Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Det låter som en typisk lucka i ljudet mellan bas och toppar som du hör.
Det ger ett hål i ljudet som är väldigt störande.
Kan även vara att topparna är för små i konytan vilket då kan ge känslan av att topparna spelar i en egen liga.
Att bygga om delningen kan vara en väg att gå.
Morello skrev:Har du möjlighet att mäta? Messen ist Wissen!
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Det låter som en typisk lucka i ljudet mellan bas och toppar som du hör.
Kan även vara att topparna är för små i konytan vilket då kan ge känslan av att topparna spelar i en egen liga.
Menar du att delningen alltså ger ett "hål" i tonkurvan? Delningsfiltret i det här fallet sitter i bioförstärkaren. Det finns visserligen ett i baslådan också, men den har jag ställt på max, dvs 150Hz, så den bör inte påverka, eftersom delningen i förstärkaren är 80Hz.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Har du möjlighet att mäta? Messen ist Wissen!
Klart jag har! Men så var det där med lathet... Men du har rätt, jag mäter.
Vilket avstånd? Så här ser kombon ut:
Morello skrev:Givet att delningsfrekvensen är rimlig så fungerar båda lådorna som monopoler i detta fall.
Tarzan skrev:Det skulle ju kunna vara så att din högtalare börjar falla av någonstans runt 100 Hz, vilket filtret i receivern ju inte vet om. Det brukar väl vara 12/24 dB per oktav i vanliga receivrar? Att sätta filtret på 150 Hz i baslådan garanterar ju inte heller att det inte ska påverka.
Jag vill också se mätning. Närfält för högtalarens baselement respektive för baslpdan. Sen kanske en mätning på någon meters håll med båda spelande.
PerStromgren skrev:Jag tänkte att jag skulle mäta. men inser att en del apparater är oåtkomliga just nu pga det stundande kalaset, som är anledningen till att anläggningen ser ut som den gör.
Men ett litet experiment fick det bli. Jag tog fram min gamla tongenerator och en ljudtrycksmätare och svepte litet. Då framkommer att "topparna" har en rätt stark puckel vid ca 100Hz och basen en vid ca 45Hz. I övrigt åker nivån upp ned 10-tals dB när jag går runt i rummet med ljudtrycksmätaren. Det fick bli nivåjustering med hörseln efter något slags medelvärde.
Åter till den generella frågan: Om det nu är vanligt i enklare anläggningar att det låter som om basen spelar för sig själv, vad beror det i så fall på?
PerStromgren skrev:Åter till den generella frågan: Om det nu är vanligt i enklare anläggningar att det låter som om basen spelar för sig själv, vad beror det i så fall på?
PerStromgren skrev:Jag köpte en
Harryup skrev:Min erfarenhet är att timing är så pass viktig att man kan mycket väl tycka att en bra subb är dålig eftersom det inte låter bra.
/Harryup
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Det låter som en typisk lucka i ljudet mellan bas och toppar som du hör.
Menar du att delningen alltså ger ett "hål" i tonkurvan? Delningsfiltret i det här fallet sitter i bioförstärkaren. Det finns visserligen ett i baslådan också, men den har jag ställt på max, dvs 150Hz, så den bör inte påverka, eftersom delningen i förstärkaren är 80Hz.
Tarzan skrev:Pucken vid 100 Hz skulle kunna vara resultatet av reflexionen i väggen högtalarna har bakom sig; en utsläckning runt 200 Hz och förstärkning under det. Lite dämp bakom högtalarna eller flytta ut dem i rummet kanske kunde göra dem mer lättintegrerade?
Perfector skrev:Så här ser toner och övertonerna ut enligt Philips.
paa skrev:PerStromgren skrev:Jag köpte en
Köpte du bara en?
Då har du troligen felet där. En sub skapar helt andra mönster på stående vågorna vid delningen, än vad två högtalare gör.
Bl.a med mera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster