Banankontakter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 02:23

sprudel skrev:
Maccis skrev:Öppna slutsteget och löd på EKK'n direkt på slutsteget.
8)


Vet sådana som gör så här på forumet. Det finns skruvpoler, och fina kontakter också.

Skruvförbindelser är notoriskt opålitliga.

Jag avråder.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Banankontakter

Inläggav Tangband » 2018-12-27 08:47

Dessa kontakter sägs låta bra ( för de som tycker det är skillnad ) och har en bra kontakt, lödanslutning.
Inga snurrande delar utan kontakten är gjuten.

https://taktoton.com/deltron-banankontakt-guld.html

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Banankontakter

Inläggav sprudel » 2018-12-27 11:39

IngOehman skrev:
sprudel skrev:
Maccis skrev:Öppna slutsteget och löd på EKK'n direkt på slutsteget.
8)


Vet sådana som gör så här på forumet. Det finns skruvpoler, och fina kontakter också.

Skruvförbindelser är notoriskt opålitliga.

Jag avråder.


Vh, iö


Jag vet. Varje gång jag lyssnar kollar jag åtdragningen. Jag är notoriskt misstänksam. :)
En bra kontakt hade varit bättre.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 13:36

Klokt!

Inlägget före ditt - ja, det där är en bra kontakt. Men jag föredrar knivbananer framför att behöva löda, av flera skäl.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-27 13:49

Är knivbananen undermålig? :|

Jag gillar den för jag slipper löda!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Banankontakter

Inläggav Ted_B » 2018-12-27 14:29

Tangband skrev:Dessa kontakter sägs låta bra ( för de som tycker det är skillnad ) och har en bra kontakt, lödanslutning.
Inga snurrande delar utan kontakten är gjuten.

https://taktoton.com/deltron-banankontakt-guld.html


Jag kör med den typen av kontakter fast köpta på ebay, man kan välja att löda eller skruva.
Jag gillar att löda så jag har lött EKK i mina. De sitter fast bra i anslutningarna också så de kan rekommenderas.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 16:06

genstruktur skrev:Är knivbananen undermålig? :|

Jag gillar den för jag slipper löda!

Vad menar du? Vad skulle vara undermåligt?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-27 16:46

IngOehman skrev:
genstruktur skrev:Är knivbananen undermålig? :|

Jag gillar den för jag slipper löda!

Vad menar du? Vad skulle vara undermåligt?


Vh, iö


sprudel skrev:Jag har skruvat fast ekk i högtalarna och satte in nicklade knivbananer och det blir en svag slöja.
De åkte ut igen, men jag behöver, vill ha, bananer i slutsteget.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-28 20:51

Aha, då förstår jag.

Inlägget före ditt var mitt, så jag utgick ifrån att du läste ut något ur mitt inlägg, som du kommenterade.

- - -

Jag vill nog lite försiktigt avråda ifrån att ta kommentarer om att en kontakt ger en beslöjning, på för stort allvar - om de inte är en följda av ett mycket rigoröst genomfört blindtest där en sådan påverkan som är psykologisk har kunnat påvisas. ;)

Hoppas du inte tar det fel Sprudel. :)

Vi talar trots allt om påverkansstorlekar som är försumbara - jämfört med sådant som är försumbart - jämfört med suggestionseffekter... Det vill säga - saken GÅR inte att undersöka i öppna lyssningar! Det är omöjligt. Man kan inte veta om det man hört har med suggestionseffekterna att göra eller inte.

Jag inte bara har gjort mängder med sådana tester utan att någonsin ha fått några detekterbara hörbarheter från "ickeoxiderade" förbindelser (samtidigt som man oftast får det i öppna lyssningar, alltså då lyssnarna har facit. Dessutom har jag i åratal efterlyst att de som påstår att sådana effekter finns, visar att de gör det även i blind lyssning. Ingen har någonsin visat mig något sådant. Därför ser jag inget skäl att lägga någon vikt vid sådana påståenden.

Det är upplevelser som folk rapporterar även när man gör ett rent suggestionstest, alltså jämför A med A. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-28 22:39

IngOehman skrev:Aha, då förstår jag.

Inlägget före ditt var mitt, så jag utgick ifrån att du läste ut något ur mitt inlägg, som du kommenterade.

- - -

Jag vill nog lite försiktigt avråda ifrån att ta kommentarer om att en kontakt ger en beslöjning, på för stort allvar - om de inte är en följda av ett mycket rigoröst genomfört blindtest där en sådan påverkan som är psykologisk har kunnat påvisas. ;)

Hoppas du inte tar det fel Sprudel. :)

Vi talar trots allt om påverkansstorlekar som är försumbara - jämfört med sådant som är försumbart - jämfört med suggestionseffekter... Det vill säga - saken GÅR inte att undersöka i öppna lyssningar! Det är omöjligt. Man kan inte veta om det man hört har med suggestionseffekterna att göra eller inte.

Jag inte bara har gjort mängder med sådana tester utan att någonsin ha fått några detekterbara hörbarheter från "ickeoxiderade" förbindelser (samtidigt som man oftast får det i öppna lyssningar, alltså då lyssnarna har facit. Dessutom har jag i åratal efterlyst att de som påstår att sådana effekter finns, visar att de gör det även i blind lyssning. Ingen har någonsin visat mig något sådant. Därför ser jag inget skäl att lägga någon vikt vid sådana påståenden.

Det är upplevelser som folk rapporterar även när man gör ett rent suggestionstest, alltså jämför A med A. ;)


Vh, iö


Hej!

Ja det var lite otydligt av mig vad jag kommenterade för något. Tack för klargörande! :). Som sagt, jag gillar knivbananen och hade gärna använt den fortsatt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Banankontakter

Inläggav IngOehman » 2018-12-29 00:44

Jag kommer att fortsätta använda den, har inga planer på att sluta. Enda alternativet som jag kanske kommer att byta till är en annan knivbanankontakt. Men den är tyvärr mycket dyr.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-29 09:26

IngOehman skrev:Jag kommer att fortsätta använda den, har inga planer på att sluta. Enda alternativet som jag kanske kommer att byta till är en annan knivbanankontakt. Men den är tyvärr mycket dyr.


Vh, iö


Då fortsätter jag med :).

Vad är det för annan knivbanan du hittat? Är det kanske ett alternativ för någon i tråden....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Banankontakter

Inläggav sprudel » 2018-12-29 09:44

Med och utan knivbanan? Det räcker för mig att jag tycker mig höra en beslöjning. :)
Har ju inte testat detta in absurdum utan några gånger fram och tillbaka med ett spår på Lise o Gertrud på Nalen, ”Life in balance”. Tydligheten i rösten och den verklighetslika närvaron upplevde jag som bättre utan, men det tar jag inte gift på.
Så för feelgood-faktorns skull får jag gå där och skruva på mina anslutningar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Banankontakter

Inläggav genstruktur » 2018-12-29 10:18

sprudel skrev:Med och utan knivbanan? Det räcker för mig att jag tycker mig höra en beslöjning. :)
Har ju inte testat detta in absurdum utan några gånger fram och tillbaka med ett spår på Lise o Gertrud på Nalen, ”Life in balance”. Tydligheten i rösten och den verklighetslika närvaron upplevde jag som bättre utan, men det tar jag inte gift på.
Så för feelgood-faktorns skull får jag gå där och skruva på mina anslutningar. :)


Jag förstår! Faller andan på och tid finnes skall jag prova :). Kan bli ett intressant experiment.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-08-21 16:22

Lyfter denna gamla tråd igen. Jag har fortfarande inte kommit till skott med beställning men mycket som börjar komma på plats nu så ska försöka få en permanent lösning även på kablarna.

Varit inne på kontakt med fjäderlåsning till kabeln. Då vanan från jobbet innebär att i princip alla kablar är antingen helt beröringsfria eller med fjädrande isolation börjar allt annat kännas obekvämt.

Ska kontakterna dessutom vara stackbara för möjlighet att grena vidare är utbudet minst sagt begränsat. Jag har gjort en lite intressant observation

Cal test electronics
Pomona
Tenma
Bilder uppifrån och ner:
Bild
Bild
Bild
Tycker samtliga ser väldigt snarlika ut.
Samtliga har samma spcification på 36A men Cal test electronics är märkt 1,2kV medan övriga är 70VDC eller 33VAC. Eller ja, även Cal test electronics säger IEC 70VDC 33VAC non hand-held 1200V.

Detta måste väl vara samma kontakt? Jag hittar dock inga tydliga samband mellan tillverkarna. Tenma säljs vad jag hittat bara på Farnell, men men har på en av bilderna väldigt tydlig text med TENMA i gjutningen (nej, jag ändrar mig, tydligt gjutning i 3d-renderingen i databladet, ingen text alls på fotot i samma datablad). Farnell säljer även Cal test electronics. Mouser säljer både Cal test electronics och Pomona. Pomona med lägre spänningstålighet och dubbla priset.

Utöver dessa hittade jag även denna:
Radiall
Bild

Funderar främst på cal test electronics-varianten för stunden, men ett alternativ är ju förstås också att löda kablarna. Installationen ska ju vara tämligen stationär. Dock upplever jag ökat risk med kabelbrott med lödning jämfört med en fjäderbelastad kontakt, dock torde risken vara minimal, som sagt är det ju en väldigt stationär installation.

Initialt var jag väldigt skeptisk till dessa kontakter med kontaktkorg. Båda varianter jag har hemma är utomordentligt dåliga. Ena är helt i metall och således riktigt personfarlig om den kopplas till någon högre spänning med bakomvarande energi. Den andra är i plast men ändå antagligen än farligare då skruven att fästa kabeln med sitter i ett hål på sidan av plasten och fullt åtkomligt vid greppande av kontakten. Men utöver det har de båda utomordentligt felkonstruerade korgar som fäster bra i honan men bara snurrar i princip utan kontakt på kontakten själv.

Efter jag tänkt och läst lite mer om kontakterna med korg inser jag ju dock att det antagligen är en av de smartare lösningar för att få en bra kontakt. Många små kontaktytor vilket fördelar energin på många punkter och därtill ger högt kontakttryck.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-08-21 17:16

Jag kontaktade Farnell-supporten med frågor, Tenma är deras eget märke, så är väl en OEM-kontakt kan man ju misstänka. Undra hur Cal test förhåller sig till Pomona...

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-10-29 16:49

Väcker denna tråd till liv lite igen nu med en "släkttråd" jag har köpt lite bananer och har diverse andra bananer tillgängliga för referens, dessutom köpte jag mig en LCR-mätare och några spänningsaggregat.

Jag tänkte jag skulle mäta upp skillnaderna mellan de olika kontakterna, hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har jämfört lite men ser relativt små skillnader generellt, de uppenbart dåliga kontakterna är en sak om än svårt att få fram dess sämsta egenskaper också, 0,3Ohm till flera kOhm eller tom öppen krets med lite ruckande.

Hur ska jag mäta? Dc-resistans? Resistans vid någon viss frekvens? Kapacitans och framförallt induktans antar jag mest uppvisar mätning på kabeln mellan bananerna? Instrumentet har stöd för bias men känns ju meningslöst på en kabel. Testnivå, två volt?
Jag förutsätter det blir en tabell med flera mätpunkter för varje kabel/kontakt, men vilka mätpunkter?
Tillför mätningar med högre spänningar eller strömmar något? Jag har nätaggregat som ska klara 60V och 12A.

Min plan är att bygga en testjigg med två bananhonor där jag fixerar testkablar och klämmor för att inte påverka det. Lösa bananer testas med en kort kabel mellan medan färdigt kablage testas med minsta möjliga loop på kabeln.

Jag borde kunna det här, men känner mig osäker nu. Hjälp mig hitta en bra testmetod så ska jag försöka mäta, eller i alla fall rigga, lite ikväll.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Banankontakter

Inläggav Harryup » 2020-10-30 21:04

Rosa brus på olika nivåer kanske?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Banankontakter

Inläggav jansch » 2020-10-30 22:29

Frisk skrev:Väcker denna tråd till liv lite igen nu med en "släkttråd" jag har köpt lite bananer och har diverse andra bananer tillgängliga för referens, dessutom köpte jag mig en LCR-mätare och några spänningsaggregat.

Jag tänkte jag skulle mäta upp skillnaderna mellan de olika kontakterna, hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har jämfört lite men ser relativt små skillnader generellt, de uppenbart dåliga kontakterna är en sak om än svårt att få fram dess sämsta egenskaper också, 0,3Ohm till flera kOhm eller tom öppen krets med lite ruckande.

Hur ska jag mäta? Dc-resistans? Resistans vid någon viss frekvens? Kapacitans och framförallt induktans antar jag mest uppvisar mätning på kabeln mellan bananerna? Instrumentet har stöd för bias men känns ju meningslöst på en kabel. Testnivå, två volt?
Jag förutsätter det blir en tabell med flera mätpunkter för varje kabel/kontakt, men vilka mätpunkter?
Tillför mätningar med högre spänningar eller strömmar något? Jag har nätaggregat som ska klara 60V och 12A.

Min plan är att bygga en testjigg med två bananhonor där jag fixerar testkablar och klämmor för att inte påverka det. Lösa bananer testas med en kort kabel mellan medan färdigt kablage testas med minsta möjliga loop på kabeln.

Jag borde kunna det här, men känner mig osäker nu. Hjälp mig hitta en bra testmetod så ska jag försöka mäta, eller i alla fall rigga, lite ikväll.


Det enda rimliga att mäta på en enpolig kontakt är resistans och då lämpligtvis med likström - så som en vanlig multimeter gör.
De större utmaningarna vid mätningar av kontaktresistans är då:

- vilken honkontakt skall användas
- hur skall "i-jackning" till hona ske - bara trycka in/trycka in och vrida t.ex +90-90grader/ trycka in och vrida tills bästa resultat uppnås/trycka in och vrida 180grader och redovisa sämsta resultat?
- hur många ggr skall i/ur-jackning ske innan testserie startar
- testserie - medelvärde av t.ex 10 mätningar eller sämsta värde?
- byte av hona efter varje testserie eller vid 4 olika bananer testa nr 1/2/3/4 ----1/2/3/4 ----1/2/3/4---- osv..

Jag personligen tycker att du skall testa med någon form av "standardkabel" typ 0,5 meters och när lösa bananer testas bör en 0,5m kabel byggas ihop med 2 bananer och lämplig kabel typ 1,5mm2.

Största problemet blir nog variationer i mätresultat för varje "försök" med respektive kabel.

Kanske bör man också komplettera mätningarna med "sidobelastning". T.ex belasta banankontakten med t.ex 0,5kg (eller rättare sagt ca 5 Newton)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-10-30 23:29

Tack för tipsen. Jag har inte fått till några mätningar än men får se om jag får till något i helgen.

Harryup:
Hur tänker du med rosa brus? Att mäta distorsionen på signalen?
Någon form av distorsionsmätning vore kanske bäst, se om signalen genom kontakterna blir påverkad, har dock inte utrustning för det.

Kan dock mäta max-resistans. Kanske göra en kabelloop med två kontakter rucka på kontakterna/kabeln i 30 sekunder och notera max-resistansen. Gör jag några serier på samtliga kontakter kanske det går att dra några slutsatser, annat än slumpen.

Jag tror jag nöjer mig med att bara plugga kontakten rakt in, håller inte på och vrider, annat än möjligtvis av misstag, när jag kopplar in mina saker. Det bidrar nog mest till risk att skada kontaktplätteringarna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Banankontakter

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-30 23:54

Jag tror du kan få svårt att påvisa någon mätbar skillnad överhuvudtaget.

Däremot kan långtidsanslutning vara ett problem då det med tiden kan bli kontaktdistorsion eller t.o.m. glappkontakt. Sådant är det viktigaste anser jag. Men kan det ta låååång tid att studera saken. Faktum är att jag råkat ut för glappkontakt med en välrenommerad banankontakt som är nämnd i den andra banantråden.
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-10-31 00:09

Två av kontakttyperna är så urbota dåliga att jag genom lite testande vet att jag kommer kunna mäta brister, i övrigt har jag samma känsla, det är nog svårt att mäta något uppenbart alls. Får mäta ett par sitter med alla typer, ska testa lite olika frekvenser också, om det mot förmodan skulle påvisa någon variation, kanske DC 100Hz 3kHz 20kHz och 100kHz eller så. Tror inte jag får något revolutionerande resultat alls. Värst vore det ju om jag hittade någon brist i de jag nu till slut tänkt använda.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Banankontakter

Inläggav jansch » 2020-10-31 11:32

Frisk skrev:Två av kontakttyperna är så urbota dåliga att jag genom lite testande vet att jag kommer kunna mäta brister, i övrigt har jag samma känsla, det är nog svårt att mäta något uppenbart alls. Får mäta ett par sitter med alla typer, ska testa lite olika frekvenser också, om det mot förmodan skulle påvisa någon variation, kanske DC 100Hz 3kHz 20kHz och 100kHz eller så. Tror inte jag får något revolutionerande resultat alls. Värst vore det ju om jag hittade någon brist i de jag nu till slut tänkt använda.


Hur funderar du då vid mätning vid olika frekvenser på en enpolig kontakt?
Det går ju i sig att mäta men du kan ju aldrig få ett mätresultat som bara relaterar till banankontakten.

Ok då.... man kan ju t.ex tänka sig ett oxidskikt som fungerar som dielektrikum mellan hane och hona. Fast enligt min mening är det långsökt

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Banankontakter

Inläggav Frisk » 2020-10-31 15:44

jansch skrev:
Frisk skrev:Två av kontakttyperna är så urbota dåliga att jag genom lite testande vet att jag kommer kunna mäta brister, i övrigt har jag samma känsla, det är nog svårt att mäta något uppenbart alls. Får mäta ett par sitter med alla typer, ska testa lite olika frekvenser också, om det mot förmodan skulle påvisa någon variation, kanske DC 100Hz 3kHz 20kHz och 100kHz eller så. Tror inte jag får något revolutionerande resultat alls. Värst vore det ju om jag hittade någon brist i de jag nu till slut tänkt använda.


Hur funderar du då vid mätning vid olika frekvenser på en enpolig kontakt?
Det går ju i sig att mäta men du kan ju aldrig få ett mätresultat som bara relaterar till banankontakten.

Ok då.... man kan ju t.ex tänka sig ett oxidskikt som fungerar som dielektrikum mellan hane och hona. Fast enligt min mening är det långsökt

Jag har svårt att se att det ska ge något utslag, men det är ett enkelt test att göra när det ändå är uppkopplat.
Jag tänker kanske det kan visa på om det är en stor god kontaktyta eller kanske en liten god kontaktyta med stor del dålig kontakt omgivande. Typ om kontakten i hanen är en liten punkt på ett ställe medan kontaktpunkten i honan är en liten punkt "långt" ifrån.

Mest att det är ett enkelt test att komplettera med, om någon av kontakterna påvisar avvikande beteende finns en parameter att titta närmare på.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster