätning är förkastligt. Du kanske justerar så att kurvan i de olika andra vinklarna ger större negativ påverkan än originalet.
Utstrålningen från högtalaren består av mer än i en riktning.


Jovisst :)
Om du följt On/off axis tråden så ser du att jag redan mätt i 0 grader, 15 grader och 30 grader. Mätningarna visar väldigt raka kurvor-inroom för min aktiva version. Rakast blir det i 15 graders vinkel. Peaken vid 1 kHz som boomern ger i 30 graders vinkel är dessutom mindre numera efter mindre justering. Det är Cortado som lagt samman kurvorna åt mig.

viewtopic.php?f=10&t=68112

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Cortado » 2018-10-22 14:25

Tangband skrev:Det är Cortado som lagt samman kurvorna åt mig.


Dock betyder det inte att kurvorna var "rätt". :)

Menar inte att de är fel, menar bara att "vi andra" (eller åtminstone jag) inte vet att de är rätt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 15:27

Cortado skrev:
Tangband skrev:Det är Cortado som lagt samman kurvorna åt mig.


Dock betyder det inte att kurvorna var "rätt". :)

Menar inte att de är fel, menar bara att "vi andra" (eller åtminstone jag) inte vet att de är rätt.


Jag förstår inte vad du menar- är det fasgången eller mikrofonens ev fel som du inte vet är ”rätt” ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 16:32

Ok, gjorde nyss en mätning på endast diskanthornet- endast denna förstärkare påslagen och endast en kanal aktiv. Delning vid 1 khz med 48 db okt, bara för att kunna se vad som händer under den normala delningen vid 1,8 khz och för att inte hornet ska gå sönder vid sinussvepet
Det finns en ful peak vid 1553 hz precis som i norrmannens mätning.
Senast redigerad av Tangband 2018-10-22 16:45, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 16:34

Tog ned peaken med hjälp av peq - q på 4,6.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 16:35

Såhär ser det sedan ut med 24 db okt Linkwitz vid 1,8 khz - endast diskant hornet .
Övre bilden 1/3 smoothing, nedre 1/12 .
Peaken behövs kanske tas ned 2 db till.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 16:38

Basen då- hur mäter den utan diskanthorn med 24 db Linkwitz vid 1,8 khz ?
Jo inga konstigheter längre upp

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Cortado » 2018-10-22 16:41

Tangband skrev:Jag förstår inte vad du menar- är det fasgången eller mikrofonens ev fel som du inte vet är ”rätt” ?


För mig är det "bara kurvor", jag har ju ingen möjlighet att veta vad som är vad i dina mätningar eller förklarar varför de ser ut som de gör. Därmed vet jag inte om de visar det de ska.. så att säga. Det är ju uppenbart visserligen.. så det jag sa var kanske lite redundant. Ursäkta förvirringen. :)

En mätteknisk tanke;

Kan du inte skarva miken med en sladd och sätta fast micken på en pinne som har samma diameter som micken, lite som dewpo gjort?

Vet inte hur mycket det skulle hjälpa, om något.. men kanske kan man testa?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 16:42

Resultatet med båda elementen och 24 db Linkwitz vid 1,8 khz blir inte rakt efter notchfiltret vid 1553 hz i dsp:n
Senast redigerad av Tangband 2018-10-22 16:49, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 16:44

Provade istället köra tredje ordningens filter på basen och höja diskanthornet 1 db - då blir det rakare ! Fortfarande 1,8 khz delning och fjärde ordningen på diskanten, elementen kopplade med samma polaritet. 1/3 smoothing överst och 1/12 underst.
Kommentarer ?
Senast redigerad av Tangband 2018-10-22 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 16:47

Cortago, ThomasA och Rajapruk- är jag på rätt väg nu ?
Jag kör alltså med tredje ordningen ( 18 db buttherworth ) i basen och 24 db Linkwitz i diskanten- samma polaritet på elementen

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Cortado » 2018-10-22 16:56

Tangband skrev:Tog ned peaken med hjälp av peq - q på 4,6.


Fast nu fick du en ful dipp strax innan 2k istället.

Ett par tankar;

Med tanke på att du har ett relativt långt avstånd mellan bas och diskant (c-c måttet) så borde man ha en låg delning, kanske lägre än diskanten förmår. Detta för de vertikala spridningsegenskaperna (tak- och golvreflexerna). Fast det kanske de konstruerat bort med hornet.

Har du boostat något i området mellan 1-2k?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 17:01

Ej, ingen boost ovanför 1,2 kHz men ett notschfilter för basen vid 1 kHz på -5 db q4. Troligen nån kantreflex ?
Miken 1,3 meter från högtalaren, i höjd med diskanten

Edit: såg just att det ligger en Peq på plus 2 db vid 1,5 kHz för basen , ska prova ta bort det helt, verkar inte behövas alls nu.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav galder » 2018-10-22 18:33

...notchfilter för basen vid 1 kHz på -5 db...


Oh herre nn! - 5dB, och det visar sig inte vid summeringar av riktningsmätningar. Du får ursäkta, men jag har då svårt att tro på dina mätningar. Mäter du rätt med närfältsmätningar, så skall du kunna se TV'n som sitter där på väggen t.ex.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 20:19

galder skrev:
...notchfilter för basen vid 1 kHz på -5 db...


Oh herre nn! - 5dB, och det visar sig inte vid summeringar av riktningsmätningar. Du får ursäkta, men jag har då svårt att tro på dina mätningar. Mäter du rätt med närfältsmätningar, så skall du kunna se TV'n som sitter där på väggen t.ex.

Galder- du får tro vad du vill. Mätningarna är som de är- med miken där den står. Högtalarna är Constant directivity där även baselementet är försänkt ett antal cm i en mindre hornliknande öppning. Jag tror det har betydelse hur mätningarna ser ut.
Jag kan tillägga att högtalaren utan peq- korrigering för de båda elementen inte ser speciellt kul ut on axis- men den mäter istort likadant off axis 30 grader.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav dewpo » 2018-10-22 21:26

Jag trodde ni diskuterade överlappande filter :oops:
Så här ser filterfunktionen ut i en 2 oktavers överlappande delning :twisted:

2oktaver.png
2oktaver.png (27.48 KiB) Visad 3067 gånger


Jag har dock aldrig hört en högtalare som använt överlappande delning,
Har din DSP möjlighet att använda överlappande delning?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 23:07

Ja, med Dbx driverack pa 2 kan man dela vid vilken frekvens som helst i vilka brantheter som helst. Tex dela 18 db Butterworth lågpass för en boomer vid frekvensen 1, 84 kHz och samtidigt köra diskanten med 24 db linkwitz Riley med 1,8 kHz högpass.

Rajapuk: jag kan tillägga efter lite lyssning ikväll att notchfilter för att ta bort resonansen vid 1,553 kHz i horndrivern inte förbättrade ljudet. Snarare tvärtom. Jag har tagit bort notchen och kör 24 db okt linkwitz i båda registren med delning 1,8 kHz. Det låter klart bättre.

Så jag är försiktigt skeptisk till att man bör används notchfilter med Peq i närheten av en delningsfrekvens för att linjärisera elementen.
Senast redigerad av Tangband 2018-10-22 23:19, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-22 23:16

Cortado skrev:
Tangband skrev:Tog ned peaken med hjälp av peq - q på 4,6.


Fast nu fick du en ful dipp strax innan 2k istället.

Ett par tankar;

Med tanke på att du har ett relativt långt avstånd mellan bas och diskant (c-c måttet) så borde man ha en låg delning, kanske lägre än diskanten förmår. Detta för de vertikala spridningsegenskaperna (tak- och golvreflexerna). Fast det kanske de konstruerat bort med hornet.

Har du boostat något i området mellan 1-2k?


Några timmars lyssnande nyss visade att tredje ordningens filter för basen, fjärde ordningen för hornet och notchfilter för att ta ner driverns resonans inte var nån bra idé-trots rak frekvensgång . 24 db/ 24 db linkwitz utan notch låter klart bättre.

Cortado- baffeln i Jbl 530 har en liten ”hylla ” precis ovanför boomern . Det slog mig nyss att den hyllan kanske finns till för att begränsa basen spridning uppåt ( mot taket ) . Det finns även en slags tvådelad ”hylla” under boomern som begränsar spridningen nedåt mot golvet, möjligen medvetet ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Cortado » 2018-10-23 00:02

Tangband skrev:Några timmars lyssnande nyss visade att tredje ordningens filter för basen, fjärde ordningen för hornet och notchfilter för att ta ner driverns resonans inte var nån bra idé-trots rak frekvensgång . 24 db/ 24 db linkwitz utan notch låter klart bättre.


Som någon var inne på (Galder?) så känns lite riskabelt att inte kolla spridning när man ändrar delningen. Det som verkar vara ganska fastslaget är att onaxistonkurvan ska vara mer eller mindre rak. Det är inte så svårt att bygga en högtalare eller ändra en högtalare så att den (onaxiskurvan) blir rak - utmaningen är att offaxiskurvorna ska vara jämna samtidigt. Tittar man t.ex. på tonkurvan för 30grader för respektive element så ska dem tillsammans summera till en jämn kurva. Gör dem inte det så kan det dels hända konstiga saker när du flyttar dig i lyssningsfönstret men även tidiga reflexer kan påverkas.

Tangband skrev:Cortado- baffeln i Jbl 530 har en liten ”hylla ” precis ovanför boomern . Det slog mig nyss att den hyllan kanske finns till för att begränsa basen spridning uppåt ( mot taket ) . Det finns även en slags tvådelad ”hylla” under boomern som begränsar spridningen nedåt mot golvet, möjligen medvetet ?


Alla sånadär detaljer påverkar de frekvensområden där våglängden motsvarar storleken på deltajen eller är större än våglängden - mejkar det sens?

Om våglängden är lång i förhållande till det som står i dess väg så kommer ljudet inte att påverkas eftersom ljudet liksom diffrakterar runt detaljen. Hyllan du har för diskanten kan väl vara tänkt som en akustisk åtgärd snarare än en estetisk addition - tror jag. Den delade hyllan för basen tror jag påverkar mindre än diskanthyllan, eftersom basen inte spelar så höga frekvenser möjligen kan den göra något längst upp i basens område.

Med allt det där sagt så påminner jag om att jag bara är en glad noob som kanske skriver lite för mycket. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Thomas_A » 2018-10-23 09:48

Eftersom du mäter med högtalaren nära vägg så är det osäkert för mig hur du ska tolka mätningen. Dels hur väggstödet fungerar och vilka av de variationer som finns beror på rum resp högtalare. Försök se om du kan mäta den ”ekofritt” över 200 Hz och närfältsmät på basen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Kraniet » 2018-10-23 10:37

Troels är av åsikten att 2a ordningen är att föredra framför högre ordningars filter.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-23 11:07

Kraniet skrev:Troels är av åsikten att 2a ordningen är att föredra framför högre ordningars filter.

Ajaj :D då måste jag börja om igen från början om jag ska börja prova detta. :) Men drivern till hornet måste nog ha minst 24 db delning pga den där resonansen kring 1500 Hz.

Mätte nyss vänster kanal efter lite finputsning med Peq , 24 db okt linkwitz vid 1,8 khz.
Miken 1,2 meter från högtalaren, som på bilden LTS sinussvep 1/12 smoothing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-23 11:13

dewpo skrev:Jag trodde ni diskuterade överlappande filter :oops:
Så här ser filterfunktionen ut i en 2 oktavers överlappande delning :twisted:

Bilagan 2oktaver.png finns inte längre


Jag har dock aldrig hört en högtalare som använt överlappande delning,
Har din DSP möjlighet att använda överlappande delning?


Mina högtalare har delvis överlappande filter. Elektriskt blir det så här:

3.6.jpg
3.6.jpg (160.78 KiB) Visad 2986 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-23 11:13

Höger kanal med exakt samma inställningar blir inte lika rakt - men kanske rakt nog. Miken diffar säkert nån cm jämfört med vänster kanals mätning
Vill inte börja optimera höger och vänster kanal individuellt :?

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Kraniet » 2018-10-23 11:18

Kommer inte ihåg exakt vad Troels säger i frågan, men det är nåt i stil med att det låter mer "naturligt" med andra ordningens filter, enligt honom alltså.
Valet av ordningstal på filtret bör väl kanske anpassas till elementen också, vilket Troels också säger.
Fast när du delar elektroniskt går det ju att tweaka till kurvorna som man vill förstås..

Kevin Voecks hos Revel menar att L/R 24 är "bäst". Så åsikterna går ju isär.. :)

Val av delningsfrekvens, ordningstal osv bör väljas utifrån elementens och lådans förutsättningar och den frekvensgång och den spridning man vill åstadkomma. Så det finns ju knappast något enkelt svar på frågan..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-23 11:18

Snabbt sinussvep 1-20000 hz blir såhär på vänster kanal. 20-20000hz på 0,5 sekund. Det är den undre kurvan.
LTS 30 sek sinussvep överst.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-23 11:25

Kraniet skrev:Kommer inte ihåg exakt vad Troels säger i frågan, men det är nåt i stil med att det låter mer "naturligt" med andra ordningens filter, enligt honom alltså.
Valet av ordningstal på filtret bör väl kanske anpassas till elementen också, vilket Troels också säger.
Fast när du delar elektroniskt går det ju att tweaka till kurvorna som man vill förstås..

Kevin Voecks hos Revel menar att L/R 24 är "bäst". Så åsikterna går ju isär.. :)

Val av delningsfrekvens, ordningstal osv bör väljas utifrån elementens och lådans förutsättningar och den frekvensgång och den spridning man vill åstadkomma. Så det finns ju knappast något enkelt svar på frågan..


Nej det här är en djungel.
För mig har det lyssningmässigt visat sig bli bäst hittills med 24 db Linkwitz båda hållen. Men då jag korrigerade för driverns resonansfrekvens kring 1500 hz med notchfilter och sedan korrigerade frekvensgången så det blev rakt upplevde jag att det blev sämre.

Kanske bör man inte hålla på med notch filter nära delningar ?
Jag förhåller mig sunt skeptisk till rajapruks metod att linjärisera elementen alltför mycket innan delningen

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tarzan » 2018-10-23 12:26

Ätligt talat så måste du nog mäta i fler riktningar varje gång du testar ett nytt filter.

Har du testat att mäta på olika avstånd?
Hur har du gjort för att komma fram till hur mycket "rum" du får med och hur mycket som är direktljud?
Har du kollat hur spridningen vertikalt påverkas vid varje filter?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Överlappning av delningar- vad uppfattas bäst ?

Inläggav Tangband » 2018-10-23 13:47

Tarzan skrev:Ätligt talat så måste du nog mäta i fler riktningar varje gång du testar ett nytt filter.

Har du testat att mäta på olika avstånd?
Hur har du gjort för att komma fram till hur mycket "rum" du får med och hur mycket som är direktljud?
Har du kollat hur spridningen vertikalt påverkas vid varje filter?



Fråga 1. = bra råd, det är nog sant. Här vet jag att 24 db Linkwitz mäter väldigt bra off axis ( jag har ju mätt olika horisontella vinklar med det filtret )

Fråga 2. Ja , ibörjan mätte jag även på lyssningsplats.

Fråga 3. Kör med audiotools blackman fönster . Det verkar konvertera en vanlig svepsinus . Kör jag snabbt svep 20-20000hz på 0,5 sek med litet fönster ( 10 % ) blir kurvan deformerad . Ställer jag sedan blackman på window tex 85 % så blir det inte så. Kör jag långsamt svep som tex LTS 30 sek version går det jättebra med 50% window. Fråga mig inte hur det fungerar tekniskt.

Fråga 4: edit: nej- inte vertikalt, men väl horisontellt. Har provat mäta vinklar i en tråd med 0 grader, 15 grader och 30 grader med Linkwitz 24 db filter.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster