Receiver ståendes på högkant

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Receiver ståendes på högkant

Inläggav Kribban » 2019-02-26 11:19

Hej

Jag använder idag 1 c:a 10 år gammal Sony receiver men på grund av platsbrist för tillfället så har jag den stående på högkant. Troligtvis så är detta inte optimalt då värmeavledningen inte blir som den är tänkt. Någon som har någon erfarenhet hur detta kan påverka komponenter och i längden ljudet?

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav Perfector » 2019-02-26 11:36

Utan att veta hur den ser ut kan jag föreslå en fläkt, 120 mm som ansluts till 5 volt dc och sätt över översidans kylhål om sådana finns.
Då kommer tempen att sjunka drastiskt och risken för överhettning försvinner.
Men blir den varmare än vanlig utan fläkt så har jag för mig att det finns termoskydd som slår ifrån i många recievers och förstärkare.?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav Morello » 2019-02-26 11:51

Höggradigt olämpligt att ställa på högkant!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav hifikg » 2019-02-26 14:09

Jag tror ljudet tiltar helt om du lutar förstärkaren, men det går nog att kompensera med rätt mängd kabellyftare och någon jordlåda :)

Spoiler:
Visa
Varför skulle det påverka? Kanske blir något skevt i lådan om tunga transformatorer "hänger" i luften och bryter på kretskorten eller något sådant? Annars räcker det nog bra att sörja för god ventilation. Gör du som jag, släcker ljuset helt, så kommer inte ens det estetiska störa lyssningen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav Morello » 2019-02-26 14:18

Kylflänsar fungerar typiskt sett bara i ett läge. Ställer du apparaten på högkant kommer konvektionen att minska avsevärt med överhettningsrisk till följd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav Kribban » 2019-02-26 14:18

hifikg skrev:
Varför skulle det påverka? Kanske blir något skevt i lådan om tunga transformatorer "hänger" i luften och bryter på kretskorten eller något sådant? Annars räcker det nog bra att sörja för god ventilation. Gör du som jag, släcker ljuset helt, så kommer inte ens det estetiska störa lyssningen.



Det är just ventilationen som påverkas och kanske är det så att värmeutvecklingen påverkar komponenterna som i sin tur påverkar ljudet. Upplever att mina högtalare låter lite annorlunda och har gjort så en tid. Lite hårt och burkigt. Igår så fixade jag banankontakter för att utesluta kontaktfel.

Det kan också vara mitt huvud som ställer till det men det låter inte riktigt som det ska (tycker jag)

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav hifikg » 2019-02-26 14:20

Borde blindtestas :)
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav jansch » 2019-02-26 20:30

Kribban skrev:
hifikg skrev:
Varför skulle det påverka? Kanske blir något skevt i lådan om tunga transformatorer "hänger" i luften och bryter på kretskorten eller något sådant? Annars räcker det nog bra att sörja för god ventilation. Gör du som jag, släcker ljuset helt, så kommer inte ens det estetiska störa lyssningen.



Det är just ventilationen som påverkas och kanske är det så att värmeutvecklingen påverkar komponenterna som i sin tur påverkar ljudet. Upplever att mina högtalare låter lite annorlunda och har gjort så en tid. Lite hårt och burkigt. Igår så fixade jag banankontakter för att utesluta kontaktfel.

Det kan också vara mitt huvud som ställer till det men det låter inte riktigt som det ska (tycker jag)

Med vänlig hälsning, Christer


Först och främst, förstärkaren är gjord för att stå på fötterna! Men man kan ju diskutera......

Om man "benar upp problemställningen" lite:
- Ett klass AB slutsteg (vilket det nog är) drar som mest förlusteffekt vid ca halva uteffekten. Det är ovanligt att spela musik som har ett medelvärde över 1/10 av maxeffekt om du inte gillar dist. Du kan nog räkna med att du ligger på 10-40% av max förlusteffekt vid normal lyssning.
- Förstärkaren borde vara dimensionerad för att klara kontinuerlig drift av uteffekt "sinus" eller "kontinuerlig".
- I dimensioneringen (designen av förstärkaren) tar man hänsyn till att förstärkaren skall klara hög termisk belastning och och det finns t.ex. kretsar för att styra tomgångsström i slutststeget. Förstärkaren kompenserar alltså i viss mån för hög temperatur.
- nu kommer det "svåra" - blir kylningen så dålig när förstärkaren står på kant att kylningen av t.ex. slutsteget blir 4-5ggr sämre? Blir kylningen bara t.ex hälften så bra borde det inte vara ett problem vid norml lyssning. Eller att komponenter i t.ex. försteget t.o.m blir för varma? Nja. olycklig placering kan ju göra att slutsteget värmer försteget.

Hur kollar man det då?
Kör några timmar och ta sedan av kåpan (helst har du förberett genom att lossa alla nödvändiga skruvar) och känn sedan på komponenterna om du bränner dej. obs! dra ur nätsladden först!
Bränner du dej inte är det nog lugnt, alla(?) komponenter klarar 70grader och är förstärkaren "temperaturstabil" vilket den borde vara ligger aktiva komponenter inom rimligt arbetsområde.

Låter förstärkaren sämre när den är varm?
Svar: Nej
Fast man kan lika gärna svara Ja då t.ex. termiskt brus ökar... Det finns dock inget som talar för att harmonisk och Im dist skulle öka så länge temperaturkompenseringar funkar. Det kan t.o.m låta bättre beroende på hur arbetspunkter är valda vid dimensionering. Låta är kanske fel ord - mäta bättre/sämre är nog mer rimligt.

Något som är dåligt med hög temperatur?
jo, främst elektrolytkondensatorer tar slut fortare vid hög temperatur (inom tillåten spec). Övriga komponenter påverkas men sannoligt så lite att det inte spelar någon roll.

Slutligen,
ibland är t.ex. slutstegets kylflänsar inte optimalt placerade. Det kan vara så att kylningen blir lika bra eller näsan lika bra om förstärkaren står på högkant.
Kolla! kylflänsar skall ju vara orienterade vertikalt. Varm luft strömmar ju uppåt.....
En sak till.... vi har ju låga inomhustemperaurer jämfört med varma länder där förstärkarmodellen också har sålts..... allt handlar om "delta T"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav Belker » 2019-02-26 21:16

Det är helt uppenbart att hembioteceivers kylflänsar inte är termiskt optimerade och därmed inte ligger ”på gränsen”. De är alldeles för låga på höjden och har för lågt temp-delta för någon naturlig konvektion av skorstenstyp. Dessutom är de ofta gjorda i ren obehandlad aluminium. Hade konstruktörerna bedömt dem som kritiska i dimensioneringen hade de ytbehandlat dem för bättre strålningsegenskaper. Jag har haft två bioteceivers stående på högkant i 10-15 år i huset utan problem. Varmaste komponenten har där varit trafon och den låter man vara överst.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav peterh » 2019-02-26 21:18

Kribban skrev:Hej

Jag använder idag 1 c:a 10 år gammal Sony receiver men på grund av platsbrist för tillfället så har jag den stående på högkant. Troligtvis så är detta inte optimalt då värmeavledningen inte blir som den är tänkt. Någon som har någon erfarenhet hur detta kan påverka komponenter och i längden ljudet?

Med vänlig hälsning, Christer

Känn på den med handen !
De flesta av denna tidens stärkare var AB och tämligen kalla vid "normal lyssning". Om din blir märkbart
varm när den varit på skall du se till att luften kan cirkulera fritt omkring den. Täck inga ventilationshål !

Men om den är kall till ljummen _tror jag_ att det är ok.

Det är alltså temperaturen som är faran. Elektronerna skiter i riktningen!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav Kribban » 2019-02-26 21:27

Stort tack för informationen och lektionen. Faktiskt.io när det är som bäst. Den blir faktiskt rätt så varm i högkant men inga 70 grader. Jag kan tänka mig att det inte är optimalt att ha den stående på högkant på golvet när man har golvvärme, golvet blir dock aldrig varmare än 23 grader. Troligtvis är det inte förstärkaren som gör att jag upplever ljudet hårt och burkor i mellanregistret. Jag får öppna dem och kolla om det hänt något med delningsfiltret.

Återigen, tack!
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav bakerman22 » 2019-03-06 22:15

Kribban skrev:...golvet blir dock aldrig varmare än 23 grader...



Är du säker på det?

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Receiver ståendes på högkant

Inläggav Kribban » 2019-03-07 09:56

nej :oops:
Miljö-alarmist


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster