Reciever med missljud i form av en ren ton!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hopdemon
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-03-06

Reciever med missljud i form av en ren ton!

Inläggav Hopdemon » 2018-12-29 22:53

Hej!

Jag har en Marantz SR5008 receiver, som beter sig illa. Ibland, dvs så ofta att den i praktiken är obrukbar, så genereras en ton, som är så kraftig att den överröstar musiken. Rejält stark alltså. Man kan variera tonhöjden genom att peta på anslutna kontakter, men ljudet påverkas inte av att man drar ut dem. Alla kablar är hela, kan påpekas också.
Det låter i alla kanaler och också när jag har externt slutsteg.
Sedan är det tyst i några dagar, förutom musiken då, för att återkomma och tjuta igen.
Finns det någon som har någon teori om vad det kan bero på, samt om det troligen är reparerbart?

Butiken jag köpt apparaten i har inte hört om detta från någon annan och försökte heller inte hetsa mig till nyköp, utan rekommenderar i första hand reparationsförsök, vilket hedrar dem.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Reciever med missljud i form av en ren ton!

Inläggav Frisk » 2018-12-30 15:14

Kan du ha något som stör ditt elnät? Någon dålig LED-lampa induktionshäll etc? Har du installerat eller bytt något sen problemet uppkom?
Hur bestående är problemet när det kommer? Kan du koppla in en skarvsladd från en annan fas och testa? Är problemet bestående nog att det bör kvarstå efter en flytt? I så fall kunde du ju ta med receivern till jobbet eller en vän och testa.
Jag förutsätter det inte är någon antenn eller nätverk kopplat till receivern. (Direkt eller via någon hdmi eller så)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Reciever med missljud i form av en ren ton!

Inläggav Perfector » 2018-12-30 16:44

Kan det vara pilottonen från radion som går igenom?
Gör den det kan en restton på Ca: 1000 Hz höras.
Väldigt märkbart på tex. gamla Philips kassettdeck 2507 där man fick bygga om oscilatorn på decket och höja raderfrekvensen för att slippa tonen.
Vilken frekvens har din illalåtande ton?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Reciever med missljud i form av en ren ton!

Inläggav imac » 2018-12-30 21:35

Har du googlat på felet?

Användarvisningsbild
Hopdemon
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-03-06

Re: Reciever med missljud i form av en ren ton!

Inläggav Hopdemon » 2018-12-30 23:42

Jag har googlat, samt har talat med en person på butiken där jag köpte apparaten. De hävdar att de inte hört något annat klagomål av liknande slag.
För tonhöjd och ljudstyrka har jag använt mobiltelefonappar, så precisionen är dålig, men frekvensen är 2750Hz och 56 dB när musiken var 65dB.

Jag har provat olika vägguttag, jordat, respektive ojordat (Jag har ett gammalt hus, så det är ojordat överallt utom i köket. Anläggningen har alltså varit ojordad i normalfallet.) Jag har bytt kablar och har galvanisk avskiljare till Tv-antennkabeln.
Jag har gjort fabriksåterställning och ny set up.

Ingen förbättring.
Det piper när jag byter ingång och då och då så är pipet konstant. JAg stänger av allt, och ibland är det tyst när jag startar igen. Ibland inte.

Är det troligt att det är ett fel som går att hitta, vid felsökning, då det ju fungerar felfritt någon dag, för att sedan pipa igen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Reciever med missljud i form av en ren ton!

Inläggav Nattlorden » 2018-12-31 01:23

Om det är ett så udda fel så borde väl tillverkaren vilja kika på det kan man ju tycka...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Reciever med missljud i form av en ren ton!

Inläggav imac » 2018-12-31 10:00

Googlade lite snabbt på "Marantz SR5008 problems" o fick upp en hel del träffar om hissing, buzzing o noise, är det inte samma problem som du har?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Reciever med missljud i form av en ren ton!

Inläggav Thomas_A » 2019-01-01 13:18

För länge sedan hade jag en Marantz SR4300 som brusade väldigt mycket (övertoner av 50 Hz). Den byttes ut ganska snart mot en H/K. Idag har jag en Marantz igen (NR1506), den är bättre.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster