Varför är det svårt att sy ihop baslåda med toppar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Varför är det svårt att sy ihop baslåda med toppar?

Inläggav PerStromgren » 2018-12-11 10:02

System One W-15. Troligen inte hifibranchens finaste...
... tycker jag!

Per

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför är det svårt att sy ihop baslåda med toppar?

Inläggav jansch » 2018-12-15 18:52

PerStromgren skrev:
Jag köpte en beggad (förmodligen rätt undermålig) subwoofer för att användas för dansmusik. Då upptäckte jag en sak jag märkt många gånger förr: det låter som om baslådan spelar för sig själv och "topparna" för sig. Ännu tydligare brukar det vara med enkla "2.1"-system för datorljud.

Vad är det för effekt jag kan tänkas höra? Kan jag göra något åt saken mha en vanlig bioförstärkare?


Ett faktum som sällan diskuteras när man delar mellan sub och toppar är PHONKURVANS BETYDELSE i sammanhanget.
Om delning sker med 12dB vid 80Hz kommer örats känslighet att öka med ungefär samman nivå som filtret skär av.
Ett annat sätt att se det är att om en billig/liten sub spelar 80Hz eller lägre kommer behöver 2:a tons distorsionen (tonen alltså) "bara" vara sådär 7 -8% för att den ska låta lika högt som grundtonen, högre ordnings harmonisk dist (3,4, 5 övertonen) måste ligga på väsentligt lägre distorsons nivåer för att inte "överrösta" grundtonen.
7-8% 2:a tons distorsion är ju inte speciellt mycket för en billigare och mindre sub under 80Hz.(och det behöver ju inte ens vara lika högt ljud för hörseln på grundton och dist.)
Det spelar alltså ingen större roll vilken branthet man har på filtret om om sub:en är liten eller har lägre kvalitet. Sub:ens position kommer att avslöjas av distorsionen OM ljudet inte innehåller tillräckligt med transienter som låser riktningen redan från början(lagen om första vågfront eller lite slarvigt, Haaseffekten)

Jag kan gott tänka mej att man kan kalla det för att sub:en "spelar för sig själv".

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster