Transformator för bandelement?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Transformator för bandelement?

Inläggav hi_pot » 2019-01-15 10:37

Har några långa band som blivit hyllvärmare som jag tänkte sälja av.
Men en ev köpare var intresserad av att få upp verkningsgraden en del. Själv hade jag tänkt att köra någon aktiv lösning så jag själv såg detta inte som något problem när jag köpte dom...

Org filter finns och verkningsgraden är 86dB med den trafon.

Vart får man tag i nya tranformatorer och finns det någon formel man kan använda sig av?

en tanke är ju att man spänningssätter den bef. trafon för att se hur mycket den transformerar upp men frågan är om 24V är för hög spänning att mata den med?

Några ideer på hur jag ska gå till väga?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-15 13:34

Verkningsgraden kan man väl inte ändra? Vilken impedans (resistans) har banden?

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav hi_pot » 2019-01-15 14:01

Tänker då här.

Eftersom att banden bara är en folie så är det ju typ kortslutning eller 0.5ohm.
Impedansen på 4 ohm för org högtalaren med en verkningsgrad på 86dB.
https://www.stereophile.com/content/cel ... ifications

Tänker att om en ny trafo transformerar upp spänningen högre än org trafon, ökar inte verkningsgraden på för bandet då?
Förstår att bandet i sig inte blir bättre av en annan trafo men i förhållande till insignalen borde väl utsignalen skilja?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-15 14:29

Verkningsgraden tror jag inte ändras. Det är väl Ohms lag som gäller, U=R x I? Om original trafo höjer från 0.5 till 4 Ohm, sänks spänningen till bandet medans strömmen stiger. Omvänt måste förstärkaren leverera 8 gånger mera spänning vid 4 Ohm än vid 0.5. Utan transformator räcker en 1/8 av spänningen men det ställer ju lite andra krav på förstärkaren som ska driva.

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav hi_pot » 2019-01-15 14:41

Hmm...

Sekundärsidan har mycket grövre ledningar så strömmen lär vara högre eller för att kompensera för en lägre spänning?
Eftersom jag inte känner till varken spänning eller strömmar på primär eller sekundär vet jag inte om man transformerar upp eller ner?

När jag köpte dessa band skulle jag seriekoppla tre på varje sida.
Adderas verkningsgraden med 2dB/ element? skulle man hamna på 90dB med tre band i stället för ett då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-15 15:54

Jag vet inte hur de adderar, det händer en del när det blir en mera regelrätt linjekälla. När man seriekopplar dem höjs ju impedansen/resistansen och de drar mindre ström ur effektförstärkaren, fast den får en enklare last eller en last den kan hantera.


När det gäller transformatorn. De tjocka lindningarna borde kopplas till bandelementet där strömmen är hög. Transformatorn omvandlar den höga spänningen från effektsteget till en lägre för bandelementet. Samtidigt omvandlas den lägre strömmen till en högre. Effekten på resp. sida blir lika. Spänningen gånger strömmen på vardera sidan. T.ex. 20V x 5A = 2.5V x 40A, båda är 100W effektmässigt.

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav hi_pot » 2019-01-15 16:01

Så blir det ju så klart.

Inte så som jag tänkte mig i huvudet vara.
När jag provspelade ett av banden så hade jag endast en resistor i serie (många watt på den) i stället för transformator.
Så gjorde transmission audio ibland... men vet inte hur det påverkar elementets output ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-15 16:16

Jo, man sätter ibland motstånd i serie med bandelement. Jag har ett exempel från Magnepan. Där hade man väldigt tunna band med en impedans om 3 Ohm. De gick ofta sönder och då gjorde man bandet tjockare och impedansen blev 2 Ohm. Då höjs nivån! Det löste man med att sätta ett motstånd på 1 Ohm i serie med bandet. Även Apogee använde motståndstricket. På Scintilla satt ett motstånd i form av en aluminiumfolie i serie med mellan-/diskantregistret. Det fanns en version som hade ett baselement med impedansen 1 Ohm och då plockade man bort det stora motståndet för de andra registren.

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav hi_pot » 2019-01-15 16:23

På så vis.

Men det jag inte får ihop är varför man sätter en trafo om man kan sätta en resistor om det inte är någon skillnad i output?
Känns spontant att en resistor är billigare och linjär oavsett frekvens?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Transformator för bandelement?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-15 17:26

Man eldar för kråkorna med motstånd i serie med elementet. Det kan man göra om verkningsgraden är hög nog för att matcha övriga element.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Large och 13 gäster