AV-reciever och minidsp (bass management)?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Tangband » 2018-11-24 11:13

genstruktur skrev:Nu vet jag inte vilken minidsp som åsyftas i tråden men när jag provade så tyckte jag nog att ljudet degraderades märkbart vid analog in/ut ur mindspn.


+1 på den. Man måste nog upp i prisklass åtminstone lite. Minidsp kostar under tusenlappen och det innebär säkerligen kompromisser. Jag har testat mitt Dbx driverack pa2 i samband med testen av jbl lcr305. Kopplade Yamaha wxc 50 direkt till 305 och provade sedan yamahan via Dbx till 305 med alla filter avstängda. Skillnaden var minimal men kunde ändå höras som en ytterst svag försämring i transparens .
Största fördelen med ett dsp- filter anser jag uppkommer då man använder filterfuntionen på lågnivå i dsp: n fullt ut.
Dvs kör helt aktivt utan passiva delningsfilter.
Kanske en kontroversiell åsikt här på faktiskt.io, men knappas på andra forum world-wide.

Med billiga dsp:s och billiga eller enkla passiva delningsfilter riskerar man att få båda teknikernas nackdelar om man kombinerar dessa.
På andra forum rapporteras det om ytterst transparenta dsp filter från Xilica och DEQX . Men då är vi i en annan prisklass, 10 eller 50 gånger dyrare än minidsp.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav genstruktur » 2018-11-24 12:15

Dbx driverack pa2, är den helt analog?

Xilica har jag läst lite gott om på andra forum. Men vid en snabb googling så verkar priserna börja vid 8000kr. Precis som du säger lite dyrare. Men det kan det vara värt om man nu får en högklassig peq och delningsfilter.

Finns ju någon tråd om Emotiva BasX MC-700 här på forumet som går använda som peq med. Kanske också är bra?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav darkg » 2018-11-24 12:25

genstruktur skrev:Dbx driverack pa2, är den helt analog?



Nej nej!
Don’t just do something, sit there.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kraniet » 2018-11-24 13:34

Ska man använda reciever så är det ju endadt analoga signaler man har att jobba med.
Ska testa att använd minidspn till subben enbart. Svårt att tro att det går att höra nån försämring av den där.

Det är en 2x4 jag har.

Edit: hade jag trott att det gick hade jag byggt mig ett 18/30 analogt filter med fem morello peq per baskanal. (men småelektronik är inget jag har haft så mycket framgång med..)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Tangband » 2018-11-24 16:50

Det du bör se upp med är eventuell fördröjning av signalen genom minidsp:n . Har du kollat hur stor den är ?
Du kan ju prova köra 12 db filter via din marantz och 24 db från minidsp:n vid 80 hz.
Jag skulle även prova köra vägghögtalarna odelat nedåt, ( ställda på large ) pluggade, inverterade, och testa 12 db filter i stereo vid 55 hz med minidsp:n.
( Phil Budds rekommendation om man inte har ett komplett dsp - filter för hela registret )


Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav genstruktur » 2018-11-24 22:41

darkg skrev:
genstruktur skrev:Dbx driverack pa2, är den helt analog?



Nej nej!


Nähe :cry:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Kraniet » 2018-11-25 10:23

av länkar ovan att döma så verkar minidsp vara nog så transparent. Duger kanske till basdrift.

Men då kommer nästa fråga. Om jag kör frontarna direkt från recievern så delas de antagligen med 2a ordn LR. Är det klokt att ändå köra 30 dB/oktav till basarna?

edit: ang skillnaden i gångtid så handlar det om en meter för basarna. Så inget jätteakut, det kan ju recievern kompensera för. En sak med att använda minidspn som eventuellt är bättre är att nivån sänks ca 5-6 dB så jag behöver inte sänka basnivån lika mycket i recievern.

Ang att dela lägre än 80 Hz så låter det absolut sämre. Det finns en helt annan kropp och "slam" när jag delar vid 80Hz. Det är nu när jag kört allt direkt via recievern alltså, blir ju väldigt enkelt att byta mellan delningar. Exakt hur det summerar vet jag ju dock inte så skillnaden i ljud behöver ju inte bara bero på delningsfrekvensen (även om det förstås är en stor skillnad mellan att låta två 15" basar spela högre i frekvens jämfört med frontarnas basar..)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Tangband » 2018-11-25 11:35

Kraniet skrev:av länkar ovan att döma så verkar minidsp vara nog så transparent. Duger kanske till basdrift.

Men då kommer nästa fråga. Om jag kör frontarna direkt från recievern så delas de antagligen med 2a ordn LR. Är det klokt att ändå köra 30 dB/oktav till basarna?

edit: ang skillnaden i gångtid så handlar det om en meter för basarna. Så inget jätteakut, det kan ju recievern kompensera för. En sak med att använda minidspn som eventuellt är bättre är att nivån sänks ca 5-6 dB så jag behöver inte sänka basnivån lika mycket i recievern.

Ang att dela lägre än 80 Hz så låter det absolut sämre. Det finns en helt annan kropp och "slam" när jag delar vid 80Hz. Det är nu när jag kört allt direkt via recievern alltså, blir ju väldigt enkelt att byta mellan delningar. Exakt hur det summerar vet jag ju dock inte så skillnaden i ljud behöver ju inte bara bero på delningsfrekvensen (även om det förstås är en stor skillnad mellan att låta två 15" basar spela högre i frekvens jämfört med frontarnas basar..)


Jag har inget bra svar på det. Egentligen förordar ju thx delningen som sitter i din Marantz en delning 12db nedåt för frontarna och 24db mot basarna. Alltså 24 db/okt med minidsp. Det förutsätter ju som bekant att dina vägghögtalare faller av naturligt vid den frekvensen likt en sluten låda med 12 db/okt. Så summan blir 24/24. Nu bor du ju i ett rum och inte i en biograf. Det borde innebära att den naturliga avrullningen med vägghögtalarna troligen inte är 12 db oktav. Kanske mindre, kanske mer, kanske vid en annan frekvens.

Min egen erfarenhet är att det troligen inte blir jättebra med ett fast värde som provas, i det här fallet 80 Hz. Det skulle lika kunna gärna bli bättre med delning vid 85 eller 75 Hz- eller nånstans däremellan.


Prova helt förutsättningslöst olika delningar- testa 30 db på basarna och se hur det låter. Du kan ju prova dela vid 80 Hz med maratzen (12 db för vägghögtalarna ) sedan helt förutsättningslöst dela minidspn nånstans mellan 76-84 Hz med 24 db. Vid nån frekvens kommer det låta mer sömlöst än andra. Det är nog inte troligt att det sker vid 80 Hz båda vägarna.
Kör du basarna i stereo eller mono ?

Edit: en dsp processor eller dac kan lika gärna färga i basen som i diskanten. Lts test nyligen på oppo sonica dacen och Sonos connect visade att de hade färgningar i basområdet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: AV-reciever och minidsp (bass management)?

Inläggav Tangband » 2018-11-25 13:34

Kraniet- om du sätter en stor konding i serie med boomern och använder 12 db filtret i marantz så har du ett 18 db filter.
Borde då fungera med 30 db från minidsp- alltså ett 18/30 filter :)

...med brasklapp att det kanske är en dålig idé med passiv delningsteknik i EMK området.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster