Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav PerStromgren » 2018-10-29 19:44

Tarzan skrev:Ett sätt att mäta, som jag misstänker att PerStrömgren föreslår är att helt enkelt spela in man smäller en ballong i rummet med typ audacity. Sätt en rundtagande mikrofon inte alltför nära där du smäller ballongen och se till så att det inte klipper i inspelningen. Sen är det bara att gå in i ljudfilen, zooma för att se hur lång tid efter smällen som ljudnivån sjunkit med 20, 40 och om det är möjligt 60 dB.

Med den enkla metoden kan man i och för sig inte få reda på hur efterklangen skiljer sig mellan olika frekvensregister, men jag har för mig att det redan påpekats att det inte är jätteintressant i såpass små rum. RT60 i basen säger nästan ingenting eftersom det där är resonanser som utgör problemet.


Japp, precis så gjorde jag!

Per pangar ballonger..
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket reflekterar odämpade betongväggar -akustiskt

Inläggav Kronkan » 2018-10-30 06:52

Jag lever i en lägenhet där alla mellanvägar är bärande d v s i betong. Det mesta av yttervägarna är inte bärande. Så här ser jag på detta enligt den erfarenhet jag fått av detta. RT60 gäller alla frekvenser men man bör skilja på under och över 200 hz (ca). Under 200 hz blir det både noder och moder vilket kan leda till våldsamt oskön bas. Frånvarande vid vissa frekvenser och bufflig och svullen vid andra.

Över 200 hz så betyder ju fortfarande RT60 något men i små rum så är det ju varifrån och fördelningen av tidiga och sena reflexer som är viktigt. Samt även diffusion.

Var i ett Ino-inspirerat (IÖ) rum och lyssnade i helgen. På en del inspelningar blev det fruktansvärt bra såsom jag med numera lite bristfällig hörsel kunde höra. Snyggt också. Högtalarnas vinkel och avstånd från ytor var säkerligen väl beräknade. Bakom och vid sidan av högtalarna var reflexerna dämpade men i mitten av högtalarväggen ingen dämpning m m. Fyra basar ser till att vissa moder och noder inte utvecklas.

Typ.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster