Omröstning- vilken konfiguration ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vilken konfiguration skulle du valt- motivera gärna.

Alternativ 1 med 7-tums basarna bredvid varandra
5
71%
Alternativ 2 med 7-tumsbasarna en bit ifrån varandra.
2
29%
 
Antal röster : 7

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-01 15:34

Vilken placering av elementen ? - det rör sig om två paralellkopplade Dayton 7-tums rs180-8 basar, en 3:tum visaton frs8m samt en Dayton nd20.
Sluten låda 7 liter internvolym per 7-tummare och det blir en stativmodell. En trevägare.
Delningar blir 700 Hz och 3500 Hz 24 dB/okt linkwitz Riley aktivt delat.

Vilken konfiguration skulle du valt och varför ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-01 16:20

Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.

Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-01 21:24

petersteindl skrev:Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.

Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.

Mvh
Peter


Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Bill50x » 2019-03-02 01:02

Röstade på alt. 2. Bara för att det är snyggare!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-02 02:46

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.

Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.

Mvh
Peter


Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken


Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-02 09:26

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
petersteindl skrev:Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.

Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.

Mvh
Peter


Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken


Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.


Tack Peter :) .
Hmm... verkar lurigt med elementplaceringar och det verkar finnas många högtalare i handeln som är totalt felkonstruerade ur den synvinkeln. Skulle det förbättra situationen om jag sätter en seriespole på den undre basen i alternativ 1 ? Så att denna delas av uppåt vid 300 Hz istället ?
Eller:
Kanske istället köra en enda 7:a som sitter nära 3:an ? Kanske med isobarikkoppling back to back, basreflex ? Ger ju mindre ljudtryck men djupare bas , lådan blir då 50 cm hög och 30 djup. Jag har räknat på denna lösning, den blir isådanafall lite som Totem mani 2, fast med ett mellanregister.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-02 09:29, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-02 09:27

Bill50x skrev:Röstade på alt. 2. Bara för att det är snyggare!

/ B


Håller med, men den verkar tekniskt än värre :D .

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Kraniet » 2019-03-02 13:24

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
petersteindl skrev:Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.

Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.

Mvh
Peter


Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken


Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.



Jag tror att det råder nåt missförstånd. Misstänker att Peter tänker att högtalaren ska ligga ned, men den ska väl stå upp?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-02 13:43

Kraniet skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:
Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken


Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.



Jag tror att det råder nåt missförstånd. Misstänker att Peter tänker att högtalaren ska ligga ned, men den ska väl stå upp?


Det kommer färga ljudet oavsett. Det blir takreflexens tillägg och golvreflexen som kommer färga ljudet. Är den liggande som t.ex. en center så blir sidoreflexerna färgande och även direktljudet för dem som sitter vid sidan av sweetspot.

Felen kommer höras väldigt tydligt. Man kan begränsa den undre basen frekvensmässigt med LP kring 200 Hz exempelvis.

Det är min erfarenhet efter att ha byggt d’Appolito MTM och WMTMW på 90-talet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-02 15:30

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:
Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken


Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.


Tack Peter :) .
Hmm... verkar lurigt med elementplaceringar och det verkar finnas många högtalare i handeln som är totalt felkonstruerade ur den synvinkeln. Skulle det förbättra situationen om jag sätter en seriespole på den undre basen i alternativ 1 ? Så att denna delas av uppåt vid 300 Hz istället ?
Eller:
Kanske istället köra en enda 7:a som sitter nära 3:an ? Kanske med isobarikkoppling back to back, basreflex ? Ger ju mindre ljudtryck men djupare bas , lådan blir då 50 cm hög och 30 djup. Jag har räknat på denna lösning, den blir isådanafall lite som Totem mani 2, fast med ett mellanregister.


Så är det. Jag tror det kan bli bra med LP-filter på den undre basen. Jag har aldrig kopplat så själv så jag har ingen erfarenhet.

Gå in på http://www.tolvan.com/ och ladda hem edge.

Du kan fylla i baffle size till 220 och 600 mm och #of speakers till 2.
Speaker source density kan du sätta till 10.
Edge sources till 21.
Mic distance kan du sätta till 2 meter.
Shape geometry till circular och size till 170 mm.

Edge compensation designer behöver du inte använda för tillfället. Kryssa inte in enable i någon av rutorna. I edge response fönstret tryck på show phase. Du kan ändra skalorna i x och y led och välja storlek på fönstren. du får prova dig fram.

Nu kan du placera basarna i respektive ytterläge och miken mitt emellan. Då ser det ok ut.
Miken hamnar på 0,3 meter från 0 och är 2 meter framför högtalaren.
För att få 45 grader så dra miken till 2,3 meter. Då är miken 2 meter framför och 2 meter ovanför mittpunkten på högtalaren. Observera response hela tiden då du gör förändringar.
Du kan nu flytta miken hur du vill i sidled eller höjdled och följa förändringen i response. Men håll miken på 2,3 meter och se response. Det blir en stor svacka strax under 700 Hz.
Nu kan du sätta # of speakers till 1 och jämföra. Du kan sedan dra runt miken.
Vill du sätta # of speakers till 2 igen så går det bra, men du behöver sätta elementet på rätt plats igen.

Lycka till. Man kan ganska snabbt komma fram till en hel del fallgropar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 09:01

Välkommen till omröstning 2, jag ger upp tanken på dubbla 7-or. :)

viewtopic.php?f=10&t=68750

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-03 16:20

Tangband skrev:Välkommen till omröstning 2, jag ger upp tanken på dubbla 7-or. :)

viewtopic.php?f=10&t=68750


Varför ger du upp tanken på dubbla 7-or? Har du laddat ner programmet the edge och börjat simulera?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 17:58

petersteindl skrev:
Tangband skrev:Välkommen till omröstning 2, jag ger upp tanken på dubbla 7-or. :)

viewtopic.php?f=10&t=68750


Varför ger du upp tanken på dubbla 7-or? Har du laddat ner programmet the edge och börjat simulera?


Nej, jag har inte gett upp något ännu :) .
Men jag måste vända på varje sten först. Tanken att behöva blanda in en rätt stor spole till den nedre basen avskräcker mig en aning. Om man räknar på våglängderna så passar kanske två 7:or bättre med lägre delningar, typ 400 Hz ?
Men då behövs det ett större mellanregister, minst en 4:a. Och det skulle kanske medföra ett krav på en annan diskant i sin tur.

Det är jättebra info du ger mig, tack Peter !
Hur det skulle kunna bli med 3 element istället för 4 finns i den andra tråden, eftersom jag är amatör så är jag glad över all input.

Ska ladda ned the edge på min gamla Windows-laptop som står nånstans nere i källaren och samlar damm.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-03 18:43

Aha, du kör normalt med Apple, eller?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-03 19:14

Så här kan response se ut i edge. Din låda. 220 x 600 mm
Det är 3 tonkurvor.

Bild nedan är MTM On-Axis.
MTM_On-Axis.jpg
MTM_On-Axis.jpg (330.96 KiB) Visad 3177 gånger

Bild 1. MTM On-Axis 2 m mikavst. 7"*2.



Nedanstående är 45 grader Off-Axis. MTM. Dipen vid 640 Hz är inget som jag godkänner i högtalare som jag konstruerar.
MTM_ 45 degrees vertikal.jpg
MTM_ 45 degrees vertikal.jpg (396.19 KiB) Visad 3177 gånger

Bild 2. 45 grader Off-Axis vertikalt



Nedanstående är inte MTM, utan endast 1 st 7". Samma lådbaffelstorlek. 45 grader Off-Axis.
MT_ 45 degrees vertikal.jpg
MT_ 45 degrees vertikal.jpg (437.4 KiB) Visad 3177 gånger

Bild 3. 45 grader Off-Axis. 1 st 7".
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav RSG » 2019-03-03 19:26

Stort tack Peter för dina utförliga förklaringar och beskrivningar på att simulera problemen, det där förstår ju till och med jag :D

Tack/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 21:07

petersteindl skrev:Aha, du kör normalt med Apple, eller?


Jo precis. Jag mår fysiskt illa av windows- möget. :? Men jag kanske måste offra mig. Basta! finns ju inte i annat format. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 21:09

petersteindl skrev:Så här kan response se ut i edge. Din låda. 220 x 600 mm
Det är 3 tonkurvor.

Bild nedan är MTM On-Axis.
MTM_On-Axis.jpg

Bild 1. MTM On-Axis 2 m mikavst. 7"*2.



Nedanstående är 45 grader Off-Axis. MTM. Dipen vid 640 Hz är inget som jag godkänner i högtalare som jag konstruerar.
MTM_ 45 degrees vertikal.jpg

Bild 2. 45 grader Off-Axis vertikalt



Nedanstående är inte MTM, utan endast 1 st 7". Samma lådbaffelstorlek. 45 grader Off-Axis.
MT_ 45 degrees vertikal.jpg

Bild 3. 45 grader Off-Axis. 1 st 7".


Stort tack Peter för att du tog dig tiden att göra detta :) Jag har lärt mig mycket.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-08 18:32

Tangband skrev:Vilken placering av elementen ? - det rör sig om två paralellkopplade Dayton 7-tums rs180-8 basar, en 3:tum visaton frs8m samt en Dayton nd20.
Sluten låda 7 liter internvolym per 7-tummare och det blir en stativmodell. En trevägare.
Delningar blir 700 Hz och 3500 Hz 24 dB/okt linkwitz Riley aktivt delat.

Vilken konfiguration skulle du valt och varför ?



Gör ett nytt försök med denna konfiguration- den som är till vänster, alltså WWMT .

Om jag istället delar de paralellkopplade 7:orna lägre, vid 400 Hz istället för 700 Hz , och mellanregistret/diskant vid 3500 Hz- blir det då problem off axis att de båda 7:orna spelar samma frekvenser upp till 400 Hz ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Kraniet » 2019-03-11 11:17

Du skulle ju kanske kunna göra en 3,5-vägare. Dela den övre basen vid 700-1000 Hz och låta den nedre rulla av vid typ 300 (eller där det är lämpligt).
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-11 11:30

Kraniet skrev:Du skulle ju kanske kunna göra en 3,5-vägare. Dela den övre basen vid 700-1000 Hz och låta den nedre rulla av vid typ 300 (eller där det är lämpligt).


Jo, jag hade ju den funderingen lite högre upp i tråden. Peter S föreslog 200 Hz på den undre basen.
Det blir tyvärr en rätt stor spole i serie då.

Det verkar svårt att få till det riktigt bra med många element som ska spela samma frekvenser.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Kraniet » 2019-03-11 13:57

Lät spontant lite lågt, men det kanske stämmer?
IÖ avråder annars från delningar under ca 250 Hz

ca 2,5-4 mH är väl inte så stort? ca 3-400 kr styck för en luftlindad spole. Men en spole med kärna skulle väl gå lika bra
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-11 16:56

Kraniet skrev:Lät spontant lite lågt, men det kanske stämmer?
IÖ avråder annars från delningar under ca 250 Hz


Jo, men IÖ valde 160 Hz för LTS 3v-f1 och 3v-f4! Tumregler är ju inte hans grej...

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav Kraniet » 2019-03-11 17:14

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Lät spontant lite lågt, men det kanske stämmer?
IÖ avråder annars från delningar under ca 250 Hz


Jo, men IÖ valde 160 Hz för LTS 3v-f1 och 3v-f4! Tumregler är ju inte hans grej...


Ja precis. Sen är det väl inte helt korrekt. Kommer inte ihåg exakt frekvensregistret men det är väl området mellan 80-250 Hz som han menar är ett problemområde (vi är mer känsliga för problem med grupplöptid där).
Behöver ju inte betyda att man inte kan dela där, men jag förstår det som att man gör det svårare för sig själv om man väljer en delning där.
Antar att ordningstalet för delningen också påverkar hur svårt/enkelt det blir.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-11 17:25

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Du skulle ju kanske kunna göra en 3,5-vägare. Dela den övre basen vid 700-1000 Hz och låta den nedre rulla av vid typ 300 (eller där det är lämpligt).


Jo, jag hade ju den funderingen lite högre upp i tråden. Peter S föreslog 200 Hz på den undre basen.
Det blir tyvärr en rätt stor spole i serie då.

Det verkar svårt att få till det riktigt bra med många element som ska spela samma frekvenser.


200 eller 250 Hz spelar inte så stor roll. Det är bara att prova. Däremot bör du linjärisera induktansen i elementet så att seriespolen ser en resistans. Det betyder att du shuntar just den basen med en länk bestående av en kondensator i serie med ett motstånd. Motståndet kanske kan vara lika med elementets resistans eller 10 % högre. På så sätt kommer seriespolen bli en LP-länk av 1a ordningen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav rajapruk » 2019-03-11 17:31

Skulle inte detta vara en aktivt delad högtalare?
(Sorry om detta är godag-yxskaft, har inte läst tråden så noga)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Omröstning- vilken konfiguration ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-12 09:26

Kraniet skrev:
RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Lät spontant lite lågt, men det kanske stämmer?
IÖ avråder annars från delningar under ca 250 Hz


Jo, men IÖ valde 160 Hz för LTS 3v-f1 och 3v-f4! Tumregler är ju inte hans grej...


Ja precis. Sen är det väl inte helt korrekt. Kommer inte ihåg exakt frekvensregistret men det är väl området mellan 80-250 Hz som han menar är ett problemområde (vi är mer känsliga för problem med grupplöptid där).
Behöver ju inte betyda att man inte kan dela där, men jag förstår det som att man gör det svårare för sig själv om man väljer en delning där.
Antar att ordningstalet för delningen också påverkar hur svårt/enkelt det blir.



Här en del av ett gammalt inlägg av IÖ:

Om jag nu skall försöka sammanfatta det hela blir det såhär: Fasdistorsion är i det stora hela MYCKET svår att höra, jämfört med andra kända förvrängningsfenomen som tonkurveförändringar och vissa olinjära distorsionsfenomen. Men - registret 100 - 250 Hz är känsligare än hela resten av hörbara området.

Fördelarna med att dela under 100 Hz är att det blir mindre känsligt hur elementen som arbetar över och under delningen är placerade i förhållande till varandra.
Nackdelen är att det som arbetar över delningen fortfarande måste kunna hantera en del bas (luftflyttning).

Fördelen med att dela över 250 Hz är att effekttåligheten för det element som arbetar däröver ökar kraftigt, och dessutom sjunker den praktiska distorsionen, eftersom modulationsproblem reduceras enormt.
Nackdelen är att det inte längre är ett faslinjärt system (från örats hörvinkel), men man kan fråga sig om det är en signifikant nackdel? (Faslinjärt i ordets normala "audiobetydelse" (jag lämnar det med det, för att slippa reprisen av en gammal trist debatt) är det dock inte vid en delning under 100 Hz heller - men sett ur örats synvinkel så har jag inte lyckats påvisa* att man kan detektera några hörbara effekter av delningar under 100 Hz, så länge de håller sig under en grupplöptid om 0,8/f.)

Fördelen med att dela mellan 100 och 250 Hz då? (Jag lovade ju att återkomma till det...) Jo, det kan faktiskt finnas sådana också, men då måste man blanda in den komplicerade yttre verkligheten och se vad den kan ställa till med, och se om det kan finnas några kompromisser som trots allt kan vara förnuftiga...
Det exempel som jag tänker på, ger ett förnuftigt argument för att tillgripa metoder för att motverka de transientdestruktiva effekter som kan uppstå när en högtalare samarbetar med sin spegelbild från väggen bakom den! Vid en frekvens så kommer väggen bakom högtalaren att ge en reflexion o motfas med direktljudet, och med de flesta normala möbleringar kommer den reflexen inte att kunna dämpas tillräckligt för att inte göra att energin i just det registret kommer att anlända lyssningsplatsen primärt som sena reflexer (från rummets andra väggar).

Vad kan man då göra år det? Jo, bita i det sura äpplet och dela i det register (120 - 200 Hz?) där man VET att delningens fasdistorsion sig kommer att kosta lite i upplevd transientdynamik - med använda det till att förbättra högtalarens sammarbete med rummet!

I praktiken går det till som så, att man låter det element som spelar under delningen vara placerat så nära bakre väggen att det spelar i fas med reflexen från väggen, medan det element som arbetar över delningen placeras så långt ifrån samma vägg att den första (värsta) destruktiva interferensen hamnar under delningen! Nästa destruktiva interferens hamnar vid en 3 ggr högre frekvens och är mycket lättare att ta hand om genom att dämpa väggen bakom högtalaren. Tre högtalare som använd sådana tekniker jag kommer att tänka på är Stig Carlsson kolboxen (och de senare 70-talstrevägarna) Audio Pro A4-14 och förstås LTS-trevägaren.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster