LTAS-mätning / två frågor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Tangband » 2018-11-11 13:39

I audiotools finns det en funktion som heter "average" för att göra LTAS-mätningar.

Två frågor: bör en enda högtalare användas då man vevar med mikrofonen vid lyssningsplats , eller båda ?

Bla grafpro skriver att man bör använda vitt brus till detta. Varför ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-11 14:35

För att analysmetoden är Fast Fourier Transform (FFT).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-11 14:37

P.S. Signalgeneratorn du brukar använda annars, svept sinus, är inte lämplig då du analyserar med FFT. D.S.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-11 14:40

Svar på fråga 1) Båda högtalarna kan användas i specialfall om du vill analysera basregistret, men bör undvikas när du vill analysera annat än bas, det ger interferenser som inte är önskvärda.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Tangband » 2018-11-11 15:46

Johan_Lindroos skrev:Svar på fråga 1) Båda högtalarna kan användas i specialfall om du vill analysera basregistret, men bör undvikas när du vill analysera annat än bas, det ger interferenser som inte är önskvärda.


Aha, om jag vill analysera allt mellan 300-20000hz så bör jag alltså använda en enda högtalare med LTAS mätning :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Tangband » 2018-11-11 15:47

Johan_Lindroos skrev:P.S. Signalgeneratorn du brukar använda annars, svept sinus, är inte lämplig då du analyserar med FFT. D.S.


Nej jag vet. Jag tror jag var lite otydlig i min frågeställning.

Jag kommer troligen att använda white noise eller pink noise från Dynaudios hemsida. Alt. brusmaterial från audiolabs testskiva.

Det jag undrade över var VARFÖR vitt brus skulle vara bättre vid en LTAS mätning än, tex rosa brus ?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav dewpo » 2018-11-11 16:25

Det spelar ingen roll om du använder vitt eller rosa brus vid mätningen, Förutom att rosa är trevligare att lyssna på!
Men matten efteråt blir annorlunda, Så du måste anpassa dig till programmet du använder!
Eller om möjligt programmet till bruset du föredrar.

OT: I REW t.ex kryssar man i en ruta så kompenserar den för att rosa brus används i stället för vitt!

https://en.wikipedia.org/wiki/Colors_of_noise
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav jansch » 2018-11-11 17:44

Det är fördelaktigt att använda pink noise då du har mer energi i basområdet. Egenbruset (bruströskeln) för mätmikrofonen har normalt störst problem i basområdet om det är små membran typ1/4 tums mick:ar.
Som dewpo också skrev är det inte så "stickigt" att lyssna på och det medför att du står ut med högre nivå generellt.

Nu är ju i sig LTAS mätningar med brussignal i vanliga lyssningsrum svårtolkade i basområdet och därför spelar det kanske mindre roll.......

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Tangband » 2018-11-11 17:49

Ok, det förstår jag och har sett vid egna mätningar att vitt brus har mer energi i det högre registret än de lägre- okompenserat. Programmet kompenserar enkelt för olika brusformer.

Så det finns alltså ingen anledning till att använda vitt brus. Bättre att använda rosa brus ?

Grafpro rekommenderar LTAS med vitt brus och att den kurvan på lyssningsplats ska vara rak.

Är det en kompenserad kurva eller okompenserad- jämfört med rosa brus ?

Om båda brusformerna används utan kompensering ser de helt olika ut.

Bör en LTAS mätning från lyssningsplats visa en rak kurva med rosa brus ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-11 18:24

Kan det inte vara lite lurigt med vitt brus, att det diskanterna får mycket energi?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav dewpo » 2018-11-11 19:53

Jag vill passa på att varna för dåligt brus :roll:
Så här ser t.ex det så kallade rosa bruset ut på en test skiva som finns på Tidal!
Röd kurva brus från testskiva :evil:
Grön kurva brus genererat av REW :!:

Brus.png
Brus.png (57.46 KiB) Visad 1775 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-12 00:16

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:P.S. Signalgeneratorn du brukar använda annars, svept sinus, är inte lämplig då du analyserar med FFT. D.S.


Nej jag vet. Jag tror jag var lite otydlig i min frågeställning.

Jag kommer troligen att använda white noise eller pink noise från Dynaudios hemsida. Alt. brusmaterial från audiolabs testskiva.

Det jag undrade över var VARFÖR vitt brus skulle vara bättre vid en LTAS mätning än, tex rosa brus ?


Eftersom analysbandbredden är konstant för FFT bör man använda vitt brus.Det är helt enkelt för att frekvensgången ska bli rak om man har en insignal som är rak. Rosa brus används normalt för analysmetoder då man har en analysbandbredd som ökar med ökande frekvens, t.ex. tersbandsfilter, då blir det rak frekvensgång (om systemet man ska mäta på antas vara helt linjärt).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: LTAS-mätning / två frågor

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-12 00:18

RogerGustavsson skrev:Kan det inte vara lite lurigt med vitt brus, att det diskanterna får mycket energi?


Ja det kan vara lite lurigt.
//Johan Lindroos


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster