LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Tangband » 2018-11-12 12:42

Har nu på förmiddagen mätt med den av grafpro mfl beskrivna mätmetoden LTAS.
Jag har istället för vitt brus använt rosa brus och kompenserat i audiotools för brustypen. Mätningen är gjort i lyssningsposition 3,5 meter från högtalaren. Precis bakom lyssningspositionen har jag satt upp tunna akustikplattor på väggen.

Bara att trycka "average" och köra det rosa bruset i 1 minut medan man vevar med miken i lyssningsposition +- 0,75 meter åt sidorna. Sedan kontrollmäta med sinussvep med miken 1,1 meter från högtalaren. Endast en högtalare användes.

Jag har varit tvungen att korrigera en liten smula så sinussvepet med blackman window överensstämmer så mycket det går med LTAS metoden. Det blir kompromisser. Till en början hade jag en peak vid 800 hz med LTAS. Det visade sig även synas på sinussvepet- men med mycket mindre amplitud. Efter mild dsp korrigering så har jag fått både sinus och LTAS mätningen att visa rätt raka kurvor . En svag peak syns fortfarande med LTAS mätningen vid 800 hz, men den syns inte alls längre på sinussvepet.

Den övre kurvan LTAS i lyssningsposition med 1/3 smoothing, rosa brus.
Den under kurvan sinussvep efter dsp korrigering med blackman window 50% 1,1 meter från högtalaren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-12 13:52

Jag råder dig att ta bort tersbandsutjämningen helt. Hur blir det då?
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Tangband » 2018-11-12 14:27

Här är den övre mätningrn igen, LTAS mätningen alltså men med 1/12 smoothing istället för 1/3.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Tangband » 2018-11-12 14:55

Hmm... Jag kan se på både LTAS mätningen och sinussvepet ( från 1.1 meter ) att det är ca 2 db för lite energi vid 1,1 kHz.
Har redan sänkt vid den frekvensen då jag mätte från 1 meters avstånd, men sänkningen var troligen för mycket. Ska korrigera detta och dessutom sänka CD-hornet 1 db för att se hur kurvorna blir då.

Det är lite lurigt eftersom vissa oregelbundenheter med sinussvepet försvinner om jag bara ökar mik-avståndet från 1 meter till 1,1 m.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Tangband » 2018-11-12 16:28

Sagt och gjort:
Diskanthornet en aning sänkt.
Övre kurvan 1,1 meter ifrån, 1/12 smoothing, LTS sinussvep.
Under kurvan, rosa brus LTAS 1/3 smoothing på lyssningsplats 3,5 meter från högtalaren.

Kan konstatera att LTAS kurvan uppvisar en svag diskantsänkning jämfört med sinussvepet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Morello » 2018-11-12 16:31

Som Johan redan påpekat är glättning över tersband olämpligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav petersteindl » 2018-11-12 16:37

Jag rekommenderar alla att komplettera varje mätmässig förändring med lyssning och att skriva ner lyssningsintrycken och visa lyssningsintrycken i anslutning till varje mätkurva. Ingen mätkurva på en objektivt sett förändring har någon relevans utan motsvarande subjektivt lyssningsintryck. Det anser i alla fall jag.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Tangband » 2018-11-12 16:41

Som man kan se så diffar kurvorna en aning omkring 800 hz. Då sinussvep -mätningen nära högtalaren uppvisar mindre energi däromkring- blir det tvärtom med LTAS mätningen på lyssningsplats.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Tangband » 2018-11-12 16:42

petersteindl skrev:Jag rekommenderar alla att komplettera varje mätmässig förändring med lyssning och att skriva ner lyssningsintrycken och visa lyssningsintrycken i anslutning till varje mätkurva. Ingen mätkurva på en objektivt sett förändring har någon relevans utan motsvarande subjektivt lyssningsintryck. Det anser i alla fall jag.

Mvh
Peter


Tack för input :)
Jo jag lyssnar nu- kanske ska låta denna inställning vara några dagar.

Ska kolla om jag upplever klangen för ljus eller för mörk.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Tangband » 2018-11-12 18:14

Här lite resonemang hur kurvorna (kanske) bör luta

https://www.audioxpress.com/article/tes ... ter-part-1

”Another outcome of Toole’s paper (1) is a frequency response plot representative of loudspeakers most preferred by the listening panels. A representative version of this plot (Fig. 1) shows four aspects of frequency response: on-axis or first arrival response, listening window or average frontal response, early reflections response, and power response. The first two are essentially anechoic responses.”

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-12 18:51

Tangband skrev:Sagt och gjort:
Diskanthornet en aning sänkt.
Övre kurvan 1,1 meter ifrån, 1/12 smoothing, LTS sinussvep.
Under kurvan, rosa brus LTAS 1/3 smoothing på lyssningsplats 3,5 meter från högtalaren.

Kan konstatera att LTAS kurvan uppvisar en svag diskantsänkning jämfört med sinussvepet.


Jag tycker du krånglar till det i onödan då du mäter helt olika saker med helt olika mätmetoder. Om du vill prova olika mätmetoder råder jag dig till att ändra endast en parameter i taget.

1)
En nackdel (eller fördel beroende på hur man ser det) med "LTAS enligt Grafpro" är att han har mätt i det diffusa ljudfältet (i närheten av lyssningsplats tror jag han avser). Men det är inget som säger att man måste göra det! Det går precis lika bra att mäta närmare så att du får dominerande direktljud istället (om du vill veta hur direktljudet ser ut). Sedan är jag tveksam till att du har dominerande direktljud vid din mätpunkt på 1,1, meter ifrån högtalaren i ditt rum. Jag skulle vilja se en mätning av dig om du mäter vid 0,5 - 0,6 meter ifrån högtalaren.

2)
Snälla, kan du inte sluta att mäta med sinustonsvep när du använder FFT! Det är inte rätt metod. Du har ju själv sett att det blir konstiga resultat. Varför fortsätter du med det?

3)
Prova att excitera med vitt brus, och ta helt bort utjämnande filter! Jag vill inte se några tolfedelsoktavfilter eller tersbandsilterutjöämningar. Låt kurvan få ha sina vindlingar! Prova detta närmare högtalaren! Du kan även prova att svepa mikrofonen bara lite grann i en cirkelrörelse på ca högst 10 cm i diameter för att medelvärdesbilda bort ojämnheter på grund av rummet (vd högre frekvenser). Ja, det är mycket man kan prova... Men jämför endast en förändring av parameter i taget!


M.m., m.m., m.m. ...i till synes all oändlighet. :wink:
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTAS mätningar på aktiva jbl 530

Inläggav Tangband » 2018-11-12 21:20

Johan- tack för input, och tack för att du tog dig tiden att skriva :)

1. Jo jag har provat att mäta med rosa brus med miken i cirklar framför högtalaren precis som du beskrivit . Det stora CD-hornet i jbl 530 kräver ett avstånd på mer än 1 meter för att mätningen ska bli bra ihop med baselementet som det verkar.

2. audiotools fungerar (möjligen) inte riktigt som du kanske tror att det gör.
Det klarar att konvertera " on the fly" sinussvep med hamming, blackman, Hann eller inget tids- fönster där informationen ritas upp i fft-fönstret i realtid med processing med olika gating ( beroende på vilket fönster som valts ) Alla mätningar jag gjort under hösten har varit blackman - processat. Med den inställningen klaras ett sinussvep 20-20000hz ned till 5 sekunder. Kör jag snabbare svep blir signalen deformerad. Väljer jag då istället window "none " så blir signalen inte deformerad även om jag sinussveper 20-20000 hz på 1 sekund. LTS logaritmiska sinussvep på 30 sek är inga problem med blackman inställningen.
Se här: https://youtu.be/mhxNgt9aAgc

3. Jo, jag vet att man kan mäta efter konstens alla regler :) för att det inte ska bli helt oöverkomligt för mig så har jag begränsat mig till mätning 1,1 meter ifrån med sinus och LTAS på lyssningsplats. Det blir så oöverskådligt att mäta på fler sätt- även om jag VET att jag nog borde.

Högst upp på önskelistan just nu är en om1 mik och programmet REW som jag tänker börja köra med efter nyår :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster