Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vilken konfiguration skulle du välja- motivera gärna.

Alt 1 på bilden
0
Inga röster
Alt 2 på bilden
5
100%
 
Antal röster : 5

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 20:35

Tangband skrev:Peter- jag är tyvärr inte så datorkunnig, men har nu provat ladda ned the edge och som vanligt ( för mig ) så strulade det ordentligt. Det första som kommer upp är en Windowsvarning att sidan inte är betrodd och jag därför inte kan ladda ned programmet. Gjorde en kontroll mot Microsoft sökning över farliga program- fick meddelandet att programmet var ofarligt. Läste sedan en hel katalog hur jag skulle kunna ladda ned programmet trots Windows envisa varningar. Fick tillslut stänga av hela antivirus programmet för att kunna åtminstone kunna köra programmet , ej ladda ned det. Det tog ett tag innan jag fattade att även mikrofonen bör flyttas dit elementet flyttas för att kunna få några relevanta simuleringar med placering av element på en baffel. Nästa problem var att kunna se simuleringen i ett tillräckligt stort fönster , jag jobbar på men är bortskämd med Mac-grejor med program som är användarmässigt överlägsna :?

Med det sagt- det är ju väldigt kul att kunna i princip simulera i realtid genom att flytta mikrofon och element och sedan scrolla och se resultatet på det pyttelilla fönstret. Jag skulle vilja se både baffeln och simuleringsresultatet i samma ruta- går det ?

Detta var en parentes. :) Du frågade om vilken 3:a jag kommer att använda- till en början blir det visaton frs 8. Bra och extremt billig. Test finns här: http://www.dibirama.altervista.org/home ... -frs8.html
Det blir aktiv drift på alla tre registrena.

Jag kommer senare, då medlen medger troligen köpa etons 3:a som kostar 15 gånger mer men som verkar vara outstanding.

Du nämnde att elementen skulle ev kunna störa varandra, trots optimal placering med minimal diffraktion- finns det något sätt att se detta i the edge , eller får man bygga och mäta själv ? :)


Vet inte varför Windows varnar. Tror inte det finns virus på tolvan.com. Fönsterna kan man göra större på sedvanligt sätt i baffle designer och response. Man kan inte få fönsterna i samma fönster. Du kan sätta muspekaren i X eller i Y fältet där skalorna är och expandera eller flytta skalorna. Du ser snabbt vad som är vad.

Mikrofonen sätter man där man vill mäta. Jag brukar använda 2 meter mikrofonavstånd. OBS! Avståndet är i z-led d v s på en parallell avståndsaxel oberoende var du sätter mikrofonen. Om du har mittpunkten på högtalaren på 11 cm på X-axeln och mikrofonavstånd 2 meter och vill veta hur 45 grader ser ut så får du flytta mikrofonen 2 meter längs X-axeln d v s på 2,11 meter från högtalarens mitt. Men, då blir mikrofonavståndet 2 * roten ur 2 d v s 2,8 meter. Det spelar ingen roll för frekvensavvikelsen, men däremot för absolutvärdet på Y-axeln. Bara man vet vad programmet gör och vad man vill så kan man simulera rätt bra och få fram mycket mer än man tror.

Jag vill gärna se vinklar som 15 grader eller 30 grader eller 45 grader och även 60 grader. Ibland kan man välja någon elementplacering som ser bra ut on-axis men som inte ser bra ut 45 grader off-axis. Då kan man flytta elementet lite tills det blir hyfsat vid 45 grader och då får man prova on-axis igen och ibland ser det lika ut vid de frekvenser som mitt i tonkurvan som inte såg bra ut. Det finns alltså ofta fler elementplaceringar som kan se bra ut on-axis men inte off-axis. Ibland har man tur och får bra bådadera.

Men, man måste tänka till och försöka lära sig samband. Till slut får man en bra känsla för hur elementen bör placeras. Men det finns ju något som heter ljudbild också och någon ljudbildsparameter finns inte, men man lär sig det också efter 40 års högtalarbyggande. :D

Man bör också ha klart för sig att vid loobning kan faskurvan gå från positivt till negativt tecken och inträffar det i området kring delningsfrekvens så blir det akustiska resultatet, efter delning, i olika riktningar allt annat än förväntat och det kommer färga ljudet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 20:44

Peter- tack för mycket bra info :) .

Det jag är lite bekymrad över just nu är högtalarens WAF, dels vore 50 cm höjd en estetiskt bättre kompromiss och raka elementlinjer är klart snyggare- men det verkar även klart sämre ur diffraktionssynpunkt.

Ska testa simulera lite med 50 cm höjd med edge men jag antar att högtalarelementens placering då blir helt annorlunda än 60 cm höjd på lådan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 21:05

Tangband skrev: Du nämnde att elementen skulle ev kunna störa varandra, trots optimal placering med minimal diffraktion- finns det något sätt att se detta i the edge , eller får man bygga och mäta själv ? :)


Det går inte att simulera i edge. Det är kanske 7 tummaren som kan störa diskanten lite. Det är som det är.

50 cm eller 60 cm spelar ingen roll för waf. Se till att ljudet blir waf. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 21:59

petersteindl skrev:
Tangband skrev: Du nämnde att elementen skulle ev kunna störa varandra, trots optimal placering med minimal diffraktion- finns det något sätt att se detta i the edge , eller får man bygga och mäta själv ? :)


Det går inte att simulera i edge. Det är kanske 7 tummaren som kan störa diskanten lite. Det är som det är.

50 cm eller 60 cm spelar ingen roll för waf. Se till att ljudet blir waf. :)


Det kan ligga något i det :) .

Jag tycker det är fascinerande att se att en halv cm olika placering för diskantelementet kan ge diffraktionsproblem på flera db.

Det blir nog en baffel som är 22 * 60 , själva lådan bakom baffeln blir 22 *50 . Det innebär även lättare att byta element om det skulle behövas.

Det här blev en ny kunskap för mig :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Morello » 2019-03-04 22:03

Tangband skrev:Peter- tack för mycket bra info :) .

Det jag är lite bekymrad över just nu är högtalarens WAF, dels vore 50 cm höjd en estetiskt bättre kompromiss och raka elementlinjer är klart snyggare- men det verkar även klart sämre ur diffraktionssynpunkt.

Ska testa simulera lite med 50 cm höjd med edge men jag antar att högtalarelementens placering då blir helt annorlunda än 60 cm höjd på lådan.


Å andra sidan medför en asymmetrisk placering av diskanten att frekvensgången utanför referensaxeln i lateralplanet blir asymmetrisk. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 23:37

Morello skrev:
Tangband skrev:Peter- tack för mycket bra info :) .

Det jag är lite bekymrad över just nu är högtalarens WAF, dels vore 50 cm höjd en estetiskt bättre kompromiss och raka elementlinjer är klart snyggare- men det verkar även klart sämre ur diffraktionssynpunkt.

Ska testa simulera lite med 50 cm höjd med edge men jag antar att högtalarelementens placering då blir helt annorlunda än 60 cm höjd på lådan.


Å andra sidan medför en asymmetrisk placering av diskanten att frekvensgången utanför referensaxeln i lateralplanet blir asymmetrisk. :)


Bra där! Ganz genau, om diskanten får plats så kan den appliceras rakt ovan 3" elementet d v s koordinat [130:580]. Det kan gå eftersom diskanten monteras från baffelns baksida. Response ser faktiskt ännu bättre ut. Från början trodde jag inte det skulle få plats. Jag tänkte från början inte på att diskanten monteras bakifrån och inte heller på att man kan förlänga baffeln ovanför baslådan.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-05 00:36

Det kommer inte funka. Man får göra baffeln 610 hög. Ha mellanregistret [130:530] och diskant [130:590]. Då bör det kunna fungera.

Jo, en sak till Mellanregistret har en känslighet på 82 dB/1W,1m enligt spec. Den är på 4 ohm. Det innebär 2 volt rms. Det innebär 3 dB mer med 2,8 volt. Men enligt den italienska mätningen har 8 ohm 85 dB med 2,8 volt vilket är 3 dB mer än spec för 8 ohm. Om 4 ohmsversionen skulle ge 85 dB vid 2 volt så är det kanske ok, på gränsen. Diskanten är 90 dB/1 W, 1m. Den går att ta ner passivt.

Basen är? Vilken 7" skall användas? Det kanske framgår i tråden? Blir det elektroniska delningsfilter med flera slutsteg? Då är det inte så svårt att matcha olika högtalarelement.

Nu har jag läst en gång till. Aktiv delning står det och Dayton rs180-8. Sedan såg jag att det skall vara basreflex. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-05 08:04

Jo, det blir en isobariklåda med 2 rs180-8 typ totem mani 2 med basreflex. Basarna monterade back to back. Högtalaren blir 3-vägs aktivt.
Dsp - filter gör att jag kan korrigera nivåerna mellan elementen inom 0.1 db. Men sådana här diffraktionsfel som the edge visar är nog svåra att korrigera elektroniskt, bättre att göra rätt från början :) .

Tack för all input :) 61 cm hög baffel alltså.

Nu har jag simulerat med edge så jag fått ont i nacken, ett bra program helt klart, då man lekt lite med det.

Peter, en sista fråga angående den nya baffeln på 22 * 61 cm: vid vilken koordinat skulle du placera Dayton 7:an på baffeln ?

Bilden visar isobarikkopplingen- men jag kommer inte köra slutet utan basreflex.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-05 16:54

Tangband skrev:Jo, det blir en isobariklåda med 2 rs180-8 typ totem mani 2 med basreflex. Basarna monterade back to back. Högtalaren blir 3-vägs aktivt.
Dsp - filter gör att jag kan korrigera nivåerna mellan elementen inom 0.1 db. Men sådana här diffraktionsfel som the edge visar är nog svåra att korrigera elektroniskt, bättre att göra rätt från början :) .

Tack för all input :) 61 cm hög baffel alltså.

Nu har jag simulerat med edge så jag fått ont i nacken, ett bra program helt klart, då man lekt lite med det.

Peter, en sista fråga angående den nya baffeln på 22 * 61 cm: vid vilken koordinat skulle du placera Dayton 7:an på baffeln ?

Bilden visar isobarikkopplingen- men jag kommer inte köra slutet utan basreflex.


Samma som tidigare. Gör en skiss på de 3 elementen på baffel och visa.

Har du tittat på Dayton RS100P-8 4" Reference Paper Midwoofer 8 Ohm?

Sedan finns ju deras 8". Dayton RS225-8 8" Reference Woofer 8 Ohm. Den finns även som 4 ohm. Har du kollat in den? I och för sig behöver lådan vara 230 mm bred, men ändå.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-05 17:01

petersteindl skrev:
Tangband skrev:Jo, det blir en isobariklåda med 2 rs180-8 typ totem mani 2 med basreflex. Basarna monterade back to back. Högtalaren blir 3-vägs aktivt.
Dsp - filter gör att jag kan korrigera nivåerna mellan elementen inom 0.1 db. Men sådana här diffraktionsfel som the edge visar är nog svåra att korrigera elektroniskt, bättre att göra rätt från början :) .

Tack för all input :) 61 cm hög baffel alltså.

Nu har jag simulerat med edge så jag fått ont i nacken, ett bra program helt klart, då man lekt lite med det.

Peter, en sista fråga angående den nya baffeln på 22 * 61 cm: vid vilken koordinat skulle du placera Dayton 7:an på baffeln ?

Bilden visar isobarikkopplingen- men jag kommer inte köra slutet utan basreflex.


Samma som tidigare. Gör en skiss på de 3 elementen på baffel och visa.

Har du tittat på Dayton RS100P-8 4" Reference Paper Midwoofer 8 Ohm?

Sedan finns ju deras 8". Dayton RS225-8 8" Reference Woofer 8 Ohm. Den finns även som 4 ohm. Har du kollat in den? I och för sig behöver lådan vara 230 mm bred, men ändå.

Med vänlig hälsning
Peter


Brl har haft tokrea, rs225 sålde tyvärr slut fort. Jag har redan beställt 4 rs180 -8 för drygt två veckor sedan. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-06 12:20

Efter att ha simulerat mera med the edge så verkar ALLA konventionella högtalare helt felkonstruerade, det blir diffraktion med mycket stora fel.
Även revels performaserie är helt ute och cyklar. Jag antar att det endast är kommersiella hänsyn som tagits till högtalare som finns att köpa i handeln, tex utseende och lätthet att tillverka ( inga osymmetriska element )

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-06 14:15

Tangband skrev:Efter att ha simulerat mera med the edge så verkar ALLA konventionella högtalare helt felkonstruerade, det blir diffraktion med mycket stora fel.
Även revels performaserie är helt ute och cyklar. Jag antar att det endast är kommersiella hänsyn som tagits till högtalare som finns att köpa i handeln, tex utseende och lätthet att tillverka ( inga osymmetriska element )


Du menar, inga osymmetriskt placerade högtalarelement.

I princip har du rätt i att i stort sett alla eller åtminstone de flesta högtalare på den kommersiella marknaden är felkonstruerade i det avseendet. Det finns dock saker man kan göra för att minska kantreflexer. Exempelvis fasning av kanterna som Ingvar Öhman gjort.

Min erfarenhet från aktörerna i branschen är att de flesta inte är på det klara med hur stora skillnaderna egentligen blir med optimalt placerade högtalarelement. Det finns dock många saker att ta hänsyn till. Användarvänlighet är en. Lagerhantering, en annan.

Vänta bara, tills du simulerar basreflexrör och optimal placering av dessa och innervolym och Q-värden. 8) :twisted: :) Det är dock inte det lättaste och kräver annan typ av programvara. Jag kan inte ge något svar på det i dagsläget för den högtalare du tänkt bygga. Det är en omfattande analys som måste till med parametrar som påverkar varandra.

Sedan kommer högtalarens placering i rummet in. För att inte tala om delningsfiltrens påverkan. Men en sak i taget.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Morello » 2019-03-06 14:35

Det finns till och med högtalare med cirkulär baffel och koncentriskt monterade element . Det blir maximalt problematiskt.

Å andra sidan är inte det svåra att göra något som är dåligt-
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-03-07 12:10

Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val. Andra har med säkerhet inte lika bra koll.
Att bygga själv ger ju den fördelen att du själv kan välja dina kompromisser eller att ha så få som möjligt. Det kräver mkt kunskap dock och som många påpekat kanske även en målbild!? Vad är det du vill åstakomma? Bara bygga något? Lära dig om hur du bygger osv.. Lättare att nå målet om man vet vart man ska.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-07 14:44

Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val.


Ingvar gjorde väl så med LTS F-1? Boomern hade en knyck i frekvensgången som kompenserades med lådans bredd eller så...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-07 20:13

RogerGustavsson skrev:
Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val.


Ingvar gjorde väl så med LTS F-1? Boomern hade en knyck i frekvensgången som kompenserades med lådans bredd eller så...

Har för mig att jag läst detdär. :)
Och hur mycket gör avrundade kanter egentligen ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav paa » 2019-03-07 20:37

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val.


Ingvar gjorde väl så med LTS F-1? Boomern hade en knyck i frekvensgången som kompenserades med lådans bredd eller så...

Har för mig att jag läst detdär. :)
Och hur mycket gör avrundade kanter egentligen ?

Det finns en del om rundade och fasade kanter i denna tråden:
viewtopic.php?p=1623757
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-07 21:15

paa skrev:
Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
Ingvar gjorde väl så med LTS F-1? Boomern hade en knyck i frekvensgången som kompenserades med lådans bredd eller så...

Har för mig att jag läst detdär. :)
Och hur mycket gör avrundade kanter egentligen ?

Det finns en del om rundade och fasade kanter i denna tråden:
viewtopic.php?p=1623757


Det där var intressant läsning. Lite nedslående att det inte verkar räcka med 12,5 mm rundade kanter, det verkar krävas 2,5 cm eller mer för att tydligt motverka diffraktionsfenomenen. Och enligt edge så verkar själva placeringen av elementet vara viktigare.
Citat från tråden:

”Mellan 800 Hz och 20 kHz fås diffraktionsstörningar på ±0.53 dB för 25 mm fasning, ±0.91 dB för 25 mm fasning och ±1.26 dB för skarpa hörn (on-axis).

Oväntat stor förbättring att köra 25 mm fasning jämfört med 12.5 mm fasning.

/Anton”
Senast redigerad av Tangband 2019-03-07 21:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Cortado » 2019-03-07 21:17

En lämplig WG till en diskant som delas.. lagom.. lågt tar ju bort mycket av diffraktionsproblemen men det är ju redan underförstått och avhandlat. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-07 21:26

Cortado skrev:En lämplig WG till en diskant som delas.. lagom.. lågt tar ju bort mycket av diffraktionsproblemen men det är ju redan underförstått och avhandlat. :)


Jo det är ju en tydlig förbättring tekniskt i en hel del avseenden med en waveguide. Bättre direktivitet i en tvåvägare, lägre dist i de lägre diskantfrekvenserna och mindre diffraktion. Men det finns väl även nackdelar ? - jag försöker se om det med en 7:a, 3:a och 0.75 går att komma ifrån behovet av waveguide. Intermodulationsdistorsionen kan minskas med flera element som spelar i begränsade register - åtminstone teoretiskt.

Med det sagt- var nyss hos den lokala hifihandlaren och lyssnade på ett par riktigt påkostade högtalare, som inte hade waveguide. En 4-vägare. Prisklass 100000:-. Kom sedan hem och konstaterade att mina aktiva Jbl med subbasar, i mina öron, låter betydligt bättre i alla avseenden.

Mitt mål är såklart att bygga något bättre än Jbl 530, kanske går det inte med rimlig kostnad, men då har jag ivarjefall lärt mig en hel del. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Cortado » 2019-03-07 21:46

Tangband skrev:Men det finns väl även nackdelar ?


Mja, det kanske det gör. Men vilka är dem?

Framförallt är det väl att det måste vara "rätt" WG till den diskant man valt. Nackdelen då är komplexiteten att välja bland de (få) som finns eller att konstruera/bygga en egen som gör det man vill. Det är en tydlig och uppenbar nackdel. Fast det finns ju färdiga beprövade kombos. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-07 22:06

Cortado skrev:
Tangband skrev:Men det finns väl även nackdelar ?


Mja, det kanske det gör. Men vilka är dem?

Framförallt är det väl att det måste vara "rätt" WG till den diskant man valt. Nackdelen då är komplexiteten att välja bland de (få) som finns eller att konstruera/bygga en egen som gör det man vill. Det är en tydlig och uppenbar nackdel. Fast det finns ju färdiga beprövade kombos. :)


Jovisst... men...En waveguide är ju trots allt ett slags horn och det kan ses små reflektioner i mätningar i tex stereophile som beror på att vågorna studsar och reflekteras i hornet och ”riktas” med önskad direktivitet. Alla konstruktionslösningar är ju trots allt kompromisser . Många element optimerade i olika storlek som vardera spelar begränsade frekvenser kan i bästa fall eliminera beaming och intermodulationsdistorsion.

Spridningen med en 3:a och 0,75 diskant blir lätt väldigt stor eller annorlunda jämfört med en hornkonstruktion. Det kanske kan vara önskvärt, eller kanske inte ? Den stora spridningen måste i sådanafall backas upp av jämn direktivitet. Måste prova :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Cortado » 2019-03-07 22:20

Tangband skrev:Jovisst... men...En waveguide är ju trots allt ett slags horn och det kan ses små reflektioner i mätningar i tex stereophile som beror på att vågorna studsar och reflekteras i hornet och ”riktas” med önskad direktivitet.


Jo, fast är studsarna ett problem eller kategoriserar vi nu alla studsar och reflexer som dåliga?

Det är inte alltid att mätningar säger allt, mätningen i sig värderar ju inte resultatet. Att något syns i en mätning betyder inte att det alltid är ett problem, menar jag.

Tangband skrev:Spridningen med en 3:a och 0,75 diskant blir lätt väldigt stor eller annorlunda jämfört med en hornkonstruktion. Det kanske kan vara önskvärt, eller kanske inte ? Den stora spridningen måste i sådanafall backas upp av jämn direktivitet. Måste prova :D


Prova, mät, lyssna, fundera, utforska och utvärdera. Du verkar ha energin för det och det måste man ju ge dig en eloge för! :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-08 09:40

Steg 1 bör vara att jag verkligen får grejorna skickade till mig. Basarna beställdes 19:e februari, har inte fått något än från brl

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Cortado » 2019-03-08 09:55

Tangband skrev:Steg 1 bör vara att jag verkligen får grejorna skickade till mig. Basarna beställdes 19:e februari, har inte fått något än från brl


Oj, det var lite väl lång tid. Hur mycket billigare var de än t.ex. soundimports?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-08 10:51

Rs180-8 var det nästan 50% rabatt på, dvs kring 428 :- styck. Jag köpte fyra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-08 11:05

Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val. Andra har med säkerhet inte lika bra koll.
Att bygga själv ger ju den fördelen att du själv kan välja dina kompromisser eller att ha så få som möjligt. Det kräver mkt kunskap dock och som många påpekat kanske även en målbild!? Vad är det du vill åstakomma? Bara bygga något? Lära dig om hur du bygger osv.. Lättare att nå målet om man vet vart man ska.


Hmm... Jag tycker inte revel har bra koll, då skulle de inte placera elementen symmetriskt. Det blir ju mycket stora fel som de placerat elementen. Konstruktören har säkert koll men är troligen bunden av marknadsmässiga/estetiska skäl .

Ännu ett skäl att inte köpa köpe-högtalare.

Nedan en högtalare som har betydligt mer koll- snell a3i. Förutom att midbasen inte klarar riktigt att spela ned till basen vid höga ljudtryck förstås.
http://www.troelsgravesen.dk/SnellA3i.htm

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Cortado » 2019-03-08 12:00

Tangband skrev:Nedan en högtalare som har betydligt mer koll- snell a3i. Förutom att midbasen inte klarar riktigt att spela ned till basen vid höga ljudtryck förstås.
http://www.troelsgravesen.dk/SnellA3i.htm


Är det bara jag som finner en underhållande ironi i att Troels besvärat sig med att mäta offaxisbeteendet sådär ingående på den där Snellen när han inte gör det på sina egna konstruktioner?

( Disclaimer: Det säger jag utan att ha läst artikeln han skrivit )


Tangband skrev:
Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val. Andra har med säkerhet inte lika bra koll.
Att bygga själv ger ju den fördelen att du själv kan välja dina kompromisser eller att ha så få som möjligt. Det kräver mkt kunskap dock och som många påpekat kanske även en målbild!? Vad är det du vill åstakomma? Bara bygga något? Lära dig om hur du bygger osv.. Lättare att nå målet om man vet vart man ska.


Hmm... Jag tycker inte revel har bra koll, då skulle de inte placera elementen symmetriskt. Det blir ju mycket stora fel som de placerat elementen. Konstruktören har säkert koll men är troligen bunden av marknadsmässiga/estetiska skäl .

Ännu ett skäl att inte köpa köpe-högtalare.


Svårt att veta vad konstruktionen haft för mål, krav och vilka avvägningar/kompromisser och vilka val konstruktören sen gjort och av vilka anledningar. Kan vara okunskap, kan vara andra saker. Jag tror att det i slutändan är tonkurva i on- och offaxis som avgör om det är nått att ha, därefter baskapacitet och låg distorsion etc.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-04-01 14:58

Har nu avbeställt elementen som aldrig kom.

Det verkar blir så många problem med diffraktion om jag inte använder en waveguide- om allt går vägen blir jag FUKdist -ägare istället. :) (obs inget aprilskämt )

Tack för input i tråden av alla- jag lärde mig en hel del.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Cortado » 2019-04-01 18:51

Hade vart ett bra aprilskämt, liksom byggt över lång tid..:)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Harryup och 6 gäster