Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav emil_fh » 2019-01-16 14:09

Mer instrument/musik fråga än ren HiFi, dock samma princip. Hur kopplas bäst en vanlig HiFi stereoförstärkare till ett elbas-kabinett med 2x10 baselement och 1 horn-diskant (tweeter, compression-driver, vad vet jag)?

Kabinettet köps färdigkopplat med 8 ohm impedans, antar att baselementen är på 16 ohm vardera, och diskanten då på 8 ohm. Antar också att någon typ av enkelt högpass-filter sitter på diskanten. Troligtvis inget filter på baselementen.

Jag önskar driva högtalaren/kabinettet med en stereoförstärkare jag har liggandes. Måste också få ner impedansen på elbasens mickar, tänker mig någon typ av Pre-amp med inbyggd DI, (behövs DI?) (vad händer om jag skulle bypassa försteget och signalen skulle gå direkt in in slutsteget, antar att inget bränns och mina öron klarar sig, snarare tvärt om att signalen skulle vara väldigt svag.) utgången borde sedan gå att koppla direkt till slutsteget (enkel förstärkare med enbart volymkontroll). Varför jag krånglar till det så här istället för en baskombo eller head+cab, är framförallt för att få så mycket flexibilitet som möjligt.

För att krångla till det ännu mera, så tänker jag mig att vardera kanal driver ett baselement och att horndrivern får en kombinerad mono+signal från båda kanalerna, är detta genomförbart med en vanlig sterreo -> mono krets (motstånd (vilken resistans?)) på vardera kanal. Eller kommer det bli knas när signalen båda ska gå till diskanten (genom motstånd) och till baselementen (utan motstånd)? Ett alternativ är ju att koppla ena signalen till basarna och andra till diskanten, men då basarna kräver mycket effekt, så känns det lite ineffektivt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav goat76 » 2019-01-16 14:41

emil_fh skrev:Jag önskar driva högtalaren/kabinettet med en stereoförstärkare jag har liggandes. Måste också få ner impedansen på elbasens mickar, tänker mig någon typ av Pre-amp med inbyggd DI, (behövs DI?) (vad händer om jag skulle bypassa försteget och signalen skulle gå direkt in in slutsteget, antar att inget bränns och mina öron klarar sig, snarare tvärt om att signalen skulle vara väldigt svag.) utgången borde sedan gå att koppla direkt till slutsteget (enkel förstärkare med enbart volymkontroll). Varför jag krånglar till det så här istället för en baskombo eller head+cab, är framförallt för att få så mycket flexibilitet som möjligt.


Vad tror du om en Neve RNDI som DI för impendansen?
Bild
Bild

Den har jag, den är inte den billigaste DI-boxen men den klart bästa och neutralaste av de jag testat. De andra två DI-boxarna jag har påverkar signalen mer, en tunnar ut signalen och den andra gör signalen fetare vilket jag kunnat se tydligt på de inspelade vågformerna. Resultatet låter även klart bättre med RNDI.
Nu är denna aktiv så den kräver fantom-matning så kanske behöver du en passiv pryl?

Jag har ju inte använt den på det sättet du ska använda den, du får väl kolla upp den och se om den kan passa ditt ändamål.
https://rupertneve.com/products/rndi/

Kanske jag missförstår dig vad du menar med att bypassa försteget men det betyder väl full blast, du måste väl ha någon form av volymkontroll innan slutsteget?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav peterh » 2019-01-16 15:02

emil_fh skrev:Mer instrument/musik fråga än ren HiFi, dock samma princip. Hur kopplas bäst en vanlig HiFi stereoförstärkare till ett elbas-kabinett med 2x10 baselement och 1 horn-diskant (tweeter, compression-driver, vad vet jag)?

Kabinettet köps färdigkopplat med 8 ohm impedans, antar att baselementen är på 16 ohm vardera, och diskanten då på 8 ohm. Antar också att någon typ av enkelt högpass-filter sitter på diskanten. Troligtvis inget filter på baselementen.

Jag önskar driva högtalaren/kabinettet med en stereoförstärkare jag har liggandes. Måste också få ner impedansen på elbasens mickar, tänker mig någon typ av Pre-amp med inbyggd DI, (behövs DI?) (vad händer om jag skulle bypassa försteget och signalen skulle gå direkt in in slutsteget, antar att inget bränns och mina öron klarar sig, snarare tvärt om att signalen skulle vara väldigt svag.) utgången borde sedan gå att koppla direkt till slutsteget (enkel förstärkare med enbart volymkontroll). Varför jag krånglar till det så här istället för en baskombo eller head+cab, är framförallt för att få så mycket flexibilitet som möjligt.

För att krångla till det ännu mera, så tänker jag mig att vardera kanal driver ett baselement och att horndrivern får en kombinerad mono+signal från båda kanalerna, är detta genomförbart med en vanlig sterreo -> mono krets (motstånd (vilken resistans?)) på vardera kanal. Eller kommer det bli knas när signalen båda ska gå till diskanten (genom motstånd) och till baselementen (utan motstånd)? Ett alternativ är ju att koppla ena signalen till basarna och andra till diskanten, men då basarna kräver mycket effekt, så känns det lite ineffektivt.


Du kan börja med att sälja horndrivern och utelämna den ur problemet. Då blir det lite enklare, låt vänster resp höger
slutsteg driva var sin högtalare.
Du kommer nog att önska dig en pre-amp för att kunna ratta med tonkontroller, då löser du samtidigt impedansanpassningen
till mic-arna.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav emil_fh » 2019-01-16 16:19

goat76 skrev:Vad tror du om en Neve RNDI som DI för impendansen?
[ Bild ]
[ Bild ]

Den har jag, den är inte den billigaste DI-boxen men den klart bästa och neutralaste av de jag testat. De andra två DI-boxarna jag har påverkar signalen mer, en tunnar ut signalen och den andra gör signalen fetare vilket jag kunnat se tydligt på de inspelade vågformerna. Resultatet låter även klart bättre med RNDI.

Jag har ju inte använt den på det sättet du ska använda den, du får väl kolla upp den och se om den kan passa ditt ändamål.
https://rupertneve.com/products/rndi/

Kanske jag missförstår dig vad du menar med att bypassa försteget men det betyder väl full blast, du måste väl ha någon form av volymkontroll innan slutsteget?


Tack för svaret. Något av det fina med elgitarr och elbas tycker jag är kontrasten mot HiFi, att instrument, förstärkare och högtalare allt samverkar och att det inte nödvändigtvis är rätt med en klinisk korrekt förstärkning av pickupsignalen, så perfektion av upplevt ljud snarare än perfekt mätresultat är önskvärt (ingen motsättning här, men en bra avslappning gentemot den omöjliga jakten mot den perfekta återskapningen av inspelat ljud.).

I och med detta, och det faktum att jag inte tänker mig att spela in en perfekt pickupsignal, så tycker jag den DIn är för dyr för mina önskemål. Får man fråga vilka andra DI du provat? Utgången från ett DI, har väl fortfarande rätt hög impedans, jämfört med vanlig linjenivå, kan det skapa problem vid koppling till en HiFi-förstärkare? Kanhända att en förförstärkare anpassat till elbas är annorlunda, skiljer sig ingångs impedansen mellan ett slutsteg för instrument jämfört med HiFi?

Mycket frågor om impedans, just för att i instrumentsammanhang då nikrofoner med väldigt svag signal och väldigt hög utgångsimpedans, är det viktigt att tänka på för att inte tappa diskant osv.

Med Bypassa menar jag att många pre-amps är byggda som pedaler, så går med ett fotstamp att bypassa. Då det är en förförstärkare snarare än en attenuator så tänker jag mig att snarare tvärtom borde det inte bli full blast, med tanke på den svaga signalen direkt från pickuperna, eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav emil_fh » 2019-01-16 18:30

peterh skrev:Du kan börja med att sälja horndrivern och utelämna den ur problemet. Då blir det lite enklare, låt vänster resp höger
slutsteg driva var sin högtalare.
Du kommer nog att önska dig en pre-amp för att kunna ratta med tonkontroller, då löser du samtidigt impedansanpassningen
till mic-arna.


Vad har du emot horn? Pre-amp för att skruva ner diskant om det blir för mycket. Färdigbyggt kabinett med 2 x 10 + horn. Alternativet är att köpa en 1 x 15, men då stereo förstärkaren redan är bryggad, så kan jag inte brygga igen.

Men löser jag impedansanpassningen i andra riktningen, eller behövs inte det?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav peterh » 2019-01-16 18:38

emil_fh skrev:
peterh skrev:Du kan börja med att sälja horndrivern och utelämna den ur problemet. Då blir det lite enklare, låt vänster resp höger
slutsteg driva var sin högtalare.
Du kommer nog att önska dig en pre-amp för att kunna ratta med tonkontroller, då löser du samtidigt impedansanpassningen
till mic-arna.


Vad har du emot horn? Pre-amp för att skruva ner diskant om det blir för mycket. Färdigbyggt kabinett med 2 x 10 + horn. Alternativet är att köpa en 1 x 15, men då stereo förstärkaren redan är bryggad, så kan jag inte brygga igen.

Men löser jag impedansanpassningen i andra riktningen, eller behövs inte det?

Jag har absolut ingenting emot horn, men till en basgitarr tillför det inget.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav goat76 » 2019-01-16 19:28

emil_fh skrev:Tack för svaret. Något av det fina med elgitarr och elbas tycker jag är kontrasten mot HiFi, att instrument, förstärkare och högtalare allt samverkar och att det inte nödvändigtvis är rätt med en klinisk korrekt förstärkning av pickupsignalen, så perfektion av upplevt ljud snarare än perfekt mätresultat är önskvärt (ingen motsättning här, men en bra avslappning gentemot den omöjliga jakten mot den perfekta återskapningen av inspelat ljud.)


Jag är fullt med på vad du säger, min musiksmak är noise rock och där är jakten efter ett specifikt sound mycket större och viktigare än hur och vad man spelar.
Min förförstärkare för gitarr letade jag med ljus och lyckta för att hitta, det är en gammal apparat från någon gång mellan 1981 och -85 och den har en väldigt speciell karaktär. :)

emil_fh skrev:I och med detta, och det faktum att jag inte tänker mig att spela in en perfekt pickupsignal, så tycker jag den DIn är för dyr för mina önskemål. Får man fråga vilka andra DI du provat? Utgången från ett DI, har väl fortfarande rätt hög impedans, jämfört med vanlig linjenivå, kan det skapa problem vid koppling till en HiFi-förstärkare? Kanhända att en förförstärkare anpassat till elbas är annorlunda, skiljer sig ingångs impedansen mellan ett slutsteg för instrument jämfört med HiFi?


I och med att jag är så mån om ett specifikt sound och har hittat det så vill jag inte att DI-boxen ska addera sin karaktär på det jag spelar in, därför var det för mig viktigt att hitta rätt DI.
För dig är det kanske en annan situation då du kanske ligger i fasen att hitta ett sound och då kan ju DI-boxen låtas vara en del av det.

När jag tänker efter så har jag faktiskt 5 st små apparater med DI funktion men endast Neve-boxen är en ren sådan. Man samlar på sig en del i jakten på soundet. :)
Min audio interface (Audient iD22) har en DI och den är väldigt ren men något tunn i karaktären.
Sen har jag en mikrofon pre amp, Warm Audio WA12. Den ger ett ganska tjockt och hyfsat varmt ljud som den komprimerar något beroende på gain eftersom DI signalen går igenom både in- och utgångs transformatorer. Den har jag faktiskt använt med gott resultat till just bas i mina inspelningar.
De två andra boxarna med DI funktion är pre-amps i stompbox-format från Tronographic som heter Rusty Box och Boxidizer. De ger väldigt tydliga karaktärer på ljudet så de passar bättre som effektpedaler för mig.

Som synes så har de flesta av dessa apparater andra huvudsakliga användningsområden och är inte rena DI-boxar men alla adderar sin prägel på ljudet, även de som försöker vara rena.
Orsaken till att jag spelar in DI är för att jag spelar in min musik i en vanlig lägenhet och vill inte störa grannarna. När jag lyckats fånga en lyckad inspelning så spelar jag upp det genom en reamp-box som fungerar på ett motsatt sätt jämnfört med en DI-box då den istället gör om signalen till en instrument-signal igen som spelas upp genom förstärkaren som jag sedan spelar in med mikrofoner. (Förlåt för överflödig info).


Sånt där med impendanser är svårt att veta men jag skulle iallafall inte tro att det skulle vara någon stor skillnad mellan slutsteg för instrument och slutsteg för HIFI, men jag är inte säker då jag själv bara har utrustning för instrument i min uppsättning.
Vad är det för förstärkare du tänker använda, kanske kan du hitta information om impendanser på just din förstärkare på nätet och sen jämnföra specsen med instrument förstärkaren?
Kanske har line-level signaler alltid samma impendans? Det finns nog många här på faktiskt som kan svara på det.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav JB » 2019-01-16 22:37

peterh skrev:
emil_fh skrev:
peterh skrev:Du kan börja med att sälja horndrivern och utelämna den ur problemet. Då blir det lite enklare, låt vänster resp höger
slutsteg driva var sin högtalare.
Du kommer nog att önska dig en pre-amp för att kunna ratta med tonkontroller, då löser du samtidigt impedansanpassningen
till mic-arna.


Vad har du emot horn? Pre-amp för att skruva ner diskant om det blir för mycket. Färdigbyggt kabinett med 2 x 10 + horn. Alternativet är att köpa en 1 x 15, men då stereo förstärkaren redan är bryggad, så kan jag inte brygga igen.

Men löser jag impedansanpassningen i andra riktningen, eller behövs inte det?

Jag har absolut ingenting emot horn, men till en basgitarr tillför det inget.


Om du tex slappar med tummen på strängarna så kan nog hornet tillföra en hel del till strängljudet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav peterh » 2019-01-16 23:16

JB skrev:
peterh skrev:
emil_fh skrev:
Vad har du emot horn? Pre-amp för att skruva ner diskant om det blir för mycket. Färdigbyggt kabinett med 2 x 10 + horn. Alternativet är att köpa en 1 x 15, men då stereo förstärkaren redan är bryggad, så kan jag inte brygga igen.

Men löser jag impedansanpassningen i andra riktningen, eller behövs inte det?

Jag har absolut ingenting emot horn, men till en basgitarr tillför det inget.


Om du tex slappar med tummen på strängarna så kan nog hornet tillföra en hel del till strängljudet.

??
Du har aldrig sett t.ex. en selmer baslåda ? Eller gitarrförstärkare i allmänhet. Där finns inga dedicerade diskanter.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav goat76 » 2019-01-16 23:34

peterh skrev:
JB skrev:
peterh skrev:Jag har absolut ingenting emot horn, men till en basgitarr tillför det inget.


Om du tex slappar med tummen på strängarna så kan nog hornet tillföra en hel del till strängljudet.

??
Du har aldrig sett t.ex. en selmer baslåda ? Eller gitarrförstärkare i allmänhet. Där finns inga dedicerade diskanter.


Min Ampeg basförstärkare har en liten tweeter som går att slå av och på, så visst finns det.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav JB » 2019-01-17 00:17

peterh skrev:
JB skrev:
peterh skrev:Jag har absolut ingenting emot horn, men till en basgitarr tillför det inget.


Om du tex slappar med tummen på strängarna så kan nog hornet tillföra en hel del till strängljudet.

??
Du har aldrig sett t.ex. en selmer baslåda ? Eller gitarrförstärkare i allmänhet. Där finns inga dedicerade diskanter.


Nej men det sitter andra element i elbaslådor med längre slaglängd osv för att klara att trycka ut mer djupbas, och ofta går dom nog inte lika högt i frekvens som bredbandarna i gitarrlådor, så då kan det säkert behövas en diskant ibland för att kompensera (min gissning). Dessutom har ju en gitarr väldigt ljust och skrikigt ljud om du kopplar den direkt till en hifi-högtalare (vilket låter skit), och behöver därmed ett lågpassfilter vilket ju gitarrelementen ger, en elbas däremot behöver ju inte denna filtrering.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav jansch » 2019-01-17 00:33

Alltså..... på 60 talet körde man med bashögtalare till ebas men det blev väldigt trist ljud. Själv körde jag en JBL K130 och en K140 och ändå fick man vrida på rejält med presence/diskant för att få någorluna "punsh" med Fender P-bas och 2st AC50 gitarrstärkare. Andra körde med t.ex gitarrlåda typ Marschall 4x12 alnico för att det inte skulle bli för "murrigt". Nu (när jag spelar en gång i månaden efter 4 pilsner) är det en 15tum med kort hornladdning + stort piezohorn i diskanten och en EBS stärkare. Utan dskanthornet låter det skit... även med plektrum....och jag är kass på slap bass.

Mitt råd: Kör med diskanthorn.

Det största problemet, om du har transistorförstärkare är brist på dist! Du behöver 2:a tons dist för att soundet ska bli varmt och intressant. En elbas i en hifi anläggning blir väldigt trist och "platt"

Transistorförstärkare för bas har normalt en"characterknapp" som ger "rördist" och som får basen att låta varmt och rent (!!!!! jo... så är det!). Kolla t.ex EBS sätt att fixa "character"......

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav jansch » 2019-01-17 00:41

Glömde skriva....
Kolla www.ebssweden.com. Inte en högtalarlåda utan diskanthorn, oavsett 10, 12 eller 15 tummare som "bashögtalae"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav peterh » 2019-01-17 00:59

Ok, sätt dit hornet då. Se bara till att ha ett högpassfilter och en säkring...
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav emil_fh » 2019-01-17 13:27

goat76 skrev:Jag är fullt med på vad du säger, min musiksmak är noise rock och där är jakten efter ett specifikt sound mycket större och viktigare än hur och vad man spelar.
Min förförstärkare för gitarr letade jag med ljus och lyckta för att hitta, det är en gammal apparat från någon gång mellan 1981 och -85 och den har en väldigt speciell karaktär. :)

I och med att jag är så mån om ett specifikt sound och har hittat det så vill jag inte att DI-boxen ska addera sin karaktär på det jag spelar in, därför var det för mig viktigt att hitta rätt DI.
För dig är det kanske en annan situation då du kanske ligger i fasen att hitta ett sound och då kan ju DI-boxen låtas vara en del av det.


Precis, letar efter rätt sound, en neutral DI-vore såklart det bästa och mest flexibla, men tycker för tillfället inte priset är motiverat för mina behov.

goat76 skrev: När jag tänker efter så har jag faktiskt 5 st små apparater med DI funktion men endast Neve-boxen är en ren sådan. Man samlar på sig en del i jakten på soundet. :)
Min audio interface (Audient iD22) har en DI och den är väldigt ren men något tunn i karaktären.
Sen har jag en mikrofon pre amp, Warm Audio WA12. Den ger ett ganska tjockt och hyfsat varmt ljud som den komprimerar något beroende på gain eftersom DI signalen går igenom både in- och utgångs transformatorer. Den har jag faktiskt använt med gott resultat till just bas i mina inspelningar.
De två andra boxarna med DI funktion är pre-amps i stompbox-format från Tronographic som heter Rusty Box och Boxidizer. De ger väldigt tydliga karaktärer på ljudet så de passar bättre som effektpedaler för mig.

Som synes så har de flesta av dessa apparater andra huvudsakliga användningsområden och är inte rena DI-boxar men alla adderar sin prägel på ljudet, även de som försöker vara rena.
Orsaken till att jag spelar in DI är för att jag spelar in min musik i en vanlig lägenhet och vill inte störa grannarna. När jag lyckats fånga en lyckad inspelning så spelar jag upp det genom en reamp-box som fungerar på ett motsatt sätt jämnfört med en DI-box då den istället gör om signalen till en instrument-signal igen som spelas upp genom förstärkaren som jag sedan spelar in med mikrofoner. (Förlåt för överflödig info).

Sånt där med impendanser är svårt att veta men jag skulle iallafall inte tro att det skulle vara någon stor skillnad mellan slutsteg för instrument och slutsteg för HIFI, men jag är inte säker då jag själv bara har utrustning för instrument i min uppsättning.
Vad är det för förstärkare du tänker använda, kanske kan du hitta information om impendanser på just din förstärkare på nätet och sen jämnföra specsen med instrument förstärkaren?
Kanske har line-level signaler alltid samma impendans? Det finns nog många här på faktiskt som kan svara på det.


Lite kompression har jag absolut inget emot, bortfall i basområdet skulle dock inte vara acceptabelt. Är dina DI passiva eller aktiva? Har en passiv P-bas och läser att aktiva DI är att föredra, speciellt om jag planerar att sätta Fender Custom Shop 62 P-Bass Pickups i den, som nog har rätt svag signal. När jag tänker efter så har jag en enkel mixer från Behringer, som tydligen ska mäta hyfsat bra, orolig för brus dock. Kanske passiv DI in i micpreampen på denna kan fungera bra, planerar inte länge sladdar än några meter så borde inte vara något problem. Sedan in i förstärkaren som är en Klass D historia.

Eller är aktiv DI ett måste med passiva basmickar?

Håller med om bastoppar och kombos nog har kretsar för att förvränga signalen på ett positivt sätt. Men med en hyfsad ren signal till högtalaren så hoppas jag jag med EQ och eventuella pedaler innan DI uppnå det.

Angående Horn så är det inte alls ovanligt för basar. Jämfört med en gitarrhögtalare som är fokuserad i stort sen enbart mellan 1000-5000 Hz så är baselementet anpassat för lägre frekvenser, och spelar nog inte bra eller högt högre upp i registret, men diskant är viktigt för att få närvaro i ljudet, så inte alls konstigt att horn är vanligt i kombination med baselement. Går att dämpa diskanten dels med vred direkt på basen och sedan senare i signalkedjan.

Den huvudsakliga frågan återstår dock, hur kombinera stereo till mono på en del av signalen?

Har en monosignal från instrument som delas till två kanaler för förstärkning, sedan sända ena kanel till ett baselement, andra kanalen till det andra baselementen, och samtidigt kombinera dem båda till ett highpassat diskanthorn.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav goat76 » 2019-01-17 15:27

emil_fh skrev:
goat76 skrev:Jag är fullt med på vad du säger, min musiksmak är noise rock och där är jakten efter ett specifikt sound mycket större och viktigare än hur och vad man spelar.
Min förförstärkare för gitarr letade jag med ljus och lyckta för att hitta, det är en gammal apparat från någon gång mellan 1981 och -85 och den har en väldigt speciell karaktär. :)

I och med att jag är så mån om ett specifikt sound och har hittat det så vill jag inte att DI-boxen ska addera sin karaktär på det jag spelar in, därför var det för mig viktigt att hitta rätt DI.
För dig är det kanske en annan situation då du kanske ligger i fasen att hitta ett sound och då kan ju DI-boxen låtas vara en del av det.


Precis, letar efter rätt sound, en neutral DI-vore såklart det bästa och mest flexibla, men tycker för tillfället inte priset är motiverat för mina behov.

goat76 skrev: När jag tänker efter så har jag faktiskt 5 st små apparater med DI funktion men endast Neve-boxen är en ren sådan. Man samlar på sig en del i jakten på soundet. :)
Min audio interface (Audient iD22) har en DI och den är väldigt ren men något tunn i karaktären.
Sen har jag en mikrofon pre amp, Warm Audio WA12. Den ger ett ganska tjockt och hyfsat varmt ljud som den komprimerar något beroende på gain eftersom DI signalen går igenom både in- och utgångs transformatorer. Den har jag faktiskt använt med gott resultat till just bas i mina inspelningar.
De två andra boxarna med DI funktion är pre-amps i stompbox-format från Tronographic som heter Rusty Box och Boxidizer. De ger väldigt tydliga karaktärer på ljudet så de passar bättre som effektpedaler för mig.

Som synes så har de flesta av dessa apparater andra huvudsakliga användningsområden och är inte rena DI-boxar men alla adderar sin prägel på ljudet, även de som försöker vara rena.
Orsaken till att jag spelar in DI är för att jag spelar in min musik i en vanlig lägenhet och vill inte störa grannarna. När jag lyckats fånga en lyckad inspelning så spelar jag upp det genom en reamp-box som fungerar på ett motsatt sätt jämnfört med en DI-box då den istället gör om signalen till en instrument-signal igen som spelas upp genom förstärkaren som jag sedan spelar in med mikrofoner. (Förlåt för överflödig info).

Sånt där med impendanser är svårt att veta men jag skulle iallafall inte tro att det skulle vara någon stor skillnad mellan slutsteg för instrument och slutsteg för HIFI, men jag är inte säker då jag själv bara har utrustning för instrument i min uppsättning.
Vad är det för förstärkare du tänker använda, kanske kan du hitta information om impendanser på just din förstärkare på nätet och sen jämnföra specsen med instrument förstärkaren?
Kanske har line-level signaler alltid samma impendans? Det finns nog många här på faktiskt som kan svara på det.


Lite kompression har jag absolut inget emot, bortfall i basområdet skulle dock inte vara acceptabelt. Är dina DI passiva eller aktiva? Har en passiv P-bas och läser att aktiva DI är att föredra, speciellt om jag planerar att sätta Fender Custom Shop 62 P-Bass Pickups i den, som nog har rätt svag signal. När jag tänker efter så har jag en enkel mixer från Behringer, som tydligen ska mäta hyfsat bra, orolig för brus dock. Kanske passiv DI in i micpreampen på denna kan fungera bra, planerar inte länge sladdar än några meter så borde inte vara något problem. Sedan in i förstärkaren som är en Klass D historia.

Eller är aktiv DI ett måste med passiva basmickar?

Håller med om bastoppar och kombos nog har kretsar för att förvränga signalen på ett positivt sätt. Men med en hyfsad ren signal till högtalaren så hoppas jag jag med EQ och eventuella pedaler innan DI uppnå det.

Angående Horn så är det inte alls ovanligt för basar. Jämfört med en gitarrhögtalare som är fokuserad i stort sen enbart mellan 1000-5000 Hz så är baselementet anpassat för lägre frekvenser, och spelar nog inte bra eller högt högre upp i registret, men diskant är viktigt för att få närvaro i ljudet, så inte alls konstigt att horn är vanligt i kombination med baselement. Går att dämpa diskanten dels med vred direkt på basen och sedan senare i signalkedjan.

Den huvudsakliga frågan återstår dock, hur kombinera stereo till mono på en del av signalen?

Har en monosignal från instrument som delas till två kanaler för förstärkning, sedan sända ena kanel till ett baselement, andra kanalen till det andra baselementen, och samtidigt kombinera dem båda till ett highpassat diskanthorn.


Det där med aktiv vs passiv läste jag på om noga innan köp. Med din bas som är passiv så bör du ha en aktiv DI för att bevara tonen då signalen annars blir för svag och kommer med en passiv DI-box troligtvis förlora information, främst blir de högre frekvenserna mest tydligt drabbat men man förlorar säkert lika mycket i de lägre frekvenserna.

Alla mina DI-apparater är aktiva eftersom mina instrument är passiva (min elbas är aktiv men jag föredrar den i passivt läge). Däremot är min Reamp-box passiv för att "simulera" mina passiva instrument bättre när jag re-ampar.

Jag tror inte det blir bra om du kör DI-signalen från en passiv DI in i mikrofonförstärkaren och förstärker den i det läget då signalen troligtvis redan förlorat frekvensinformation innan förstärkning, men jag är inte helt säker på hur det blir.
Mitt tips är att du köper en aktiv DI förutsatt att du kan driva den med fantom-matning (din mikrofonförstärkare har väl den funktionen?) och gärna en som även fungerar i passivt läge, så har du alla möjligheter öppna att prova dig fram till bästa och enklaste lösning.

Det finns minst sagt många DI-boxar att välja på men läs på innan köp för som med allt annat så får man oftast det man betalar för, det kan i längden vara värt att lägga lite mer pengar på något med högre kvalitet och gott rykte för en massa "billiga felköp" som man inte blir nöjd med blir ofta dyrare i längden.
Sen finns det ju också en begagnadmarknad man kan kika på.

Här är ett sökresultat för aktiva DI hos Thomann men jag vet inte vilka av dem som går att köra även i passivt läge: https://www.thomann.de/se/di_symmetrila ... ive&ls=100

Och här är några korta recensioner på ett gäng boxar som anses vara bra och med vissa av dem har du även möjlighet att forma ljudet så som du vill ha det: https://heavy.com/tech/2017/05/top-best ... n-sansamp/

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav emil_fh » 2019-01-17 15:58

goat76 skrev:Det där med aktiv vs passiv läste jag på om noga innan köp. Med din bas som är passiv så bör du ha en aktiv DI för att bevara tonen då signalen annars blir för svag och kommer med en passiv DI-box troligtvis förlora information, främst blir de högre frekvenserna mest tydligt drabbat men man förlorar säkert lika mycket i de lägre frekvenserna.

Alla mina DI-apparater är aktiva eftersom mina instrument är passiva (min elbas är aktiv men jag föredrar den i passivt läge). Däremot är min Reamp-box passiv för att "simulera" mina passiva instrument bättre när jag re-ampar.

Jag tror inte det blir bra om du kör DI-signalen från en passiv DI in i mikrofonförstärkaren och förstärker den i det läget då signalen troligtvis redan förlorat frekvensinformation innan förstärkning, men jag är inte helt säker på hur det blir.
Mitt tips är att du köper en aktiv DI förutsatt att du kan driva den med fantom-matning (din mikrofonförstärkare har väl den funktionen?) och gärna en som även fungerar i passivt läge, så har du alla möjligheter öppna att prova dig fram till bästa och enklaste lösning.

Det finns minst sagt många DI-boxar att välja på men läs på innan köp för som med allt annat så får man oftast det man betalar för, det kan i längden vara värt att lägga lite mer pengar på något med högre kvalitet och gott rykte för en massa "billiga felköp" som man inte blir nöjd med blir ofta dyrare i längden.
Sen finns det ju också en begagnadmarknad man kan kika på.

Här är ett sökresultat för aktiva DI hos Thomann men jag vet inte vilka av dem som går att köra även i passivt läge: https://www.thomann.de/se/di_symmetrila ... ive&ls=100

Och här är några korta recensioner på ett gäng boxar som anses vara bra och med vissa av dem har du även möjlighet att forma ljudet så som du vill ha det: https://heavy.com/tech/2017/05/top-best ... n-sansamp/


Har läst på en del själv också, och det verkar vara en aktiv som gäller, min mixer med mikrofonförstärkare har fantom-matning på 48 V, hoppas inte det leder till brus bara. En passiv DI verkar ju ha fördelen att den snarare kan reducera missljud genom galvanisk isolering, mest därför jag skulle föredra en sådan som egentligen bara är en transformator för impedansanpassning.

Det låter som ett vettigt tips, oftast bättre att köpa kvalitet direkt, därmed sagt så försöker jag också räkna på kostnad per planerad timme använd och det gäller alltid att hitta en bra balans, annars kan det bli hur kostsamt som helst. Funderar på en Radial DI, då jag läst mig till att de håller hög kvalitet både på kvalitetskontroll och komponent/ljudmässigt. Visste inte att vissa aktiva boxar går att köra passivt också, det är ett bra tips.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav goat76 » 2019-01-17 18:10

emil_fh skrev:Visste inte att vissa aktiva boxar går att köra passivt också, det är ett bra tips.


Jag kan ha varit lite för snabb där. :)
Det verkar bara finnas en aktiv DI-box hos Thomann som går att köra passivt, iallafall om man ska förlita sig på deras sökmotor.

Men kör på en aktiv, jag har inte hört något brus från de jag har.

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Stereo -> Mono, förstärkare för elbas.

Inläggav emil_fh » 2019-01-18 17:32

goat76 skrev:
emil_fh skrev:Visste inte att vissa aktiva boxar går att köra passivt också, det är ett bra tips.


Jag kan ha varit lite för snabb där. :)
Det verkar bara finnas en aktiv DI-box hos Thomann som går att köra passivt, iallafall om man ska förlita sig på deras sökmotor.

Men kör på en aktiv, jag har inte hört något brus från de jag har.


Kommer nog slå till på följande:

http://orchid-electronics.co.uk/classic_DI.htm

Aktiv, utan transformator men med permanent ground-lift.

Har läst en hel del goda ord om tillverkaren.

http://orchid-electronics.co.uk/index.htm

Får bli en sådan, om jag mot förmodan skulle vara missnöjd, så kostar den inte alltför mycket.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster