Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Min spontana reaktion är att det kanske inte framstår som kalasbra att dela mellanregistret mot diskanten så pas högt som vid 5 kHz - mot bakgrund av att du har valt en D'Appolito-konfiguration. Avståndet mellan de tvenne 3"-elementen blir allt annat än försumbart relativt våglängden om 344/5k=7 cm
Sedan undrar jag varför du valt så flacka filter; det ställer höga krav på elementens intrinsikala egenskaper.
Nattlorden skrev:Jag hade velat ha båda basarna i botten, dels för att ta bättre golvstöd, dels för att det annars kanske blir svårt att få rätt höjd till diskanten.
Sen finns det ju fler varianter på basplacering... en på var sida... en på insidan - en framåt, båda på "insidan"
T.ex.
[ Bild ]
Kalejdokom skrev:Räknar man inte baffelsteget på avståndet från elementets mitt till kanten på baffeln? Halva våglängden blir då 23/2=11,5 cm.
Det var ett tag sedan jag räknade på baffelsteg...
Back to Snell XA, this is what designer David tells abou mtm
"Smith said that for speaker design he uses "a very complete system and crossover simulator. It takes driver magnitude and phase curves, driver impedances, crossover topologies, crossover values, and physical system layout to give an accurate system response simulation on- and off-axis." In the case of the XA90ps, the computer modeling smoothed the vertical dispersion to within 1dB variation through ±15 degrees. Outside that zone, the array's vertical polar pattern drops off by 4-5dB at 40 degrees, which reduces the energy that bounces off the floor or ceiling. Instead of the XA90ps's two 2.5" upper-midrange units bracketed by two 6.5" midbass drivers, the larger XA Reference has four 8" woofers—set at 4.3x and 6.8x the distance between the MTM units—to extend the Reference's smooth vertical dispersion pattern down to 60Hz.
"I tried a number of alternative schemes," said Smith, "but none of these alternative systems looked promising, so a more conventional symmetric array was settled on...The simulations showed that constant directivity came from having a constant element spacing relative to the crossover frequency. That is, if the highest crossover frequency is six times the next crossover frequency, the mid-to-tweeter spacing should be one sixth the woofer-to-tweeter spacing. Both of these spacings should be one third (at most, one half) the crossover wavelength. In practice, this means the mids had to be placed very close physically to the tweeter, and the top crossover point should be as low as practical."
So, they use L/3 distance, for 2400Hz that is 143mm/3=47,6mm between M to T Wavelength frequency convert lambda Hz sound conversion acoustics acoustic audio radio speed of sound and radio typical waves wave length light vacuum equation formula for frequency speed of light color spectrum - sengpielaudio Sengpiel Berlin
But, but, if mid's flange diameter is 112mm, the calculations and words don't match! M to T center to center distanse of Snell XA must be some 90 -100mm!
There are hunders of MTM speakers (and WMTMW etc.) that don't match this L/3 or L/4 criterion. Many of them get excellent reviews. Somewhere must be a vague line that should not be crossed - L/2?
Vertical window of +/-10¤ is generally most important (direct sound). At 30-45¤ nulling is actually beneficial, because it minimizes floor and ceiling reflections' energy. Power response seems to be relatively easy to make good despite of lobing.
Morello skrev:Problemet är att man i en D'Appolito med för hög delningsfrekvens relativt elementens storlek får en oregelbunden vertikal riktverkan, dvs en färgad efterklang / korrupt energikurva. Det är knappast något eftersträvansvärt.
Tangband skrev:500 Hz delning är ovanför schröderfrekvensen vilket väl innebär att man lätt hör riktningen till elementen ? Det borde väl innebära att elementen bör peka åt samma håll ?
Kraniet skrev:Jag tänker att om man ska bygga en WMTMW så är det för att man vill utnyttja spridningsegenskaperna maximalt. Alltså det som man gör i Snell-högtalarna eller så som Duelund förespråkade.
Ang formspråk så tycker jag de nya Dynaudio Confidence 60 ser rätt fräcka ut
[ Bild ]
Kraniet skrev:Horbach-Keele har ju också presenterat lite intressanta idéer ang WMTMW
http://www.linkwitzlab.com/Horbach-Keel ... 2%20V4.pdf
Tangband skrev:Kraniet skrev:Jag tänker att om man ska bygga en WMTMW så är det för att man vill utnyttja spridningsegenskaperna maximalt. Alltså det som man gör i Snell-högtalarna eller så som Duelund förespråkade.
Ang formspråk så tycker jag de nya Dynaudio Confidence 60 ser rätt fräcka ut
[ Bild ]
Jag kan förstå detta. Vilket verkar innebära ett diskantelement som kan delas lägre än ND20.
Ser du något problem i att som alternativ 1, sätta 7:orna under varandra istället för dápollito med avseende på avstånd från det undre 7: elementet till det övre 3: elementet och delning vid 500 Hz ? ( 37 cm eller mer )
Kraniet skrev:Tangband skrev:Kraniet skrev:Jag tänker att om man ska bygga en WMTMW så är det för att man vill utnyttja spridningsegenskaperna maximalt. Alltså det som man gör i Snell-högtalarna eller så som Duelund förespråkade.
Ang formspråk så tycker jag de nya Dynaudio Confidence 60 ser rätt fräcka ut
[ Bild ]
Jag kan förstå detta. Vilket verkar innebära ett diskantelement som kan delas lägre än ND20.
Ser du något problem i att som alternativ 1, sätta 7:orna under varandra istället för dápollito med avseende på avstånd från det undre 7: elementet till det övre 3: elementet och delning vid 500 Hz ? ( 37 cm eller mer )
Problem vet jag inte om det är men det ger ju andra förutsättningar vad gäller lober och spridningsegenskaper.
En lösning för MTM kan ju vara att sätta diskanten något på sidan om midarna. Då uppnås ju minimalt avstånd mellan midar.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Tangband skrev:
Jag kan förstå detta. Vilket verkar innebära ett diskantelement som kan delas lägre än ND20.
Ser du något problem i att som alternativ 1, sätta 7:orna under varandra istället för dápollito med avseende på avstånd från det undre 7: elementet till det övre 3: elementet och delning vid 500 Hz ? ( 37 cm eller mer )
Problem vet jag inte om det är men det ger ju andra förutsättningar vad gäller lober och spridningsegenskaper.
En lösning för MTM kan ju vara att sätta diskanten något på sidan om midarna. Då uppnås ju minimalt avstånd mellan midar.
Bra ide
Antar att det påverkar spridningen lite, men det innebär att de två visaton frs8 skulle kunna placeras kant i kant, med diskanten en halv cm ifrån, till höger eller vänster om dessa. Då fixar det sig med ND20
Kraniet skrev:Snell acoustic Illusion är ett exempel på WWMTM
https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html
Men maximal motsatsen till WMTMW är väl WWMMT
Morello skrev:Om man vänder på frågan; vad vill du åstadkomma med en D'Appolito-konfiguration?
RSG skrev:Och vad anses om detta ???
Saxat från http://audiojudgement.com/speaker-lobing-polar-response/
/Johan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster