Contour vs Zobel med aktiva filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Contour vs Zobel med aktiva filter?

Inläggav EmuMannen » 2018-12-02 17:10

Om ni läst tråden om mitt senaste bygge så vet ni att jag är lite störd på hur "ettrig" bredbandaren är vid lite högre volym. Högtalaren delas aktivt (tyvärr ingen DSP) men här kan det bli aktuell med någon form av passiv kompensation. Jag har läst på om så kallade Contour Networks och hur de kan användas för undertrycka pucklar men jag har också läst att ett vanligt Zobel Network kan användas för att tämja exempelvis en bredbandare. Tidigare har jag mest stött på zobel, eller konjugatlänk som det heter på svenska, som ett sätt att hantera impedans och då ofta i kombination med ett passivt delningsfilter. Jag kan ju se fördelen med en konjugatlänk i stället för ett Contour Network i serie. Så vad är er erfarenhet av såväl Contour Networks vs konjugatlänk och framförallt i kombination med aktiv delning? Kan de göra någon nytta överhuvudtaget och i så fall vad? Fördelar? Nackdelar? Alternativa lösningar (förutom DSP)?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Contour vs Zobel med aktiva filter?

Inläggav Kraniet » 2018-12-03 22:02

En spole i serie med midbasen har ju visat sig sänka dist. Rätt dimensionerad spole tillsammans med zobel borde väl kunna vrida kurvan rätt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Contour vs Zobel med aktiva filter?

Inläggav EmuMannen » 2018-12-03 23:46

Kraniet skrev:En spole i serie med midbasen har ju visat sig sänka dist. Rätt dimensionerad spole tillsammans med zobel borde väl kunna vrida kurvan rätt

Spole och motstånd (RL network) eller konding och motstånd (RC network) i serie, så långt förstår jag contour networks. Ett zobel för att jämna ut impedanskurvan förstår jag också och jag kan se hur dessa kan fungera ihop. Men det jag har svårt att förstå är hur enbart zobel (konjugatlänk) kan "tämja" ett element? Är det någon som exempelvis upplevt att ett bredbandselement låter annorlunda med eller utan enbart en konjugatlänk? Kan ni i så fall försöka beskriva "hur" annorlunda det lät?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Contour vs Zobel med aktiva filter?

Inläggav gopnik » 2018-12-04 01:06

EmuMannen skrev:Men det jag har svårt att förstå är hur enbart zobel (konjugatlänk) kan "tämja" ett element?

Det är du inte ensam om. :D Det sägs mycket konstigt i bredbandskretsar som man kanske helst inte ska fästa för stor vikt vid.
Ska man verkligen söka en tänkbar tekniskt förklaring till att någon upplever det så, så ligger det väl nära till hands att de effektsvaga SET-förstärkare som är populära i samma krets kanske distar lite snyggare/mindre/senare. Men då tror jag man fäster mer vikt vid det hela än det egentligen är värt. Snarare är det folk vars förståelse sträcker sig så djupt att jämn impedans==bra, och som sen faller för förväntanseffekter...

Problemen med bredbandselements uppbrytningar eller distorsionstoppar brukar vara jämförelsevis stora. Alltså tonkurvefel eller kast på flera decibel. Det är inget man rår på med hokus pokus. Shelvingfilter och contour network som du är inne på, och RCL-sugkretsar för toppar, är det som är på riktigt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Contour vs Zobel med aktiva filter?

Inläggav EmuMannen » 2018-12-04 07:57

gopnik skrev:Problemen med bredbandselements uppbrytningar eller distorsionstoppar brukar vara jämförelsevis stora. Alltså tonkurvefel eller kast på flera decibel. Det är inget man rår på med hokus pokus. Shelvingfilter och contour network som du är inne på, och RCL-sugkretsar för toppar, är det som är på riktigt.

Tack gopnik, då kan jag släppa tanken på konjugatlänkar för tonkurvefel och fokusera på andra filter i stället...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Contour vs Zobel med aktiva filter?

Inläggav dewpo » 2018-12-04 16:58

Anledningen till att många strävar efter "snäll" impedans kurva på bredbandshögtalare,
Är väl oftast inte hokuspokus? Utan en vilja göra högtalaren driv bar av en rörförstärkare som har relativt hög ut impedans?

Har du gjort några mätningar på högtalaren?
Jag letade lite på nätet och vad jag kunde finna så har W5-2143 en elak topp vid 9 kHz, Som antagligen är det som gör att det låter vasst!
En RCL-sugkrets som tar ner den toppen, Om den finns på dina högtalare också? Så låter det säker snällare för öronen!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster