AV-reciever och minidsp (bass management)?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kraniet » 2018-11-16 10:53

Jag delar mina frontar och basar med en minidsp. Jag har alltså satt L/R som large och delar 80 Hz i minidspn.
Visst är det så att om jag sätter sub off och front large så kommer all basinformation plus LFE att skickas till L/R?
Basinformationen från de andra högtalarna, skickas de också till L/R? Så om jag tex sätter surround till 120 Hz, skickas då LP-delen till frontarna (som då alltså kan tvingas spela mångdubbelt mer ljud i vissa frekvenser)?
För att inte riskera överbelasta L/R borde alltså alla andra högtalare delas vid 80 Hz i det här fallet?

DSPn inför ju en fördröjning som jag egentligen inte vet vad den är.
Men visst borde audysseys automatiska inställning lista ut korrekt fördröjning (anges ju som avstånd i recievern)?
Senast redigerad av Kraniet 2018-11-16 16:11, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp

Inläggav Belker » 2018-11-16 11:27

Är inte helt säker på hur bass mgmnt funkar, men vill också veta. På fråga två svarar jag ja, mätsystemet kommer att tro att du har typ 13 meter till frontarna och det kan man ju låta det tro!

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: AV-reciever och minidsp

Inläggav Kraniet » 2018-11-16 14:04

Belker skrev:Är inte helt säker på hur bass mgmnt funkar, men vill också veta. På fråga två svarar jag ja, mätsystemet kommer att tro att du har typ 13 meter till frontarna och det kan man ju låta det tro!


Låter ju logiskt. Du har testat eller?

Ang bassmanagement så har jag försökt googla men det är inte helt enkelt att hitta ett tydligt svar på frågan. Jag tror det fungerar så som jag beskriver men jag är inte helt säker.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp

Inläggav Belker » 2018-11-16 14:36

Jag har på det sättet, ja. Eftersom jag har Dirac på minidsp blir det en rejäl fördröjning. Kan inte kolla nu, men vill minnas att det är över 10 meter.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: AV-reciever och minidsp

Inläggav Tangband » 2018-11-16 16:49

Belker skrev:Jag har på det sättet, ja. Eftersom jag har Dirac på minidsp blir det en rejäl fördröjning. Kan inte kolla nu, men vill minnas att det är över 10 meter.


Även om fördröjningen genom minidsp ( med dirac ) skulle vara över tio meter borde det inte vara nåt problem. Bara fördröj center och surroundkanaler lika mycket i förhållande till frontarna.

Det vore däremot möjligen ett stort problem om minidsp:n endast satt på subbasarna och frontarna körts full range, eftersom basen genom minidsp:n då skulle bli fördröjd med över 10 meter. Låter inte bra.

Jag hade själv ( då jag bodde i hus ) ett kort tag två Xtz subbamp dsp slutsteg med digitala filter som var endast inkopplade på subbasarna jag hade då. Fick det aldrig att lira riktigt bra. Det blev en suddighet i ljudet precis vid delningen. Kanske berodde på fördröjningen med Xtz dsp ? Det kan förstås ha berott på ytterligare integrationsproblem i frontarna eftersom de då endast delades nedåt med 12 db/okt akustiskt.
Men säker på det är jag inte.
Jag är rätt så övertygad att ska man köra digital delning bör man göra det både högpass och lågpass.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Belker » 2018-11-16 17:27

Nej det är inga som helst problem. Bara att sätta rätt delay, som sagt. Biostärkaren ser inga subbar även om det finns lådor i rummet som ser ut som sådana. De är en del av frontarna. Om man har ”riktiga” subwoofers med dsp i sin set-up är det väl bara att ”flytta bort” dem i inställningarna så de blir i synk med resten?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Belker » 2018-11-16 17:36

För att återgå till Kraniets första fråga:
Kraniet skrev:Visst är det så att om jag sätter sub off och front large så kommer all basinformation plus LFE att skickas till L/R?

Kan man lita på detta? LFE ska väl ha 10 dB extra headroom för att man anser att frontsystem inte klarar detta? Mixas verkligen LFE in med frontarna med bibehållen nivå? Jag kan tänka mig att biostärkarfabrikanterna i all välvilja sänker LFE i detta fall, för att folk med svenssonfrontar inte ska få problem.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav gopnik » 2018-11-16 17:52

Säger inte standarden att all info i LFE också ska finnas i huvudkanalerna och att man därför kan kasta bort den vid nedmixning ... alltså inte göra någon nedmixning?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Belker » 2018-11-16 18:30

Ok, i så fall blir väl konsekvensen likväl att man förlorar en massa nivå på bomber och granater?
Ino cr80 har väl en funktion för att lägga ihop lfe med main? Frågan är om bioförstärkare gör så?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-16 18:31

gopnik skrev:Säger inte standarden att all info i LFE också ska finnas i huvudkanalerna och att man därför kan kasta bort den vid nedmixning ... alltså inte göra någon nedmixning?

Är det så? Isf är ju frågan om detta verkligen efterföljs? Jag är skeptisk.

Belker skrev:Ok, i så fall blir väl konsekvensen likväl att man förlorar en massa nivå på bomber och granater?
Ino cr80 har väl en funktion för att lägga ihop lfe med main? Frågan är om bioförstärkare gör så?

Inte till "main" men subutgångarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-16 18:44

Replik till inläggen före Andreas:

Ja, alla AVR som jag haft (Denon/Marantz/Onkyo) adderar LFE till front L/R om man anger NO SUBWOOFER.
Och ja, alla kanaler som delas som SMALL routar basen till front L/R (eller till subwoofer om man har det).
Och nej, LFE-kanalen finns inte dubblerad i frontkanalerna.

Min Marantz lider dock av det fenomen som även vissa Denon har - att receivern löser ut om man matar infrabas via frontkanalerna (NO SUBWOOFER). Så visst finns det information i LFE-kanalen som inte ligger i frontkanalerna. För flera år sedan roade jag mig med att ansluta en 31-bands RTA på lågnivåutgångarna på receivern för att se vad som faktiskt kommer ut på respektive kanal beroende på vilken speaker config man valt. Exakt vilka slutsatser jag kom fram till har jag glömt, men att det är som jag skriver ovan kommer jag ihåg. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Belker » 2018-11-16 18:46

AndreasArvidsson skrev:Inte till "main" men subutgångarna.

Ok. Betyder det att lfe begränsas till <80 hz med den metoden? Lfe går väl lite högre om jag minns rätt. Hade det inte varit bättre om lfe summerades in innan delning? Säker på att Ingvar har ett bra svar...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-16 18:51

Jag har noll koll på Ino men ett tips för att reda ut frågorna i tråden är att söka på bass management och LFE på nätet. Det finns många bra sajter som beskriver hur det hänger ihop. Dolby har också rätt bra info.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-16 18:56

Förtydligande: den som skapar ljudspåren kan naturligtvis medvetet välja att lägga LFE-spårets basinformation även i Front L/R, men det har ju inget med bass management att göra.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kraniet » 2018-11-17 15:38

På en del ställen säger de dock att LFE förloras när man inte har subwoofer och att man måste ställe LFE+main för att få LFE till frontarna. LFE+main sägs på andra ställen bara göra så att frontarnas bas dubbleras till sub-ut.

https://denon.custhelp.com/app/answers/ ... ll-setting

Tycker det är väldigt kasst att det inte tydligt står i manualen till recievern vad som gäller
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-18 10:16

Du länkar till denna text från Denon, men jag är nästan jättesäker på att det inte funkar så som dom skriver:

Denon Custhelp skrev:"LFE + Main" will distribute low frequencies and LFE (Low Frequency Effect) to the Front channels and SW pre-out.


Min erfarenhet (och efter att nu ha kollat i flera Marantz- och Denon-manualer) säger att LFE-signalen aldrig* skickas till FRONT-kanalerna. Det är bara FRONT-kanalernas bas som skickas till SUBWOOFER.
T.ex. från Denon och Marantz:

"LFE+Main: Low frequencies from speaker channels that have been set to “Large” are reproduced from those speakers as well as from the subwoofer(s)."
Och:
"LFE signals during playback of Dolby Digital or DTS will be played through the subwoofer."

Som sagt, det där går att mäta på lågnivåutgångarna för respektive kanal (om man har LINE OUT för alla kanaler). Om jag är sysslolös någon dag kanske jag gör det igen...

*) Resonemanget ovan gäller förstås bara då man har subwoofer. Har man ingen subwoofer kan man inte välja LFE+Main. Då går alltid LFE till FRONT-kanalerna. Man kan inte välja FRONT=SMALL om man inte har subwoofer.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Belker » 2018-11-18 10:28

Kalejdokom skrev:...

*) Resonemanget ovan gäller förstås bara då man har subwoofer. Har man ingen subwoofer kan man inte välja LFE+Main. Då går alltid LFE till FRONT-kanalerna. Man kan inte välja FRONT=SMALL om man inte har subwoofer.


Men kan man lita på att LFE mixas in till front med oförminskad nivå?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-18 10:38

Faktum är att LFE bör mixas in 10dB starkare än frontkanalerna för att bibehålla korrekt nivå. Min erfarenhet av olika receivers och blurays är att alla gör olika, men sällan helt korrekt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Belker » 2018-11-18 10:43

Ja, det är det jag håller mig skeptisk till. Jag tror inte Denon et al vågar mixa in LFE 10 dB starkare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-18 11:00

På de receivers jag har (och har haft) finns möjlighet att ställa in 0dB/-10dB för LFE-kanalen. Man kan alltså välja om man vill dämpa eller inte.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Belker » 2018-11-18 11:11

Ok. Har Yamaha. Får gräva lite i menyerna och läsa på.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav genstruktur » 2018-11-21 10:24

Jag håller med Kalejdokom och Andreas. Så här står det i min manual till Yamaha RX-A3030.

Extra bass är väl det som brukar heta LFE+Main i Denon tex.

Bild

Bild


Det är väl vissa blurayspelare som brukar göra fel och kasta bort lfe-spåret om man sätter sub till "no"?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Belker » 2018-11-21 17:02

Fast jag tycker inte det där ger entydigt svar på om LFE mixas in i front med rätt (+10dB) nivå.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav genstruktur » 2018-11-21 17:06

Belker skrev:Fast jag tycker inte det där ger entydigt svar på om LFE mixas in i front med rätt (+10dB) nivå.


Nä inte just det, men de andra frågorna i tråden svarade det på 8)

Den där inställningen för nivå LFE har funnits i de Denonreceivers jag ägt, man kan ändra som man själv vill.

Yamaha kanske anser att man inte skall kunna ställa in fel? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kraniet » 2018-11-22 09:15

Känns som att alla förväntar sig att man använder en sub på LFE-kanalen.

Får nog testa att koppla det så och se om det funkar hyffsat. Betalar jag 200 kr för adyssey appen då kan jag dra i EQn själv. Den går ju dock bara ner till 20 Hz..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav genstruktur » 2018-11-22 12:07

Belker skrev:Fast jag tycker inte det där ger entydigt svar på om LFE mixas in i front med rätt (+10dB) nivå.


En inställning till som brukar finnas på Denon men som saknas på Yamaha (i alla fall på de jag ägt) är LPF for LFE också. Men det skall väl stå på 120 hz, enligt standard, och inget annat vad jag vet?
Kanske är det så att Yamaha helt enkelt skippat dessa val eftersom det finns risk att man ställer in fel?
Senast redigerad av genstruktur 2018-11-22 12:20, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav genstruktur » 2018-11-22 12:09

Kraniet skrev:Känns som att alla förväntar sig att man använder en sub på LFE-kanalen.

Får nog testa att koppla det så och se om det funkar hyffsat. Betalar jag 200 kr för adyssey appen då kan jag dra i EQn själv. Den går ju dock bara ner till 20 Hz..


Så är det nog till viss del. Där är väl cr80 bra då man kan ta in lfe kanalen i filtret och sen mixa in den i frontarna korrekt, slipper man ställa in det i receivern som riskerar att göra fel.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kraniet » 2018-11-23 14:32

Nu har jag provat utan minidsp.
Måste säg att ljudet till frontarna ryckte upp sig ett par snäpp. Mitt problem med luddigt fokus blev också bättre. Surroundljudet blev klart bättre.
Baseffekter tyckte jag blev bättre men vad det beror på är kanske svårare att veta..

Jag har meckat idag på lunchen för tt få MultiEq appen att fungera med min 1608. Recievern behövde uppdteras men det gjorde den inte fören jag drog ur sladden och gjorde en "mjuk restart".. Kontakten med nätverket är minst sagt under all kritik och allt tar en herrns tid, kan inte ha mycket till processor..
Aja till slut fick jag det att fungera. Men jag vet inte om appen tillför så jättemycket. Ganska B utformad och svåranvänt på en liten telefonskärm.. Måste kanske investera i en platta..
Till subben kan man använda sex ingreppspunkter men Q är fixerat så det blir ganska svårt att få till en jämn kurva. Sen slutar den ju vid 20 Hz så vad som händer därunder vet jag ej.. Måste mecka lite mer innan jag kan fälla nåt avgörande omdöme. Men so far så är jag inte superimponerad..

Ang gångtider via minidspn så verkar det handla om ca 0,3m skillnad på frontarna och uppåt metern till basarna. Jag har då nästan inga ingrepp i frontarna men destå mer till basarn. Med minidsp hade jag ju också en skillnad i tid mellan vänster och höger högtalre och en nivåskillnad på 0,5 dB enligt audyssey. Den skillnaden finns inte då högtalarna är kopplade direkt till recievern.

Men det kan också var det att jag använder en äldre reciever på 5.1 ingångarna som är problemet.. Borde väl skaffa ordentliga slutsteg också.. :roll:

edit: Marantz 1608 låter väldigt bra men den är lite bänglig att hantera. Efter uppdatering fungerar dock internetradion också. Så har du en liknande apparat se till att den är uppdaterad..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Tangband » 2018-11-23 17:49

Nyligen prissänkt, väldigt prisvärt. https://www.thomann.de/se/dbx_driverack_pa2.htm

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav genstruktur » 2018-11-24 11:07

Nu vet jag inte vilken minidsp som åsyftas i tråden men när jag provade så tyckte jag nog att ljudet degraderades märkbart vid analog in/ut ur mindspn.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster