Hur "repareras" ospelbara filer med omrippning i dBpoweramp?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Hur "repareras" ospelbara filer med omrippning i dBpoweramp?

Inläggav matssvensson » 2018-11-25 19:30

Vad händer egentligen när man kör dBpoweramp Music Converter?

Jag köpte och laddade ner J Mascis Elastic Days från HDtracks (24 bit 96 kHz), men det gick inte att spela filerna genom min Linn DS spelare. Minns att jag någon gång fått tipset att köra filer som inte funkar genom dBpoweramp Music Converter och minsann, när jag kört om filerna lossless uncompressed med samma samplingsfrekvens och samma bitdjup så funkade filerna. En av filerna fick jag göra flera försök med, men till slut så funkade den också.

Vad är det jag egentligen gör med denna operation? Varför funkar filerna inte från början och varför får denna operation dem att fungera? Ändras någon data? Kan det ske någon försämring med operationen? Förbättringen är ju uppenbar, för nu går de ju att lyssna på nu! Ska jag vara nöjd, eller ska jag begära nya filer från HDtracks?

Ser tacksamt fram mot tips och vägledning.

mvh, mats

Edit: ändrat trådtitel.
Senast redigerad av matssvensson 2018-11-28 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad händer när jag kör dBpoweramp Music Converter?

Inläggav Tangband » 2018-11-25 20:12

matssvensson skrev:Vad händer egentligen när man kör dBpoweramp Music Converter?

Jag köpte och laddade ner J Mascis Elastic Days från HDtracks (24 bit 96 kHz), men det gick inte att spela filerna genom min Linn DS spelare. Minns att jag någon gång fått tipset att köra filer som inte funkar genom dBpoweramp Music Converter och minsann, när jag kört om filerna lossless uncompressed med samma samplingsfrekvens och samma bitdjup så funkade filerna. En av filerna fick jag göra flera försök med, men till slut så funkade den också.

Vad är det jag egentligen gör med denna operation? Varför funkar filerna inte från början och varför får denna operation dem att fungera? Ändras någon data? Kan det ske någon försämring med operationen? Förbättringen är ju uppenbar, för nu går de ju att lyssna på nu! Ska jag vara nöjd, eller ska jag begära nya filer från HDtracks?

Ser tacksamt fram mot tips och vägledning.

mvh, mats


Fungerar det att köra filerna från HDtracks direkt från datorn utan att behöva använda dBpoweramp Music Converter?

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad händer när jag kör dBpoweramp Music Converter?

Inläggav matssvensson » 2018-11-25 20:46

Normalt brukar det funka utmärkt. Men ibland blir det så här, och då undrar jag varför?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad händer när jag kör dBpoweramp Music Converter?

Inläggav Bill50x » 2018-11-26 12:21

matssvensson skrev:Normalt brukar det funka utmärkt. Men ibland blir det så här, och då undrar jag varför?

Det är ett intressant spörsmål. Jag har haft några filer som gått alldeles utmärkt att spela i datorn (med VLC och foobar) men där min Squeezebox vägrat. Då har jag kört en konvertering i dB och därefter har det fungerat i SB'n. Ibland har jag dock varit tvungen att först konvertera till Wav för att sedan konvertera tillbaka till flac.

Eftersom du har/haft samma problem med din Linn DS, kan det ha något med nätverk och distribution att göra?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad händer när jag kör dBpoweramp Music Converter?

Inläggav matssvensson » 2018-11-26 14:24

Bill50x skrev:kan det ha något med nätverk och distribution att göra?

Ingen aning. Det är därför jag önskar att någon insatt kan upplysa mig om vad som egentligen händer. Jag har svårt att förstå hur felfallet jag beskriver skulle ha med nätverk eller distribution att göra. Spelaren/kontrollappen hittade filerna i biblioteket och de gick att addera till en spellista, men de spelades aldrig. Inte förrän jag körde dem igenom Music Converter.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad händer när jag kör dBpoweramp Music Converter?

Inläggav goat76 » 2018-11-26 14:31

matssvensson skrev:Vad händer egentligen när man kör dBpoweramp Music Converter?

Jag köpte och laddade ner J Mascis Elastic Days från HDtracks (24 bit 96 kHz), men det gick inte att spela filerna genom min Linn DS spelare. Minns att jag någon gång fått tipset att köra filer som inte funkar genom dBpoweramp Music Converter och minsann, när jag kört om filerna lossless uncompressed med samma samplingsfrekvens och samma bitdjup så funkade filerna. En av filerna fick jag göra flera försök med, men till slut så funkade den också.

Vad är det jag egentligen gör med denna operation? Varför funkar filerna inte från början och varför får denna operation dem att fungera? Ändras någon data? Kan det ske någon försämring med operationen? Förbättringen är ju uppenbar, för nu går de ju att lyssna på nu! Ska jag vara nöjd, eller ska jag begära nya filer från HDtracks?

Ser tacksamt fram mot tips och vägledning.

mvh, mats


Bra val av musik, jag har alltid varit ett fan av Dinosaur Jr. och J är en sjuhelvetes gitarrist. Normalt sett ogillar jag solon men med hans ibland låt-långa varianter så går det på något sätt bra för mig. :)

Vilket format är musikfilerna i, flac, alac eller annat?
Hade Linn stöd för alac innan apple släppte på kontrollen?
Jag vet att det är ett långskott, men kanske behöver du bara uppdatera din spelare?

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad händer när jag kör dBpoweramp Music Converter?

Inläggav matssvensson » 2018-11-26 19:52

Ja, jag tycker verkligen om hans soloplattor :D.

Precis som det brukar stå i recensionerna så får hans melodikänsla fritt spelrum utan den elektrifierade ljudmatteväggen i Dinosaur Jr, även om det var just den melodikänslan som fick mig att fastna för det projektet också en gång i tiden.

Omvandlingen sker från flac till flac, lossless uncompressed med samma samplingsfrekvens och bitdjup som originalfilerna. Så vad gör omvandlingen egentligen, förutom att filerna blir spelbara?

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Hur "repareras" ospelbara filer med omrippning i dBpower

Inläggav rqu » 2018-11-29 01:15

Jag misstänker att det är själva flac-kodningen som inte gillas, eller någon tag som ligger i filen. Jag antar att filen bara omvnadlas till wav och sen kodas om igen till flac.
Kan du testa det här verktyget eller något annat som inte borde göra så mycket bus med filen?
http://flacfrontend.sourceforge.net

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur "repareras" ospelbara filer med omrippning i dBpower

Inläggav matssvensson » 2018-11-29 10:53

Tack för ledtråden och tipset. Ska testa nästa gång jag stöter på problemet. Nu fungerar ju filerna och jag har slängt filerna som inte gick att spela av.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster