Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Vissa artiklar ( som finns på nätet i pdf-form ) är från senare tid, tex där han beskriver digital dsp korrigering från lyssningsplats mm. Dessa har jag läst en hel del av.
Det jag saknar av kunskap i boken hittills är att Toole uppenbarligen inte provat göra egna akustiska inspelningar . Gör man det inser man snabbt att man bör dämpa golvet i lyssningsrummet med tjocka mattor. Dubbel akustik med dubbla golv ( det ena från inspelningen i konsertsalen, det andra i lyssningsrummet om man har kala odämpade golv ) låter inte bra . Här verkar det finnas en stor kunskapslucka hos Toole. Eller så bortser han från det helt, möjligen pga kommersiella krav att sälja högtalare från harmangruppen.![]()
Men, det finns väldigt mycket annat matnyttigt och intressant i boken.
paa skrev:Tangband skrev:Vissa artiklar ( som finns på nätet i pdf-form ) är från senare tid, tex där han beskriver digital dsp korrigering från lyssningsplats mm. Dessa har jag läst en hel del av.
Det jag saknar av kunskap i boken hittills är att Toole uppenbarligen inte provat göra egna akustiska inspelningar . Gör man det inser man snabbt att man bör dämpa golvet i lyssningsrummet med tjocka mattor. Dubbel akustik med dubbla golv ( det ena från inspelningen i konsertsalen, det andra i lyssningsrummet om man har kala odämpade golv ) låter inte bra . Här verkar det finnas en stor kunskapslucka hos Toole. Eller så bortser han från det helt, möjligen pga kommersiella krav att sälja högtalare från harmangruppen.![]()
Men, det finns väldigt mycket annat matnyttigt och intressant i boken.
Men i USA har väl alla heltäckningsmattor i vilket fall?
bomellberg skrev:Tangband, tråden har rapporterats pga upphovsrättsliga skäl.
Kan du vara säker på att du får dela med dig av länken på detta sätt? Om inte så måste vi plocka ner den.