Bästa sättet att spela in en flygel och tvärflöjt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Bästa sättet att spela in en flygel och tvärflöjt?

Inläggav Tangband » 2018-11-25 16:26

Hur anser ni att man på bästa sätt spelar in dessa två instrument ?
Vi pratar om lösa mikrofoner ( ingen zoom alltså ). Konsertsal på 30 * 20 meter. Hur många mickar behövs? Vilken konfiguration ?
Vad säger proffsen ?

Jag börjar själv med ett nybörjarpåstående: två kondensatormickar i x/y konfiguration ca 2 meter högt på stativ, där flöjtisten har ca 1 meter från miken och flygeln 1 meter. Miken står alltså mellan flygeln och flöjtisten. Avstånd mellan pianist och flöjtist ca 2,3 meter.

Är detta helt fel ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa sättet att spela in en flygel och tvärflöjt?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-25 17:28

Jag är amatör men tycker inte det är inte helt fel. Personligen hade jag nog kört ORTF eller AB före XY. Mikrofonernas placering i höjdled kan ge lite olika resultat. Jag skulle undvika att ha instrumenten alltför långt ut på kanterna. Är det en live-situation eller har du möjlighet att testa innan?


Finns en del att läsa här, http://www.sengpielaudio.com/Fragen08.htm eller http://www.sengpielaudio.com/SRAflash.swf Där kan man knappa in lite data och se vad som händer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa sättet att spela in en flygel och tvärflöjt?

Inläggav Tangband » 2018-11-25 18:31

Tack för länken och input :)
Jo, tänkte att det vore en live-situation.
Fler som provat spela in dessa instrument?