Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav gopnik » 2018-12-23 02:27

i skrev:Låt mig omformulera mig: vilken är mekanismen som gör att oljan etc luckrar upp rosten?

Är det inte bara smörjning? Alltså att den porösa roststrukturen hålls samman delvis av friktionen mellan kornen och att allt släpper när man har nått krypande som tar sig in. 5-56 är väl mer eller mindre helt verkningslöst på ytrost, medan det gör rätt bra kaos med gravrost. När det gäller saker som rostat fast i varandra (alltså då man typiskt använder "rostlösare") är det väl både att ytorna blir skrovliga och godset sväller som är problemet. Då tänker jag mig att en krypande oljas smörjande effekt är det som gör att man till sist får loss mutterjäveln...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav i » 2018-12-23 17:00

gopnik skrev:
i skrev:Låt mig omformulera mig: vilken är mekanismen som gör att oljan etc luckrar upp rosten?

Är det inte bara smörjning? Alltså att den porösa roststrukturen hålls samman delvis av friktionen mellan kornen och att allt släpper när man har nått krypande som tar sig in. 5-56 är väl mer eller mindre helt verkningslöst på ytrost, medan det gör rätt bra kaos med gravrost. När det gäller saker som rostat fast i varandra (alltså då man typiskt använder "rostlösare") är det väl både att ytorna blir skrovliga och godset sväller som är problemet. Då tänker jag mig att en krypande oljas smörjande effekt är det som gör att man till sist får loss mutterjäveln...


Jag tvivlar något på den teorin. Detta för att fastrostade bultar i regel inte kan rubbas ens med en kraftig verktygsnyckel av något slag. Dvs det är en kraftigare bindning än friktion.
Därför funderar jag på om inte det är inblandningen av syrorna (om än i lite mängd) som löser upp bindningen.
(Oljan sköter om resten.) Och någon anledning har de ju att de har floursulfonsyror i medlet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav gopnik » 2018-12-23 17:22

i skrev:Detta för att fastrostade bultar i regel inte kan rubbas ens med en kraftig verktygsnyckel av något slag. Dvs det är en kraftigare bindning än friktion.

Hur drar du den slutsatsen? Sträva ytor under högt tryck kan vara imponerande omedgörliga.
Om det fanns en specifik kemisk rostupplösande funktion borde oljan bita även på ytrost. Det gör den i min erfarenhet inte.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav i » 2018-12-23 17:31

gopnik skrev:
i skrev:Detta för att fastrostade bultar i regel inte kan rubbas ens med en kraftig verktygsnyckel av något slag. Dvs det är en kraftigare bindning än friktion.

Hur drar du den slutsatsen? Sträva ytor under högt tryck kan vara imponerande omedgörliga.
Om det fanns en specifik kemisk rostupplösande funktion borde oljan bita även på ytrost. Det gör den i min erfarenhet inte.


Men i rösten i gängorna finns ju en mycket större yta (rosten är ju porös). Och ytrost behandlar man ju inte på samma sätt som med en fastrostad bult. Dvs bulten vrider man ju loss med kraft.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav gopnik » 2018-12-23 17:41

Ja. Eller? Nu förstår jag inte invändningen. Min hypotes är alltså att den verkan en krypande olja har är smörjande. Att den porösa, uppsvällda och vanställda rostytan inne i gängorna blir till en smörjande rostsmet när man väl får det att röra på sig. Alltså att 5-56 inte löser upp gravrost i egentlig mening, utan penetrerar den och smörjer så att man till sist kan få loss prylarna. Utan olja låser skrovlet fast gängorna och även om man får till en liten skjuvning släpper det inte. Rostkornen bara låser sig i ett nytt läge.
Sen rinner det så klart av lösa rostmikropartiklar i den överflödiga oljan, och det kan både lätta på trycket som rostexpansionen byggt upp och ge intrycket av rost(upp)lösning.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav i » 2018-12-23 17:52

gopnik skrev:Ja. Eller? Nu förstår jag inte invändningen. Min hypotes är alltså att den verkan en krypande olja har är smörjande. Att den porösa, uppsvällda och vanställda rostytan inne i gängorna blir till en smörjande rostsmet när man väl får det att röra på sig. Alltså att 5-56 inte löser upp gravrost i egentlig mening, utan penetrerar den och smörjer så att man till sist kan få loss prylarna. Utan olja låser skrovlet fast gängorna och även om man får till en liten skjuvning släpper det inte. Rostkornen bara låser sig i ett nytt läge.
Sen rinner det så klart av lösa rostmikropartiklar i den överflödiga oljan, och det kan både lätta på trycket som rostexpansionen byggt upp och ge intrycket av rost(upp)lösning.


Jag menar att med den krypande oljan följer syrorna med. Och de har då möjlighet att lösa rösten.
Men det här ju på spekulationstadiet så vi kommer nog inte vidare utan en vetenskaplig undersökning. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav sprudel » 2018-12-23 21:34

i skrev:
gopnik skrev:Ja. Eller? Nu förstår jag inte invändningen. Min hypotes är alltså att den verkan en krypande olja har är smörjande. Att den porösa, uppsvällda och vanställda rostytan inne i gängorna blir till en smörjande rostsmet när man väl får det att röra på sig. Alltså att 5-56 inte löser upp gravrost i egentlig mening, utan penetrerar den och smörjer så att man till sist kan få loss prylarna. Utan olja låser skrovlet fast gängorna och även om man får till en liten skjuvning släpper det inte. Rostkornen bara låser sig i ett nytt läge.
Sen rinner det så klart av lösa rostmikropartiklar i den överflödiga oljan, och det kan både lätta på trycket som rostexpansionen byggt upp och ge intrycket av rost(upp)lösning.


Jag menar att med den krypande oljan följer syrorna med. Och de har då möjlighet att lösa rösten.
Men det här ju på spekulationstadiet så vi kommer nog inte vidare utan en vetenskaplig undersökning. :)


Här finns inga syror att tala om. Sulfonsyraderivat fungerar som tensid.
Ska du lösa rost, metalloxider, behöver du hardcore-acid, eller ofantlig tid.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-24 00:45

i skrev:
gopnik skrev:
i skrev:Låt mig omformulera mig: vilken är mekanismen som gör att oljan etc luckrar upp rosten?

Är det inte bara smörjning? Alltså att den porösa roststrukturen hålls samman delvis av friktionen mellan kornen och att allt släpper när man har nått krypande som tar sig in. 5-56 är väl mer eller mindre helt verkningslöst på ytrost, medan det gör rätt bra kaos med gravrost. När det gäller saker som rostat fast i varandra (alltså då man typiskt använder "rostlösare") är det väl både att ytorna blir skrovliga och godset sväller som är problemet. Då tänker jag mig att en krypande oljas smörjande effekt är det som gör att man till sist får loss mutterjäveln...


Jag tvivlar något på den teorin. Detta för att fastrostade bultar i regel inte kan rubbas ens med en kraftig verktygsnyckel av något slag. Dvs det är en kraftigare bindning än friktion.
Därför funderar jag på om inte det är inblandningen av syrorna (om än i lite mängd) som löser upp bindningen.
(Oljan sköter om resten.) Och någon anledning har de ju att de har floursulfonsyror i medlet.

Jag trodde att det här med syror som inte existerar i 5-56 var utrett?
Så som jag tidigare har skrivit, och det som Spruel skriver, är det ett ytaktivt ämne (tensid) som får oljan att lättare krypa in i den porösa massan som rost är.
Verkar vara svårt för somliga att inse att 5-56 inte innehåller några aktiva ämnen med acididet?
För att göra det enklare att förstå kan man studera farusymbolen på 5-56, brandfarlig. Det finns ingen symbol för frätande innehåll

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav darkg » 2018-12-24 01:21

Mja, hypotesen är ändå ganska rimlig, om än kanske fel*. En svag "syraverkan" skulle kunna tänkas göra skillnad även om produkten inte är frätande i varningshänseende.

En annan sak; vid sidan av förvirringen kring begreppet syra kanske lösande också ger upphov till glidande förståelse. I vardagligt språk kan något väl fungera lösande utan att i kemisk mening lösa, tänker jag.

* dvs eftersom syra i ett ämnesnamn inte nödvändigtvis betyder vad man kanske tror.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-24 04:54

darkg skrev:Mja, hypotesen är ändå ganska rimlig, om än kanske fel*. En svag "syraverkan" skulle kunna tänkas göra skillnad även om produkten inte är frätande i varningshänseende.

En annan sak; vid sidan av förvirringen kring begreppet syra kanske lösande också ger upphov till glidande förståelse. I vardagligt språk kan något väl fungera lösande utan att i kemisk mening lösa, tänker jag.

* dvs eftersom syra i ett ämnesnamn inte nödvändigtvis betyder vad man kanske tror.

Mja, hypotesen är orimlig eftersom den är fel.
Återigen vill jag påpeka att kolväteföreningar (som 5-56 består av) inte kan ha något pH-värde och därmed inte heller kan vara sur och kan inte ens ha en ”svag syraverkan”.
Du har rätt i att 5-56 inte löser rost, den luckrar upp den.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav darkg » 2018-12-24 05:17

Griff skrev:
darkg skrev:Mja, hypotesen är ändå ganska rimlig, om än kanske fel*. En svag "syraverkan" skulle kunna tänkas göra skillnad även om produkten inte är frätande i varningshänseende.

En annan sak; vid sidan av förvirringen kring begreppet syra kanske lösande också ger upphov till glidande förståelse. I vardagligt språk kan något väl fungera lösande utan att i kemisk mening lösa, tänker jag.

* dvs eftersom syra i ett ämnesnamn inte nödvändigtvis betyder vad man kanske tror.

Mja, hypotesen är orimlig eftersom den är fel.
Återigen vill jag påpeka att kolväteföreningar (som 5-56 består av) inte kan ha något pH-värde och därmed inte heller kan vara sur och kan inte ens ha en ”svag syraverkan”.
Du har rätt i att 5-56 inte löser rost, den luckrar upp den.


Låt gå, jag invände bara mot att obefintlig frätande-varning skulle garantera "lösande syra"-frihet.
--
Löser 5-56 upp gamla målade kolbanor, tror du?
Förstör syra (om stickspåret kan tålas) kolbanor?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav i » 2018-12-24 08:54

Griff skrev:
darkg skrev:Mja, hypotesen är ändå ganska rimlig, om än kanske fel*. En svag "syraverkan" skulle kunna tänkas göra skillnad även om produkten inte är frätande i varningshänseende.

En annan sak; vid sidan av förvirringen kring begreppet syra kanske lösande också ger upphov till glidande förståelse. I vardagligt språk kan något väl fungera lösande utan att i kemisk mening lösa, tänker jag.

* dvs eftersom syra i ett ämnesnamn inte nödvändigtvis betyder vad man kanske tror.

Mja, hypotesen är orimlig eftersom den är fel.
Återigen vill jag påpeka att kolväteföreningar (som 5-56 består av) inte kan ha något pH-värde och därmed inte heller kan vara sur och kan inte ens ha en ”svag syraverkan”.
Du har rätt i att 5-56 inte löser rost, den luckrar upp den.


Varför heter floursulfonsyra syra?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav darkg » 2018-12-24 11:08

Det är en syra, en stark sådan. Jag tror att man ska se det på samma sätt som att omelett inte innehåller rått ägg, trots att det är en ingrediens - den existerar inte i produkten. I brist på bättre liknelse.

(5.56+ listar tex det stekta ägget calcium dinonyl naphthalene sulfonate.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav sprudel » 2018-12-24 13:02

i skrev:
Griff skrev:
darkg skrev:Mja, hypotesen är ändå ganska rimlig, om än kanske fel*. En svag "syraverkan" skulle kunna tänkas göra skillnad även om produkten inte är frätande i varningshänseende.

En annan sak; vid sidan av förvirringen kring begreppet syra kanske lösande också ger upphov till glidande förståelse. I vardagligt språk kan något väl fungera lösande utan att i kemisk mening lösa, tänker jag.

* dvs eftersom syra i ett ämnesnamn inte nödvändigtvis betyder vad man kanske tror.

Mja, hypotesen är orimlig eftersom den är fel.
Återigen vill jag påpeka att kolväteföreningar (som 5-56 består av) inte kan ha något pH-värde och därmed inte heller kan vara sur och kan inte ens ha en ”svag syraverkan”.
Du har rätt i att 5-56 inte löser rost, den luckrar upp den.


Varför heter floursulfonsyra syra?


Tänk aminosyra. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Skrapande volympot VS Kontaktspray - var spruta??

Inläggav Griff » 2018-12-28 19:40

darkg skrev:Gamla potar har dock målade banor känsliga för lösningsmedel, googlar jag. (Grafit i sig är ju extremt kemiskt tåligt). Kanske är det sådana potar som Perfector rört ihop med syrakänslighet? Eller är kolbanor, äldre eller nyare, verkligen känsliga för syror? Det verkar lite hemligt vad som ingår i kol-kompositionen (dvs darkg kunde inte googla).

Det här missade jag, precis som du skriver innehåller ju inte kolbanor i potentiometrar rent kol. Det finns ju massor av annat i kolbanan, bl.a bindemedel som håller ihop allt. Dessa bindemedel kan ju vara känsligt för allt möjligt, det gäller nog inte bara målade banor.
Kol är ju, som du skriver, inert så det skulle inte påverkas av syra.

Enligt Perfektor påverkas dock dessa kolbanor av CRCs produkter som innehåller ”syre”, jag undrar hur det skulle gå till ...
Man skall enligt honom akta sig för att spraya potentiometrar med en CRC-produkt innehållande syre.
Låt mig fastslå- men det har ni väl redan räknat ut- att man kan lämna Perfektors analys därhän.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster