Fasfråga, skumt att jag inte hör...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Fasfråga, skumt att jag inte hör...

Inläggav jockewe » 2019-03-01 19:42

Jag har ju gamla fina B&W 801s3 som är trevägare.

Till dessa har jag haft B&W's egna "Basfilter" men för en massa år sedan så köpte jag North Creeks excellenta (i min mening) delningsfilter,
så till frågan;
In till delningsfiltren finns Hi/Mid (2 kablar) och Bass. (2 kablar) Ut från filtren är det däremot separat för varje element.

N C har färgat ingångarna Röd Svart Svart Röd

Självklart har jag ju samma för båda högtalarna och hör fasskillnad om jag byter poler.
Men men... Om jag byter Hi/Mid polaritet på båda högtalarna så låter det ... subjektivt annorlunda.
Samma ev. med Basarna men mer osäker där om jag hör skillnad faktiskt...
?
I min fantasi borde alla element vara fas"rätta" för att spela tillsammans? Eller spelar det verkligen ingen roll?

Jag frågade N C 2015 och fick svaret "Black is negative for both"

Så hur kollar jag detta?

(minns nå'n gammal seriestrip: En man frågar "är det här ox- eller kalvfilé?" svaret blir "om herrn inte känner det på smaken spelar det väl ingen roll!"
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Fasfråga, skumt att jag inte hör...

Inläggav jockewe » 2019-03-03 00:41

Kanske uttryckte mig luddigt?

Spelar det någon roll om basar och mellanregister är i fas MED varandra? (i samma högtalare)
Mer intressant, vad är det egentligen som händer när de INTE är det, om något?

Jag tänker på en ton t.ex. A 110Hz och a 880Hz...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fasfråga, skumt att jag inte hör...

Inläggav jansch » 2019-03-03 01:43

Först och främst - vänster och höger bas måste spela i fas.
Sedan borde "röd" betyda att den ska kopplas till "röd" eller "+" på stärkaren.

Det finns ju ett lågpassfilter på basen och ett högpassfilter på mellan /diskant. Dessa vrider fasen och dessutom påverkar avståndet mellan bas o mellanregistret vilket medför att du aldrig kan veta vad som är "rätt fas" för en specifik högtalare om du inte räknar och mäter.

Du får helt enkelt acceptera att "röd" är "+" och tro på tillverkaren.

(alltså, inne i lådan kan "röd" vara kopplad till "minus" på mellanregisterhögtalarelementet och det blir rätt fas för just den högtalarlådan med den filterlösningen ändå)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Fasfråga, skumt att jag inte hör...

Inläggav RSG » 2019-03-03 19:21

Inte alls skumt att du inte hör.
Om elementen är felaktigt fasade gentemot hur filtret är utformat så bör det uppstå en svacka i tonkurvan just vid delningsfrekvensen. Och en svacka är ju lite svårare att urskilja då man ju inte hör den,,, eller hur... :roll: :roll: :roll:

Läs runt mer på detta forum så klarnar det nog

:mrgreen: /Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Fasfråga, skumt att jag inte hör...

Inläggav petersteindl » 2019-03-03 20:03

jockewe skrev:Kanske uttryckte mig luddigt?

Spelar det någon roll om basar och mellanregister är i fas MED varandra? (i samma högtalare)
Mer intressant, vad är det egentligen som händer när de INTE är det, om något?

Jag tänker på en ton t.ex. A 110Hz och a 880Hz...


Jag tror du menar i samma polaritet. Det är en avgörande distinktion.

Vill man övergå till att diskutera fas så är det en mycket stor mängd parametrar som kommer in. Dessutom är fas inget användbart begrepp i sammanhanget. Det är bättre att övergå till fasdifferens mellan högtalarelementen och speciellt i delningsfrekvensområdet. Först spikas basens fas. Sedan kommer mellanregister och diskant tillsammans med delningsfilter och elementens placering och lådans utformning att påverka fasgången och det kommer variera i alla riktningar. Så, har du 1000 olika riktningar från högtalaren så kan det uppstå några hundratusen olika faslägen i kombination mellan högtalarelementen.

Det betyder att frekvensgången kommer variera i lika eller ännu högre grad i riktningarna ut från högtalaren.

Om det skulle kunna vara så att du alltid har +/- 45 graders fasdifferens mellan de olika registrena oberoende av utstrålad vinkel ut från högtalaren så blir tonkurvan lika oberoende av hur du vänder högtalarelementens polaritet. Men grupplöptiden kan komma att variera beroende på polaritet och även impulsresons, om jag förstått saken rätt. Sådana system är inte det man kallar minimumfassystem. Nu existerar det inga sådana 3-vägare, inte som jag sett i alla fall. En sådan högtalare är hypotetisk.

Slutkläm: Det är väldigt svårt att ge något svar på din fråga utan betydligt mer information.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fasfråga, skumt att jag inte hör...

Inläggav Morello » 2019-03-03 20:18

Om bas/mellan summerar med en relativ fas om 90 grader och delningsfrekvensen är låg spelar det liten roll om bas eller mellan(och diskant) skiftar polaritet. Det blir 90 graders relativ fas i båda fallen, men huvudlooben kommer såklart att peka i motsatt riktning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Fasfråga, skumt att jag inte hör...

Inläggav jockewe » 2019-03-03 22:50

Toppensvar!

Huvudloob var ett nytt begrepp som jag inte begrep :)

Saken är den att det låter superbra här hemma nu men att jag minste de senaste 3 åren på annan adress haft felkopplat till mellan/diskant utan att störas...
Att det låter bättre här är tack vare ett tacksammare om än mindre rum.

Tack för de mycket insiktsfulla svaren, nu fick jag ju lite nytt att försöka förstå!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster