Vilket ljudkort?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav Cortado » 2018-11-04 14:06

RogerGustavsson skrev:Hur mäter det på mikrofoningångarna? Linjenivå klarar de flesta, även mina Digigram VXpocket som har funnits närmare 20 år ligger nära 16 bitars upplösning.


Hur testar jag det?

De två ingångarna på framsidan är de enda ingångarna på kortet och loopbackkablaget går från respektive utgång (hö+vä) till korresponderande ingång på framsidan.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav dewpo » 2018-11-04 14:33

Cortado skrev:
RogerGustavsson skrev:Hur mäter det på mikrofoningångarna? Linjenivå klarar de flesta, även mina Digigram VXpocket som har funnits närmare 20 år ligger nära 16 bitars upplösning.


Hur testar jag det?

De två ingångarna på framsidan är de enda ingångarna på kortet och loopbackkablaget går från respektive utgång (hö+vä) till korresponderande ingång på framsidan.


:? Jag antar att man måste sätta en DI Box i loopen, Men jag vet inte?
Men det finns nog studiokunniga här som kan reda ut hur man reducerar linje nivå till mikrofon nivå på bästa sätt?

Kan en sådan här fungera?
https://www.thomann.de/se/klark_teknik_di_10a.htm
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav dewpo » 2018-11-04 16:44

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-04 19:57

Det där en dämpsats för att kunna köra signaler på linjenivå till en mikrofoningång. 50 dB är möjligen väl mycket. Hur är det vid mätningar vet jag inte. Har nog aldrig haft så mycket förstärkning när jag spelat in akustiskt framförd musik på ett par meters håll. Har ofta klarat mig med 30 dB förstärkning vilket gett ungefär 25 mV ut från mikrofonerna och 10 dB under 0 dBFS. Stack in mikrofonerna på sonens rep med storbandet en gång, det gav 2 dB under 0 dBFS. Det motsvarade ca 114 dB vid mikrofonerna.

När det gäller mikrofoningångar, så gäller det att ha koll på hur brusgolvet relaterar till mikrofonernas brusgolv om man är ute efter hög dynamik. Samtidigt ska man ha ett högt utstyrningstak, det är inte självklart. Nu blir det antagligen aldrig tal om superhög dynamik i praktiken, mikrofonernas brusgolv ligger ofta rätt högt, inte minst om det är mätmikrofoner med små kapslar.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav dewpo » 2019-02-07 15:11

Cortado skrev:Lite OT här men; Vad hände med ljudkortstråden?.. du köpte ju en såndär som jag har? (vi kan ta det i den tråden om du vill! :) )


Nä det var inte jag, Jag letar fortfarande :D

Min senaste kandidat är denna.

Bild
https://www.thomann.de/se/tascam_series_208i.htm

Jag tycker den verkar vara mycket ljudinterface för pengarna, Det enda den saknar som jag egentligen önskar är digitalutgång.
Men jag vet inte hur den mäter :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav Cortado » 2019-02-07 15:41

dewpo skrev:Jag tycker den verkar vara mycket ljudinterface för pengarna, Det enda den saknar som jag egentligen önskar är digitalutgång.
Men jag vet inte hur den mäter :?


Tycker de "musiker"-korten i de prisklasser som ligger i mitt behovssegment altlid saknar digitalutgångar. Men det som jag upplever vara en grissäck är hur det ligger till med drivrutiner, hur bra är dem och hur länge ger man support på den enhet man köpt. M-Audio verkar vara bra med det där (åtminstone varit) då de har drivrutiner upp till Windows 7 ( ..och 64bit, som andra var sega med ) till Delta 1010LT som är ett ljudkort från 2000, där sista drivrutinsreleasen är från 2012. Det måste sägas är rätt generöst, dock är det ju inte säkert att det är så de jobbar idag.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav dewpo » 2019-02-07 16:22

Tascam 208i har två digital ingångar, Så digitala utbyggnadsmöjligheter finns men ingen utgång.

Bild

En del andra interface jag tittar på har både in och utgångar som är digitala! Men då går priset upp ytterligare :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav Cortado » 2019-02-07 16:39

dewpo skrev:Tascam 208i har två digital ingångar, Så digitala utbyggnadsmöjligheter finns men ingen utgång.
En del andra interface jag tittar på har både in och utgångar som är digitala! Men då går priset upp ytterligare :(


Jag hade saknat utgång/ar. Men ja. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav Morello » 2019-02-07 17:02

Jag har numera två olika tvåkanaliga USB-enheter med fantommatad (mätmikrofonen tarvar fantommatning) mikrofoningång. Det första gick sönder (Focusrite Scarlet) och då köpte jag ett till (Steinberg) för att komma vidare med högtalarprojektet. Skall ta och mäta lite på dessa vid tillfälle och se hur bra de presterar med avseende på distorsion etc.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav Alexi » 2020-03-24 14:42

Bumpar denna tråd.

@Morello, gjorde du mätningar på din Steinberg?

@dewpo, vad valde du för apparat till slut?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilket ljudkort?

Inläggav dewpo » 2020-03-24 15:07

:oops: Jag har inte haft råd att ta mig vidare,
Men jag vet att Tangband köpt ett Audient ljudkort och han verkar nöjd.

Eller jo jag köpte ett Sound Blaster AE-9 ett internt ljudkort till dator med +48V Mic-ingång.
Men det tycker jag blev lite av ett nerköp, Det mäter inte som det ska i min rigg :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: smile och 3 gäster