Fråga om ”strömrening”

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav darkg » 2018-11-25 22:44

Helmut skrev:Pysslar lite med gamla fartyg och här finns det gott om roterande omformare bestående av en elmotor som driver en generator som i sin tur matar radioutrustningen.
Har testat att använda en roterande omformare som klarar av att lämna ström i flera sekunder efter ett strömavbrott till min ljudanläggning men jag klarar inte av att avgöra om ljudet blir bättre. Gissar att det finns för många stora och små kondensatorer i nätaggregatet som klarar av att rena skräpet i strömmen i väggkontakten.


Det är en intressant sak, men väsnas de inte svårt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11475
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-11-26 08:53

Perfector skrev:Blir det samma gnistregn med en Trafo med galvaniskt åtskilda lindningar 220 v in och 220 v ut?



Du menar om man kortsluter? Nej, transformatorn ökar impedansen i kretsen och därmed blir kortslutningsströmmen lägre.

Faktum så låg att du kanske uppnår utlösningsvillkoret! :)

Då har du sehr problem.

@darkg- speciellt om de är dieseldrivna...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav darkg » 2018-11-26 14:16

rikkitikkitavi skrev:
Perfector skrev:Blir det samma gnistregn med en Trafo med galvaniskt åtskilda lindningar 220 v in och 220 v ut?



Du menar om man kortsluter? Nej, transformatorn ökar impedansen i kretsen och därmed blir kortslutningsströmmen lägre.

Faktum så låg att du kanske uppnår utlösningsvillkoret! :)

Då har du sehr problem.

Du menar kanske inte uppnår?

rikkitikkitavi skrev:@darkg- speciellt om de är dieseldrivna...


Dieseldrivna elmotorer är det bästa!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11475
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-11-26 22:19

Korrekt. Och det är så att om man har återställningsbara säkringar, aka dvärgbrytare är det
Så att ju fler utlösningar ,desto fortare för varje utlösning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav sprudel » 2018-11-28 08:14

På grannforumet diskuteras mycket, och mäts på elnätet. Kolla där om du är intresserad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34906
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav Morello » 2018-11-28 11:31

Jag tror inte att grannforumet är en jättebra källa. :wink:
Koppla och leka kan alla klara av, men att göra en korrekt analys och identifiera eventuella problem är svårare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav Belker » 2018-11-28 11:42

Tråden startades med anledning av diskussionerna på grannforumen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34906
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav Morello » 2018-11-28 12:05

Jag tycker man bör ställa frågan: finns det anledning att misstänka att störningar på nätet medför problem?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav sprudel » 2018-11-28 12:20

Morello skrev:Jag tycker man bör ställa frågan: finns det anledning att misstänka att störningar på nätet medför problem?


Ja, och vilken dignitet handlar det om?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Aleshi
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-11-04

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav Aleshi » 2018-11-30 08:45

Tell skrev:Enligt PS Audios Paul McGowan räcker det inte med en strömrenare för att få tillräckligt ren ström, utan man behöver köpa deras Power Plant för väldigt många pengar:
[ YouTube ]


Mannen förespråkar grön penna på CD-skivor för att förbättra ljudet. Det räcker för mig. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-30 12:35

Morello skrev:Jag tycker man bör ställa frågan: finns det anledning att misstänka att störningar på nätet medför problem?


Jag antar att det finns apparater som är mer eller mindre känsliga för störningar på elnätet. Nu mäter en del på elnätet men om man mäter på hur det ser ut i den interna matningen i elektroniken, hur ser det då ut? Ser man samma eller rester av störningar där?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav darkg » 2018-11-30 16:50

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Jag tycker man bör ställa frågan: finns det anledning att misstänka att störningar på nätet medför problem?


Jag antar att det finns apparater som är mer eller mindre känsliga för störningar på elnätet. Nu mäter en del på elnätet men om man mäter på hur det ser ut i den interna matningen i elektroniken, hur ser det då ut? Ser man samma eller rester av störningar där?


Det är verkligen en relevant fråga. Man skulle vilja ordna en störmaskin som genererar riktigt usel nätspänning och titta på apparaters eventuella benägenhet att inte undertrycka desamma. Jag föreställer mig att Morello tex gör sådan kontroll på sina egna skapelser.
Don’t just do something, sit there.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav jansch » 2018-12-02 20:33

darkg skrev:
RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Jag tycker man bör ställa frågan: finns det anledning att misstänka att störningar på nätet medför problem?


Jag antar att det finns apparater som är mer eller mindre känsliga för störningar på elnätet. Nu mäter en del på elnätet men om man mäter på hur det ser ut i den interna matningen i elektroniken, hur ser det då ut? Ser man samma eller rester av störningar där?


Det är verkligen en relevant fråga. Man skulle vilja ordna en störmaskin som genererar riktigt usel nätspänning och titta på apparaters eventuella benägenhet att inte undertrycka desamma. Jag föreställer mig att Morello tex gör sådan kontroll på sina egna skapelser.


Skrev ett inlägg som bara försvann...
Hur som helst finns bl.a. EU direktiv hur mycket elapparater får störa och därmed har tillverkare/konstruktörer alla möjligheter att designa sina produkter för att de inte skall bli störda av "skräp på nätet" eller skräp "i luften".

Tidigare, för många år sedan, var det enkel när vi inte hade tyristorer och switchade nätaggregat eller elleverantörer som läste av elmätaren manuellt (mm). Men ändå borde det vara rimligt enkelt att som konstruktör "ta höjd" för de störningar som kan uppkomma i elnätet eller i "luften".

Det ju ingen större skillnad att göra en kravspec på en bil eller en HiFiförstärkare eller en gräsklippare... det finns ett antal krav som måste uppfyllas. Det vore t.ex. konstigt att man som konsument och köpare av en bil skulle behöva komplettera med speciella stötdämpare om man har ett landställe med grusväg dit...eller om man har en gräsmatta med lite grövre ogräs måste man byta kniv på gräsklipparen.
Som konsument förväntar man sig (och har krav på) att produkterna fungerar i en normal vardag. Man förväntar sig att produkten, om det är en kvalitetsprodukt, skall uppfylla normala behov annars reklamerar man produkten.
Det bör alltså vara väldigt speciella förutsättningar OM MAN SKULLE BEHÖVA EXTRA EXTERN "STRÖMRENING" till en HiFi komponent. Produkten skall uppfylla sin spec för alla rimligt normala driftmiljöer annars är produkten inte en kvalitetsprodukt.

Som människor är det för oss betydligt enklare att konstatera om t.ex. en bil har tillräckligt bra stötdämpare/fjädring för att köra till landet. En HiFi förstärkare är svårare att bedöma därför vi litar inte fullt ut på vår hörsel - Dock vi måste i alla normalfall (och lite till) inse att det är helt OK att ansluta produkten till nätuttaget och uppnå fulla prestanda. Annars är det helt enkelt en skitprodukt!

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-03 21:33

Till saken hör också, tycker jag, att de personer som ens överväger att skaffa en sån här strömrenare är ju sällan de som sitter på en denver stereo för 499:- inkl moms. Har man betalat bra pengar för en stereo tycker jag att man ska kunna kräva att den klarar av normala störningar i nätet. Har man inte normala störningar, ja då känns det som att det blir fel iaf, för ingen verkar ha tålamod eller kunskap nog för att felsöka på ett vettigt sätt.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav Harryup » 2018-12-08 01:09

Herre Gud, låna en apparat och testa ifrån en HiFi-affär istället för att gissa och anta att alla apparater är opåverkade av omgivningen.
Personligen har jag testat en hel del apparater och det vore bäst om det inte fanns kombinationseffekter men det gör det. Och alla störningar kommer inte ifrån elverket, finns en hel del ut på nätet ifrån dimmers andra nätdelar , datorer etc.

/Harryup

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav jansch » 2018-12-08 11:33

Harryup skrev:Herre Gud, låna en apparat och testa ifrån en HiFi-affär istället för att gissa och anta att alla apparater är opåverkade av omgivningen.
Personligen har jag testat en hel del apparater och det vore bäst om det inte fanns kombinationseffekter men det gör det. Och alla störningar kommer inte ifrån elverket, finns en hel del ut på nätet ifrån dimmers andra nätdelar , datorer etc.

/Harryup


Du har nog missat vad som står i tråden.
Från ”elverket” (om du menar elproducenten) kommer inga störningar som ska störa en anläggning med korrekt märkning. Alltså om producenten upp fyller sina åtagande.
Om det finns överlagrat ”skräp” på elnätet som kan störa beror det på andra nätanslutna apparater som inte uppfyller kraven. Alternativt ”luftburna” störningar som inte har med elnätet att göra förutom i ett undanragsfall.

Hur menar du med att låna en apparat och testa? Menar du att lyssna på ”hifi apparaten” vid vanlig drift som jag rekommenderat i denna tråd som det enda vettiga?
Då menar jag höra störningar, inte subjektivt trams såsom ”sämre svärta” eller ” suddigt steroperspektiv”.

Som alltid finns det undantag, att något stör. EMC är komplex av sin natur och det går inte att gardera sig mot allt. Men i första hand bör man leta efter riktiga fel och brister typ trasiga kontakter, dåligt anslutna signaljordar, jordslingor, onödigt långt kablage som ligger parallellt med t.ex nätkablar, nätadaptrar nära kabelbuntar, mm.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-08 16:01

Ja precis som Jansch säger. Fick ut hörbara störningar ända ut i högtalarna en gång. Slutsteget var billigt, så det kan ha varit ett slarvigt nättagg i, men det är en annan historia... jag löste det genom att byta fas på det som orsakade störningen och problemet försvann. Det var en (dyr) projektor vars starka lampa blinkade med typ 60Hz eller nåt sånt. Detta skulle jag se som en onormal störning som man kanske inte kan räkna med att förstärkaren kan filtrera bort. Men Sony, som tillverkat projektorn, har nog slarvat.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav Belker » 2018-12-08 18:06

Hur skulle en f/e-koppling av ”strömfilter” kunna se ut? Man vill kunna koppla i och ur filtret utan spänningsfall eller knäppljud. Och någorlunda elsäkert...

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav gopnik » 2018-12-08 18:49

Nätdelarna har en viss tröghet så det pyttekorta spänningsbortfallet under omkoppling tror jag inte stör särskilt många apparater. I varje fall inte förstärkare.
Valfri tvåpolig on-on, break-before-make-omkopplare som är godkänd för lagom spänning och ström. 400 V och 10 A är inte väl inte helt ovanligt och borde vara fullt tillräckligt. Bygg in i en snygg plastlåda med C14-kontakt i ena änden och schukohonor i andra.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav Belker » 2018-12-08 19:53

Vi kallar den Schrödingerlådan!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav gopnik » 2018-12-08 20:09

Inser nu att jag tänkte lite fel med kopplingen. :oops: Visst borde det hellre vara C13(!) i plural för sladdar direkt från vägguttag samt via strömrenare, och schukohona i singular ut till testobjektet.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Fråga om ”strömrening”

Inläggav Harryup » 2018-12-09 11:42

jansch skrev:
Harryup skrev:Herre Gud, låna en apparat och testa ifrån en HiFi-affär istället för att gissa och anta att alla apparater är opåverkade av omgivningen.
Personligen har jag testat en hel del apparater och det vore bäst om det inte fanns kombinationseffekter men det gör det. Och alla störningar kommer inte ifrån elverket, finns en hel del ut på nätet ifrån dimmers andra nätdelar , datorer etc.

/Harryup


Du har nog missat vad som står i tråden.
Från ”elverket” (om du menar elproducenten) kommer inga störningar som ska störa en anläggning med korrekt märkning. Alltså om producenten upp fyller sina åtagande.
Om det finns överlagrat ”skräp” på elnätet som kan störa beror det på andra nätanslutna apparater som inte uppfyller kraven. Alternativt ”luftburna” störningar som inte har med elnätet att göra förutom i ett undanragsfall.

Hur menar du med att låna en apparat och testa? Menar du att lyssna på ”hifi apparaten” vid vanlig drift som jag rekommenderat i denna tråd som det enda vettiga?
Då menar jag höra störningar, inte subjektivt trams såsom ”sämre svärta” eller ” suddigt steroperspektiv”.

Som alltid finns det undantag, att något stör. EMC är komplex av sin natur och det går inte att gardera sig mot allt. Men i första hand bör man leta efter riktiga fel och brister typ trasiga kontakter, dåligt anslutna signaljordar, jordslingor, onödigt långt kablage som ligger parallellt med t.ex nätkablar, nätadaptrar nära kabelbuntar, mm.


Glöm korrekt märkning etc. störningar kan komma ifrån defekta men fungerande apparater. HiFi-apparater är individer då dom står hemma, dom är inte väl fungerande testade modeller. Bara att testa hur det verkligen fungerar.

/Harryup

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster