Optimal lådvolym för mellanregister

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-18 17:19

Jag känner stor osäkerhet om hur man ska tänka kring lämplig lådvolym om man vill använda en ordinär midbas som mellanregister.
Exempel: En 6,5-tums bas ger vid simulering 10 liter för att nå q=0,7 i fullfrekvens. Men om jag vill använda samma element som mellanregister och dela HP vid t.ex. 100/200/800 Hz. Hur mycket mindre kan man då göra lådan? Kan man simulera detta i t.ex. Basta? Eller finns det tumregler (Gud förbjude :) )?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Tangband » 2019-02-18 17:21

Kalejdokom skrev:Jag känner stor osäkerhet om hur man ska tänka kring lämplig lådvolym om man vill använda en ordinär midbas som mellanregister.
Exempel: En 6,5-tums bas ger vid simulering 10 liter för att nå q=0,7 i fullfrekvens. Men om jag vill använda samma element som mellanregister och dela HP vid t.ex. 100/200/800 Hz. Hur mycket mindre kan man då göra lådan? Kan man simulera detta i t.ex. Basta? Eller finns det tumregler (Gud förbjude :) )?


Intressant fråga ( jag har inget svar men skulle också vilja veta ) :)

Det jag spontant tänker är att man nog inte vill att lådvolymen ska komprimera elementet och dynamiken på något sätt, dvs att den inte ska vara onödigt liten. Men jag har egentligen ingen aning.

Delar man vid 300 Hz med en 6,5:a så borde man (rimligen ) kunna använda en ganska liten volym- men det beror troligen en del på filterbrantheten .
Senast redigerad av Tangband 2019-02-18 17:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Perfector » 2019-02-18 17:22

För 500 Hz brukar jag göra en låda bakom som är halva djupet mot diametern på elementet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-18 17:44

Men då ryms väl inte magneten i lådan? T.ex. är mina Scanspeak 5,5-tummare 85 mm djupa...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Morello » 2019-02-18 17:46

Perfector skrev:För 500 Hz brukar jag göra en låda bakom som är halva djupet mot diametern på elementet.


Det intressanta är knappast djupet, utan volymen och hur den samverkar med elementets nettoarea, komplians och rörliga massa, motorstyrka etc, dvs det intressanta är hur överföringsfunktionen ser ut.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Perfector » 2019-02-18 17:51

Morello skrev:
Perfector skrev:För 500 Hz brukar jag göra en låda bakom som är halva djupet mot diametern på elementet.


Det intressanta är knappast djupet, utan volymen och hur den samverkar med elementets nettoarea, komplians och rörliga massa, motorstyrka etc, dvs det intressanta är hur överföringsfunktionen ser ut.

Det räknar du ut via måtten jag angav.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-18 17:56

Nej du skriver ju bara hur djup lådan är...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-18 17:58

Morello skrev:
Perfector skrev:För 500 Hz brukar jag göra en låda bakom som är halva djupet mot diametern på elementet.


Det intressanta är knappast djupet, utan volymen och hur den samverkar med elementets nettoarea, komplians och rörliga massa, motorstyrka etc, dvs det intressanta är hur överföringsfunktionen ser ut.

Du antyder att det finns ett matematiskt förhållande till t/s-parametrarna?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Morello » 2019-02-18 18:01

Ja, allt går att räkna på och vill man inte räkna själv så tar man Basta till hjälp.
Men först och främst måste man veta hur kravspecifikationen ser ut, dvs hur skall frekvensgången (bland annat) se ut?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Tangband » 2019-02-18 18:04

Kalejdokom skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:För 500 Hz brukar jag göra en låda bakom som är halva djupet mot diametern på elementet.


Det intressanta är knappast djupet, utan volymen och hur den samverkar med elementets nettoarea, komplians och rörliga massa, motorstyrka etc, dvs det intressanta är hur överföringsfunktionen ser ut.

Du antyder att det finns ett matematiskt förhållande till t/s-parametrarna?

Funderingar:
Elementets totala överföringsfuntion påverkas ju av lådvolymen. Med en 10 liters sluten låda för tex Dayton rs180 så blir inverkan från lådan vid en mycket lägre frekvens än i fallet 500 Hz . Kör man flacka filter ( tex 6 db båda vägarna ) vid delningen 500 Hz så kan volymen möjligen påverka resultatet eftersom filterflankerna blir en aning påverkade nere vid 100 Hz - här börjar Q påverka hur frekvenskurvan lutar och det beror i sin tur på lådans volym i samverkan med elementet.

Med ett brantare filter borde denna inverkan vara i stort försumbar om man delar vid 500 Hz. Och då skulle en låda på tex 5 liter kanske kunna användas.

Är jag ute och cyklar med hur jag tänker nu ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-18 18:15

Nej det verkar väl logiskt. Jag har funderat lite på om man helt enkelt kan bortse från "discopuckeln" man får på spl-kurvan vid simulering i för liten låda om man ändå inte använder elementet i det registret. Och bara fokusera på det registret som är aktuellt och se till att ha tillräckligt brant HP-filter.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-18 18:19

Grejen är att jag börjat tröttna på testlådor och vill komma till skott med nästa projekt. Det tenderar dock att bli för stora lådor så jag filar på design som kräver lite mindre kavitet i vissa register.

Aktuella midbasar ska ta vid mot dipolbasar så det handlar väl om delning runt 100-200 Hz.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Optimal lådvolym för mellanregister

Inläggav paa » 2019-02-18 20:49

Midbasar har lågdämpande surround, men "riktiga" mellanregister har högdämpande surround, vilka har möjlighet att ge lite mindre resonanser och därmed bättre bättre vattenfallsdiagram.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster