tonkurvor och simuleringar!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-14 18:21

Då har man installerat en mick(line audi om1 med ett externt ljudkort,presonus audiobox itwo) och har börjat med mätningar lite smått,just nu med 50-60cm avstånd från högtalaren(i höjd med hgt).
Har testat med programmet rew,samt filter till min högtalare är simulerat i xsim.
Är nog säkert mycket justeringar i ljudkort osv som behöver göras,måste börja någonstans.
Detta är första gången man pillar med sådant här :D :D

Tänkte lägga upp lite dumpar på simuleringar och kurvor!

Sedan är de bra med mkt kritik och tips.

Så man kan lära sig hur kurvor ska se ut och vad och hur jag ska ändra i filter för att gå åt rätt håll.
Bilagor
testing.PNG
testing.PNG (121.39 KiB) Visad 3717 gånger
test.PNG
test.PNG (87.94 KiB) Visad 3717 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav galder » 2018-11-14 21:35

Simple Simon say's.

Rekommenderar mätprogrammet Arta, (http://www.artalabs.hr), (FFT-mätning) vilket du kan använda utan att betala licens. Du kan inte då spara mätningar, men du kan spara visat frekvensresultat. Välj visning utan smoothing, vilket blir mer detaljerat. Du bör välja att visa 3ms i impulsfönstret. Vilket gör att du inte får med reflexer i så stor grad. Om du följer rekommendationer om mått nedan.

Ställ in y-ledd i resultatfönstret för frekvensmätning till visning i 50dB. I x-ledd kan du ställa in frekvenserna 200-20000Hz. Basen får du mäta inpå elementen separat. (låg nivå, så du inte förstör mikrofonen.)

Håll fritt omkring högtalaren om 1-1.5m. Den bör också stå +1m ifrån sidoväggen. Om du väljer att mäta med högtalaren mot vägg. Mät den även fritt placerad, typ mitt i rummet.

Mät mellan diskant och mellanregister/bas på 1m avstånd.

Mät högtalarelementen (frekvens) separat var för sig utan filter. Och impedans.

Lägg ihop dessa mätningar. Dels för att se eventuella nivåskillnader, och försöka se var delningsfrekvensen bör ligga. Ofta en bit lägre än där mellanregister/basens kon bryter upp. (Området där kurvan går upp och ner i ökande omfattning.) Ofta går diskanten lägre än den frekvensen.

Sedan måste filterordningen bestämmas. Frekvenser ovan/under delningsfrekvensen måste tippa ned så att elementens uppbrytning undertrycks.
Håll koll på impedansen.

Om du laddar hem programmet Basta (tolvan.com) så kan du simulera och få värden för valt standardfilter. Där går också att skapa avancerade filter efter eget huvud. Summakurvan bör vara så rak som möjligt. Du bör simulera med elementens separatmätningar (utan filter) och uppmätt impedans (enklast/bäst).

Lyssna separat på varje element med valt filter. Och förståss med dem tillsammans.

Du kanske kan börja där.

Sedan bör ytterligare mätningar utföras på olika avstånd och vinklar. Separat och summerade. LTAS-mätning vid lyssningspositionen med bägge högtalarna bör också göras. Kurvan bör här också vara rak. En sådan mätning inkluderar rummets påverkan, vilket gör att det då kan vara bra att mäta även i något annat rum. För LTAS-mätning kan du ladda hem programmen Tone och RTSect (tolvan.com).

Tror att jag fick med grunderna utan att komplicera till saker och ting.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav galder » 2018-11-15 09:49

Bara för att nämna något lite om din simulering.
Om vi tittar på responsen, så ligger diskanten för högt i förhållande till mellan/basregistret. Basen behöver betydligt större ordning på filtret, kanske 3'e ordningens. Summeringen indikerar att det är galet, då den aldrig skall ligga under de separata nivåerna. m.m., m.m.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav DanNorman » 2018-11-15 11:33

Mätningen visar bara 20-360Hz.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav Tangband » 2018-11-15 13:36

Jonny1, du kan börja med det här:

1. Ställ in fönstret du mäter i till frekvensomfång 200-20000 hz. ( info under schröderfrekvensen i ett vanligt rum får man mäta på annat sätt. Den mesta infon under 300-400 Hz mäter bara hur rummet är, inte högtalaren )

2. Använd ett omfång på 50 db i fft skalan.

3. Prova mät 1 meter från högtalaren om du ska mäta båda elementen med delningsfilter, med miken exakt i höjd med diskanten. Ställ miken på ett stativ.
Med 1 meter från högtalaren så har du ungefär 50% direktljud från högtalaren i ett normalt rum. Mäter du närmare får du en högre procent direktljud, men du får istället integrationsproblem mellan elementen med mätningen .

4. Mät bara på en högtalare i taget ( stäng av den andra helt )

5. En smoothing på 1/12 visar ganska mycket av dippar och peakar i frekvensgången- samtidigt som det blir mer överskådligt än ingen smoothing alls. Men en mätning utan smoothing är mer detaljerad.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-17 15:50

Tangband skrev:Jonny1, du kan börja med det här:

1. Ställ in fönstret du mäter i till frekvensomfång 200-20000 hz. ( info under schröderfrekvensen i ett vanligt rum får man mäta på annat sätt. Den mesta infon under 300-400 Hz mäter bara hur rummet är, inte högtalaren )

2. Använd ett omfång på 50 db i fft skalan.

3. Prova mät 1 meter från högtalaren om du ska mäta båda elementen med delningsfilter, med miken exakt i höjd med diskanten. Ställ miken på ett stativ.
Med 1 meter från högtalaren så har du ungefär 50% direktljud från högtalaren i ett normalt rum. Mäter du närmare får du en högre procent direktljud, men du får istället integrationsproblem mellan elementen med mätningen .

4. Mät bara på en högtalare i taget ( stäng av den andra helt )

5. En smoothing på 1/12 visar ganska mycket av dippar och peakar i frekvensgången- samtidigt som det blir mer överskådligt än ingen smoothing alls. Men en mätning utan smoothing är mer detaljerad.


Gjorde mätning nu utan smoothing och 1m från hgt,samt 200-20k hz
Bilagor
test1.PNG
test1.PNG (124.33 KiB) Visad 3469 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav galder » 2018-11-17 16:00

Men glömde sätta 50db på y-axeln.
Plus att du mäter in en massa reflexer.
Mät gatade mätningar, 1m/3ms, via Arta.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav Tangband » 2018-11-17 17:27

galder skrev:Men glömde sätta 50db på y-axeln.
Plus att du mäter in en massa reflexer.
Mät gatade mätningar, 1m/3ms, via Arta.


Med 50 db skala kan smoothing på 1/12 eller 1/24 vara tillräckligt avslöjande och mindre brusigt för ögat att se än helt utan smoothing.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-17 17:47

Tangband skrev:
galder skrev:Men glömde sätta 50db på y-axeln.
Plus att du mäter in en massa reflexer.
Mät gatade mätningar, 1m/3ms, via Arta.


Med 50 db skala kan smoothing på 1/12 eller 1/24 vara tillräckligt avslöjande och mindre brusigt för ögat att se än helt utan smoothing.


Det är ju lite enklare och snällare att läsa av med smotthing för mig :D tanken är att få bort tydligheten av diskanten,då ska jag alltså få ner kurvan mellan 2k-20000hz.

så vet man vad man ska läsa av när man ska simulerar i xsim !
Bilagor
smoothing test.PNG
smoothing test.PNG (99.14 KiB) Visad 3442 gånger

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav Thomas_A » 2018-11-17 18:09

Bara en grej med x-sim ovan, har du verklinge 1.8 ohm motståndet inkopplat? Ser ut som du dragit genom det med en koppling till.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-17 18:30

Thomas_A skrev:Bara en grej med x-sim ovan, har du verklinge 1.8 ohm motståndet inkopplat? Ser ut som du dragit genom det med en koppling till.

Tackar så mkt,en miss helt klart!

Nu höjdes systemkurvan en del. :D :D
Bilagor
filter1.PNG
filter1.PNG (146.21 KiB) Visad 3432 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-17 18:50

Har labbat lite med basdelens filter(ökat spole och kondingvärde),kurvan sjönk en del mellan 1000hz och 4k,bör man få ner toppen mellan 10-15k?
Bilagor
filter1.PNG
filter1.PNG (128.73 KiB) Visad 3424 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav galder » 2018-11-17 18:57

En liten Quick guide för Arta så kan du få lite mer trovärdiga mätningar (snabbt ihopslängd)

Arta quick guide

Grundinställning

Välj "imp" i rutan (impulse response)
Välj gärna rutan till vänster om den växlar mellan Sv/ och Svat fönster
Välj "Setup"/"Audio devices" och fyll i data

När du skall börja mäta. Tryck på röd pil så får du upp ett fönster att välja mellan lite alternativ. "Rcord" för att mäta.


Du får upp en tät kort kurva- Detta är huvudsignalen. Du ser antagligen liknande men mindre sådana vilka är reflexer från något näraliggande föremål.
Tryck uppåt-pil (till höger) vid "Gain" så ökar storleken på signalen.
KLicka framför signalen och välj uppe till höger under "Marker", "Set". Detta är början på signalen som skall analyseras. Klicka sedan till höger om denna, och läs av tiden i millisekunder nedan till vänster. Klicka tills du når 3 ms och minst 128 samples.


För att visa mätningen

Välj "Analysis"
Välj "Unsmoothed DFT frequenze respons/Spectrum

För att spara mätningenatt använda i ett simuleringsprogram. Klicka på "M+P" längst ned till vänster (magnetud och phase).
Välj uppe till vänster "File"/"Export"/"ASCII-file", så sparas en textfil för detta syfte.

För att spara en bild trycker du på "Copy" nere till höger och fyller i vad du vill för text. O.s.v.

Justera först in fönstret.
Frekvens ex. 200-20.000Hz
Y-axel 50dB
Du kan flytta kurvan om den hamnar lite upp eller nedåt beroende på signalstyrkan. Använd pila uppe till höger.

Det var lite av grunderna. Lite andra inställningar kan göras om man vill. Läs manualen sedan du har testat lite.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav galder » 2018-11-17 20:01

Hur ser det ut om du fasvänder diskanten?
Toppen i mätningen ser ut att komma ifrån basen.
Öka filterordningen på basen.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-17 20:16

galder skrev:Hur ser det ut om du fasvänder diskanten?
Toppen i mätningen ser ut att komma ifrån basen.
Öka filterordningen på basen.

Så ser fasvändningen ut på höger bild
Bilagor
fasvänt disknat.PNG
fasvänt disknat.PNG (76.41 KiB) Visad 3391 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-18 14:27

galder skrev:Hur ser det ut om du fasvänder diskanten?
Toppen i mätningen ser ut att komma ifrån basen.
Öka filterordningen på basen.


Testade att öka spolvärdena rejält,och systemkurvan droppade en del.
Är detta något jag kan koppla ihop och testa? från 150hz och uppåt droppar den en del!
Frågan är hur en mätning blir efter detta,kan väl skilja en del från simulering kan jag tro :D :D


Har grejer liggandes,så inga onödiga inköp förrän man hittar bra koncept he he..
Bilagor
labba1.PNG
labba1.PNG (140.31 KiB) Visad 3324 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav galder » 2018-11-18 14:56

Jadu! Något är tokigt, basen ändrades ju inte för elementet separat!
Kan du inte lägga in mätfilerna (frekvens och impedans) i Basta. Där föreslår Basta värdena utifrån vald delningsfrekvens. Tror det blir lättare och kanske rimligare värden så. Ursäkta att det låter som om jag misstror dina föreslagna värden, det gör jag dock inte (har ingen aning, då jag i get har att gå på). :oops:
Men du kan ju alltid testa.
Den där mätningen ovan tyder ju på att du kanske skall ta bort nivåsänkningen på diskanten?
Du borde ju kunna se lite bättre om du mäter elementen separat utan filter, och visar båda mätningarna samtidigt.
Angående den fasvända diskanten, så brukar dippen bli smal och djup, vid en bra anpassad delning.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-18 16:33

galder skrev:Jadu! Något är tokigt, basen ändrades ju inte för elementet separat!
Kan du inte lägga in mätfilerna (frekvens och impedans) i Basta. Där föreslår Basta värdena utifrån vald delningsfrekvens. Tror det blir lättare och kanske rimligare värden så. Ursäkta att det låter som om jag misstror dina föreslagna värden, det gör jag dock inte (har ingen aning, då jag i get har att gå på). :oops:
Men du kan ju alltid testa.
Den där mätningen ovan tyder ju på att du kanske skall ta bort nivåsänkningen på diskanten?
Du borde ju kunna se lite bättre om du mäter elementen separat utan filter, och visar båda mätningarna samtidigt.
Angående den fasvända diskanten, så brukar dippen bli smal och djup, vid en bra anpassad delning.



Just de ja,kör med 4db nivåsänkning på disken,kan testa att plocka bort de först,och sedan göra en mätning ! :)
Bilagor
labba1.PNG
labba1.PNG (117.41 KiB) Visad 3296 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-18 17:18

Eller är en en relativt rak kurva att föredra? tänker på en hgt som spelar bra allround!

Bara en tanke :D

Får testa sista 2 alternativ och mäta iallafall..
Bilagor
labba2.PNG
labba2.PNG (93.66 KiB) Visad 3285 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav galder » 2018-11-18 18:23

Nu börjar det likna något.
MEN, den där basen bara MÅSTE brytas ned med ett högre ordningens filter. Men det får du väl titta på efter hur mätningen ser ut.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav AndersD » 2018-11-18 19:40

galder skrev:Nu börjar det likna något.
MEN, den där basen bara MÅSTE brytas ned med ett högre ordningens filter. Men det får du väl titta på efter hur mätningen ser ut.

Hur vet du det?
Som jag förstår det är det bara summakurvan som visas med filter!
Drivrarna visas väl ofiltrerade?
.....

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav AndersD » 2018-11-18 19:43

Eller inte?

När jag tittar lite noggrannare verkar det som det bara gäller basarna.
.....

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav Cortado » 2018-11-18 19:55

Jag tycker att det vore bra att veta hur mätningen gått till. Se uppställningen, reda ut om mätningen är liksom vettig innan man börjar med något annat. Det kan också vara bra att man reder ut de akustiska innan man börjar med filter.

Är det någon som kan tänkas hålla med här? :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav galder » 2018-11-18 20:53

OM ni läser mer än sista inlägget t.ex.

viewtopic.php?p=2019059#p2019059

Så ser ni att trådskaparen inte verkar följa procedurer utan kastar sig huvudstupa in i simuleringarna/mätningarna.
Ok någon av er kanske tar över då, over and out.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav Morello » 2018-11-19 17:18

Varför envisas folk med att glätta kurvorna så in i baljan?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2018-11-19 17:22

AndersD skrev:
galder skrev:Nu börjar det likna något.
MEN, den där basen bara MÅSTE brytas ned med ett högre ordningens filter. Men det får du väl titta på efter hur mätningen ser ut.

Hur vet du det?
Som jag förstår det är det bara summakurvan som visas med filter!
Drivrarna visas väl ofiltrerade?


Det vart fel inställt i xsim ,nu ändras drivrarna efter filter simuleringen.
Bilagor
labba2.PNG
labba2.PNG (89.15 KiB) Visad 3158 gånger

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav AndersD » 2018-11-19 19:35

galder skrev:...
Ok någon av er kanske tar över då, over and out.

:?:

Jag ställde en fråga till dig eftersom du (ganska tvärsäkert) uttryckte att det krävs ett filter av högre ordning. Eftersom responsen från basen inte visats med filtret inkopplad tyckte jag att det var ett märkligt påstående, men du har kanske mer info?

Det var väl inget att bli sur för?
.....

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: tonkurvor och simuleringar!

Inläggav jonny1 » 2019-01-12 17:54

galder skrev:Nu börjar det likna något.
MEN, den där basen bara MÅSTE brytas ned med ett högre ordningens filter. Men det får du väl titta på efter hur mätningen ser ut.


Hej!
Har inte haft tid därför dog tråden här lite.

En snabb fråga! jag vet att jag kastat inn mig i simuleringar och så direkt,men ville bara testa och se om simuleringar stämmer någorlunda med resultatet.

Hur vill du att kurvan på basen ska se ut? rita gärna på bild,och vilken ordning bör jag köra filtret på då?

Tidsbrist,men vill gärna sätta igång och labba när alla renoveringar och så är klara ;-)

En bild med 1st bas inkopplad och sedan med 2 st;-)
Bilagor
min center 2 element.PNG
min center 2 element.PNG (91.59 KiB) Visad 2865 gånger
min center.PNG
min center.PNG (101.02 KiB) Visad 2865 gånger


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster