Hurķk bryggkoppla en Denon AVR-3802 ?j

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Hurķk bryggkoppla en Denon AVR-3802 ?j

Inläggav BAMBAM » 2019-02-23 22:06

Jag flick en lite förfluten tanke, många använder högeffektslutsteg för att inte klippa transienter i dynamiska inspelningar.

Finns det något i Denon slutstegen som hindrar bryggkoppling?
Känner någon till en bra design för att skapa de motfaskopplade linjesignalerna som skall mata slutstegen?

Skulle det fungera att mata ut via zon 2 ?

Om det går att få ihop det hela skulle det kunna bli nästan 2 * 400W till mina pi60.

Vad tror ni om möjligheten och eventuella kvalitén på resultatet?

Bosse

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hurķk bryggkoppla en Denon AVR-3802 ?j

Inläggav jansch » 2019-02-25 06:25

Utan att jag tittat på kretsschemat kan jag ändå säga - glöm det.
Det finns säkerligen ett strömbegränsningsskydd (kortslutningsskydd) som är designat för att skydda slutsteget. Därutöver är säkerligen nätdelen inte överdimensionerad då transformatorer och glättningskondensatorer är relativt dyra komponenter.(jag antar att nätdelen inte är switchad)

Att bygga en billig fasvändare för en av ingångarna och kanske "låna" lite drivspänning från Denonförstärkaren är dock enkellt......

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Re: Hurķk bryggkoppla en Denon AVR-3802 ?j

Inläggav BAMBAM » 2019-02-26 23:15

Har kollat specarna, slutstegen klarar av att generera tillräckligt med ström för att ge 210 watt vid 4 ohm och 240 watt vid 2 ohm med 2 kanaler drivna.

Så jag anser kortvariga toppar på ca 400 watt inte skall vara något problem för de bryggade slutstegen.

Har hittat enkla beskrivningar på fasvändare här http://sound.whsites.net/project14.htm

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hurķk bryggkoppla en Denon AVR-3802 ?j

Inläggav jansch » 2019-02-27 00:31

Försökte nu hitta schema på stärkaren men hittar inget.

- Vet du när strömbegränsning slår till, hur många ampere?
- Hur mycket ström tål sluttrissorna?
- Drivstegen i slutsteget, klarar dom att leverera nödvändig effekt till sluttrissorna (FET:ar?)
- Värmeförluster?

Antagligen räcker trafo och glättningskondingar samt likriktare till om man inte driver alla kanaler.
Det jag är mest nyfiken på är när överströmsskyddet slår till.

Viktigt!
Förstärkaren har väl någon form av digital fördröjning mellan de olika kanalerna, denna måste kunna nollställas om två kanaler skall bryggkopplas

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Hurķk bryggkoppla en Denon AVR-3802 ?j

Inläggav Kurben » 2019-02-27 10:14

Det finns en annan del att ta i beaktning. Kontrollera så att slutstegen inte redan är bryggkopplade från början. Vissa tillverkare gör detta, men förmodligen inte Denon, men man vet aldrig. Enklast är väl att mäta om alla högtalarutgångar delar gemensam jord ( minus polen ).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hurķk bryggkoppla en Denon AVR-3802 ?j

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-27 11:11

Om vi antar att siffrorna för dynamisk effekt stämmer, kan du räkna med 3.6 dB utnivå i samma impedans. Förmodligen stiger distorsionen en del när den får jobba mer. Är det verkligen värt besväret att krångla med bryggkoppling i detta fall? Diskussioner på detta forum har handlat om att lämpliga steg mellan olika effektsteg kan vara 5 dB. Det finns schema på AVR-3801 på www.hifiengine.com men inte AVR-3802. Möjligen skiljer det väldigt lite?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster