Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Stranne » 2018-12-11 22:40

Hej!
Jag har en gammal (15 år??) integrerad Roksan Caspian som jag använder på kontoret.
Den är toppen på alla sätt förutom att det skrapar och blir obalans när jag höjer och sänker. Jag köpte mig därför en flaska Contact Cleaner på Kjell och slet upp locket på stärkaren, men blev plötsligt osäker på var jag vågar spruta skiten? Se bilder nedan - nån som vet bättre än jag??
Längst till höger i bild (längst in i förstärkaren om man så vill) sitter ju motorn. Sen sitter en liten burk som det står Alps på som verkar vara en separat del, och närmast fronten sitter en blåaktig låda med plasthölje.
Inga öppna kontaktytor såvitt jag kan se. Vad gör jag?? Går det ens att komma åt rätt ställe med spray, eller är det ens vägen att gå? Vågar man spruta in i de små håligheter som ändå finns och hoppas på det bästa (efter att ha låtit det torka upp såklart)?

Please, please help me!

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav EmuMannen » 2018-12-11 23:35

Jag har ingen liknade pot själv men jag gissar att det är typ en motoriserad ALPS 100KAX2 (eller 100KBX2). I så fall sitter det typ en ALPS RK27 potentiometer på den (den blå klumpen). Om du söker på nätet så kan du hitta information om hur de är sammansatta och hur de kan rengöras. Det är lite pilligt men det bästa är givetvis att ta isär huset och göra rent kolbanorna ordentligt. Tänk på att potentiometrar ofta innehåller någon typ av smörjmedel på kolbanorna och att kontaktspray (om du använder fel) kan torka ut banorna helt (vilket i sin tur leder till att de slits ut fortare).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Bill50x » 2018-12-12 00:15

EmuMannen skrev:Tänk på att potentiometrar ofta innehåller någon typ av smörjmedel på kolbanorna och att kontaktspray (om du använder fel) kan torka ut banorna helt (vilket i sin tur leder till att de slits ut fortare).

Det är bl.a därför jag använder CRC556 istället för CRC226.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav EmuMannen » 2018-12-12 10:53

Bill50x skrev:
EmuMannen skrev:Tänk på att potentiometrar ofta innehåller någon typ av smörjmedel på kolbanorna och att kontaktspray (om du använder fel) kan torka ut banorna helt (vilket i sin tur leder till att de slits ut fortare)

Det är bl.a därför jag använder CRC556 istället för CRC226.

Personligen skulle jag inte använda CRC556 i potentiometrar. Jag skulle undvika allt som kan kladda, framförallt silikonspray. Jag tror att moderna potentiometrar inte innehåller något smörjmedel på kolbanorna jämfört med förr i tiden då vissa potentiometrar innehöll någon form av fett. Dessutom är många moderna potentiometrar slutna. Problemet som kan uppstå, framförallt med kolbanor, är att lösa kolpartiklar och annan skit fastnar på kolbanorna . Att spruta in "något" som kontaktspray kan hjälpa något men oftast inte i det långa loppet. Det enda som brukar fungera är att ta isär potentiometern och rengöra kolbanor och andra delar. Om kolbanorna är utslitna så hjälper inte dettah eller utan då är det bara att byta kolbanor men vanligare är nog att man byter hela potentiometern. Förutom lösa kolpartiklar och mekaniska fel så kan oxid ställa till det. För att avlägsna oxid så verkar DeoxIT vara populärt I HiFi-sammanhang men det är riktigt dyrt. Själv använder jag ibland PRF 7-78 Kontaktspray som finns på exempelvis Kjell & Co. Den är lätt smörjande men utan att kladda som andra smörjmedel.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Perfector » 2018-12-12 12:21

556 är fortfarande en syrabaserad rostlösare och bör inte användas på en kolslitbana.
226 är ju elektronikspray för bla. pottar som skrapar.
Det finns ju 2 små hål på sidan av potten om jag inte ser helt fel.
En kort dusch i båda och sedan vrida volymen fram och tillbaka lite så det kommer runt hela slitbanan så kanske det släpper.
Annars är det nog som skrevs ovan, dags att byta potten mot en helt ny.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Bill50x » 2018-12-12 12:29

För snart 8 år sedan sprutade jag in CRC 656 i en volympot av billigaste slag. Denna hade givit upp efter bara ca 2 mån efter inköp. Denna har sedan dess fungerat perfekt. För mig är det bevis nog att medlet fungerar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Perfector » 2018-12-12 12:35

Bill50x skrev:För snart 8 år sedan sprutade jag in CRC 656 i en volympot av billigaste slag. Denna hade givit upp efter bara ca 2 mån efter inköp. Denna har sedan dess fungerat perfekt. För mig är det bevis nog att medlet fungerar.

/ B

Kan det vara en trådlindad pot i så fall?
Dom kan man nog spruta med 556.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav EmuMannen » 2018-12-12 13:50

EmuMannen skrev:Tänk på att potentiometrar ofta innehåller någon typ av smörjmedel på kolbanorna och att kontaktspray (om du använder fel) kan torka ut banorna helt (vilket i sin tur leder till att de slits ut fortare).

Jag måste rätta mig själv på den här punkten. Jag pysslar mest med vintage-prylar och förr fanns exempelvis trådlindade potentiometrar och ibland fanns det även fett eller något liknade i dem. Dagens moderna potentiometrar verkar inte behöva någon smörjning så även om det kan vara lockande att spruta in typ 556 eller liknade i en potentiometer så bör man kanske vara lite försiktig. Jag vet till exempel inte hur en potentiometer med konduktiv plast påverkas av kontaktspray jämfört med en med kolbanor? Vad jag vet är dock att jag haft moderna potentiometrar som inte fungerat över huvud taget men som fungerat utmärkt efter att jag tagit isär dem, gjort rent dem och sedan satt ihop dem igen.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Stranne » 2018-12-13 09:53

Tack för era svar.
Jag sprutade in en liten lätt dusch i vardera hål i det blå plasthöljet igår kväll samtidigt som jag skruvade fram och tillbaka på volymratten. Problem solved! I alla fall än så länge. Vi får väl se om den säckar ihop igen...

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-14 08:51

Perfector skrev:556 är fortfarande en syrabaserad rostlösare och bör inte användas på en kolslitbana.
226 är ju elektronikspray för bla. pottar som skrapar.
Det finns ju 2 små hål på sidan av potten om jag inte ser helt fel.
En kort dusch i båda och sedan vrida volymen fram och tillbaka lite så det kommer runt hela slitbanan så kanske det släpper.
Annars är det nog som skrevs ovan, dags att byta potten mot en helt ny.

Vad menar du med att 5-56 skulle vara ”syrabaserad”? Var har du fått det ifrån?
Om så skulle vara fallet skulle icke korrosivbeständiga metaller skadas/korrodera om man använder 5-56 på dem.
Har du erfarenhet av att metaller börjar rosta när du har använt 5-56?
Ditt påstående är felaktigt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Perfector » 2018-12-14 11:28

Griff skrev:
Perfector skrev:556 är fortfarande en syrabaserad rostlösare och bör inte användas på en kolslitbana.
226 är ju elektronikspray för bla. pottar som skrapar.
Det finns ju 2 små hål på sidan av potten om jag inte ser helt fel.
En kort dusch i båda och sedan vrida volymen fram och tillbaka lite så det kommer runt hela slitbanan så kanske det släpper.
Annars är det nog som skrevs ovan, dags att byta potten mot en helt ny.

Vad menar du med att 5-56 skulle vara ”syrabaserad”? Var har du fått det ifrån?
Om så skulle vara fallet skulle icke korrosivbeständiga metaller skadas/korrodera om man använder 5-56 på dem.
Har du erfarenhet av att metaller börjar rosta när du har använt 5-56?
Ditt påstående är felaktigt

Jag nöjer mig med denna hänvisning
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6vRFXDB9HQ
Edt:
Denna finns även att läsa.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... zc01TmxV5W
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-14 12:06

Perfector skrev:
Griff skrev:
Perfector skrev:556 är fortfarande en syrabaserad rostlösare och bör inte användas på en kolslitbana.
226 är ju elektronikspray för bla. pottar som skrapar.
Det finns ju 2 små hål på sidan av potten om jag inte ser helt fel.
En kort dusch i båda och sedan vrida volymen fram och tillbaka lite så det kommer runt hela slitbanan så kanske det släpper.
Annars är det nog som skrevs ovan, dags att byta potten mot en helt ny.

Vad menar du med att 5-56 skulle vara ”syrabaserad”? Var har du fått det ifrån?
Om så skulle vara fallet skulle icke korrosivbeständiga metaller skadas/korrodera om man använder 5-56 på dem.
Har du erfarenhet av att metaller börjar rosta när du har använt 5-56?
Ditt påstående är felaktigt

Jag nöjer mig med denna hänvisning
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6vRFXDB9HQ
Edt:
Denna finns även att läsa.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... zc01TmxV5W

...och var menar du att jag kan se att CRC 5-56 är ”syrabaserad”.
Det är liksom inget bra att du gång på gång framhåller felaktigheter, och det är inte första gången du felaktigt påstår att 5-56 är ”syrabaserad”.
Om så vore fallet skulle det vara katastrof att- som du rekommenderar- behandla en trådlindad potentiometer med 5-56, och för att inte tala om vad som skulle hända med kopparbanorna på kretskortet...

Tror du att CRC skulle skriva ”Temporary protection of metal parts during storage” om 5-56 hade innehållit syra?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Perfector » 2018-12-14 12:11

Griff skrev:
Perfector skrev:
Griff skrev:Vad menar du med att 5-56 skulle vara ”syrabaserad”? Var har du fått det ifrån?
Om så skulle vara fallet skulle icke korrosivbeständiga metaller skadas/korrodera om man använder 5-56 på dem.
Har du erfarenhet av att metaller börjar rosta när du har använt 5-56?
Ditt påstående är felaktigt

Jag nöjer mig med denna hänvisning
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6vRFXDB9HQ
Edt:
Denna finns även att läsa.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... zc01TmxV5W

...och var menar du att jag kan se att CRC 5-56 är ”syrabaserad”.
Det är liksom inget bra att du gång på gång framhåller felaktigheter, och det är inte första gången du felaktigt påstår att 5-56 är ”syrabaserad”.
Om så vore fallet skulle det vara katastrof att- som du rekommenderar- behandla en trådlindad potentiometer med 5-56, och för att inte tala om vad som skulle hända med kopparbanorna på kretskortet...

Tror du att CRC skulle skriva ”Temporary protection of metal parts during storage” om 5-56 hade innehållit syra?

Där kan jag ha fel, men en gång i tiden så annonserades den som det och det visades tom. hur man tog en ordentligt fastrostad mutter på en bult och fick den att lossna lätt.
Det droppade tom rost av bulten med den olja som rann av.
Men du hakar nu upp dig på petitesser när jag försöker visa att det är skillnad på rostlösande spray och elektroniksmörjande dito.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-14 12:27

Perfector skrev:
Griff skrev:
Perfector skrev:Jag nöjer mig med denna hänvisning
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6vRFXDB9HQ
Edt:
Denna finns även att läsa.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... zc01TmxV5W

...och var menar du att jag kan se att CRC 5-56 är ”syrabaserad”.
Det är liksom inget bra att du gång på gång framhåller felaktigheter, och det är inte första gången du felaktigt påstår att 5-56 är ”syrabaserad”.
Om så vore fallet skulle det vara katastrof att- som du rekommenderar- behandla en trådlindad potentiometer med 5-56, och för att inte tala om vad som skulle hända med kopparbanorna på kretskortet...

Tror du att CRC skulle skriva ”Temporary protection of metal parts during storage” om 5-56 hade innehållit syra?

Där kan jag ha fel, men en gång i tiden så annonserades den som det och det visades tom. hur man tog en ordentligt fastrostad mutter på en bult och fick den att lossna lätt.
Det droppade tom rost av bulten med den olja som rann av.
Men du hakar nu upp dig på petitesser när jag försöker visa att det är skillnad på rostlösande spray och elektroniksmörjande dito.

Petitesser???
Det är väl fruktansvärt allvarligt att felaktigt påstå att 5-56 innehåller syra?
Du menar att bara för att du har sett hur 5-56 löser rost så måste den innehålla syra?
Är det vad du baserar ditt tvärsäkra påstående om att 5-56 är ”syrabaserad”?
Man kan lösa upp rost på många sätt utan att använda syra, t.ex med 5-56 eller WD-40.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Perfector » 2018-12-14 12:29

Griff skrev:
Perfector skrev:
Griff skrev:...och var menar du att jag kan se att CRC 5-56 är ”syrabaserad”.
Det är liksom inget bra att du gång på gång framhåller felaktigheter, och det är inte första gången du felaktigt påstår att 5-56 är ”syrabaserad”.
Om så vore fallet skulle det vara katastrof att- som du rekommenderar- behandla en trådlindad potentiometer med 5-56, och för att inte tala om vad som skulle hända med kopparbanorna på kretskortet...

Tror du att CRC skulle skriva ”Temporary protection of metal parts during storage” om 5-56 hade innehållit syra?

Där kan jag ha fel, men en gång i tiden så annonserades den som det och det visades tom. hur man tog en ordentligt fastrostad mutter på en bult och fick den att lossna lätt.
Det droppade tom rost av bulten med den olja som rann av.
Men du hakar nu upp dig på petitesser när jag försöker visa att det är skillnad på rostlösande spray och elektroniksmörjande dito.

Petitesser???
Det är väl fruktansvärt allvarligt att felaktigt påstå att 5-56 innehåller syra?
Du menar att bara för att du har sett hur 5-56 löser rost så måste den innehålla syra?
Är det vad du baserar ditt tvärsäkra påstående om att 5-56 är ”syrabaserad”?
Man kan lösa upp rost på många sätt utan att använda syra, t.ex med 5-56 eller WD-40.


en gång i tiden så annonserades den som det

"att läsa"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-14 12:35

Perfector skrev:
Griff skrev:
Perfector skrev:Där kan jag ha fel, men en gång i tiden så annonserades den som det och det visades tom. hur man tog en ordentligt fastrostad mutter på en bult och fick den att lossna lätt.
Det droppade tom rost av bulten med den olja som rann av.
Men du hakar nu upp dig på petitesser när jag försöker visa att det är skillnad på rostlösande spray och elektroniksmörjande dito.

Petitesser???
Det är väl fruktansvärt allvarligt att felaktigt påstå att 5-56 innehåller syra?
Du menar att bara för att du har sett hur 5-56 löser rost så måste den innehålla syra?
Är det vad du baserar ditt tvärsäkra påstående om att 5-56 är ”syrabaserad”?
Man kan lösa upp rost på många sätt utan att använda syra, t.ex med 5-56 eller WD-40.


en gång i tiden så annonserades den som det

"att läsa"


Ge dig!
Du har fel och har alltså i alla tider haft fel om innehållet i 5-56.
Ingen s.k universalolja har någonsin innehållit någon syra, det skulle vara förödande

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Perfector » 2018-12-14 12:47

Griff skrev:
Perfector skrev:
Griff skrev:Petitesser???
Det är väl fruktansvärt allvarligt att felaktigt påstå att 5-56 innehåller syra?
Du menar att bara för att du har sett hur 5-56 löser rost så måste den innehålla syra?
Är det vad du baserar ditt tvärsäkra påstående om att 5-56 är ”syrabaserad”?
Man kan lösa upp rost på många sätt utan att använda syra, t.ex med 5-56 eller WD-40.


en gång i tiden så annonserades den som det

"att läsa"


Ge dig!
Du har fel och har alltså i alla tider haft fel om innehållet i 5-56.
Ingen s.k universalolja har någonsin innehållit någon syra, det skulle vara förödande

Är du född dum, eller?
Jag återger det jag läst om den produkten, jag har inte orginalskrivit den.
Felet är inte mitt utan den reklam som gjordes när den kom.
Dessutom undrar jag hur du anser att en fastrostad bult kan fås att lossna?
Vilket kemikalie använder du då?
Frågan var om man kunde eller skulle använda den på en kolslitbana, och det ska man inte eftersom den rostlösande komponenten ger sig på slitbanan och ofta förstör den.
Likaledes, varför har samma företag skapat 2-26 som är en ren elektronikspray?
Syra finns i många skepnader, alltifrån aminosyror till riktigt hemska dito.
Jag skulle ändå hålla för troligt att man använder en korrosiv komponent, vilken då är att betrakta som en syra även om det är i utspädd form.
Men som sagt, jag återgav det jag läst när reklamen var överallt och produkten ganska ny.
Varför lastar du mig för vad andra har skrivit?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Bill50x » 2018-12-14 13:47

Vad jag förstått kan man lösa fastrostade muttrar i Cola, mjölk och tom vatten. I vatten tar det flera dygn och hela skruven/muttern ska vara nedsänkt i vätskan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-14 16:46

Perfector skrev:
Griff skrev:
Perfector skrev:
en gång i tiden så annonserades den som det

"att läsa"


Ge dig!
Du har fel och har alltså i alla tider haft fel om innehållet i 5-56.
Ingen s.k universalolja har någonsin innehållit någon syra, det skulle vara förödande

Är du född dum, eller?
Jag återger det jag läst om den produkten, jag har inte orginalskrivit den.
Felet är inte mitt utan den reklam som gjordes när den kom.
Dessutom undrar jag hur du anser att en fastrostad bult kan fås att lossna?
Vilket kemikalie använder du då?
Frågan var om man kunde eller skulle använda den på en kolslitbana, och det ska man inte eftersom den rostlösande komponenten ger sig på slitbanan och ofta förstör den.
Likaledes, varför har samma företag skapat 2-26 som är en ren elektronikspray?
Syra finns i många skepnader, alltifrån aminosyror till riktigt hemska dito.
Jag skulle ändå hålla för troligt att man använder en korrosiv komponent, vilken då är att betrakta som en syra även om det är i utspädd form.Men som sagt, jag återgav det jag läst när reklamen var överallt och produkten ganska ny.
Varför lastar du mig för vad andra har skrivit?


Jag lastar inte dig för vad andra har skrivit, ingenstans kan du finna att 5-56 innehåller syra.
Vad är det för fel dig? Vad är det du har svårt att förstå?
CRC 5-56 innehåller varken någon korrosiv komponent eller någon syra!
Varför försöker du vilseleda folk?
Om jag skall lossa en fastrostad skruv så använder jag 5-56 eller WD-40, ingen av dem innehåller någon korrosiv komponent så som t.ex syra, inte ens i utspädd form

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-14 16:57

Bill50x skrev:Vad jag förstått kan man lösa fastrostade muttrar i Cola, mjölk och tom vatten. I vatten tar det flera dygn och hela skruven/muttern ska vara nedsänkt i vätskan.

/ B

I Colan så är det fosforsyran som gör jobbet, men som du nämner så finns det andra saker än syra att lossa rostiga skruvar med, en tunn olja t.ex.
Gärna med tillsatser så att kapillärverkan ökar, som i de flesta s.k universalojor

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav EmuMannen » 2018-12-15 00:11

Egentligen borde jag inte lägga mig i detta men jag försökte kontroller PH-värdet för 5-56 (om det rent generellt kan anses som surt eller basiskt). Det slutade med att jag satt med diverse dokument, bland annat det europeiska säkerhetsbladet. I det deklareras bland farliga ämnen bland annat: petroleumsulfonsyror, natriumsalt (w/w % = 1-5). Kan detta ha gett upphov till iden att 5-56 innehåller syra (vilket det bevisligen gör men frågan är hur skadligt det är i den förhållandevis låga koncentrationen 1-5 vikt/volymprocent)? För den som vill fördjupa sig i detta så har substansen CAS-nr: 68608-26-4, EC-nr: 271-781-5.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav gopnik » 2018-12-15 04:22

EmuMannen skrev:Kan detta ha gett upphov till iden att 5-56 innehåller syra

Nej, det är nog att helt i onödan rationalisera det som aldrig varit rationellt.
Perfektor har ju förklarat varifrån det kommer. Han har en gång sett en reklamfilm där det löst upp rost, och i Perfektors något begränsade kunskapsläge är det enda som löser upp andra saker starka syror - ergo, 5-56 måste vara en mycket stark syra. Som kungsvatten i sprayform. Säkert minst så. Problemet är som vanligt Perfektors förmåga att dra plötsliga och tvärsäkra slutsatser utifrån bristfällig förståelse, obefintlig förkunskap och sedan sprida dessa vitt och brett som sanningar och kalla andra för det ena och det andra när det ifrågasätts eller avfärdas. Rättningar och faktisk kunskap har samma chans att fastna som vatten på en gås.
Att 5-56 är ett oljebaserat smörjmedel med bland annat rostlösande egenskaper, och både fungerar och marknadsförs som rostskydd för det mesta metalliskt vid förvaring, det kommer vara helt omöjligt att få människan att ta in nu när du bekräftat att en av delkomponenterna är lite ... ickebasisk. Nu är det för all framtid en syrabaserad dödsprodukt.

Naturligtvis finns det en massa skrivet överallt som styrker Perfektors befängda påståenden om allt möjligt, men detta material går av olika anledningar aldrig att uppbringa just här och nu, eller så går länkarna aldrig till det som Perfektor påstår står där dit länken går. Naturligtvis finns det en massa oberoende experter som testat Perfektors påståenden och funnit dem sanna, men dessa kan tyvärr inte medverka i detta media och är på olika sätt incommunicado eller lever med mycket oklara identiteter.
Det jobbade en kille med hästsvans på Philips på sextiotalet - hösten! - PRATA MED HONOM DÅ OM DET ÄR SÅ JÄVLA VIKTIGT ATT DET BLIR RÄTT! ELLER MIN SVÅGER! PRATA MED MIN SVåågeeer!111!!!!1!
Huvudsaken är att Perfektor inte ansvarar för vad Perfektor påstår. Speciellt inte om det är fel. Då är felet alltid någon annans, men Perfektor förbehåller sig rätten att upprepa samma felaktighet igen så snart nytt tillfälle ges. Frågor på det? :roll:

Om jag anser att detta borde stoppas? Ja, tack, för länge sedan. Man måste kunna diskutera något så banalt som kontaktspray utan att det urartar för att the usual suspect inte kan hålla inne med sin okunskap, och inte heller tål att bli rättad. Inte ens när samma sak har vevats förr...
Lex Matså, lever inte det? Då får jag hoppas att du, Perfektor, tar till dig detta nu.

Jag behöver för övrigt en kontaktspray. Tror jag. Till gamla bilbanereglage. Trådlindade alltså. Det gnistrar. 2-26 då? Förhoppningsvis är det ingen skitstark syra för jag vill ha händerna kvar. Nej, Perfektor, just du behöver inte lägga dig i. Jag gissar hellre. Till och med om jag vet att en flaska är syra men inte vilken.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-15 08:50

I sammanhanget är det viktigt att påpeka att ett lösningsmedel/petroleumprodukt (som t.ex 5-56/WD-40) inte har något pH-värde.
Det kan alltså varken vara surt eller alkaliskt, inte ens pyttelite surt

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav imac » 2018-12-16 16:37

Läser man säkerhetsdatabladet för CRC 5-56 o 2-25 så innehåller båda petroleumsulfonsyror, så påståendet att 5-56 innehåller syra stämmer isåfall.
Bilagor
CRC 5-56.JPG
CRC 5-56.JPG (34.32 KiB) Visad 3010 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav gopnik » 2018-12-16 17:57

Är kolsyra också en frätande syra som käkar upp potentiometrar om man dricker läsk i rummet, eller kan olika kemiska mojänger ha ändelsen syra beroende på hur syreatomerna är bundna i molekylen utan att vara särskilt sura? Frågar åt en kompis.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav darkg » 2018-12-16 18:02

Talar vi om Lewissyror, Arrheniussyror eller Bronsted-Lowry-syror? :wink:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Perfector » 2018-12-16 18:20

gopnik skrev:Är kolsyra också en frätande syra som käkar upp potentiometrar om man dricker läsk i rummet, eller kan olika kemiska mojänger ha ändelsen syra beroende på hur syreatomerna är bundna i molekylen utan att vara särskilt sura? Frågar åt en kompis.

Koldioxid på svenska.
Kolsyra är väl den svenska förvanskningen.
Dioxider är nog inte hälsosamma i stora doser, men i en läsk funkar det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-16 18:58

imac skrev:Läser man säkerhetsdatabladet för CRC 5-56 o 2-25 så innehåller båda petroleumsulfonsyror, så påståendet att 5-56 innehåller syra stämmer isåfall.

Peteolumsulfonsyra är ingen syra i bemärkelsen frätande, produkten 5-56 är inte frätande och har heller inget pH-värde.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-16 19:03

Perfector skrev:
gopnik skrev:Är kolsyra också en frätande syra som käkar upp potentiometrar om man dricker läsk i rummet, eller kan olika kemiska mojänger ha ändelsen syra beroende på hur syreatomerna är bundna i molekylen utan att vara särskilt sura? Frågar åt en kompis.

Koldioxid på svenska.
Kolsyra är väl den svenska förvanskningen.
Dioxider är nog inte hälsosamma i stora doser, men i en läsk funkar det.

Återigen slänger du ur dig hemmagjorda sanningar.
Du har möjligen inte tänkt tanken att kontrollera fakta innan du skriver inlägg?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav jansch » 2018-12-16 21:07

OJ.....koldioxid är ju en "restprodukt" när vi andas.
All utandningsluft innehåller ju koldioxid oavsett djur eller människa. Vi "tillverkar" ju den när vi andas
Vore för jävligt om den vore farlig för människan.

OK, då vi kan givetvis kvävas av den om vi bara andas in koldioxid men det är ju samma sak med det mesta. Salt är ju också livsfarligt, allt handlar ju om mängden.
Och tänk om luft nästan bara bestod av det livsnödvändiga syret....vilken jävla "Big Bang" det skulle bli!

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster