Banankontakter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-11-29 15:19

Jag har hittills skruvat mina kablar i slutsteg och högtalare med vetskapen att det kommer glappa och också råkat ut för att det gör det.
Det är på tiden att installera detta på riktigt sätt, dvs med banankontakter, ja, frågan har varit uppe i flera trådar tidigare men min fråga är lite avvikande för att fortsätta på någon av trådarna jag hittat.

Vad som diskuterat tidigare är rörbananerna bra (t.ex Multi Contact SLS4-B), vilka andra kontakter är lämpliga?
Bild
Jag får för mig att "multiple-spring wire plug" har god kontakt med flera smala kontaktelement, högt kontakttryck och solid anslutning som inte glappar?
Bild
Jag glömde förstås Wago-kontakten i inlägget. Det är också en bra kontakt med relativt liten kontaktyta med högt kontakttryck:
Bild
Jag är mer skeptisk till "lamella basket"
Bild
Då det är fler kontaktytor som ska fungera på dessa och jag tidigare haft problem med modellen.

Nu till det egentliga problemet, Helst vill jag ha säkerhetsbananer men det går ju bort då varken slutsteg eller högtalare tar dessa. Som kortslutningsskyddade återstår då bara de med flexibelt hölje, men bland dessa hittar jag bara "lamella basket"-varianten, letar jag dåligt?
Dessa är väl visserligen vad som oftast används på arbetet och inte stött på problem med de högkvalitativa, men det känns inte som den bästa lösningen, eller är det en bra kontakt, rätt konstruerad? Detta verkar ju vara den enda kontaktering som används till både säkerhetsbananer och bananer med fjädrande hölje.
Av de tre varianter jag tycker ser bäst konstruerade ut finns ingen varken helt isolerad eller med fjädrande isolering, vad kommer detta sig? Är de med fjädrande korg bättre!?

Denna variant känns mest önskvärd:
Bild
Alternativt
Bild
eller
Bild
Men de alla har ju en "kontaktkorg" finns inte denna variant med skydd med solid kontakt?
Senast redigerad av Frisk 2018-11-29 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Banankontakter

Inläggav nuffe » 2018-11-29 16:25

Jag använder nr två i din lista, och är mycket nöjd.
En fördel med, "multiple-spring wire plug" är det är lätt plugga in en till om man vill prova något.
Tror de kallas lab. kontakt också.

Jag har lött fast mina kablar i dem, använder inte den medföljande skruven.

Har inte fått tummen ur och satt dem på förstärkar sidan ännu. Men en dag....

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-29 16:37

Kina-kopior får man se upp med!

"Lamella basket" fungerar nog om det är rätt material i fjädrarna, gå på Multi Contact (Stäubli Electrical).

"Multiple-spring wire plug" tror jag egentligen heter Büschelstecker och originalet är framtaget av Hirschmann.

Båda fabrikaten är rimligt prissatta.

Ett annat alternativ är knivbananer men de brukar inte vara förgyllda (om det är ett krav). Palle länkade till dessa, https://www.ebay.co.uk/itm/24-GOLD-4mm- ... 2285259683

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Banankontakter

Inläggav nuffe » 2018-11-29 17:10

Är det nån som vet hur mycket guld det är i "guld beläggningen"?
Misstänker att det är väldigt lite i den metallblandningen.
Och är det nödvändigt med guld beläggning?


Henrik

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-11-29 17:30

RogerGustavsson, länken verkar blivit "förenklad" och fungerar tyvärr inte.
Är det dennta?
https://www.ebay.co.uk/itm/24-GOLD-4mm-BANANA-PLUGS-Solder-Screw-Audio-Connectors-for-Speaker-Cable-/292285259683
Jag har använt alla typerna i jobbet och har ju inte märkt några problem. Dock känns det bättre med en solid kontakt. Att hänga på en "korg" som trycks mot kontakten känns inte riktigt rätt, att kontakten i honan är bra tvivlar jag inte på men att ha så stor area som klämmer åt runt hankontakten känns som det blir väldigt lågt tryck i och med att det är fördelat på så stor area. Förstaalternativet är också lite så, väldigt stor kontaktarea, samtidigt brukar de ju ha ganska högt kontakttryck.

Helst vill jag nog ha nummer 2 i listan, eller egentligen en vinklad variant av den, men kanske ska gå på en vinklad variant av nr5, om det finns, då den antagligen är tillräckligt bra och har minimal risk för kortslutning... Kanske 1, 2 eller 3 vid källan och någon av de andra vid lasten där risk för kortslutning existerar...

Hur mycket guld det är i pläteringen brukar ju framgå ur databladet, gäller att hålla koll på om det är µm eller µ-tum bara.. Båda förekommer och det är ju viss skillnad... men inte så lätt att hitta rätt datablad på produkter på ebay.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Banankontakter

Inläggav peterh » 2018-11-29 18:31

Jag klämmer på "gafflar" på kablarna och trivs bra med att dra åt skruven i kontaktlisten. Bananer
riskerar att åka ut, vilket är obra med rörslutsteg.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-29 18:51

nuffe skrev:Är det nån som vet hur mycket guld det är i "guld beläggningen"?
Misstänker att det är väldigt lite i den metallblandningen.
Och är det nödvändigt med guld beläggning?


Henrik


Multi Contact säger att de är hårdförgyllda och på de jag har sitter guldet kvar. Schweizarna har ju lite "kultur" på området med firmor som Fischer och Lemo. Kina-kopior kan ha ett tunt lager som snabbt örsvinner. Nu är det förmodligen inte ett måste med guld på högtalardon men det ger "feel good", speciellt om de sitter förgyllda don i den mötande kontakten. På småsignalsidan är det mera angeläget. Det går annars bra att rycka lite i sina don då och då...

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-11-29 23:55

Om det är guld eller inte kanske inte spelar så stor roll, men man vill nog gärna ha en plättering kvar, hellre en förnicklad än en förgyld där guldet trillat bort.

Jag får nog skicka ett mail och fråga hur de tänker med de olika teknikerna, i princip alla moderna labb-kontakter tycks vara med korg. De verkar också klara ~50%mer ström än i alla fall 1&3 i förstainlägget, ~30A jämfört med ~20A. Kanske det är en bättre teknik om den utförs på rätt sätt ändå?

Även gafflar är något att beakta. De saknar ju fjäderlasten och får kanske dras över tid och har kortslutningsrisk men sitter väl hårdare vilket av den anledningen minskar risken för kortslutning.

Jag är inte kabeltroende så att jag tror jag behöver dyra kontakter, men tillräckligt realist att jag förstår en dålig kontakt kan ställa till det... besvärligt...

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Banankontakter

Inläggav Kraniet » 2018-11-30 09:45

Jag köpte nyligen Nakamichi BFA kontakter, rätt så snygga och bra pris på ebay. Eller ja det beror ju på hur man räknar, men styckpriset med postens avgift blir lågt

Finns flera säljare, denna tex

https://www.ebay.co.uk/itm/20x-Nakamich ... rk:30:pf:0


Annars kan man söka på bfa rhodium som dessa från tyskland:

https://www.ebay.co.uk/itm/1-paire-2-pi ... rk:11:pf:0
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-11-30 09:50

Kraniet skrev:Jag köpte nyligen Nakamichi BFA kontakter, rätt så snygga och bra pris på ebay. Eller ja det beror ju på hur man räknar, men styckpriset med postens avgift blir lågt

Finns flera säljare, denna tex

https://www.ebay.co.uk/itm/20x-Nakamich ... rk:30:pf:0


Annars kan man söka på bfa rhodium som dessa från tyskland:

https://www.ebay.co.uk/itm/1-paire-2-pi ... rk:11:pf:0


Tack för tipset! Är aluminium-höljet isolerat från kontaktledningen? Annars ser det ut att vara extra stor kortslutningsrisk... då räcker det ju med att ena kontakten är ur för att få kortis...

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-11-30 10:08

Jag hittade denna information på Multi Contacts hemsida:
http://direct.dksh.com.au/files/content ... nciple.pdf
Det ser ändå ut som fjädern är en bra konstruktion, jag har aldrig sett "taggarna" som går in mot stången utan bara delen som går ut mot mottagardelen. Även när när jag vet konstruktionen och tittar på en faktisk kontakt kan jag inte se mönstret som går inåt. Är det delat i små kontaktpunkter blir det ju en helt annan sak och plötsligt designat precis så som jag tyckte det borde... Utöver att det känns onödigt med dubbla kontaktövergångar.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Banankontakter

Inläggav Kraniet » 2018-11-30 17:59

Finns nakamichi med hölje i plast också. Typen knivbanan heter alltså BFA på internationalistiska..

tex här
https://www.ebay.co.uk/itm/Nakamichi-Go ... 0505.m3226

Finns ju också varianten med krympplast.

https://www.ebay.co.uk/itm/14pcs-CMC-Go ... rk:23:pf:0


Skruvarna ska nog dock ses som en fixering inför lödning endast. Speciellt om din kabel är tunn.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Banankontakter

Inläggav Laila » 2018-12-01 16:22

Frisk skrev:....

Finns flera säljare, denna tex

https://www.ebay.co.uk/itm/20x-Nakamich ... rk:30:pf:0 ....

Tack för tipset! Är aluminium-höljet isolerat från kontaktledningen? Annars ser det ut att vara extra stor kortslutningsrisk... då räcker det ju med att ena kontakten är ur för att få kortis...

Det är inte aluminium i höljet*, det är någon form av plast även om någon här på forumet påstått sig ha kortslutit pga "metallhöljet". Jag har ett gäng själver så jag är hyggligt säker om man nu inte gått från plast till metall . . . vilket jag betvivlar . . . typ. :)

* Även om det liknar metall också irl vid en snabb okulärbesiktning. Jag tog för säkerhets
skull å resistansmätte för att vara 100% säker.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-01 23:21

Är det någon som nyttjar varumärket Nakamichi för eget ändamål? Ursprungsland verkar vara Kina och någon koppling dit har väl inte Nakamichi?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-01 23:50

Avråder från alla kontakter med snurrande kontaktkorg.

Liksom från alla som har skruvanslutning i den andra änden. Helknasigt att det ens görs sådana kontakter. Man använder ju banankontakter just för att slippa skruvförbindelser! :lol:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Banankontakter

Inläggav Laila » 2018-12-02 01:02

IngOehman skrev: Avråder från alla kontakter med snurrande kontaktkorg.

Liksom från alla som har skruvanslutning i den andra änden. Helknasigt att det ens görs sådana kontakter. Man använder ju banankontakter just för att slippa skruvförbindelser! :lol:


Vh, iö


Jo, men det hindrar ju kanske inte att man kan löda dem . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Banankontakter

Inläggav Laila » 2018-12-02 01:04

RogerGustavsson skrev:Är det någon som nyttjar varumärket Nakamichi för eget ändamål? Ursprungsland verkar vara Kina och någon koppling dit har väl inte Nakamichi?

Gissar på ren å skär varumärkesstöld tyvärrer . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Banankontakter

Inläggav EmuMannen » 2018-12-02 14:36

Laila skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det någon som nyttjar varumärket Nakamichi för eget ändamål? Ursprungsland verkar vara Kina och någon koppling dit har väl inte Nakamichi?

Gissar på ren å skär varumärkesstöld tyvärrer . . . typ. :(

Jag har också en påse billiga Nakamichi-bananer från Kina. Jag tror inte de har varit i närheten av någon representant från Nakamichi. Trycket av varunamnet på aluminiumhylsorna är billigt och de gängar upp sig bara man tittar på dem. Kan inte rekommendera dem till någonting egentligen. Men billiga var de och påsen skramlar skönt när man skakar på den... ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Banankontakter

Inläggav STDI » 2018-12-02 16:43

Laila skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det någon som nyttjar varumärket Nakamichi för eget ändamål? Ursprungsland verkar vara Kina och någon koppling dit har väl inte Nakamichi?

Gissar på ren å skär varumärkesstöld tyvärrer . . . typ. :(

Det finns i alla fall en hemsida för http://nakamichiplug.com/. De kan väl inte ha stulit allt?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Banankontakter

Inläggav darkg » 2018-12-02 16:57

EmuMannen skrev:
Laila skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det någon som nyttjar varumärket Nakamichi för eget ändamål? Ursprungsland verkar vara Kina och någon koppling dit har väl inte Nakamichi?

Gissar på ren å skär varumärkesstöld tyvärrer . . . typ. :(

Jag har också en påse billiga Nakamichi-bananer från Kina. Jag tror inte de har varit i närheten av någon representant från Nakamichi. Trycket av varunamnet på aluminiumhylsorna är billigt och de gängar upp sig bara man tittar på dem. Kan inte rekommendera dem till någonting egentligen. Men billiga var de och påsen skramlar skönt när man skakar på den... ;)


+1
Don’t just do something, sit there.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Banankontakter

Inläggav jansch » 2018-12-02 19:57

RogerGustavsson skrev:
Multi Contact säger att de är hårdförgyllda och på de jag har sitter guldet kvar. Schweizarna har ju lite "kultur" på området med firmor som Fischer och Lemo. Kina-kopior kan ha ett tunt lager som snabbt örsvinner. Nu är det förmodligen inte ett måste med guld på högtalardon men det ger "feel good", speciellt om de sitter förgyllda don i den mötande kontakten. På småsignalsidan är det mera angeläget. Det går annars bra att rycka lite i sina don då och då...


Lemokontakter är ett under av kvalitet!
Efter 1000 -tals "i och ur dragande" är guldskiktet helt intakt..... fast det kostar ju...en 7 polig komplett mikrofonkontakt kostar på Elfa 400:-

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-03 08:20

Laila skrev:
Frisk skrev:....

Finns flera säljare, denna tex

https://www.ebay.co.uk/itm/20x-Nakamich ... rk:30:pf:0 ....

Tack för tipset! Är aluminium-höljet isolerat från kontaktledningen? Annars ser det ut att vara extra stor kortslutningsrisk... då räcker det ju med att ena kontakten är ur för att få kortis...

Det är inte aluminium i höljet*, det är någon form av plast även om någon här på forumet påstått sig ha kortslutit pga "metallhöljet". Jag har ett gäng själver så jag är hyggligt säker om man nu inte gått från plast till metall . . . vilket jag betvivlar . . . typ. :)

* Även om det liknar metall också irl vid en snabb okulärbesiktning. Jag tog för säkerhets
skull å resistansmätte för att vara 100% säker.


Säkerställde du att du gick igenom anodiseringen under mätningen? Anodisering är ju ett ganska bra sätt att skapa en isolerande yta på aluminium, även om jag själv inte skulle lita på den som isolator då en kollition mellan två kontakter lätt skulle kunna bryta skiktet.

IngOehman skrev:Avråder från alla kontakter med snurrande kontaktkorg.

Liksom från alla som har skruvanslutning i den andra änden. Helknasigt att det ens görs sådana kontakter. Man använder ju banankontakter just för att slippa skruvförbindelser! :lol:


Vh, iö


Dessa två parametrar var lite ursprunget ur tråden, varför kan jag inte hitta en enda säkerhetsbanan eller banan med flexskydd som inte har snurrande kontaktkorg!? Detta är väl i princip uteslutande vad som används i industrin idag. Sammtidigt konstaterar jag ju att flertalet av kontakterna med snurrande kontaktkorg klarar 50% mer ström än övriga, runt 30A istället för 20A.

Jag mailade både Multi contact och Hirschmann i slutet av förra veckan angående kontakttyperna och snurrande kort, får se vad jag får för svar.

Som jag länkade förra veckan verkar ju Multi Contact tänkt till med korgen för att få många definierade kontaktpunkter med högre kontakttryck snarare än att hoppas på att få en homogen kontakt, men samtidigt en kontaktövergång "i onödan":
http://direct.dksh.com.au/files/content ... nciple.pdf

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-03 08:49

STDI skrev:
Laila skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det någon som nyttjar varumärket Nakamichi för eget ändamål? Ursprungsland verkar vara Kina och någon koppling dit har väl inte Nakamichi?

Gissar på ren å skär varumärkesstöld tyvärrer . . . typ. :(

Det finns i alla fall en hemsida för http://nakamichiplug.com/. De kan väl inte ha stulit allt?


Vet inte men Nakamichi's hemsida finns på www.nakamichi.com
Nakamichi har ju rekonstruerats fler gånger sedan 1998 och är ju rätt långt ifrån där de var för 20 år sedan.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Banankontakter

Inläggav nuffe » 2018-12-03 08:50

Vad menas med snurrande kontatkorg?
Är av naturen nyfiken och frågar man inte lär man sig inget :)

Henrik

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-03 09:04

nuffe skrev:Vad menas med snurrande kontatkorg?
Är av naturen nyfiken och frågar man inte lär man sig inget :)

Henrik

Varianten som används i bild 4 och nedåt i förstainlägget (Även om det är ganska svårt att se i bild 5...)
Kablen monteras i en "stång" med försäkning i denna försäkning är en kontaktkorg trädd. Denna konstruktion riskerar att ha dålig kontakt mellan själva stången och korgen och det är korgen i sig som kontakterar mottagardelen.

I bättre kontakter har korgen lite mindre omkrets än stången och klämmer då åt och ännu hårdare när det är tryck utifrån, i andra fall kan de två omkretsarna vara i princip samma och då blir det garanterat dålig kontakt mellan.

Jag är skeptisk till konstruktionen då det blir en extra kontaktövergång, samtidigt har jag aldrig haft problem med kvalitets-kontakter (inte någon av de varianter i förstainlägget, dock aldrig testat näst sista varianten.) I köpta labkablar är det dock inte skruvat utan krimpanslutning.

Beskrivning av problemet.
https://www.youtube.com/watch?v=ZASKMqgrY70

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Banankontakter

Inläggav nuffe » 2018-12-03 09:28

Ahh, tack för förtydligandet. Varför vill man ha det så?? Verkar ju bara ställa till problem.
Då är mitt val, nr 2 i din lista, ganska bra.

Henrik

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-03 09:46

nuffe skrev:Ahh, tack för förtydligandet. Varför vill man ha det så?? Verkar ju bara ställa till problem.
Då är mitt val, nr 2 i din lista, ganska bra.

Henrik

Det var grundfrågan i tråden... Jag tycker också din variant är bra, den gör alla rätt så långt min teori sträcker sig, men Hirschmann som gjort den kontakten har också gjort alternativ 5, vilken egentligen är den jag gillar bäst då den har ett säkert skydd för kontaktelementet när man drar ur kontakten, dock är den gjord med kontaktkorg. Det förvånar mig att i princip alla nya kontakter är gjorda på detta sätt. Kollar man PDFen jag länkat två gånger nu förklarar de ju teorin kring korgen där, vilket jag är helt med på, men jag ser inte att det egentligen ger fördelar över kontakten på bild 2, det blir ju en extra kontaktövergång. Antagligen har jag missat något...

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Banankontakter

Inläggav i » 2018-12-03 17:02

Vad är en "knivbanan"?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-03 17:08

i skrev:Vad är en "knivbanan"?


Det är den här som också visas ovan.

Bild

https://www.electromate.com/assets/cata ... atalog.pdf

Principen är att man sticker in kabeländen och att det sedan hålls fast av den fjädrande anordningen (inte den som sitter på bananen) som skär in lite i metallen. Det är väl det som kallas "kniven" fast det nämns inte av Wago? Tekniken är inte ovanlig när det gäller produkter för elinstallation. Fjädern på bananen är till för att öka kontakttrycket mot honkontakten.

Bild

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Banankontakter

Inläggav i » 2018-12-03 21:05

RogerGustavsson skrev:
i skrev:Vad är en "knivbanan"?


Det är den här som också visas ovan.

[ Bild ]

https://www.electromate.com/assets/cata ... atalog.pdf

Principen är att man sticker in kabeländen och att det sedan hålls fast av den fjädrande anordningen (inte den som sitter på bananen) som skär in lite i metallen. Det är väl det som kallas "kniven" fast det nämns inte av Wago? Tekniken är inte ovanlig när det gäller produkter för elinstallation. Fjädern på bananen är till för att öka kontakttrycket mot honkontakten.

[ Bild ]


Tack!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Banankontakter

Inläggav nuffe » 2018-12-04 08:58

Fungerar den lika bra på enkel ledare? Knivbananen alltså.

Henrik

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-04 09:14

nuffe skrev:Fungerar den lika bra på enkel ledare? Knivbananen alltså.

Henrik

Enigt min erfarenhet gör den det. Min uppfattning är att dessa är tänkta för labb-ändamål när man snabbt vill terminerna en kabel för att koppla in i labbagregatet eller multimetern, eller rättare sagt, det är på det viset jag använt de och främst sett de användas. Dock är ju nästan alla nya elinstallationer av denna typ. Köpte elmaterial själv när jag renoverade lägenheten, när elektrikern kom och skulle installera blev han förvånad över skruvkontakterna både på vägguttagen och dvärgbrytarna.

Klämkontakrerna brukar funka väldigt bra och behöver ju inte efterdras.

Är det någon som mätt på kvalitativa kontakter med roterande kontaktkorg? Spontant känns det ju som en felkonstruktion med dubbla elektriska övergångar men teorin i multicontacts dokument stämmer väl överens med hur min begränsade kunskap hur en bra kontakt bör utformas, även om jag inte tycker korgarna på MC-bananerna ser ut riktigt på det sättet. Men det känns osannolikt att alla (eller de jag känner till och har erfarenhet av) kända och erkänt bra tillverkare av labbmaterial skulle använda en tvivelaktig kontaktering?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Banankontakter

Inläggav DVD-ai » 2018-12-04 10:05

Jag och flera vänner har varit med om märkliga/klippande missljud i diskanten vid starkt spelande som följd av användande av dåliga bananer.
Så nu för tiden använder jag uteslutande bananer med fjädrande fäste eller direkt lödd kabel och som saknas lös/roterande anslutningspoler på själva bananen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-04 10:24

Jag har också haft dålig erfarenheter, och planerar att antingen löda eller använda fjäderkontakt, men vill gärna ha med fjädrande isolering, vilket bara tycks finnas med dessa korgbananer, bara för man haft dålig erfarenhet med en kontakt betyder det ju inte att tekniken är dålig, om den är rätt gjord, men jag är skeptisk...

Detta ser ju t.ex. helt korrekt ut:
https://www.youtube.com/watch?v=zr91XlmwpL4
https://www.youtube.com/watch?v=jULJhMjyrAQ
Bananerna från samma tillverkare med samma teknik borde ju fungera på precis samma sätt, även om det är svårt att inspektera visuellt..

Sen kanske jag inte behöver med fjädrande isolering... Men nu har jag snöat in på det... Det ger en extra trygghet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Banankontakter

Inläggav DVD-ai » 2018-12-04 10:51

Jag har varit med om detta med 3st olika märken på bananer, det alla haft gemensamt är att dom haft en kontaktyta som kan snurra fritt på bananen.
Jätte korkad konstruktion i mina ögon.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-04 10:59

DVD-ai skrev:Jag har varit med om detta med 3st olika märken på bananer, det alla haft gemensamt är att dom haft en kontaktyta som kan snurra fritt på bananen.
Jätte korkad konstruktion i mina ögon.


Vilka märken rör det sig om?

Jag har inte sett en labbsladd nyare än 5 år konstruerad på annat sätt... där jag jobbar nu får vi endast ha isolerade bananer, av dessa lyckas jag inte hitta en enda konstruerad på annat sätt...
Det känns som en korkad konstruktion, men är den bara korkad om man kopierar den utan att förstå hur den är tänkt?
Multicontact-kablarna har ju en för liten korg viket garanterar att de pressas mot kontakten på båda sidor. Det ser även ut som korgen deformeras på ett lämpligt sätt med kontaktpunkter med högt tryck.

Jag är fortfarande skeptisk, men också tvekan till att hela branschen skulle göra fel!?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Banankontakter

Inläggav DVD-ai » 2018-12-04 12:17

Frisk skrev:
DVD-ai skrev:Jag har varit med om detta med 3st olika märken på bananer, det alla haft gemensamt är att dom haft en kontaktyta som kan snurra fritt på bananen.
Jätte korkad konstruktion i mina ögon.


Vilka märken rör det sig om?

Jag har inte sett en labbsladd nyare än 5 år konstruerad på annat sätt... där jag jobbar nu får vi endast ha isolerade bananer, av dessa lyckas jag inte hitta en enda konstruerad på annat sätt...
Det känns som en korkad konstruktion, men är den bara korkad om man kopierar den utan att förstå hur den är tänkt?
Multicontact-kablarna har ju en för liten korg viket garanterar att de pressas mot kontakten på båda sidor. Det ser även ut som korgen deformeras på ett lämpligt sätt med kontaktpunkter med högt tryck.

Jag är fortfarande skeptisk, men också tvekan till att hela branschen skulle göra fel!?



En var Biltema, en annan kom från Kjell och kompany och den tredje vet jag inte :) (tror Hifi kit)
Jag tror inte att branchen i stort avser använda sådana bananer till annat än okritisk applikationer, dom dyra och finare bananerna från tillverkare som släpper kvalitet och inte bara Hifi mumbojumbo har väll alla lösningar som är fjädrande utan att ha en lös/roterande krans? Eller? :)

Jag kan bara konstatera att jag inte är ensam om att ha trott att min stereo varit trasig pga oljud vid höga utnivåer och testande har sedan visat att oljudet försvinn med eleminerandet av de, dåliga bananerna i signalvägen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-04 12:29

Samtliga de med lösa ringar jag visat i förstainlägget är industrityper som bland annat används av ABB och de flesta andra stora företag jag stött på som arbetar med labb med elektronik. Det verkar vara den kontakttyp som industriellt gäller.

Tror de helkassa jag har är från Kjell.

Det verkar vara en helt lös korg på alla seriösa industriella idag. Men rätt gjord ger den nog ett antal punkter med bra kontakttryck på båda kontaktsidor som syns i videon jag postade tidigare.

Fortfarande inte fått något svar från tillverkarna på hur det funkar och om de anser korgvarianten vara bättre,borde de tycka eftersom de övergår till den från annat. Blir kul att få motiveringen.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Banankontakter

Inläggav DVD-ai » 2018-12-04 12:34

Okey, ja jag har inte orkat testa runt på fler olika varienter med "korg" då det är oviktigt för mig att veta om det finns bra varianter, jag gick helt enkelt omedelbart till en variant som jag vet ej har detta problemet :)

Det kan säkert finnas varianter som är vettigare i sin uppbyggnad, dock känns det ju ändå lite onödigt att ha två flera kontakt/övergångar än nödvändigt men aja.
:)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Banankontakter

Inläggav nuffe » 2018-12-04 17:23

Frisk skrev:Jag har också haft dålig erfarenheter, och planerar att antingen löda eller använda fjäderkontakt, men vill gärna ha med fjädrande isolering, vilket bara tycks finnas med dessa korgbananer, bara för man haft dålig erfarenhet med en kontakt betyder det ju inte att tekniken är dålig, om den är rätt gjord, men jag är skeptisk...

Detta ser ju t.ex. helt korrekt ut:
https://www.youtube.com/watch?v=zr91XlmwpL4
https://www.youtube.com/watch?v=jULJhMjyrAQ
Bananerna från samma tillverkare med samma teknik borde ju fungera på precis samma sätt, även om det är svårt att inspektera visuellt..

Sen kanske jag inte behöver med fjädrande isolering... Men nu har jag snöat in på det... Det ger en extra trygghet.


Rent spontant känns det som den första filmen är det bästa alternativet.
Men varför fler övergångar....

Henrik

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Banankontakter

Inläggav gopnik » 2018-12-04 17:52

DVD-ai skrev:Det kan säkert finnas varianter som är vettigare i sin uppbyggnad, dock känns det ju ändå lite onödigt att ha två flera kontakt/övergångar än nödvändigt men aja.
:)

Det kan ju vara bättre med två övergångar med vassa ytor under högt tryck, än en övergång med stor kontaktyta och lite mesigare tryck. Virning (alltså runt en fyrkantig kontaktpinne) ansågs väl förr vara en överlägsen metod för skarvning när det gällde ömtåliga tele- eller datasignaler, där man ju får två extra övergångar jämfört med att bara tvinna eller pressa samman kabelsnuttarna direkt. Totalresultatet var ändå bättre.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-04 20:15

Det där glappiga bananerna och med dålig ytbehandling som visas i youtube-videon gjorde att jag kände mig manad att plocka fram dessa ur gömmorna:

Bild

Bild



Ingen har någon glappande fjäderkorg av de jag plockade fram. Vrider man på kontaktkorgen känns den stabil.


Har även dessa och de sitter bra i honkontakterna. Någon britt sa: "The tighest fitting banana plug"

Bild

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Banankontakter

Inläggav i » 2018-12-04 20:18

Man måste väl särskilja lab-förhållanden från personlig hifi-miljö? I det senare fallet går det ofta lång tid mellan tillfällena man "motionerar" kontakterna.
Och att kontaktkorrosion gärna kommer då.
Mundus Vult Decipi

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-04 21:37

RogerGustavsson skrev:Det där glappiga bananerna och med dålig ytbehandling som visas i youtube-videon gjorde att jag kände mig manad att plocka fram dessa ur gömmorna:

[ Bild ]

[ Bild ]

Ingen har någon glappande fjäderkorg av de jag plockade fram. Vrider man på kontaktkorgen känns den stabil.


Har även dessa och de sitter bra i honkontakterna. Någon britt sa: "The tighest fitting banana plug"

[ Bild ]


Jag har heller aldrig haft problem med de typerna, men andra flashigare hifi-bananer med korg. Med helt ledande kropp.
Visst är det kanske skillnad på labbmiljö, men är det en bra guldplättering ska det ju funka! Plätteringen på labbmateriell är ju för det mesta där för att göra något, inte bara för att kunna skriva det i specen (från seriösa tillverkare). De används ju dessutom i klimattestet och accelererade livslängdstester.

Ser man skräckexemplen drar man gärna öronen åt sig för alla av den typen... men de är kanske inte så dåliga, rätt konstruerade, egentligen.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Banankontakter

Inläggav Laila » 2018-12-05 01:05

Frisk skrev:...
Säkerställde du att du gick igenom anodiseringen under mätningen? Anodisering är ju ett ganska bra sätt att skapa en isolerande yta på aluminium, även om jag själv inte skulle lita på den som isolator då en kollition mellan två kontakter lätt skulle kunna bryta skiktet. ....

Du har tamätuttsingen rätt Frisk, det är anodiserad aluminium :oops: . Men mina nästintill sylvassa mätprobar gav inte kontakt även vid hårt tryck . . . var tvungen att fila ner ytskiktet på två ställen för nada resistans . . . så bekymrad för kortslutning under normalt bruk mellan högisar å stärkare är jag absolut inte. Angående att de "gängar upp sig" bara man tittar på dem är inte heller med sanningen överensstämmande enligt maj . . . jag fick anstränga mig riktigt ordentligt för att skruva av hylsan för filning/mätning . . . typ*. :D

*Nu använder jag ju inte dessa till vardags direkt, men "rätt ska ju va rätt"(samtidigt misstänker jag nu att det kan va original Nakamichi som säljs ut då det kan vara en s.k.
"felinvesterad produktion" av företaget) . . . att de kan vara tillverkade i Kina betvivlar
jag dock inte.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Banankontakter

Inläggav Harryup » 2018-12-06 03:13

Personligen så använder jag bara WBT's expanderande bananer. Använde länge MC kontakter som man kan köpa på Elproman men de är inte lika roliga att lyssna på tyvärr.

/Harryup

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Banankontakter

Inläggav bomellberg » 2018-12-06 10:15

RogerGustavsson skrev:Har även dessa och de sitter bra i honkontakterna. Någon britt sa: "The tighest fitting banana plug"

[ Bild ]


Även jag kör med dessa, men jag struntar i plasthylsan. Jag har ändå inte behov av att stacka kontakter. Ibland klipper
jag till och med av lödörat på utsidan av hylsan.

1. Värm hylsan utifrån och förlöd den på insidan (tillför lod in i hylsan),
2. Förlöd kabeln ordentligt.
3. Löd ihop dessa, in med kabeln i hylsan och värm. Tillför eventuellt mer lod.
4. Vill jag lyxa så drar jag på krympslang, men oftast inte.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Banankontakter

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-07 09:30

Någon som använder svalanders enkla bananstift (Oehlbach Stifthylsa, 10-pack) ?
https://www.svalander.se/shoppen/kontakter/hoegtalarkontakter/banankontakter

OT men behöver även köpa gafflar/ringsko då bananer tar för mycket utrymme. Tips?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-07 10:12

niklasmagnus,
Den påminner ju väldigt mycket om MC-kontakten både bomellberg och RogerGustavsson använder, både i utseende och pris.

Hittade igår en sladd på jobbet från en tillverkare som tydligen undgått mig tidigare, Radiall, de finns ju med fjädrande hölje fjäderkoppling och ett kontaktstift.
Bild
Farnell
Datablad

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Banankontakter

Inläggav DVD-ai » 2018-12-08 11:10

niklasmagnus skrev:Någon som använder svalanders enkla bananstift (Oehlbach Stifthylsa, 10-pack) ?
https://www.svalander.se/shoppen/kontakter/hoegtalarkontakter/banankontakter

OT men behöver även köpa gafflar/ringsko då bananer tar för mycket utrymme. Tips?


Jag har sådana på några kablar och jag upplever dom som bra :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Banankontakter

Inläggav Kraniet » 2018-12-08 11:57

Kollade hylsan på nakamichikontakterna och de är inte ledande... Typ.. Vissa punkter är det kontakt men typ 96% är det inte kontakt. Så eloxeringen verkar vara precis på gränsen så tjockt som behövs.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Banankontakter

Inläggav EmuMannen » 2018-12-08 13:49

Kraniet skrev:Kollade hylsan på nakamichikontakterna och de är inte ledande... Typ.. Vissa punkter är det kontakt men typ 96% är det inte kontakt. Så eloxeringen verkar vara precis på gränsen så tjockt som behövs.

Jag skall inte vara sämre jag så jag kollade mina också. Om jag bara lägger ihop hylsorna försiktigt så har jag ingen kontakt. Om jag trycker ena "hörnet" av hylsan lätt mot lättringen på den andra så har jag kontakt. Om jag drar den ena hylsan mot den andra så har jag kontakt. Om jag slår hylsorna lätt mot varandra så har jag kontakt. Personligen skulle jag inte lita på eloxeringen som isolering om man är det minsta rädd för kortis.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Banankontakter

Inläggav Kraniet » 2018-12-08 16:37

EmuMannen skrev:
Kraniet skrev:Kollade hylsan på nakamichikontakterna och de är inte ledande... Typ.. Vissa punkter är det kontakt men typ 96% är det inte kontakt. Så eloxeringen verkar vara precis på gränsen så tjockt som behövs.

Jag skall inte vara sämre jag så jag kollade mina också. Om jag bara lägger ihop hylsorna försiktigt så har jag ingen kontakt. Om jag trycker ena "hörnet" av hylsan lätt mot lättringen på den andra så har jag kontakt. Om jag drar den ena hylsan mot den andra så har jag kontakt. Om jag slår hylsorna lätt mot varandra så har jag kontakt. Personligen skulle jag inte lita på eloxeringen som isolering om man är det minsta rädd för kortis.


Jag är då glad för att förstärkarna har kortslutningsskydd 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Banankontakter

Inläggav Emrik » 2018-12-09 02:06

RogerGustavsson skrev:
i skrev:Vad är en "knivbanan"?


Det är den här som också visas ovan.



jag hade fått för mig att de var de tandade som var knivbanan då man som skär in i terminalen, typ
Bild
köp svenskt! eller har även supras kontakt brister? :)

om det bara är i anslutningen till kontakten som kniven är så har ju kniven ändå inget med bananen att göra har jag tänkt.

oh well... man lär sig var dag

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2018-12-09 02:34

Jag ser tre brister, ena är skruvanslutningen, den typen av anslutning har jag direkt i högtalaren, då försvinner lite vitsen att gå via banan, skruvanslutningar av kopparkabel är sällan så bra över tid. Fördelen är fortfarande i butik eller liknande där man byter högtalare fram och tillbaka. Andra är att det inte är något skydd på själva bananen, en fjädrande hylsa hade varit fint. Visst att förstärkaren har kortslutningsskydd och detta sannolikt fungerar och sannolikheten att kortsluta är minimal om man är försiktig är det en onödig risk när den inte alls behövs. Tredje är att inte kontakterna ser stackbara ut. Vad jag tror men inte kan utläsa ur bilden är också att priset är en nackdel?

Angående isolering, en kontrakt som har hölje som jag inte vågar hålla i när jag pluggar i och mäter spänningen i vägguttaget är en variant jag gärna väljer bort.

Angående vad knivbanan är så är jag också osäker, om det är modellen supran är eller om det är wago-bananen, och då pga klämman eller pga kontaktstiftet som skulle kunna anses se ut lite som en fällkniv.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Banankontakter

Inläggav Laila » 2018-12-09 03:12

De sämsta banankontakter* jag någonsin har haft var av märket Supra. Men det var inte igår eller ens i förgår utan ca 25-30 bast sedan . . . bastanta oisolerade klumpar som marknadsfördes som komplement till deras då, numera i mitt tycke, nästintill oanvändbara högiskablar. Måste ha saknat total resistans mot "mördande reklam"("kom å köp konserverad gröt"), även om jag inbillade mig att så icke var fallet, vid denna tidpunkt . . . typ. :evil: :D

*För signalöverföring mellan stärkare å högisar.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Banankontakter

Inläggav Harryup » 2018-12-09 11:38

Laila skrev:De sämsta banankontakter* jag någonsin har haft var av märket Supra. Men det var inte igår eller ens i förgår utan ca 25-30 bast sedan . . . bastanta oisolerade klumpar som marknadsfördes som komplement till deras då, numera i mitt tycke, nästintill oanvändbara högiskablar. Måste ha saknat total resistans mot "mördande reklam"("kom å köp konserverad gröt"), även om jag inbillade mig att så icke var fallet, vid denna tidpunkt . . . typ. :evil: :D

*För signalöverföring mellan stärkare å högisar.


+1
Ja dom hade nån (några) skitkontakter av vad jag tror var förgylld mässing. Lät otrevligt bumligt, fast det skyllde jag inte på bananerna förens när jag bytte kontakt så försvann problemen. Testade igen och skiten kom med kontakten. Så jag väljer aldrig kontakter utifrån vad som känns bra eller ser bra ut eller vad andra tycker är bra. Lyssna på dom istället ihop med apparaten och kabeln. Möjligen kan det finnas kombinationseffekter som man inte tänker på både elektriskt och mekaniskt. Personligen ser jag WBT's kontakter som överlägsna.

/Harryup

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Banankontakter

Inläggav Emrik » 2018-12-09 22:25

kan man löda i en banan som använder skruv? eller är särskilda materialval viktigt för lodets vidhäftningsförmåga?
ska kanske testa på mina argonbananer. ruggar nog upp ytan invändigt först. halvbökigt när de ska bort sen men det löser sig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-10 12:32

Jag har lött bananer med skruv. Gick åt en del värme så alltför klena lödkolvar ska man undvika.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-10 19:03

nuffe skrev:Fungerar den lika bra på enkel ledare? Knivbananen alltså.

Henrik

Lika bra?

Lika bra som vaddå? Varför skulle någon använda dem på något ANNAT än just enkelledare? Krasande flerkardeliga ledare har inga ljudkvalitetsfördelar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-10 19:12

RogerGustavsson skrev:Fjädern på bananen är till för att öka kontakttrycket mot honkontakten.

Jag skulle inte uttrycka det så, för öka i förhållande till vaddå?

Det en fjäder gör (som inte skruv gör) är att säkerställa att trycket inte minskar med tiden/med rörelser. En skruvförbindelse ger initialt ett högt tryck, som dock leder till deformation, som i sin tur leder till minskat tryck...

En vanlig en- eller flerkardelig 230 V kopparledare som skruvas fast i t ex kontaktorerna inuti säg en ljusomkopplare, närmar sig inte sällan så extrem-lågt kontakttryck att det kan börja ”pirra” (ibland hörbart) om dem, på grund av effektutveckling i övergången, efter sisådär 40 år.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Banankontakter

Inläggav nuffe » 2018-12-10 19:18

IngOehman skrev:
nuffe skrev:Fungerar den lika bra på enkel ledare? Knivbananen alltså.

Henrik

Lika bra?

Lika bra som vaddå? Varför skulle någon använda dem på något ANNAT än just enkelledare? Krasande flerkardeliga ledare har inga ljudkvalitetsfördelar.


Vh, iö


Bilden den som den demonstrerades på var flerkardelig,se sid 1 i tråden, därav min fråga. Enkel ledare är ju bäst.

Henrik

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-10 19:27

Ah... ja, bättre att köra enkardeligt. Då slipper man även riskera att enstaka kardeler har ”nätt och jämt-kontakt”.

Inte fel som bör överdrivas, men onödigt bra är oproblematiskt.

Kan dock nämna att jag kör flerkardeligt och klämkontakter för surroundet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Banankontakter

Inläggav Morello » 2018-12-10 22:22

IngOehman skrev:
Krasande flerkardeliga ledare har inga ljudkvalitetsfördelar.

Vh, iö


Menar du att de har några dito nackdelar? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Banankontakter

Inläggav Almen » 2018-12-11 11:31

Oh, nooo... Here we go again.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-11 18:16

Till alla som vill leka och på köpet lära sig: Strippa en flerkardelig (många, många, tunna, tunna kardeler) kabel (några dm), fluffa till den lite och kör sen en musiksignal som peakar på säg... 10 A genom den, man kan ha kabelstumpen serikopplad med ett motstånd på typ 3,3 ohm. Titta på den. De krafter som uppstår är inte småpotatis.

Men som sagt - problemet skall inte överdrivas.

Andelen laddningsbärare som går på tvären genom kabeln (hoppar mellan kardeler) är även när kraften är som allra störst liten. Och det är i huvudsak bara den delen som moduleras. Om kabeln har förtennda kardelen blir modulationen än mindre. Det är upp till var och en att bry sig eller strunta i det.

Men jag vet att Morello gillar flerkardeliga kablar, och det får han förstås göra. Jag använder dock hellre (då jag ställer kraven som allra högst) enkardeliga kablar, för audiosignaler. Jag vet att det finns de som säger att sådana kablar med bara en kardel per pol (på grund av sin lite större styvhet) är problematiska. Jag har dock sett noll problem med det. Jag springer inte runt med högtalarna medan de spelar musik. :wink: 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Banankontakter

Inläggav Laila » 2018-12-12 01:53

IngOehman skrev:....
Men jag vet att Morello gillar flerkardeliga kablar, och det får han förstås göra. Jag använder dock hellre (då jag ställer kraven som allra högst) enkardeliga kablar, för audiosignaler. Jag vet att det finns de som säger att sådana kablar med bara en kardel per pol (på grund av sin lite större styvhet) är problematiska. Jag har dock sett noll problem med det. Jag springer inte runt med högtalarna medan de spelar musik. :wink: 8)
Vh, iö

Vafför inte dä(då?) . . . hade vatt kuliger te å se(om inte annater) . . . typer. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-15 00:33

Jag har ingen principiell invändning, men jag ser heller ingen poäng.

Att bära runt på saker utan nytta låter lite som idrott. Inget för mig.

Kan dock nämna att mina Bose-lurar har flerkardelig kabel. Det känns rätt då telefonen ligger i bröstfickan och lurarna sitter på huvudet. Har ju hals med mobil funktionalitet. Kan vrida på huvudet.


Vhb
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Banankontakter

Inläggav Laila » 2018-12-15 02:44

Men hur grov kabel tarvar Bose-lurarna . . . kanske att ena tunner flexibel enkardelier
en kunde vara tillfylles för ändamålet . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-15 12:34

Njae... böjbarheten ges av VARJE enskild kardels diameter (lite förenklat). Så man kan bedöma hur tunna de bör vara. Från det kan man bedöma hur många man behöver för att få vettigt låg resistivitet. Då landar jag på fler än en.

I någon mån handlar det om pålitlighet också. Med många kardeler kan kardeler gå av utan att funktionen väsentligt går förlorad.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Banankontakter

Inläggav Laila » 2018-12-15 22:43

Tänkte inte på dä . . . alternativt, tänkte välan dä . . . typ. :oops: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Banankontakter

Inläggav Jodah » 2018-12-16 17:14

Wagos ”knivbananer” måste ju vara det enklaste och säkraste man kan köpa.
Inga lödkunskaper behövs, bara skala kabeln och stoppa i. :)
Ett bra tips man fått från Faktiskt.

En annan kunskap man fått här på faktiskt är att man som eeh.. medelhifientusiast är att man gott kan köpa kablaget från Kjell o co för att ansluta till ovan nämnda kontakter, eller EKK.

För oss med begränsad hobbybudget så är det väldigt bra info, tack! :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-16 17:50

Finns det inte viss risk för oxidation med knivbananer? Kopparn verkar vara oskyddad och hur är det med det "klämman"?

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Banankontakter

Inläggav Jodah » 2018-12-16 18:57

Det kanske det finns men det är ju plättlätt att terminera om den.
Mina ser jag ingen tendens till det efter 2 år ca.
Är väl miljöberonde kan jag tänka.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-16 21:41

RogerGustavsson skrev:Finns det inte viss risk för oxidation med knivbananer? Kopparn verkar vara oskyddad och hur är det med det "klämman"?

Nej, kontakttrycket eliminerar oxidation. Skruvförbindelser däremot drabbas ofta illa av oxidation.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Banankontakter

Inläggav Morello » 2018-12-16 21:53

Sådana dör laboratorieproppar med fjäder är ju praktiskt i labbet, men för högtalarkablar tycker jag att det skall lödas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Banankontakter

Inläggav Jodah » 2018-12-16 22:49

Praktiska i hembioinstallationer med 14 högtalare också kan jag intyga.
Kan hålla med om att lödning är bättre, men rätt trixigt när kablarna sticker ner en snutt från taket :wink:

Det är jäkligt pilligt att löda måste jag erkänna, fick min utmaning idag när jag lagade grabbens hörlurar.
Och då har jag ändå en bra lödstation och lött en del.
Tacka vet jag hårdlödning på kopparrör :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Banankontakter

Inläggav Morello » 2018-12-16 23:37

14 högtalare - söte jesus!

Jag tycker det räcker med två.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Banankontakter

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-12-16 23:48

Jag har 18st högtalare i mitt vardagsrum 8)

Lite pilligt att installera allt, men när man väl vant sig så saknar jag verkligen basar och surrounder om jag skulle vara utan.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Banankontakter

Inläggav Morello » 2018-12-17 00:10

Mina ögon har inte vant sig vid de nya, stora högtalarna. Dom ser klart respektingivande ut.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Banankontakter

Inläggav EmuMannen » 2018-12-17 18:47

Jodah skrev:Wagos ”knivbananer” måste ju vara det enklaste och säkraste man kan köpa.

Men var köper man dem till ett bra pris?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-17 19:25

Elfa har, dyrt. Reichelt och Conrad har också. Handlade nyligen från Reichelt och förvånades över det relativt låga portot från Tyskland, 5.60 €. De har Wago för 1.65 €/styck.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Banankontakter

Inläggav darkg » 2018-12-17 19:53

Polska TME är ett alternativ, ofta bra priser men jag har ingen koll på just den här artikeln.
https://www.tme.eu/en/katalog/#id_categ ... 3A45398%3B
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Banankontakter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-18 08:41

TME har porto om 75 kr och Wago-bananerna kostar strax över 20 kr men det tillkommer moms på deras priser. www.reichelt.de verkar bli billigast.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-25 17:08

Hos mig kostar de 35:- per styck inklusive moms. Tycker ju alla borde använda dem, så det kändes rimligt att köpa några tusen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Banankontakter

Inläggav Morello » 2018-12-26 04:22

Farnell tar cirka 7,50 pro stück i tusental så 35 kr torde innebära en marginal i världsklass. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Banankontakter

Inläggav sprudel » 2018-12-26 14:15

Harryup skrev:
Laila skrev:De sämsta banankontakter* jag någonsin har haft var av märket Supra. Men det var inte igår eller ens i förgår utan ca 25-30 bast sedan . . . bastanta oisolerade klumpar som marknadsfördes som komplement till deras då, numera i mitt tycke, nästintill oanvändbara högiskablar. Måste ha saknat total resistans mot "mördande reklam"("kom å köp konserverad gröt"), även om jag inbillade mig att så icke var fallet, vid denna tidpunkt . . . typ. :evil: :D

*För signalöverföring mellan stärkare å högisar.


+1
Ja dom hade nån (några) skitkontakter av vad jag tror var förgylld mässing. Lät otrevligt bumligt, fast det skyllde jag inte på bananerna förens när jag bytte kontakt så försvann problemen. Testade igen och skiten kom med kontakten. Så jag väljer aldrig kontakter utifrån vad som känns bra eller ser bra ut eller vad andra tycker är bra. Lyssna på dom istället ihop med apparaten och kabeln. Möjligen kan det finnas kombinationseffekter som man inte tänker på både elektriskt och mekaniskt. Personligen ser jag WBT's kontakter som överlägsna.

/Harryup


Kan du höra dem? Menar om du hör skillnad mellan att använda dem vs att skruva fast kabeln i högtalarens kontakt eller slutsegets.
Jag har skruvat fast ekk i högtalarna och satte in nicklade knivbananer och det blir en svag slöja.
De åkte ut igen, men jag behöver, vill ha, bananer i slutsteget.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Banankontakter

Inläggav Maccis » 2018-12-26 14:29

Öppna slutsteget och löd på EKK'n direkt på slutsteget.
8)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Banankontakter

Inläggav sprudel » 2018-12-26 16:05

Maccis skrev:Öppna slutsteget och löd på EKK'n direkt på slutsteget.
8)


Vet sådana som gör så här på forumet. Det finns skruvpoler, och fina kontakter också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Banankontakter

Inläggav Harryup » 2018-12-26 21:49

sprudel skrev:
Harryup skrev:
Laila skrev:De sämsta banankontakter* jag någonsin har haft var av märket Supra. Men det var inte igår eller ens i förgår utan ca 25-30 bast sedan . . . bastanta oisolerade klumpar som marknadsfördes som komplement till deras då, numera i mitt tycke, nästintill oanvändbara högiskablar. Måste ha saknat total resistans mot "mördande reklam"("kom å köp konserverad gröt"), även om jag inbillade mig att så icke var fallet, vid denna tidpunkt . . . typ. :evil: :D

*För signalöverföring mellan stärkare å högisar.


+1
Ja dom hade nån (några) skitkontakter av vad jag tror var förgylld mässing. Lät otrevligt bumligt, fast det skyllde jag inte på bananerna förens när jag bytte kontakt så försvann problemen. Testade igen och skiten kom med kontakten. Så jag väljer aldrig kontakter utifrån vad som känns bra eller ser bra ut eller vad andra tycker är bra. Lyssna på dom istället ihop med apparaten och kabeln. Möjligen kan det finnas kombinationseffekter som man inte tänker på både elektriskt och mekaniskt. Personligen ser jag WBT's kontakter som överlägsna.

/Harryup


Kan du höra dem? Menar om du hör skillnad mellan att använda dem vs att skruva fast kabeln i högtalarens kontakt eller slutsegets.
Jag har skruvat fast ekk i högtalarna och satte in nicklade knivbananer och det blir en svag slöja.
De åkte ut igen, men jag behöver, vill ha, bananer i slutsteget.


Om jag hör dom eller inte är svårt att säga, men jag skulle säga att bra kontakter är viktigare än kabeln som jag ser det. Jag har absolut ett orubbat förtroende för kontakterna då de sitter som berg år efter år. Det är inte min erfarenhet när det gäller alla bananer. Att skruva fast kabeln direkt i en polskruv bakpå högtalaren har jag slutat med att försöka få bra då man inte kan dra fast dom lika hårt när man skall försöka med fingrarna dra fast kabeln. Dessutom så brukar kablar lossna efter ett tag i polskruvar så jag kör inte utan WBT.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 02:23

sprudel skrev:
Maccis skrev:Öppna slutsteget och löd på EKK'n direkt på slutsteget.
8)


Vet sådana som gör så här på forumet. Det finns skruvpoler, och fina kontakter också.

Skruvförbindelser är notoriskt opålitliga.

Jag avråder.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Banankontakter

Inläggav Tangband » 2018-12-27 08:47

Dessa kontakter sägs låta bra ( för de som tycker det är skillnad ) och har en bra kontakt, lödanslutning.
Inga snurrande delar utan kontakten är gjuten.

https://taktoton.com/deltron-banankontakt-guld.html

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Banankontakter

Inläggav sprudel » 2018-12-27 11:39

IngOehman skrev:
sprudel skrev:
Maccis skrev:Öppna slutsteget och löd på EKK'n direkt på slutsteget.
8)


Vet sådana som gör så här på forumet. Det finns skruvpoler, och fina kontakter också.

Skruvförbindelser är notoriskt opålitliga.

Jag avråder.


Vh, iö


Jag vet. Varje gång jag lyssnar kollar jag åtdragningen. Jag är notoriskt misstänksam. :)
En bra kontakt hade varit bättre.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 13:36

Klokt!

Inlägget före ditt - ja, det där är en bra kontakt. Men jag föredrar knivbananer framför att behöva löda, av flera skäl.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-27 13:49

Är knivbananen undermålig? :|

Jag gillar den för jag slipper löda!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Banankontakter

Inläggav Ted_B » 2018-12-27 14:29

Tangband skrev:Dessa kontakter sägs låta bra ( för de som tycker det är skillnad ) och har en bra kontakt, lödanslutning.
Inga snurrande delar utan kontakten är gjuten.

https://taktoton.com/deltron-banankontakt-guld.html


Jag kör med den typen av kontakter fast köpta på ebay, man kan välja att löda eller skruva.
Jag gillar att löda så jag har lött EKK i mina. De sitter fast bra i anslutningarna också så de kan rekommenderas.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 16:06

genstruktur skrev:Är knivbananen undermålig? :|

Jag gillar den för jag slipper löda!

Vad menar du? Vad skulle vara undermåligt?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-27 16:46

IngOehman skrev:
genstruktur skrev:Är knivbananen undermålig? :|

Jag gillar den för jag slipper löda!

Vad menar du? Vad skulle vara undermåligt?


Vh, iö


sprudel skrev:Jag har skruvat fast ekk i högtalarna och satte in nicklade knivbananer och det blir en svag slöja.
De åkte ut igen, men jag behöver, vill ha, bananer i slutsteget.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-28 20:51

Aha, då förstår jag.

Inlägget före ditt var mitt, så jag utgick ifrån att du läste ut något ur mitt inlägg, som du kommenterade.

- - -

Jag vill nog lite försiktigt avråda ifrån att ta kommentarer om att en kontakt ger en beslöjning, på för stort allvar - om de inte är en följda av ett mycket rigoröst genomfört blindtest där en sådan påverkan som är psykologisk har kunnat påvisas. ;)

Hoppas du inte tar det fel Sprudel. :)

Vi talar trots allt om påverkansstorlekar som är försumbara - jämfört med sådant som är försumbart - jämfört med suggestionseffekter... Det vill säga - saken GÅR inte att undersöka i öppna lyssningar! Det är omöjligt. Man kan inte veta om det man hört har med suggestionseffekterna att göra eller inte.

Jag inte bara har gjort mängder med sådana tester utan att någonsin ha fått några detekterbara hörbarheter från "ickeoxiderade" förbindelser (samtidigt som man oftast får det i öppna lyssningar, alltså då lyssnarna har facit. Dessutom har jag i åratal efterlyst att de som påstår att sådana effekter finns, visar att de gör det även i blind lyssning. Ingen har någonsin visat mig något sådant. Därför ser jag inget skäl att lägga någon vikt vid sådana påståenden.

Det är upplevelser som folk rapporterar även när man gör ett rent suggestionstest, alltså jämför A med A. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-28 22:39

IngOehman skrev:Aha, då förstår jag.

Inlägget före ditt var mitt, så jag utgick ifrån att du läste ut något ur mitt inlägg, som du kommenterade.

- - -

Jag vill nog lite försiktigt avråda ifrån att ta kommentarer om att en kontakt ger en beslöjning, på för stort allvar - om de inte är en följda av ett mycket rigoröst genomfört blindtest där en sådan påverkan som är psykologisk har kunnat påvisas. ;)

Hoppas du inte tar det fel Sprudel. :)

Vi talar trots allt om påverkansstorlekar som är försumbara - jämfört med sådant som är försumbart - jämfört med suggestionseffekter... Det vill säga - saken GÅR inte att undersöka i öppna lyssningar! Det är omöjligt. Man kan inte veta om det man hört har med suggestionseffekterna att göra eller inte.

Jag inte bara har gjort mängder med sådana tester utan att någonsin ha fått några detekterbara hörbarheter från "ickeoxiderade" förbindelser (samtidigt som man oftast får det i öppna lyssningar, alltså då lyssnarna har facit. Dessutom har jag i åratal efterlyst att de som påstår att sådana effekter finns, visar att de gör det även i blind lyssning. Ingen har någonsin visat mig något sådant. Därför ser jag inget skäl att lägga någon vikt vid sådana påståenden.

Det är upplevelser som folk rapporterar även när man gör ett rent suggestionstest, alltså jämför A med A. ;)


Vh, iö


Hej!

Ja det var lite otydligt av mig vad jag kommenterade för något. Tack för klargörande! :). Som sagt, jag gillar knivbananen och hade gärna använt den fortsatt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-29 00:44

Jag kommer att fortsätta använda den, har inga planer på att sluta. Enda alternativet som jag kanske kommer att byta till är en annan knivbanankontakt. Men den är tyvärr mycket dyr.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-29 09:26

IngOehman skrev:Jag kommer att fortsätta använda den, har inga planer på att sluta. Enda alternativet som jag kanske kommer att byta till är en annan knivbanankontakt. Men den är tyvärr mycket dyr.


Vh, iö


Då fortsätter jag med :).

Vad är det för annan knivbanan du hittat? Är det kanske ett alternativ för någon i tråden....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Banankontakter

Inläggav sprudel » 2018-12-29 09:44

Med och utan knivbanan? Det räcker för mig att jag tycker mig höra en beslöjning. :)
Har ju inte testat detta in absurdum utan några gånger fram och tillbaka med ett spår på Lise o Gertrud på Nalen, ”Life in balance”. Tydligheten i rösten och den verklighetslika närvaron upplevde jag som bättre utan, men det tar jag inte gift på.
Så för feelgood-faktorns skull får jag gå där och skruva på mina anslutningar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-29 10:18

sprudel skrev:Med och utan knivbanan? Det räcker för mig att jag tycker mig höra en beslöjning. :)
Har ju inte testat detta in absurdum utan några gånger fram och tillbaka med ett spår på Lise o Gertrud på Nalen, ”Life in balance”. Tydligheten i rösten och den verklighetslika närvaron upplevde jag som bättre utan, men det tar jag inte gift på.
Så för feelgood-faktorns skull får jag gå där och skruva på mina anslutningar. :)


Jag förstår! Faller andan på och tid finnes skall jag prova :). Kan bli ett intressant experiment.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-08-21 16:22

Lyfter denna gamla tråd igen. Jag har fortfarande inte kommit till skott med beställning men mycket som börjar komma på plats nu så ska försöka få en permanent lösning även på kablarna.

Varit inne på kontakt med fjäderlåsning till kabeln. Då vanan från jobbet innebär att i princip alla kablar är antingen helt beröringsfria eller med fjädrande isolation börjar allt annat kännas obekvämt.

Ska kontakterna dessutom vara stackbara för möjlighet att grena vidare är utbudet minst sagt begränsat. Jag har gjort en lite intressant observation

Cal test electronics
Pomona
Tenma
Bilder uppifrån och ner:
Bild
Bild
Bild
Tycker samtliga ser väldigt snarlika ut.
Samtliga har samma spcification på 36A men Cal test electronics är märkt 1,2kV medan övriga är 70VDC eller 33VAC. Eller ja, även Cal test electronics säger IEC 70VDC 33VAC non hand-held 1200V.

Detta måste väl vara samma kontakt? Jag hittar dock inga tydliga samband mellan tillverkarna. Tenma säljs vad jag hittat bara på Farnell, men men har på en av bilderna väldigt tydlig text med TENMA i gjutningen (nej, jag ändrar mig, tydligt gjutning i 3d-renderingen i databladet, ingen text alls på fotot i samma datablad). Farnell säljer även Cal test electronics. Mouser säljer både Cal test electronics och Pomona. Pomona med lägre spänningstålighet och dubbla priset.

Utöver dessa hittade jag även denna:
Radiall
Bild

Funderar främst på cal test electronics-varianten för stunden, men ett alternativ är ju förstås också att löda kablarna. Installationen ska ju vara tämligen stationär. Dock upplever jag ökat risk med kabelbrott med lödning jämfört med en fjäderbelastad kontakt, dock torde risken vara minimal, som sagt är det ju en väldigt stationär installation.

Initialt var jag väldigt skeptisk till dessa kontakter med kontaktkorg. Båda varianter jag har hemma är utomordentligt dåliga. Ena är helt i metall och således riktigt personfarlig om den kopplas till någon högre spänning med bakomvarande energi. Den andra är i plast men ändå antagligen än farligare då skruven att fästa kabeln med sitter i ett hål på sidan av plasten och fullt åtkomligt vid greppande av kontakten. Men utöver det har de båda utomordentligt felkonstruerade korgar som fäster bra i honan men bara snurrar i princip utan kontakt på kontakten själv.

Efter jag tänkt och läst lite mer om kontakterna med korg inser jag ju dock att det antagligen är en av de smartare lösningar för att få en bra kontakt. Många små kontaktytor vilket fördelar energin på många punkter och därtill ger högt kontakttryck.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-08-21 17:16

Jag kontaktade Farnell-supporten med frågor, Tenma är deras eget märke, så är väl en OEM-kontakt kan man ju misstänka. Undra hur Cal test förhåller sig till Pomona...

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-10-29 16:49

Väcker denna tråd till liv lite igen nu med en "släkttråd" jag har köpt lite bananer och har diverse andra bananer tillgängliga för referens, dessutom köpte jag mig en LCR-mätare och några spänningsaggregat.

Jag tänkte jag skulle mäta upp skillnaderna mellan de olika kontakterna, hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har jämfört lite men ser relativt små skillnader generellt, de uppenbart dåliga kontakterna är en sak om än svårt att få fram dess sämsta egenskaper också, 0,3Ohm till flera kOhm eller tom öppen krets med lite ruckande.

Hur ska jag mäta? Dc-resistans? Resistans vid någon viss frekvens? Kapacitans och framförallt induktans antar jag mest uppvisar mätning på kabeln mellan bananerna? Instrumentet har stöd för bias men känns ju meningslöst på en kabel. Testnivå, två volt?
Jag förutsätter det blir en tabell med flera mätpunkter för varje kabel/kontakt, men vilka mätpunkter?
Tillför mätningar med högre spänningar eller strömmar något? Jag har nätaggregat som ska klara 60V och 12A.

Min plan är att bygga en testjigg med två bananhonor där jag fixerar testkablar och klämmor för att inte påverka det. Lösa bananer testas med en kort kabel mellan medan färdigt kablage testas med minsta möjliga loop på kabeln.

Jag borde kunna det här, men känner mig osäker nu. Hjälp mig hitta en bra testmetod så ska jag försöka mäta, eller i alla fall rigga, lite ikväll.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Banankontakter

Inläggav Harryup » 2020-10-30 21:04

Rosa brus på olika nivåer kanske?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Banankontakter

Inläggav jansch » 2020-10-30 22:29

Frisk skrev:Väcker denna tråd till liv lite igen nu med en "släkttråd" jag har köpt lite bananer och har diverse andra bananer tillgängliga för referens, dessutom köpte jag mig en LCR-mätare och några spänningsaggregat.

Jag tänkte jag skulle mäta upp skillnaderna mellan de olika kontakterna, hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har jämfört lite men ser relativt små skillnader generellt, de uppenbart dåliga kontakterna är en sak om än svårt att få fram dess sämsta egenskaper också, 0,3Ohm till flera kOhm eller tom öppen krets med lite ruckande.

Hur ska jag mäta? Dc-resistans? Resistans vid någon viss frekvens? Kapacitans och framförallt induktans antar jag mest uppvisar mätning på kabeln mellan bananerna? Instrumentet har stöd för bias men känns ju meningslöst på en kabel. Testnivå, två volt?
Jag förutsätter det blir en tabell med flera mätpunkter för varje kabel/kontakt, men vilka mätpunkter?
Tillför mätningar med högre spänningar eller strömmar något? Jag har nätaggregat som ska klara 60V och 12A.

Min plan är att bygga en testjigg med två bananhonor där jag fixerar testkablar och klämmor för att inte påverka det. Lösa bananer testas med en kort kabel mellan medan färdigt kablage testas med minsta möjliga loop på kabeln.

Jag borde kunna det här, men känner mig osäker nu. Hjälp mig hitta en bra testmetod så ska jag försöka mäta, eller i alla fall rigga, lite ikväll.


Det enda rimliga att mäta på en enpolig kontakt är resistans och då lämpligtvis med likström - så som en vanlig multimeter gör.
De större utmaningarna vid mätningar av kontaktresistans är då:

- vilken honkontakt skall användas
- hur skall "i-jackning" till hona ske - bara trycka in/trycka in och vrida t.ex +90-90grader/ trycka in och vrida tills bästa resultat uppnås/trycka in och vrida 180grader och redovisa sämsta resultat?
- hur många ggr skall i/ur-jackning ske innan testserie startar
- testserie - medelvärde av t.ex 10 mätningar eller sämsta värde?
- byte av hona efter varje testserie eller vid 4 olika bananer testa nr 1/2/3/4 ----1/2/3/4 ----1/2/3/4---- osv..

Jag personligen tycker att du skall testa med någon form av "standardkabel" typ 0,5 meters och när lösa bananer testas bör en 0,5m kabel byggas ihop med 2 bananer och lämplig kabel typ 1,5mm2.

Största problemet blir nog variationer i mätresultat för varje "försök" med respektive kabel.

Kanske bör man också komplettera mätningarna med "sidobelastning". T.ex belasta banankontakten med t.ex 0,5kg (eller rättare sagt ca 5 Newton)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-10-30 23:29

Tack för tipsen. Jag har inte fått till några mätningar än men får se om jag får till något i helgen.

Harryup:
Hur tänker du med rosa brus? Att mäta distorsionen på signalen?
Någon form av distorsionsmätning vore kanske bäst, se om signalen genom kontakterna blir påverkad, har dock inte utrustning för det.

Kan dock mäta max-resistans. Kanske göra en kabelloop med två kontakter rucka på kontakterna/kabeln i 30 sekunder och notera max-resistansen. Gör jag några serier på samtliga kontakter kanske det går att dra några slutsatser, annat än slumpen.

Jag tror jag nöjer mig med att bara plugga kontakten rakt in, håller inte på och vrider, annat än möjligtvis av misstag, när jag kopplar in mina saker. Det bidrar nog mest till risk att skada kontaktplätteringarna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Banankontakter

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-30 23:54

Jag tror du kan få svårt att påvisa någon mätbar skillnad överhuvudtaget.

Däremot kan långtidsanslutning vara ett problem då det med tiden kan bli kontaktdistorsion eller t.o.m. glappkontakt. Sådant är det viktigaste anser jag. Men kan det ta låååång tid att studera saken. Faktum är att jag råkat ut för glappkontakt med en välrenommerad banankontakt som är nämnd i den andra banantråden.
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-10-31 00:09

Två av kontakttyperna är så urbota dåliga att jag genom lite testande vet att jag kommer kunna mäta brister, i övrigt har jag samma känsla, det är nog svårt att mäta något uppenbart alls. Får mäta ett par sitter med alla typer, ska testa lite olika frekvenser också, om det mot förmodan skulle påvisa någon variation, kanske DC 100Hz 3kHz 20kHz och 100kHz eller så. Tror inte jag får något revolutionerande resultat alls. Värst vore det ju om jag hittade någon brist i de jag nu till slut tänkt använda.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Banankontakter

Inläggav jansch » 2020-10-31 11:32

Frisk skrev:Två av kontakttyperna är så urbota dåliga att jag genom lite testande vet att jag kommer kunna mäta brister, i övrigt har jag samma känsla, det är nog svårt att mäta något uppenbart alls. Får mäta ett par sitter med alla typer, ska testa lite olika frekvenser också, om det mot förmodan skulle påvisa någon variation, kanske DC 100Hz 3kHz 20kHz och 100kHz eller så. Tror inte jag får något revolutionerande resultat alls. Värst vore det ju om jag hittade någon brist i de jag nu till slut tänkt använda.


Hur funderar du då vid mätning vid olika frekvenser på en enpolig kontakt?
Det går ju i sig att mäta men du kan ju aldrig få ett mätresultat som bara relaterar till banankontakten.

Ok då.... man kan ju t.ex tänka sig ett oxidskikt som fungerar som dielektrikum mellan hane och hona. Fast enligt min mening är det långsökt

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-10-31 15:44

jansch skrev:
Frisk skrev:Två av kontakttyperna är så urbota dåliga att jag genom lite testande vet att jag kommer kunna mäta brister, i övrigt har jag samma känsla, det är nog svårt att mäta något uppenbart alls. Får mäta ett par sitter med alla typer, ska testa lite olika frekvenser också, om det mot förmodan skulle påvisa någon variation, kanske DC 100Hz 3kHz 20kHz och 100kHz eller så. Tror inte jag får något revolutionerande resultat alls. Värst vore det ju om jag hittade någon brist i de jag nu till slut tänkt använda.


Hur funderar du då vid mätning vid olika frekvenser på en enpolig kontakt?
Det går ju i sig att mäta men du kan ju aldrig få ett mätresultat som bara relaterar till banankontakten.

Ok då.... man kan ju t.ex tänka sig ett oxidskikt som fungerar som dielektrikum mellan hane och hona. Fast enligt min mening är det långsökt

Jag har svårt att se att det ska ge något utslag, men det är ett enkelt test att göra när det ändå är uppkopplat.
Jag tänker kanske det kan visa på om det är en stor god kontaktyta eller kanske en liten god kontaktyta med stor del dålig kontakt omgivande. Typ om kontakten i hanen är en liten punkt på ett ställe medan kontaktpunkten i honan är en liten punkt "långt" ifrån.

Mest att det är ett enkelt test att komplettera med, om någon av kontakterna påvisar avvikande beteende finns en parameter att titta närmare på.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster