Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt ?

Inläggav Tangband » 2018-10-27 12:16

Hur ser ett typisk sådant reflektionsmönster ut, mellan 200-20000 Hz ? I en vanlig lägenhet med väggar av betong.
I min värld så borde direktljudet från en högtalare bli starkare än det reflekterande ljudet från väggarna i en lägenhet, om vi bortser från resonanser från stående vågor vid vissa frekvenser, där det säkert kan ske förstärkning av direktljudet.

Alla material borde ha en viss förlustfaktor, även ljudet som färdas i luft innebär ju förluster i db för varje extra meter ljudet färdas. Studsar det mot väggen bakom högtalarna borde det vara svagare än direktljudet som når lyssnaren.

Som ett exempel- två högtalare spelar i ett rum- de är placerade 50 cm framför betongväggen bakom högtalarna. Hur stor output akustiskt kan man räkna kommer från den bakre väggen ( bakom högtalarna ) av betong vs direktljudet ?

Tex: Är det 100 % akustisk effekt , eller är det - 6 db eller - 12 db ? Hur ser det ut vid högre frekvenser ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Cortado » 2018-10-27 12:35

Ju hårdare och tätare ett material är desto mindre absorberar det. Man talar om absorptionskoefficienter för olika material, 1 är max och 0 är inget. Ett öppet fönster har i teorin 1, så länge inget ljud kommer tillbaka genom samma fönster. En betongvägg ligger nästan i andra änden av spektrat, om det är tätt och massivt så kommer inte höga frekvenser penetrera och så kommer väggen inte heller flexa för låga frekvenser - då bör man vara nära 0.

Naturligtvis blir det mer komplext i ett riktigt rum där du kan ha olika material i de olika väggarna (bärande väggar, gipsväggar etc). Sen har du ju fönster (som kan fungera som tryckabsorbenter vid vissa frekvenser), dörrar, möbler.. etc. Alla komponenterna kommer ha olika beteende vid olika frekvenser.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tangband » 2018-10-27 13:24

Cortado skrev:Ju hårdare och tätare ett material är desto mindre absorberar det. Man talar om absorptionskoefficienter för olika material, 1 är max och 0 är inget. Ett öppet fönster har i teorin 1, så länge inget ljud kommer tillbaka genom samma fönster. En betongvägg ligger nästan i andra änden av spektrat, om det är tätt och massivt så kommer inte höga frekvenser penetrera och så kommer väggen inte heller flexa för låga frekvenser - då bör man vara nära 0.

Naturligtvis blir det mer komplext i ett riktigt rum där du kan ha olika material i de olika väggarna (bärande väggar, gipsväggar etc). Sen har du ju fönster (som kan fungera som tryckabsorbenter vid vissa frekvenser), dörrar, möbler.. etc. Alla komponenterna kommer ha olika beteende vid olika frekvenser.


Ok tack för info.
Frågan är då: ljudet som kommer från högtalaren måste färdas flera meter extre för att studsa mot väggarna och sedan reflekteras tillbaka till lyssnaren. Ljudet som färdas i luften måste väl avta med ett visst antal db per meter ?
Hur mycket avtar ljudet om det tex färdas 6 meter jämfört med 3 meter i luft ?

Från crowns effektbehovs- sida:

”For example if you were standing 20 feet from a loudspeaker, and were to move to 40 feet away from that loudspeaker, you would expect to see a drop in level of 6 dB. Sound that is radiated from a point source drops in level at 6 dB per doubling of distance.”

https://www.crownaudio.com/en-US/tools/ ... r_required


Om man drar konsekvensen av detta och direktljudet från en högtalare till lyssnare är 3 meter, och det reflekterande ljudet färdas 6 meter innan de når lyssnaren, och absorbtionsgraden är nära 0, då borde ljudet som reflekteras vara minst 6 db svagare än direktljudet från högtalaren ? Ännu svagare om rummet innehåller mattor och möbler ?

Är mitt resonemang felaktigt ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Cortado » 2018-10-27 14:07

Tangband skrev:Hur mycket avtar ljudet om det tex färdas 6 meter jämfört med 3 meter i luft ?


crowns effektbehovs- sida skrev:
Sound that is radiated from a point source drops in level at 6 dB per doubling of distance.


Observera att detta gäller punktkällor, andra källor har andra beteenden.


Tangband skrev:Om man drar konsekvensen av detta och direktljudet från en högtalare till lyssnare är 3 meter, och det reflekterande ljudet färdas 6 meter innan de når lyssnaren, och absorbtionsgraden är nära 0, då borde ljudet som reflekteras vara minst 6 db svagare än direktljudet från högtalaren ? Ännu svagare om rummet innehåller mattor och möbler ?

Är mitt resonemang felaktigt ?


Det är väl inte superfel, så långt jag förstår det. Om ljudet som studsar (en gång) inte absorberas alls (i teorin) men diffuseras så bör intensiteten bli lägre vilket då skulle ge mindre än de nämnda -6dB. Dvs, lägre ljudtryck till örat. Naturligtvis diffuseras olika frekvenser också olika för en given diffuserande yta.

Eftersom absorption/diffusion för en given yta kommer att påverka olika register olika mycket så kommer det alltså att färga Ljudet™. Om det är bra eller dåligt är en svår fråga - det beror ju på om tonkurvan för ljudet från början var "rätt", innan den studsade där.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav paa » 2018-10-27 14:23

Tangband skrev:
Cortado skrev:Ju hårdare och tätare ett material är desto mindre absorberar det. Man talar om absorptionskoefficienter för olika material, 1 är max och 0 är inget. Ett öppet fönster har i teorin 1, så länge inget ljud kommer tillbaka genom samma fönster. En betongvägg ligger nästan i andra änden av spektrat, om det är tätt och massivt så kommer inte höga frekvenser penetrera och så kommer väggen inte heller flexa för låga frekvenser - då bör man vara nära 0.

Naturligtvis blir det mer komplext i ett riktigt rum där du kan ha olika material i de olika väggarna (bärande väggar, gipsväggar etc). Sen har du ju fönster (som kan fungera som tryckabsorbenter vid vissa frekvenser), dörrar, möbler.. etc. Alla komponenterna kommer ha olika beteende vid olika frekvenser.


Ok tack för info.
Frågan är då: ljudet som kommer från högtalaren måste färdas flera meter extre för att studsa mot väggarna och sedan reflekteras tillbaka till lyssnaren. Ljudet som färdas i luften måste väl avta med ett visst antal db per meter ?
Hur mycket avtar ljudet om det tex färdas 6 meter jämfört med 3 meter i luft ?

Från crowns effektbehovs- sida:

”For example if you were standing 20 feet from a loudspeaker, and were to move to 40 feet away from that loudspeaker, you would expect to see a drop in level of 6 dB. Sound that is radiated from a point source drops in level at 6 dB per doubling of distance.”

https://www.crownaudio.com/en-US/tools/ ... r_required


Om man drar konsekvensen av detta och direktljudet från en högtalare till lyssnare är 3 meter, och det reflekterande ljudet färdas 6 meter innan de når lyssnaren, och absorbtionsgraden är nära 0, då borde ljudet som reflekteras vara minst 6 db svagare än direktljudet från högtalaren ? Ännu svagare om rummet innehåller mattor och möbler ?

Är mitt resonemang felaktigt ?

Ljudet kan inte sprida sig på samma sätt i ett rum som ute i det fria. Om inte väggarna dämpar alls så skulle efterklangstiden teoretiskt bli oändligt lång. Men nu dämpar faktiskt luften ljudet lite grann trots allt, så det påverkar också saken. Se t.ex: https://www.researchgate.net/publicatio ... emperature

Ett bättre sätt att se på saken när det gäller akustik i rum är att mäta efterklangstiden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tangband » 2018-10-27 15:11

Ok, hur mäter jag då efterklangstiden vid tex 100 Hz och 1 kHz ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav paa » 2018-10-27 15:13

Tangband skrev:Ok, hur mäter jag då efterklangstiden vid tex 100 Hz och 1 kHz ?

Sök på RT60 på forumet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Cortado » 2018-10-27 15:16

paa skrev:
Tangband skrev:Ok, hur mäter jag då efterklangstiden vid tex 100 Hz och 1 kHz ?

Sök på RT60 på forumet.



Eller så läser du The Master Handbook Of Acoustics. Allt som diskuterats i denna tråd och många andra du vart aktiv i finns i boken. :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav dewpo » 2018-10-27 15:57

Cortado skrev:
paa skrev:
Tangband skrev:Ok, hur mäter jag då efterklangstiden vid tex 100 Hz och 1 kHz ?

Sök på RT60 på forumet.



Eller så läser du The Master Handbook Of Acoustics. Allt som diskuterats i denna tråd och många andra du vart aktiv i finns i boken. :)


Anar jag ett visst nedlåtande mot personer som av någon anledning inte orkar läsa en tjock book om akustik :evil:
Det kan finnas många anledningar till att man inte vill orkar läsa den luntan :(

Vad är det för fel på RT30 eller RT20, Eller används de mest i bullrigare miljöer?

410E117E-89EC-4BB8-A4BF-BCC051829A89.jpeg
410E117E-89EC-4BB8-A4BF-BCC051829A89.jpeg (174.39 KiB) Visad 4169 gånger


14BD210D-A2E8-4B71-861D-68843B3E4DC9.jpeg
14BD210D-A2E8-4B71-861D-68843B3E4DC9.jpeg (166.14 KiB) Visad 4169 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-27 18:04

I graferna du visar verkar RT60 inte vara mätt, utan RT20 eller RT30 som sedan multiplicerats för att få RT60. Det kan ge konstiga värden. Flera mätprogram/mätverktyg (enklare mikrofoner) har haft problem med att mäta RT60 då det kräver höga ljudnivåer för att inte mätdonens brusgolv ska spela in. Tidigare gjorde man RT60-mätningar med knallskott! Sedan är väl RT60 mera användbart för stora rums akustik? Smårum brukar väl sägas vara lite annorlunda?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav dewpo » 2018-10-27 18:52

Mätningen är nog mer eller mindre manuell tror jag, Eller så låser den ej pga för låga signal nivåer?

135034A5-39D3-4EB1-B161-762EFE3199FB.jpeg
135034A5-39D3-4EB1-B161-762EFE3199FB.jpeg (151.82 KiB) Visad 4131 gånger


3B3A135A-F850-41C7-A9B9-33007E4FC1C5.jpeg
3B3A135A-F850-41C7-A9B9-33007E4FC1C5.jpeg (151.53 KiB) Visad 4131 gånger


DA577C13-FCC7-4615-8B8E-539DDA94D8CA.jpeg
DA577C13-FCC7-4615-8B8E-539DDA94D8CA.jpeg (159.24 KiB) Visad 4131 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tangband » 2018-10-27 20:17

paa skrev:
Tangband skrev:Ok, hur mäter jag då efterklangstiden vid tex 100 Hz och 1 kHz ?

Sök på RT60 på forumet.

Har laddat hem en app som kan mäta med RT60. Återkommer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Cortado » 2018-10-27 20:20

För att mäta RT60 (dvs, hur lång tid det tar för ljudet (efterklangen) att sjunka 60dB) så måste man spela ett ljud som är 60dB högre än "tomgångsljudet" i rummet där man mäter. Har man då säg 50dB i sitt rum så måste man spela testsignalen i 110dB, gärna lite mer för att verkligen kunna räkna bort störningar.

Att spela så starka testsignaler introducerar faktorer man bör tänka på; pallar ens grejjer det, pallar ens grannar med det.. etc. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tangband » 2018-10-27 20:45

Cortado skrev:För att mäta RT60 (dvs, hur lång tid det tar för ljudet (efterklangen) att sjunka 60dB) så måste man spela ett ljud som är 60dB högre än "tomgångsljudet" i rummet där man mäter. Har man då säg 50dB i sitt rum så måste man spela testsignalen i 110dB, gärna lite mer för att verkligen kunna räkna bort störningar.

Att spela så starka testsignaler introducerar faktorer man bör tänka på; pallar ens grejjer det, pallar ens grannar med det.. etc. :)



Här en screenshot från denna från nätet ( alltså inte min mätning )
Det kanske blir några mätningar imorgon eller på måndag.

Vilken efterklang anses som bra för musiklyssning i ett lyssningsrum ?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Adhoc » 2018-10-27 23:48

Rew och många andra programvaror mäter "bara" T30 (inte T60) och multiplicerar med 2 för att visa T60. I.o.m. det räcker det med med att ligga drygt 30 dB över bakgundsbullret man har. 70 a' 80 dB räcker nog för dom flesta.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Kronkan » 2018-10-28 10:25

Detta foras totala kompetens inom akustik är på mycket hög nivå. Trots detta dristar jag att säga något.

Lämpligt mål på RT60 brukar väl anses vara mellann 0,5 till 0,2. Mitt mål har själv varit att hamna mellan 0,45 till 0,35.

Men allt beror nog på mycket. Mycket lågt RT60 innebär för mig svårigheter att höra vanligt tal. Nivån på ljudet bli för låg för mig för vanligt tal. För lång RT60 leder också att förståelse av både tal och musik blir lidande genom att efterklangen täcker över direktljudet.

Allt beror ju också bl a på om man har diffusion m m. Jag har en del diffusion i vardagsrummet.

Det finns en sak som är tveksamt i tråden anser jag. Det är inte luftens massa som förklarar den kraftiga minskningen av nivå ju längre man är från ljudkällan. Genom att energin sprids över större geografiskt yta så minskarr energin ju längre från källan man är. Olika högtalareprinciper har olika spridning/direktivitet vilket också olika frekvenser har.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tarzan » 2018-10-28 11:04

Kronkan skrev:Detta foras totala kompetens inom akustik är på mycket hög nivå. Trots detta dristar jag att säga något.

Lämpligt mål på RT60 brukar väl anses vara mellann 0,5 till 0,2. Mitt mål har själv varit att hamna mellan 0,45 till 0,35.

Men allt beror nog på mycket. Mycket lågt RT60 innebär för mig svårigheter att höra vanligt tal. Nivån på ljudet bli för låg för mig för vanligt tal. För lång RT60 leder också att förståelse av både tal och musik blir lidande genom att efterklangen täcker över direktljudet.

Allt beror ju också bl a på om man har diffusion m m. Jag har en del diffusion i vardagsrummet.

Det finns en sak som är tveksamt i tråden anser jag. Det är inte luftens massa som förklarar den kraftiga minskningen av nivå ju längre man är från ljudkällan. Genom att energin sprids över större geografiskt yta så minskarr energin ju längre från källan man är. Olika högtalareprinciper har olika spridning/direktivitet vilket också olika frekvenser har.

Kul att du kommer in på taluppfattbarhet (heter det så?).Där har jag för mig att andra "regler" gäller. Där ska det helst inte finnas med några takreflexer, men gärna olika sidoreflexer. Som talare mår man också bra av att stå på ett ställe där man får stöd från någon närbelägen yta, alltså att man får höra sig själv genom någon kraftig bredbandig reflexion. Annars tenderar man att inte kunna reglera sitt röstläge på ett bra sätt. Det kanske är det som blir problemet i ett lite för dämpat rum - att talaren inte kan reglera hur starkt hen pratar vilket får förödande konsekvenser för den som lyssnar?

Apropå master handbook of acoustics så tycker jag inte att man ska skrämmas av att det är en tjock bok. Kapitlen är ganska korta och man kan gott läsa en liten snutt som man intresseras av för tillfället.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Kronkan » 2018-10-28 11:38

Tack :oops:

Jag är pensionär men jag uppfattar taluppfattningsbarhet som ett korrekt begrepp. I ett rent biorum behöver man bry sig mindre men i ett vardagsrum är det annorlunda.

Tidiga reflexer stöder taluppfatbarhet medan sena skadar densamma.

http://www.ljudskolan.se/ljudfakta/akus ... bigt-matt/

Ett problem med taluppfattning är att voklarnas efterklang kan täcka över konsonanterna vilket gör att vi för svårare att höra vad den andre säger.

Nu blir detta lite överkurs i ett rum designat för musik där en jämn dämpning över frekvenserna är eftersträvansvärt. Men det fungerar ju fint i mitt vardagsrum där jag vill minnas att jag har en jämn RT60 långt ner ii basområdet.

http://www.ljudskolan.se/fel-typ-av-abs ... tbarheten/

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav PerStromgren » 2018-10-28 15:49

Ett enkelt sätt att få hög nivå vid rt60-mätning är att smälla en ballong.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav STDI » 2018-10-28 16:04

dewpo skrev:
Cortado skrev:
paa skrev:Sök på RT60 på forumet.



Eller så läser du The Master Handbook Of Acoustics. Allt som diskuterats i denna tråd och många andra du vart aktiv i finns i boken. :)


Anar jag ett visst nedlåtande mot personer som av någon anledning inte orkar läsa en tjock book om akustik :evil:
Det kan finnas många anledningar till att man inte vill orkar läsa den luntan :(
...

Jag uppfattar inte nedlåtenhet från Cortado utan vill tvärt om ge honom en eloge för det tålamod och den kunskap han besvarar frågor med.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Cortado » 2018-10-28 16:36

STDI skrev:
dewpo skrev:
Cortado skrev:

Eller så läser du The Master Handbook Of Acoustics. Allt som diskuterats i denna tråd och många andra du vart aktiv i finns i boken. :)


Anar jag ett visst nedlåtande mot personer som av någon anledning inte orkar läsa en tjock book om akustik :evil:
Det kan finnas många anledningar till att man inte vill orkar läsa den luntan :(
...

Jag uppfattar inte nedlåtenhet från Cortado utan vill tvärt om ge honom en eloge för det tålamod och den kunskap han besvarar frågor med.


Jag tackar för det! Tarzan ska också ha ett tack för sitt förslag om boken.

Det är verkligen inte från illvilja tjatet om boken kommer och jag har ingen avsikt att mobba eller så. Jag själv är nästan längst bort i fel ände av bokmalsspektrat, läser i snigelfart etc. Skolgång och sådant var alltid svårt och nästan uteslutande ointressant. Det är nästan (åtminstone för mig själv) fascinerande att jag lärt mig det jag kan om ljud (vilket inte nödvändigtvis är så mycket). Det kan man nog tacka faktiskt.se/io för men även DanNorman, som främst inspirerat och gett bränsle för ljudintresset men även direkt lärt mig en hel del saker. :)

Man kan läsa boken på flera sätt, jag tror inte riktigt på streckläsning, snarare att man använder den för att då och då slå upp saker och läsa ett kapitel. Kapitlen i boken är ofta rätt korta, vilket kan vara en fördel om man t.ex. blir nyfiken på diffusering/diffusorer så finns ett kapitel bara om just det. Skaffar man den och bekantar sig med säg.. första fjärdedelen av boken så kommer man nog rätt långt. Det blir lättare att förstå andra akustiska koncept och dra paraleller etc.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tangband » 2018-10-28 16:38

Ok, här är efterklang-resultatet i mitt lyssningsrum av två böcker som slås ihop kraftigt så det blir en riktig smäll ungefär 1 meter från iPad-mikrofonen.

Rt60 delar tydligen upp det hela i frekvensband och även efterklangen i de senare och svagare reflexerna.
Jag vet inte riktigt vad jag kan utläsa av dethär. Är mitt lyssningsrum helkasst eller hyfsat ? Vad säger ni ?

Av siffrorna kan man kanske utläsa att det finns en ganska lång efterklang vid 63 Hz.
Senast redigerad av Tangband 2018-10-28 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav dewpo » 2018-10-28 16:54

STDI skrev:
dewpo skrev:
Cortado skrev:

Eller så läser du The Master Handbook Of Acoustics. Allt som diskuterats i denna tråd och många andra du vart aktiv i finns i boken. :)


Anar jag ett visst nedlåtande mot personer som av någon anledning inte orkar läsa en tjock book om akustik :evil:
Det kan finnas många anledningar till att man inte vill orkar läsa den luntan :(
...

Jag uppfattar inte nedlåtenhet från Cortado utan vill tvärt om ge honom en eloge för det tålamod och den kunskap han besvarar frågor med.


:oops: Det är nog min mentala-trötthet som gör mig lite stissig...

Ser dessa mätningar korrekta ut?

RT60_0.PNG
RT60_0.PNG (126.48 KiB) Visad 3950 gånger


RT60_1.PNG
RT60_1.PNG (126.11 KiB) Visad 3950 gånger


Detta är mätt med svep 16 sekunder.
Jag försökte även mäta med en smäll, Men jag fick inget resultat :oops:
Trigger inställningarna är dock nya för mig, Det kan ha varit något fel där?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav dewpo » 2018-10-28 17:11

Här är hela resultatet jag får i det program jag använder :)
Mätningen är på mina föräldrars sällskapsrum :|

RT60_2.png
RT60_2.png (390.91 KiB) Visad 3946 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tangband » 2018-10-28 19:49

Dewpo-är det den inringade siffran som kanske visar den generella efterklangen ?
Full bandwith 0,42 T60

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav dewpo » 2018-10-28 20:07

Tangband skrev:Dewpo-är det den inringade siffran som kanske visar den generella efterklangen ?
Full bandwith 0,42 T60


Jag tror det, Men du frågar helt fel person jag är helt novis när det gäller rums mätningar :oops:

Men T värdena är efterklang med lite olika mät förfarande,
C värdena är Taluppfattbarhet,
D vet jag inte riktigt? Men jag tror det är ljud utbredning?
Vad som är riktigt sätt att mäta vet jag inte heller,
Men jag vet att kunskapen finns på forumet!
Vi får se om någon kunnig dristar sig till ett utlägg?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tarzan » 2018-10-29 11:25

Ett sätt att mäta, som jag misstänker att PerStrömgren föreslår är att helt enkelt spela in man smäller en ballong i rummet med typ audacity. Sätt en rundtagande mikrofon inte alltför nära där du smäller ballongen och se till så att det inte klipper i inspelningen. Sen är det bara att gå in i ljudfilen, zooma för att se hur lång tid efter smällen som ljudnivån sjunkit med 20, 40 och om det är möjligt 60 dB.

Med den enkla metoden kan man i och för sig inte få reda på hur efterklangen skiljer sig mellan olika frekvensregister, men jag har för mig att det redan påpekats att det inte är jätteintressant i såpass små rum. RT60 i basen säger nästan ingenting eftersom det där är resonanser som utgör problemet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Nattlorden » 2018-10-29 11:25

Energy ratios of direct and reflected sound are
responsible for acoustic properties of rooms. In 1953.
Thiele suggested objective parameter of definition of
sound D50 (as ratio of direct and total sound energy) and
connected it with understanding of speech and definition
of sound as subjective parameter of acoustic quality of
room.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Tangband » 2018-10-29 18:02

Tarzan skrev:Ett sätt att mäta, som jag misstänker att PerStrömgren föreslår är att helt enkelt spela in man smäller en ballong i rummet med typ audacity. Sätt en rundtagande mikrofon inte alltför nära där du smäller ballongen och se till så att det inte klipper i inspelningen. Sen är det bara att gå in i ljudfilen, zooma för att se hur lång tid efter smällen som ljudnivån sjunkit med 20, 40 och om det är möjligt 60 dB.

Med den enkla metoden kan man i och för sig inte få reda på hur efterklangen skiljer sig mellan olika frekvensregister, men jag har för mig att det redan påpekats att det inte är jätteintressant i såpass små rum. RT60 i basen säger nästan ingenting eftersom det där är resonanser som utgör problemet.


”inte är jätteintressant i såpass små rum ” skriver du.
Kan du utveckla vad som menas ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav jansch » 2018-10-29 19:40

Tangband skrev:
Tarzan skrev:Ett sätt att mäta, som jag misstänker att PerStrömgren föreslår är att helt enkelt spela in man smäller en ballong i rummet med typ audacity. Sätt en rundtagande mikrofon inte alltför nära där du smäller ballongen och se till så att det inte klipper i inspelningen. Sen är det bara att gå in i ljudfilen, zooma för att se hur lång tid efter smällen som ljudnivån sjunkit med 20, 40 och om det är möjligt 60 dB.

Med den enkla metoden kan man i och för sig inte få reda på hur efterklangen skiljer sig mellan olika frekvensregister, men jag har för mig att det redan påpekats att det inte är jätteintressant i såpass små rum. RT60 i basen säger nästan ingenting eftersom det där är resonanser som utgör problemet.


”inte är jätteintressant i såpass små rum ” skriver du.
Kan du utveckla vad som menas ?


En ballongsmäll som ska användas för något syfte kräver mätmikrofoner som "tål" ganska mycket....
Sök på ballonger på Faktiskt.io där jag har gjort lite mätningar...

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster