Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis)

Inläggav RSG » 2018-11-09 23:31

Har någon lust att göra ett utlåtande på denna låt med en MasVis analys?
På Spottan https://open.spotify.com/track/7CRF3ues65vowwKgojSZN9?si=7vugAV5aQSu7uTsUqKVa-g

/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-10 10:17

Avböjer att uttala mig om ljudet men det ser ut så här:

Vegan Baby.gif
Vegan Baby.gif (30.22 KiB) Visad 2015 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav goat76 » 2018-11-10 11:06

Jag lyssnade på den där låten sent i går kväll och var tvungen att kasta mig på volymkontrollen för att inte störa grannarna.

Låten är hyfsat bra men vad är det år 2018 som gör att man vill att den ska låta så starkt, är radio och att höras mest på det mediet fortfarande det som är mest avgörande för om det blir en storsäljande hit eller inte?

Någon som vet vad som gäller idag för att synas mest, är det månne att bli presenterad på Spotifys startsida?
Hur ligger det till med EBU R128 standarden när det kommer till streamingtjänsterna, håller de på med att installera det? Annars kommer loudness war aldrig att upphöra. :(

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav Tarzan » 2018-11-10 12:52

Men sptofy verkar ju ändå försöka lite på egen hand:
https://artists.spotify.com/faq/masteri ... is-it-used

Spotify skrev:Playback levels are not adjusted when transcoding tracks. Tracks are delivered to the app with their original volume levels, and positive/negative gain compensation is only applied to a track while it’s playing. This gives users the option to adjust the Loudness Normalization if they want to.

- Negative gain is applied to louder masters so the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. This process only decreases the volume in comparison to the master; no additional distortion occurs.
- Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.

The gain is constant throughout the whole track, and calculated to match our desired output loudness level.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-10 13:19

Kanske ska tillägga att jag hämtat spåret från Tidal.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav goat76 » 2018-11-10 13:40

Varför kan inte Spotify integrera normaliseringen så att den används på alla plattformar och i alla lägen?

Text från Spotifys sida som Tarzan länkade till:
Note: The web player and Spotify apps integrated into third-party devices (such as speakers and TVs) don’t currently use Loudness Normalization.

Jag ser ett stort problem med att normaliseringen inte fungerar på alla plattformar för då får det inte fullt genomslag vilket då medför att tok-mastringar fortfarande kan användas som en ”fördel”.
Tidal har samma funktion men det är en valbar funktion i deras app och jag tror inte det används när jag lyssnar genom min streamer. Förstår inte varför de har gjort så att man själv kan slå av den funktionen?
https://www.audioxpress.com/news/tidal- ... le-players

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav Belker » 2018-11-10 16:56

Så länge Spotify ägnar sig åt positive gain normailzation med limiter är jag tacksam för att det inte är default. De hade chansen att göra rätt, men nej...

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav JB » 2018-11-11 02:05

goat76 skrev:Varför kan inte Spotify integrera normaliseringen så att den används på alla plattformar och i alla lägen?


För att mobiltelefoner tex (som förmodligen står för en majoritet av lyssningarna på streamningstjänsterna) har volymspärr (vilket dom behöver ha enligt lag), och skulle man då införa EBU-128 tex som många på det här forumet förespråkar så skulle man inte höra någonting på mobiltelefonerna, så för att få det att fungera så skulle appar med påtvingad normalisering behöva få rättigheter av operativsystemet att kringgå volymspärren. Men jag antar att lagen som EU har satt inte skulle behöva ändras då den väl utgår från medelnivå och inte toppvärde iaf?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-11 10:12

I de fall jag lyssnar med in-ear kopplade till mobilen, har jag inga problem med att få tillräcklig volym på de fonogram jag har på minneskortet - inga dynamikmosade musiksnuttar i det fallet. Har ju märkt att många på bussen krämar på något vansinnigt. Vanligvis är det då medskickelurar som inte stänger ute omgivningsljud vidare bra. Personligen tycker jag det är viktigt att stänga ute omgivningsljuden för att det ska bli någorlunda störningsfritt. Dessutom behöver inte min omgivning plågas av min musiksmak.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav goat76 » 2018-11-11 11:33

JB skrev:
goat76 skrev:Varför kan inte Spotify integrera normaliseringen så att den används på alla plattformar och i alla lägen?


För att mobiltelefoner tex (som förmodligen står för en majoritet av lyssningarna på streamningstjänsterna) har volymspärr (vilket dom behöver ha enligt lag), och skulle man då införa EBU-128 tex som många på det här forumet förespråkar så skulle man inte höra någonting på mobiltelefonerna, så för att få det att fungera så skulle appar med påtvingad normalisering behöva få rättigheter av operativsystemet att kringgå volymspärren. Men jag antar att lagen som EU har satt inte skulle behöva ändras då den väl utgår från medelnivå och inte toppvärde iaf?


Inte höra någonting, är du säker på det?

Kanske måste jag läsa på mer om EBU-128 men innebär inte den normaliseringen bara att de starkaste låtarna dras ner i ljudstyrka medans de svagare dras upp så att de hittar en gemensam medelnivå, menar du att EBU-128 drar ner ljudstyrkan på allt mer eller mindre?

Jag tycker mig ha hört flertalet gånger här på faktiskt att loudness war kommer upphöra p.g.a. denna normaliserings-standard, men om inte detta införs just som en standard på de ledande plattformarna så har jag svårt att se att den får ett tillräckligt genomslag för att ta död på all denna sönder-mastrade musik.

Man kan undra vad volymspärren som är lagförd i EU är begränsad efter, är det på de vanligaste medföljande hörlurarna till de populäraste mobitelefonerna?
Jag har precis som Roger inga problem att med mina hörlurar att få tillräcklig ljudstyrka men visst finns det några album som ligger hyfsat nära maxgränsen men då är mina lurar inte riktigt lika lättdrivna som de medföljande lurarna kanske är?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav Morello » 2018-11-26 12:20

Spotify skrev:
- Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.



Bojkotta skräpet! Får denna knasfunktion att avaktivera?

Beträffande "Vegan baby" ser det ut som rent avskräde - såväl vågform som histogram skvallrar om mycket kraftig kompression och klippta transienter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav Bill50x » 2018-11-26 12:23

goat76 skrev:Man kan undra vad volymspärren som är lagförd i EU är begränsad efter, är det på de vanligaste medföljande hörlurarna till de populäraste mobitelefonerna?

Ingen aning, men på min Samsung 8+ får jag bara en varning när jag höjer över en viss nivå, men det är fullt möjligt att gasa på som jag önskar och luren klarar av.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav Belker » 2018-11-26 15:14

goat76 skrev:
Kanske måste jag läsa på mer om EBU-128 men innebär inte den normaliseringen bara att de starkaste låtarna dras ner i ljudstyrka medans de svagare dras upp så att de hittar en gemensam medelnivå, menar du att EBU-128 drar ner ljudstyrkan på allt mer eller mindre?


Om EBU-128 innebär att låtar med låg ljudstyrka höjs vill inte jag vara med längre. Det innebär ju att distributören måste processa signalen med limiters om den har bra dynamik. Det är ju också därför Spotifys metod som beskrevs tidigare är rent junk och bör bojkottas. Där är jag enig med Morello!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Någon som har lust att göra ett utlåtande på låt (MasVis

Inläggav goat76 » 2018-11-26 16:05

Belker skrev:
goat76 skrev:
Kanske måste jag läsa på mer om EBU-128 men innebär inte den normaliseringen bara att de starkaste låtarna dras ner i ljudstyrka medans de svagare dras upp så att de hittar en gemensam medelnivå, menar du att EBU-128 drar ner ljudstyrkan på allt mer eller mindre?


Om EBU-128 innebär att låtar med låg ljudstyrka höjs vill inte jag vara med längre. Det innebär ju att distributören måste processa signalen med limiters om den har bra dynamik. Det är ju också därför Spotifys metod som beskrevs tidigare är rent junk och bör bojkottas. Där är jag enig med Morello!


Jag vet inte hur det funkar, kanske någon insatt kan komma in här och berätta för oss hur det egentligen ligger till.
Spotify använder väl inte EBU-128 med sin metod?

Det jag hoppas på när jag säger en gemensam medelnivå är inte att de ska mötas halva vägen var, den mest stympade musiken får ju sänkas rejält.
Det finns väl en massa gamla inspelningar med full dynamik vars pikar ligger flera dB under nollsträcket, dessa kan väl närma sig 0dB men fortfarande ligga på rätt sida av gränsen. Det är det jag vill, inget annat.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster