paa skrev:jansch skrev:Det är nog omöjligt att göra en traditionell kon som rör sig kolvformigt över hela användbara registret, även vid låga frekvenser wobblar många koner. Alltså "kolven" är intakt men den rör sig inte bara i axiell led.
Kalotthögtalare - typiskt diskanter - har bättre förutsättningar att bibehålla "kolvrörelsen".
Är det verkligen så?
En konhögtalares rörelseriktning styrs i båda ändar, framtill av kantupphängningen och baktill av spindeln.
En dome är bara styrd av kantupphängningen, och har inget mer som styr den i linjär riktning.
För ca 15 -20 år sedan fanns det ett tyskt lab som gjorde mätningar på koner med någon laserlösning. Tidningen Klang&Ton visade också sådana mätningar vid tillfälle om jag minns rätt.
Tyvärr hittar jag dom inte längre. Det var också något med att det var generellt svårt att mäta vid högre frekvenser
Visserligen finns det väldigt stora skillnader på hur upphängningar av liknande typ fungerar men jag minns att "kantringsproblem" visade sig på traditionella konhögtalare, inte på de testade diskanterna. Det var en markant skillnad. Jag var lite otydlig i mitt inlägg - Vid kantring eller wobbling deformeras konen rejält (t.ex. blir oval) så fort wobblingen blir lite mer än synbar.
Jag kan bara gissa varför det är så.
- Det kan bero på att en talspole är "självcentrerande" och kraften på ett kalottmembran från talspolen kommer ju fördelas längs ytterkanten, det finns inget "överhäng". På en konhögtalare är normalt spolen väsentligt mindre än membranet och kraften verkar i mitten av membranet, d v s små skillnader i vikt och styvhet på membranet kan då få det att kantra.
Svårt att förklara enkelt, men tänk dej att du står på en smal pall respektive bred/stor pall och du belastar den ojämnt.
- Det kan också delvis vara att slaglängden contra membrandiametern på en kalotthögtalare är ofta mycket fördelaktigare än på en bashögtalare.
- det kan också vara så kantringen startar genom att konen börjar deformeras och därför kantrar/wobblar konen. En kalott deformeras mycket mindre och kanske därför inte kantrar.
Själv TROR JAG på en kombination av dessa 3 möjligheter.
Vad tror du? ....Eller någon annan?