Synpunkter på frekvensgången? Hur tänkte konstruktören? Vad är det i konstruktionen som gör att den enligt många låter bra.

Moderator: Redaktörer

Bill50x skrev:Frågan är om simuleringen av frekvensgången återspeglar verkligheten. Jag har haft ett par 3020 (har fortfarande en som är moddad till 3040 och ger ungefär dubbla effekten) och tycker inte att det upplevda ljudet speglas av frekvensgångsgrafen. Snarare låter 3020´an lite mjukt avrullad högst upp. Eller så saknar den det vassa ljudet som så många sk bättre konstruktioner dras med....
/ B

Bill50x skrev:Inte hårt och vasst, men i den första grafen sker ju en höjning från ca 5 kHz. Så lite ljust borde det väl klinga? Men som jag skrev, mitt minne av 3020 (länge sedan jag lyssnade) är snarare en mjuk avrullning snarare än ljusare ljud. Men det är kanske höjningen från ca 100 Hz som spelar ett spratt här?
/ B

Nattlorden skrev:Man kanske haft lite idéer om med vilken sorts högtalare som de kom att kopplas ihop med... så att baslyftet borde passa bra med stativare som faller ifrån lite?
( Inga andra kretsar som är inblandade som du bortsett från, typ att tonkontrollerna inte är neutrala i neutralläget? )
hasse skrev:en vild gissning är att peakarna kompenserar för något i försteget .
Jag håler med om att 3020 låter avrullad i diskanten. och basen är ganska bumlig.
Svante skrev:Intressant, egentligen ganska dålig tonkurva på den stärkaren om simuleringen stämmer. Helt klart är det en liten påverkan, topparna i ändorna på tonkurvan motsvarar ungefär 0,8 dB. Det finns säkert folk som reagerar positivt på det, även om skillnaden är ganska liten. Precis lagom liten för att lura någon att det är något annat än tonkurveavvikelser det är frågan om. Vilket fö får mig att efterlysa samma kurvor med dB-skala*, då hade man sett hur stor skillnaden är direkt.
*Jag är lite rabiat med detta efter att ha rättat alltför många rapporter med linskala på frekvens- och amplitudaxel. Det går ju inte att se hur mycket det påverkar utan att famla efter räknedosan!

Flint skrev:Svante skrev:Intressant, egentligen ganska dålig tonkurva
Vad bygger du den uppfattningen på?
IngOehman skrev:PS. Menar Svante på allvar att han behöver miniräknare för att omvandla linjärskala till dB?Det gör man väl nästan i sömnen när man är så yrkesskadad som... vi är?
IngOehman skrev:För inte kan väl jag vara värre skadad?
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Intressant, egentligen ganska dålig tonkurva
Vad bygger du den uppfattningen på?
Transparensidealet.
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Menar Svante på allvar att han behöver miniräknare för att omvandla linjärskala till dB?Det gör man väl nästan i sömnen när man är så yrkesskadad som... vi är?
Ja. Absolut. Jag är så rabiat att jag får alla i min omgivning att ange allt i dB, så jag vet inte att 0.9 ggr motsvarar -0.9 dB. Det är klart att man ska kräfva grafer och mätinstrument som visar resultaten i dB? Saker och ting är ju i dB. Volt är bara någon sorts konstig omvandling.
Nej, inte alls. Du är fortfarande kvar i den simpla linjära världen, den har jag lämnat.![]()
IngOehman skrev:Nä, det där stämmer ju inte alls. Jag uppehåller mig ju i alla dimensioner samtidigt.![]()
IngOehman skrev:(Precis som jag inte kräver oktaver (eller dO - dussoOktav), annat än i notsystem - jag tycker logskala med frekvens angiven i Hz funkar prima.)

Flint skrev:Svante. Ingår inte spicesimulering i den utbildning du bedriver?
Av någon anledning får jag den känslan.
Svante skrev:Flint skrev:Svante. Ingår inte spicesimulering i den utbildning du bedriver?
Av någon anledning får jag den känslan.
Du får känslan att det inte ingår? Nja, jag är inte särskilt utbildad på spice, nej. Däremot har jag haft två exjobbare som under våren har gjort högtalarsimuleringar i spice, så jag exponeras för det, men indirekt.
Ska jag simulera så skriver jag programmet själv.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Menar Svante på allvar att han behöver miniräknare för att omvandla linjärskala till dB?Det gör man väl nästan i sömnen när man är så yrkesskadad som... vi är?
Ja. Absolut. Jag är så rabiat att jag får alla i min omgivning att ange allt i dB, så jag vet inte att 0.9 ggr motsvarar -0.9 dB. Det är klart att man ska kräfva grafer och mätinstrument som visar resultaten i dB? Saker och ting är ju i dB. Volt är bara någon sorts konstig omvandling.
Nej, inte alls. Du är fortfarande kvar i den simpla linjära världen, den har jag lämnat.![]()
Nä, det där stämmer ju inte alls. Jag uppehåller mig ju i alla dimensioner samtidigt.![]()
Det tror jag har varit uppe tidigare i någon tråd...
Jag tänker i dB och linärt (och linjärkvadratiskt) på samma gång, beroende på vad frågan gäller. Hur presentationen ser ut tycker jag inte spelar så stor roll, men även jag har blivit anklagad för att vara svårt dB-krävande mot mina X-jobbare...![]()
Jag tycker i princip att det är fel med linjär presentation bara när det borde ha varit logaritmerat.![]()
![]()
![]()
Tycker för övrigt att det går prima med t ex log-volt istället för dB.
(Precis som jag inte kräver oktaver (eller dO - dussoOktav), annat än i notsystem - jag tycker logskala med frekvens angiven i Hz funkar prima.)
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Precis som jag inte kräver oktaver (eller dO - dussoOktav), annat än i notsystem - jag tycker logskala med frekvens angiven i Hz funkar prima.
Mja, det gör ju jag.
IngOehman skrev:Du kräver notangivelser? Alltid?![]()
Flint skrev:Se det inte som ett påhopp men jag trodde att spice helt klart ingick i den bästa av utbildningar dvs. den du står för och bedriver. KTH är ju gräddan av ... ja allt vad gäller teknisk kunskap. Jag är förvånad och kanske besviken. Det är ju P-spice dina elever kommer att jobba i när dom lämnar dig och KTH.
Svante skrev:Flint skrev:Se det inte som ett påhopp men jag trodde att spice helt klart ingick i den bästa av utbildningar dvs. den du står för och bedriver. KTH är ju gräddan av ... ja allt vad gäller teknisk kunskap. Jag är förvånad och kanske besviken. Det är ju P-spice dina elever kommer att jobba i när dom lämnar dig och KTH.
Oj, nejdå, påhoppad kände jag mig inte. Det finns gott om folk som kan p-spice på KTH, så jag känner mig lugn inför vad teknologerna får lära sig. Det är ju inte jag som lär dem allt, tack och lov.
Sen är det också lite skillnad på att begripa hur ett program funkar praktiskt, handhavandemässigt och "bakom kulisserna", dvs hur beräkningarna egentligen går till i datorn. Jag tror jag har det senare rätt klart för mig, men är rätt handfallen i det första.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster