Dämpa linjenivå?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Dämpa linjenivå?

Inläggav Fanatic » 2019-01-14 19:37

Jag har en Philips AEA2700 blåtandsmottagare, vilken jag har haft ansluten till en förstärkare i mitt garage. Detta har fungerat absolut klockrent tills den dagen Apple bestämde sig för att uppdatera sin programvara i min telefon, uppdateringen tog nämligen bort funktionen som ger mig möjlighet att bestämma volymen med hjälp av reglagen på min telefon. :|

Såhär efter något år i förvaring så tänkte jag mig nu använda denna för att enkelt skicka lite musik till anläggningen i vardagsrummet istället (där jag själv oftast är närvarande med fjärrkontroll). Mitt problem som uppstår är dock att jag har full macka vid "Kvart i" på volymkontrollen som börjar på "Fem över halv". Blir rätt bra med volym rätt fort. 8O

Idag är mottagaren ansluten via 3,5mm - x RCA på valfri ingång. Jag tänker mig att det är en väldigt liten operation för att faktiskt dämpa signalen något med hjälp av resistor/er någonstans på kablaget/kontaktstyckena?

Någon som enkelt kan förklara hur detta skulle kunna tänkas gå till? :)
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Dämpa linjenivå?

Inläggav darkg » 2019-01-14 19:50

Här är ritat för högtalarnivå, men det är sak samma (radikalt annorlunda impedanser förstås). Placering bäst vid förstärkaren.

Bild

När och om man bör vänta sig en försämring får andra reda ut.

(Det finns färdiga, kolla https://www.google.com/search?q=rca+att ... 20&bih=979)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Re: Dämpa linjenivå?

Inläggav Fanatic » 2019-01-17 12:51

darkg skrev:Här är ritat för högtalarnivå, men det är sak samma (radikalt annorlunda impedanser förstås). Placering bäst vid förstärkaren.

[ Bild ]

När och om man bör vänta sig en försämring får andra reda ut.

(Det finns färdiga, kolla https://www.google.com/search?q=rca+att ... 20&bih=979)



Sedärja!

Lättare när man vet vad sakerna faktiskt heter.
Dags att värma upp lödstationen.
Tackar!
Går det att bryggkoppla?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster