Åldras förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Åldras förstärkare?

Inläggav dali » 2018-11-08 19:50

Jag tänker byta ut mitt hembioslutsteg, ett Rotel från ca år 2001 med 6x60W, till ett med högre effekt.

Ett nytt Rotel RMB 1585 (5x200W) kostar ca 28.000 kr, ett 1555 (5x120W) kostar ca 16.000.

Man kan hitta begagnade slutsteg med liknande effekter från 5.000 kr, men de är då till åren komna, en del närmare 20 år.

Går det att säga hur länge en transistorförstärkare i klass AB kan förväntas prestera/fungera?
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Åldras förstärkare?

Inläggav EmuMannen » 2018-11-08 20:30

Allt åldras. Det man kanske först kommer att tänka på är komponenter som är känsliga för åldrande som elektrolyter. Sen beror det en hel del på kvaliteten på komponenter och design hur snabbt de åldras. Men förr eller senare är de så dåliga att de bör eller måste bytas ut. Men det är många andra faktorer också. Vilken miljö har förstärkaren vistats i, hur har den hanterats och så vidare. Jag har flera äldre förstärkare och då talar vi om förstärkare från 60- till 80-tal. En del har jag kört dagligen men efter ett till två år brukar det vara något som strular. Om man kan felsöka och laga själv så är det inget större problem. Men det är äldre analoga grejer med rejäla komponenter som är lätta att löda loss och byta. Värre är det med lite nyare saker fulla av digitala kretsar och ytmonterade komponenter. Inte lika lätt att reparera själv om man inte har rätt kunskap och utrustning. Jag tycker att mycket av den nya utrustningen håller förvånansvärt kort tid. Jag har drivor med nyare skit (inte sällan med fina märkesnamn) tillverkat i Kina som knappt är värt att använda efter bara några år. Så det är svårt att ge ett definitivt svar. En del av min vintageutrustning fungerar efter 30 år, mycket kräver dock viss service men det är i alla fall möjligt att göra själv. En del nya prylar har inte hållit mer än några år och det mesta av den skiten har jag inte kunnat laga själv...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Åldras förstärkare?

Inläggav jansch » 2018-11-09 21:31

När jag reparerar/renoverar gamla slutsteg till t.ex. Sonab OA6 (typ 1) med rörslutsteg är det i princip alltid som elektrolytkondensatorer i nätdelarna som har "givit upp", 50uF kondensatorer har bara några uF kvar och resistansen ökar betänkligt. Rör blir givetvis slitna men inte så dramatiskt.
Det finns studier som påvisar att förstärkningsfaktorn minskar i transistorer med åren men detta är väldigt beroende av om fuktighet tränger in i transistorhöljet.
Vissa komponenter ändrar sina ursprungsvärden men med tanke på att de flesta konstruktioner bygger på åtminstone 10% tolerans kanske det inte "stör".

Så tillbaka till Emumannens kommentar..
Elektrolytkondensatorer har en "inbyggd risk" att torka och därigenom förlora sina egenskaper. Det är nog det stora hotet generellt.
därutöver finns det SPECIFIKA produkter och då mest kondensatorer som har varit taskiga produkter. T.ex. RIFA ,som betraktas som ett kvalitetsmärke i många fall, hade en serie med kondensatorer som kallades för "lakritskondingar" och var värsta fienden till gamla Luxor TV apparater...men det är ju historia nu...

Allmänt råd: Byt kondensatorerna i nätdelen om det brummar. Annars om det låter bra.... - är det nog bra!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MPE och 4 gäster